Mazda RX-8 Renesis HP (2008)

autoreview

Mazda RX-8 Renesis HP (2008)
Mazda RX-8 Renesis HP (2008)Mazda RX-8 Renesis HP (2008)Mazda RX-8 Renesis HP (2008)Mazda RX-8 Renesis HP (2008)Mazda RX-8 Renesis HP (2008)Mazda RX-8 Renesis HP (2008)

Signalement

UitvoeringRX-8 Renesis HP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst70.700 km
Lezerswaardering: 30%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda Renesis HP 231 pk

  • 32.500 km

Inmiddels heb ik mijn nieuw gekochte RX-8 reeds 4 jaar in bezit; er zo'n 30.000 km mee gereden en ben er nog steeds zo blij mee als op de 1e dag.
Daarnaast ben ik nog in het gelukkige bezit van een CLASSIC SAAB 900c en een LOTUS ESPRIT TURBO SE.
Er zijn in Nederland van 2003 tot 2009 totaal ca. 330 RX-8's verkocht; waarvan ca. 2/3 in de 192 pk uitvoering met 5-versn.bak en 1/3 in de 231 pk uitvoering met 6-versn.bak; mede daardoor is de RX-8 een zeer exclusieve verschijning op de Ned. wegen. Mijn RX-8 heeft de kleur "Winning Blue", zwart lederen bekleding en standaard 18 inch alu-velgen met Bridgestone Potenza's 225/45 ZR 18 rondom.
Het is een verrukkelijke rijdersauto met een geweldige wegligging, stuurdirectheid en remvermogen. Het onderstel hangt zowel voor als achter aan een subframe. Rondom zijn triangels toegepast waarmee een racewagenachtige ophanging is gerealiseerd, zonder dat dit een prima comfort op de lange afstand in de weg staat. Naast dit mooie deels uit aluminium gebouwde onderstel is het hele concept gericht op verfijnd weggedrag. De lichte en compacte wankelmotor ligt ...achter... de vooras. De vrijwel perfecte 50/50 gewichtsverdeling wordt verder gerealiseerd door toepassing van een aluminium motorkap en achterdeuren. De beluchte remschijven hebben voor/achter een diam. van liefst 323/302 mm en zorgen daardoor voor een formidabele remkracht; de officieel geteste remafstand van 100-0 km. per uur bij koude/warme remmen kwam uit op slechts 35,2/35,0 meter. Het brandstofverbruik over de afgelopen periode bedraagt ca 1 liter per 8,5-9,0 km; ik voeg bij het tanken altijd een hoeveelheid synth. 2-taktolie toe (het zgn. "Premixen" dat veel wordt gedaan bij de RX-7 met min of meer dezelfde motor) voor een betere smering van de apex- en sideseals (de "gevoelige/zwakke" punten van de wankelmotor).
Het is beslist geen auto voor iemand die alleen maar een vervoermiddel zoekt; het is een auto voor iemand met technische kennis die met alle geweld deze auto wil berijden en die zich wil verdiepen in de typische eigenschappen en de voor- en nadelen van de wankelmotor en deze auto specifiek; iemand die beseft dat je o.a. de motor absoluut rustig moet warmdraaien voordat je prestaties verlangt, het oliepeil in de gaten moet houden etc. Ik weet er inmiddels vrij veel van; er zijn ook enthousiaste RX-8 forums in Ned, UK, Dld en de USA waar veel informatie en praktische tips worden uitgewisseld.
De RX-8 geeft je als tegenprestatie ontzettend veel voldoening en rijplezier en is in pricipe betrouwbaar (in Dld zijn er die meer dan 200.000 km op de teller hebben met de eerste motor) mits je aandacht besteed aan het onderhoud en de specifieke wankeleisen.
Mazda heeft inmiddels meer dan 2.000.000 auto's met wankelmotor geproduceerd, een respectabel aantal. Nogmaals voor wat betreft de betrouwbaarheid van de wankelmotor; van het voorlaatste type de RX-7 is bekend dat er nogal wat exemplaren zijn die 200.000 tot 300.000 km (met eerste motor) op de teller hebben staan.
Ik heb de RX-8 verder zelf voorzien van een aantal modificaties om eventueel potentieel zwakke punten zo veel mogelijk te elimineren.
Via de bijgaande video-link bekijkt u een test-beoordeling van de RX-8 door Jeremy Clarkson van Top Gear die hem "sensational" noemt......

"Still going strong"......

  • 38.500 km

En nog steeds ontzettend in mij nopjes met deze formidabele rijdersauto.......brandstofverbruik nog steeds ca. 1:8,5-9,0.....

Ik ben er nog steeds ontzettend blij mee; elke rit

  • 41.000 km

In de afgelopen winter heb ik ca. 3-4 mndn niet in de RX-8 gereden en gebruik gemaakt van mijn Saab Classic 900c, e.e.a. omdat ik met de RX-8 niet in de pekel wilde rijden.
Tja, achteraf stelde de winter niet veel voor en er is weinig pekel gestrooid. Het was enerverend en verrukkelijk om in maart weer eens met de RX-8 te gaan rijden; heerlijk die hese turbinetoon/roffel van de wankelmotor, dat fantastische weggedrag, die stabiliteit bij hoge snelheden en die formidabele remmen. Ik heb er ook nog steeds tamelijk veel bekijks mee, veel mensen vragen zich af wat voor een auto het is en weten niet dat het om een Mazda gaat. Ikzelf kom de RX-8 zeer zelden tegen; hooguit 1-2 keer per jaar. Ik zal nu zo veel mogelijk de Saab laten staan en mijn km's afleggen met de RX-8. Het benzineverbruik is nog steeds ca. 1 ltr. per 8,5-9,0 km; zeer acceptabel mijns inziens voor een auto met 231 pk en een acceleratie van 0-100 kmu in 6,4 sec. Alles functioneert nog steeds perfect (ff. afkloppen); maar ja dat is te verwachten met een auto die nog zo weinig gereden heeft.

Nog steeds ontzettend blij en tevreden met de RX-8

  • 45.500 km

Het is nog steeds een feest om er mee te kunnen rijden en ik heb nog geen dag spijt gehad van de aanschaf. Het gemiddelde benzineverbruik over de afgelopen maanden is tamelijk constant en bedraagt net zoals de afgelopen jaren ca. 11,2 - 11,5 ltr per 100 km. Dit verbruik is in wezen helemaal niet zo "erg" veel als vaak door buitenstaanders wordt beweerd; elke auto met zo'n 231 pk gebruikt gewoon wat meer.
De winterperiode nadert nu; zodra er zout gestrooid gaat worden rij ik er niet meer mee en gebruik ik mijn Saab Classic 900c '89 welke thans zo'n 175.000 km heeft gelopen (nieuw gekocht door mijn overleden vader en sedert vele jaren in mijn bezit) en nog in zeer goede staat is. Zodra er niet meer gestrooid wordt gebruik ik weer de RX-8 en de Saab af en toe voor korte ritjes.
Dan ga ik ook af en toe met de Lotus rijden (alleen bij droog weer); heeft thans zo'n 49.500 km gelopen.

De RX-8 nog steeds een genot om mee te rijden.....

  • 52.500 km

Het is Inmiddels al weer ruim een jaar geleden dat ik de laatste keer een bericht plaatste.
Geen enkel (ook klein) probleem gehad tot nog toe....
De RX-8 staat nu 4 mndn (1 dec-1 apr.) droog opgeslagen bij een professioneel opslagbedrijf in de buurt.
Ik wil gewoon (voorlopig) niet het risico lopen dat ik er in strooizout mee moet rijden.......ze zijn enigszins roestgevoelig; ik ken alle kritische plaatsen en heb deze in 2009 behandeld (een heidens werk van 2-3 dagen)......ik wil er zo lang mogelijk mee doen vooral ook omdat ik met de RX-8 slechts zo.n 8.000 km per jaar rij.
In de winter en in de overige jaargetijden rijdt ik ook tamelijk veel mogelijk met de Classic Saab 900c (1989), (ook 8.000 km p. jr.) welke thans 183.000 km op de teller heeft (dus net ingereden vlgs de Saab-dealer).....en in de (zomer)weekenden of op mijn motor; een Goldwing GL1000 K1 (1975) zie:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=220213061&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&scopeId=MB&zipcode=&isSearchRequest=true&usage=USED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=11000&makeModelVariant1.modelDescription=gl1000&pageNumber=1

of met de Lotus Esprit Turbo SE (1990 / 51.000 km)).
Het is straks weer een feest om de RX-8 uit de winterstalling te halen........tjonge echt;.......wat een moordauto....ik kan hem iedereen die van techniek houdt en van techniek verstand heeft van harte aanbevelen!

Brandstofverbruik beter dan vroeger...

  • 57.000 km

Nog steeds ontzettend veel voldoening van de RX-8,.vooral v.w.b. het stuurgedrag, de wegligging, de acceleratie en de prachtige specifieke en beschaafde "Wankel-uitlaatroffel".
Hij is nu vanaf nieuw ruim 8 jaar oud en ziet er nog zeer goed / bijna nieuw uit. Nog geen enkel technisch probleem gehad (ff afkloppen)...het onderhoud doe ik veelal zelf....zojuist een cpl set nwe. Bridgestone Potenza banden bij Stigter Bandenservice-Vianen laten monteren......ze zijn dus zo'n 54.000 km meegegaan......valt best mee voor een 231 pk auto.
Mijn jaarkilometrage is eigenlijk zeer laag, omdat ik 's winters alleen met mijn Classic Saab 900c rijdt..........deze is van 1989 en heeft inmiddels zo'n 190.000 km op de teller en ïs "still going strong"......ze kunnen zonder bezwaar 300.000 tot 500.000 km's mee.
De laatste maanden "scheur" ik minder dan vroeger met de RX-8 en merk bij nauwkeurige meting dat ik i.p.v. 8,3-8,7 km per 1 ltr thans ca. 9,15 km per 1 ltr kan afleggen.....is nog altijd fors maar niet zo overdreven als vaak (door niet-kenners) wordt "rondgebazuind".

APK / Emissie eisen voor de Wankelmotor........

  • 57.200 km

Er zijn veel RX-8 bezitters die menen dat een RX-8 vanwege zijn Wankelmotor vrijgesteld is van de uitlaatgastest tijdens de APK.
Dat is deels juist en deels onjuist.........hieronder een beschouwing over hoe en wat betreffende de emissiemeting APK voor de RX-8.........
----- "De emissiemeting tijdens de APK keuring (​voor "Personenauto’s, uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem"........dus ook een rotatie/wankelmotor!!!), bestaat uit 2 delen (1) met verhoogd en 2) met stationair toerental) en dan voor de rotatiemotor als volgt: .....a) geen gasmeting voor verhoogd toerental.......b) wel gasmeting voor stationair toerental".......
De meeste garage-APK keurmeesters kennen deze nuance niet en laten b) (meestal/vaak) achterwege.......indien je echter een APK keurmeester treft die zijn pappenheimers kent of belt met de RDW voor advies dan ben je voor keuring bij stationair toerental het haasje......helemaal natuurlijk als hij nog eens per steekproef moet worden gekeurd; die keuringsambtenaren weten het precies (overigens geen probleem voor een gezonde Rex met katalysator; die voldoet hieraan ruimschoots/= eigen ervaring).
Het APK-eisen handboek vermeldt:
** Artikel 42 Koolmonoxide gehalte en lambda waarde bij verhoogd toerental
3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor of een C.N.G.-installatie kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.
** Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
Geen/nergens uitzondering voor de rotatiemotor dus!
ERGO:
De rotatiemotor wordt alleen als uitzondering vermeld in "Artikel 42 Koolmonoxide gehalte en lambda waarde bij verhoogd toerental". Zie punt 3.
De rotatiemotor wordt NIET als uitzondering vermeld in "Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental", dus die controle moet in principe/wettelijk worden uitgevoerd.

Winterstalling 4 maanden

  • 57.700 km

De RX-8 heb ik net zoals de laatste jaren per 1-12-2016 geschorst en voor 4 maanden in een grote afgesloten/droge auto/caravan/botenstalling opgeslagen.
Ik berijd hem in die periode vanwege het zout/pekelstrooien in de wintermaanden liever niet...... ik heb mijn '89 Classic Saab 900c om mee te rijden.....met een Scandinavische verwarming en voorwiel aandrijving.
Ik zal mijn RX-8 missen....des te fijner is het om hem omstreeks begin april 2017 weer van stal te halen.
De kosten vallen mee:...... nl afmelden RDW = Euro 73,-...stallingskosten Euro 200,- voor 4 mndn...besparing wegenbelasting Euro 212,-
Ik heb de accu er uit gehaald om hem thuis aan een acculader te hangen.......de banden heb ik rondom op 3,55 bar gezet om zo veel mogelijk "platte kantjes" tegen te gaan.
Nog even over de - levensduur - van de - Wankelmotor - die door zo velen heel lag (dikwijls minder dan 50-60.000 km) wordt ingeschat, terwijl dit niet overeenkomt met de gemiddelde werkelijkheid............enige tijd geleden las ik op het rx8club.com forum in de USA in de "100,000 mile club" posts het volgende van een RX-8 bezitter:..........
" Just rolled over 180.000 miles ( dit is -- 289.000 km -- !! ) on my 04 RX8. Still on original engine and original manual transmission. Replaced the original clutch at 165k.
This is an everyday car. I commuted 1 hour each way in Boston rush hour stop and go traffic for 10 years with this car. Only stayed in the garage if there was snow on the roadway or in the forecast.
Mazda performs the service - which I am pretty good about keeping to the schedule. I burn 89 octane - always have. I have never redlined this car." ............
Wie hierover meer wil lezen:
http://www.rx8club.com/rx-8-discussion-3/100-000-mile-club-158709/page14/

Onderhoud gepleegd voordat RX-8 in winterstalling

  • 57.700 km

Ik heb de 4x bobines vervangen door nieuwe exemplaren.
De oude zaten er ca. 47.000 km in, bleken nog in goede staat....desalniettemin vervangen door 4 nwe. omdat het absoluut zeker moet zijn dat de bobines voor 100% werken.
Dit is de achillespees van elke RX-8 !!!
Mazda heeft het in het onderhoudsboekje niet/nooit over vervanging; wel inspektie.....dat is onvoldoende; de ervaring leert dat de bobines na ca. 50-60.000 km onbetrouwbaar worden.
De bobines haal ik uit de USA tegen de helft van de Ned. prijs...kosten dan totaal ca. 250,- Euro per set van 4 st.
Problemen met het (gehele) ontstekingssysteem van de Rex leiden onherroepelijk tot vervangingsschade van de motor op korte termijn.....waarom? >>> de brandstof wordt onvoldoende verbrand in de rotorkamers>>>de catalysator gaat dichtslibben>>>geeft langzamerhand tegendruk op de motor en de Apex-seals van de 2 wankelrotoren>>> motor dan snel defect.
De bobines zitten terzijde dicht bij de motor welke als wankelmotor veel heter wordt dan een zuigermotor.
Elke bobine moet ook nog eens 3x vonken per rotoromwenteling (vanwege de 3 kamers) hetgeen meer is dan bij zuigermotoren.
Door beide factoren hebben de bobines dus meer te leiden dan bij een zuigermotor.
Het tijdig (eerder dan vlgs Mazda-boekje) vervangen van de bougies en bobine kabels is om die reden ook een absolute must.
Ook deze vervangingsdelen haal ik uit de USA of UK tegen de helft van de Ned. prijs.
Tevens de motorolie ververst alsmede het oliefilter.....dat doe ik elke 7.500 km omdat door de zeer hoge temperaturen van de wankelmotor de olie sneller degenereert en de viscositeit afneemt.
Ik zuig de oude warme motorolie via de peilstokbuis met een dunne slang onder uit de motor met behulp van een PELA 6000 vacuum-pomp.
Dit gaat zeer snel en efficient.....ik gebruik hem ook voor mijn andere 2 auto's......ik hoef er dus niet onder te liggen....de carter aftapplug blijft zitten.

......Eindelijk binnenkort uit de winterstalling..

  • 57.700 km

Tjonge, ik kan haast niet wachten om hem begin april uit de overdekte winterstalling te halen en er weer de rest van het jaar mee te kunnen rijden........ik mis de RX-8 inmiddels heel erg......het zal een feest zijn om er weer mee te kunnen rijden..

Wankelmotor compressiemeting met speciale meter...

  • 57.700 km

Een gewone compressie meter voor zuigermotoren is ongeschikt voor de Wankelmotor omdat gedurende 1 omwenteling van ëën van de 2 rotoren elke individuele copressie van elk van de 3 rotorkamers moet worden gemeten.
De compressiemeting bij een RX-8 is eigenlijk het allerbelangrijkste bij een RX-8 omdat het alles zegt over de staat van de motor. Slechts een paar Mazda-dealers in Nederland hebben zo'n dure speciale meter.
De compressietest kost daarom ook zo'n Euro 75,- tot 100,-........
Ik had besloten om zelf zo'n Wankel compressietester aan te schaffen; zodoende kan ik mijn compressie meten wanneer ik wil en wellicht nog mede-RX-8-bezitters van dienst zijn.

Mijn in de USA aangeschafte wankel compressiemeter is onlangs gearriveerd.
Ik ben er blij mee......ik kan dus zo de "gezondheid" van mijn motor vwb compressie regelmatig controleren.
Het is het nieuwste type RCT-V5.2 (Serie 2) die na het registreren van de 3 compressiewaarden per rotor deze waarden automatisch omrekent naar de waarden bij 250 omw/min.
De wankel compressiemeter is geschikt voor alle wankelmotoren en v.w.b. Mazda vanaf de modellen R3...tot..RX-7 en RX-8.

Na het verwijderen van de "T"-bougies in beide rotorhuizen en het loskoppelen van de stekker van de positieschakelaar van de excenteras (om de ontsteking en benzinetoevoer uit te schakelen) kan je de drukopnemer in de L-bougie-opening van één van de beide rotorhuizen draaien en zittend vanuit de bestuurdersstoel de motor met ingedrukt gaspedaal 5-10 sec. laten draaien.
Daarna idem ditto bij de andere rotor.
E.e.a. kan dus door één persoon gedaan worden.

Vandaag compressietest gedaan: perfekte waardes

  • 58.500 km

Ik heb vandaag mijn eerste compressiemeting gedaan met de nwe. compressiemeter uit de USA.
Voorbereidingen:.........motor warm draaien, T-bougies er uit, compressiesonde in bougiegat draaien en aansluiten op testerkabel, stekker v.d. "cranck position sensor" los gekoppeld, startmotor laten draaien 5-10 sec. met ingetrapt gaspedaal.
Resultaat, herberekend naar 250 rpm (Mazda voorschrift):
Voorste rotor:
Kg/cm2---8,02---8,53---8,31
Achterste rotor:
Kg/cm2---8,83---8,39---8,09
(NB....Mazda std waarde is 8,5 kg/cm2........min. toegestane waarde is 6,9 kg/cm2)
Lijkt mij dus behoorlijk goed voor de 231 pk motor met 58.000 km......misschien dat vanaf "nieuw" premixen 1:100 hier mede debet aan is..........ik ben zeer tevreden.

Het worden er steeds minder op de Ned. wegen (1/2)

  • 64.000 km

Nog steeds knettergek met mijn RX-8........
In de afgelopen periode weer ontzettend genoten van de geweldige rijeigenschappen en de exclusieve "looks" (vind ik zelf)
Onlangs noch naar het Sauerland Dld geweest; ca 350 km bij 120-130 kmh...mooi verbruik van 10 ltr op 100 km
Dagelijks gebruik bij vlot rijden 8,7 km per ltr en 9,0 bij rustiger "genieten"'.....
De RX-8 begint steeds zeldzamer te worden op de Ned. wegen.....waren er in 2009 ca. 329 stuks; thans zijn er geschat nog maar 195 st. over.
Dit is heel anders dan Dld waar 20x zo veel Rexen zijn dan in Ned. terwijl het aantal inwoners slechts 5x zo veel is.....zie ook onderstaand bericht op het Ned. en Duitse RX-8 forum:

Het worden er steeds minder op de Ned. wegen (2/2)

  • 64.000 km

VERVOLG vorig bericht..........

V.w.b Nederland is dit een schatting......!!!
@ Duitse RX-8 Forum.......Danke für den Übersicht.....!
von mir daneben den Anzahl der RX-8 in Holland......
. . . . . . . . . . . . Dld . . . . . . . . . . . . .Holland
1. Januar 2004: 1 032...................... 143
1. Januar 2005: 5 081 +392,3........... 200
1. Januar 2006: 6 731 +32% .............296
1. Januar 2007: 7 730 +14,8%.......... 319
1. Januar 2008: 6 711 -13,1% ...........328
1. Januar 2009: 6 600 -1,6%............ 329 Stück
1. Januar 2010: 6 650 +0,8%..............?
1. Janaur 2011: 6 358 -4,4%, minder dan 329
1. Januar 2012: 6 026 -5,2%.............. -
1. Januar 2013: 5 647 -6,3%.............. -
1. Januar 2014: 5 248 -7%................ -
1. Januar 2015: 4 946 -5,8%.............. -
1. Januar 2016: 4 381 -11,4%------------ -
1. Januar 2017: 3 915 -10,6%.. etwa 195 Stück (exkl. Import) ....wovon zZ. etwa über 35 St. angeboten in "Gebraucht Anzeigen"....das sind fast 20 % der RX-8.......

Holland ist ausserordentlich dünn besiedelt mit den RX-8 vielleicht auch weil er auch immer sehr teuer war........den letzten Preis in 2008 war € 57.220,- ......
Wenn mann die " Holl. Besiedelung" auf den Deutshen Einwohnerzahl bezieht dann würden bloss etwa 900 Stück RX-8 vorhanden sein............
Die Exklusivität von den RX-8 in Holland ist gleich wie die von Lamborghini's deren Anzahl in Holland = 184 St. (2017)

PS: als de "dichtheid" in Ned. even groot zou zijn als in Dld dan zouden er op dit moment (2017) ca. 800 x RX-8 in Ned. zijn..........

Wir hatten etwa 2005 in Holland 45% Luxussteuer und 19% MwSt.............und damit war den RX-8 in 2008 bei € 57.220,- fast unverkäuflich.......
Heutezutage (2017) würde den RX-8 wegen den stark angestiegen CO2 / Umweltsteuer Zuschlag von € 68.565,- insgesamt € 107.079,- kosten.......

autoweek.nl/bpmcalculator?id=28604&jaar=2005

RX-8 tevredenheids onderzoek USA

  • 67.000 km

In de USA zijn vanaf 2003 in de loop der jaren honderd-duizenden RX-8's verkocht.
Op het 's werelds grootste RX-8 forum, het Amerikaanse "RX-8Club.com" is een tevredenheidsonderzoek gehouden dat zich over meerdere jaren uitstrekt en 4000 deelnemers kent.
In tegenstelling tot de hier ter lande soms negatieve beoordeling door niet-RX-8-bezitters is de uitkomst van dit USA onderzoek uitermate positief;
.... 90% van de berijders is tevreden......(72% zeer tevreden en 18% voldoende tevreden).........slechts 3% is erg ontevreden.......zie onderstaande uitkomst:

What is your overall level of satisfaction with the RX8?
Highly Satisfied.....................2,878......71.95%
Somewhat Satisfied..................708......17.70%
Neutral....................................157.........3.93%
Somewhat Dissatisfied............130.........3.25%
Highly Dissatisfied..................127.........3.18%
Voters: 4000.

Binnenkort weer uit de "winterstalling"......

  • 67.000 km

Staat bij mij op de oprit met hoezen om de wielen ter bescherming "regencorrosie"van de remschijven.
Zodra het zeker is dat er niet meer met zout wordt gestrooid ga ik er weer mee rijden en krijgt de Classic Saab 900c wat meer rust.
Vermeldenswaardig is dat een Ned. RX-8 forum collega de motor van zijn bj. 2007 / 231 pk RX-8 "Shinka" gaat laten vernieuwen.
Een nieuwe motor van Mazda kost inkl. inbouw < € 7.000,-; dat is nogal wat geld, echter dan gaat hij weer jarenlang mee..........en het is echt ultiem genieten met deze exclusieve "rijdersauto".
Met de huidige motor die dus binnenkort vervangen gaat worden (hij loopt nog steeds, maar niet optimaal) heeft hij 204.000 km afgelegd.
Dat is dus wel wat meer dan hetgeen diegenen (niet-kenners) beweren n.l. dat een wankelmotor hooguit 100.000 km meegaat............
En dit is niet de enigste RX-8 met meer dan 200.000 km op de teller.

Koplampen van licht dof naar glashelder,,,,.

  • 69.000 km

Na 10 jaar is het "glas" van de polycarbonaat koplampen licht vlekkerig/doffer geworden. Dit komt door inwerking van het weer en UV straling.
Tijd om er iets aan te doen met een klein vlak schuurtolletje op de gewone elektr. boormachine.
Ik had voor € 16,- een cpl behandelingssetje uit China gekocht bestaande uit diverse korrelgrootten schuurschijfjes, schuimpadje, schuurtolletje, polijstpasta, gebruiksaanwijzing en een nabehandelingsvloeistof etc. om de lamp opnieuw tegen UV straling / verwering te beschermen.
Dit laatste is echter voor slechts een paar maanden afdoende; ik heb daarom een spuitbus met glasheldere 2 komponentenlak gekocht, waarvan de 2 componenten vlak voor gebruik gemengd worden. Daarmede kunnen verschillende lagen duurzame UV / vet&olie / benzine bestendige lagen worden aangebracht; waarschijnlijk voldoende voor de rest van de levensduur van de RX-8.
Koplampen rondom zorgvuldig afplakken....ook de rest van de voorzijde /spatschermen van de auto afplakken, voorzichtig schuren met schuurschijfje korrelgrootte 800 totdat de bovenlaag geheel is verwijderd en het oppervlak zeer dof is. Daarna schuren met korrelgrootte 1200, vervolgens KG 2000 en tenslotte met schuurschijfjes KG 3000. Het lampoppervlak is nu weer perfekt helder geworden; daarna beide lampen met schuimplastic polijstpadje en bijgeleverde polijstpasta grondig polijsten totdat het oppervlak glashelder is.
Daarna de --- SPRAYMAX 2K BLANKE LAK HOOGGLANS IN SPUITBUS 250ML & 400ML --- (van www.nonpaints.com) in 4-5 lagen aangebracht met telkens ca. 15 min (aan)droogtijd
Eind goed al goed; al met al was het wel een hele dag werk; echter het was de moeite waard en het ziet er weer fantastisch uit!

DIY periodiek onderhoud

  • 70.700 km

Ik heb vandaag zelf mijn remolie/koppelings pedaal vloeistof ververst/vervangen (dot 4), alsmede motorolie, versn. bak olie en olie van de achteras cardan.
Auto opgekrikt en 4 veilige bokken onder de assen/draagdelen ; wielen er af werkt gemakkelijker.
Motorolie SAE 5W40 opnieuw vervangen inkl. motorolie filter. e.e.a. afgezogen via motorolie peilstok met een "Pela 6000 oil extractor/ vacuüm olie pomp".
Voor de versn. bak SAE 75W90 GL4 toegepast..... ca. 1,8 ltr.
De magnetische aftap plug van de versn. bak olie zag er zéér goed uit.......vertoonde slechts héél lichte aanslag, afkomstig van normale slijtage.
Dat duidt er op dat de conditie van deze 6 versn. bak perfekt is.....fijn zo.....bij terugschakeln pas ik altijd "double clutch" toe hetgeen de synchromeshes enorm ontziet.........
In de achteras cardan gaat ca. 1,3 ltr SAE 90 GL5 olie......geen aanslag op de pluggen.....afgetapte olie zag er nog goed "licht" uit.

Lezersreacties (107)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens