Mazda Premacy 1.8hp Exclusive (1999)

autoreview

Mazda Premacy

Signalement

UitvoeringPremacy 1.8hp Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf195.000 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 197.000 km

Dec. 2012:
Na mijn heerlijke Ford Mondeo wist ik het zeker: als Ford liefhebber zou het weer een Ford gaan worden. Maar ja, nu mijn zoon groter en groter wordt en kinderwagens verleden tijd zijn, plus het feit dat ik driekwart van de tijd zonder passagiers in de auto zit, was ik wel gaan twijfelen over het formaat van de auto. Was een grote Mondeo nog wel noodzakelijk? Voor nood heb ik enkele weken een Ford Ka gereden. Een lelijk, maar kwiek stadsautootje. Maar dit was echt even tijdelijk. Via Marktplaats vond ik een supermooie Ford Focus Wagon, maar helaas was ik net te laat met reageren: verkocht. Zoeken zoeken zoeken. En ik kwam uit bij een Subaru Impreza bij mij in de buurt. Grote twijfels: het is geen Ford. Maar de interessante prijs (en bekende historie van eerste eigenaar en AWD) stonden daar tegenover. Lang wikken en wegen en ja hoor, ik was eruit: ik zou voor de Soeb gaan. Op de dag dat ik de auto ging bekijken, testen, en waarschijnlijk tot aanschaf zou overgaan sneeuwde het hevig. Ik vond het onverantwoord om die dag te gaan. Een nieuwe afspraak werd een week later gemaakt.
Stomtoevallig fietste ik langs een garage in mijn woonplaats waar een Mazda Premacy stond zonder prijskaartje. Grappig, een Premacy stond niet op mijn shortlist eigenlijk, maar omdat ik vrij lang ben, ben ik altijd geïnteresseerd in wat hogere auto's (zoals bijv. ook de Mitsubishi Spacestar). Thuisgekomen keek ik op Autoweek naar tweedehands Premacy's in de buurt van mijn woonplaats. Hé daar stond toevallig de Premacy die ik gezien had... toch even benieuwd naar de prijs en de specs. De vraagprijs was binnen het budget. Die nacht heb ik weinig geslapen... hoe heilig was Ford voor me? En is een Japanse auto wel iets voor mij?

De volgende ochtend belde ik de garagist die in mijn woonplaats trouwens goed bekend staat. Zaken als groot onderhoud, recent vervangen onderdelen, etc. kwamen voorbij. Binnen een half uur hadden we een deal en de volgende ochtend heb ik na een uitgebreide testrit de Premacy gekocht!

Jan. 2012:
De eerste paar weken vallen natuurlijk meteen allerlei zaken op en je gaat ontzettend zitten vergelijken met je vorige auto. Zo heeft de Premacy zeker geen Mondeo/Focus onderstel en dat valt ontzettend op. In negatieve zin welteverstaan. Alle electrische toeters en bellen zitten in de Premacy. Leuk, maar voor mij eigenlijk overkill. Zo zit er zelfs TCS in deze auto. In winterse omstandigheden is dit echter ronduit irritant: om op een sneeuwige weg niet de wielen te laten doorslaan gaat het systeem enthousiast aan de slag, maar zo hevig dat de auto amper vooruit komt. Uitschakelen geeft een klein beetje wheelspin, maar dat valt met de rechtervoet prima te doseren.
Op droog wegdek is de auto enorm onderstuurd. Als je jarenlang Mondeo niveau bent gewend (die amper onder- en overstuur kent) geeft dat een onveilig en onzeker gevoel, bijv. bij op- en afritten van snelwegen.

Ook qua zitcomfort is de Premacy de mindere van de Mondeo Wagon. Hoewel het op de vrij forse stoelen voor langere stukken goed is uit te houden, bieden ze totaal geen zijsteun. De neiging bestaat dan om te gaan hangen.
In het exterieur valt me het dunne blikwerk op rondom de tankvulopening, spatborden, etc. Klinkt vreemd als je de eerste keer gaat tanken.
In het interieur veel keihard plastic en naast dat het oncomfortabel aanvoelt, is het ook rammelgevoelig.
Bedieningsschakelaars zitten op de middenconsole op vrij logische plaatsen, alleen de extra's als mistlamp, breedstralers, boordcomputer, etc. zitten links onderaan bij de zekeringenkast verstopt. Erg onlogisch dus om daar al rijdend iets te proberen in te schakelen. Ook vind ik het erg onlogisch dat de radiobediening meedraait met het stuurwiel, dus regelmatig ben je hem kwijt, totdat het stuur weer in rechtelijn-stand staat. En mijn eerste wens heb ik al: de (in de middenconsole geïntegreerde) autoradio vervangen, want deze heeft slechts radio en cassette. Ik wil uiteraard (minstens) een cd-speler of mp3-speler. Wordt een toer om dit schadevrij uit te bouwen. Voor tips (of het eventueel zelfs uitbesteden) van het uitbouwen ben ik langs de Mazda-dealer in Velserbroek gereden, maar ik kreeg te horen dat ze geen tijd voor me hadden en of ik maar een ander keertje wilde terugkomen. Ik ben benieuwd of ze ook zo hadden gereageerd als ik een nieuwe Mazda 5 wilde bestellen...
Tot slot nog even iets wat al meerdere Premacy-rijders op internet hebben gemeld: de koppeling is bizar. Ik heb toch flink wat verschillende auto's gereden, maar deze Premacy heeft toch wel de koppeling met de vreemdste slag ooit. Natuurlijk zal de leeftijd van 'Prem' ook meespelen, maar het blijft lastig wegrijden. Zonder TCS lijkt het iets beter doseerbaar voor me.

Feb. 2013:
De voorbanden waren slecht en ik heb op Marktplaats 4 vervangende exemplaren gevonden. De bandenman in mijn woonplaats adviseerde niet alleen de voorbanden te verwisslen, maar vanwege de iets andere maat ook meteen achter. Meteen flink merkbaar resulaat! Maar de auto blijft onderstuurd. De twijfel is weer toegeslagen bij me: het is geen Ford. Natuurlijk, de hoofd- en beenruimte in deze hoge Premacy is fijn en je kunt echt met 5 volwassenen ermee op pad zonder proppen, maar het gehele kwaliteitsgevoel is een stapje terug. Ik besef dat je even moet wennen aan een andere auto, maar 'Prem' is nog steeds niet echt mijn auto. Het is meer een gevoel dan dat ik het kan onderbouwen. De aftandse Ka die ik kortstondig heb gehad voelde na enkele dagen al heel vertrouwd, de Premacy nu na bijna 4 maanden nog steeds niet helemaal.

Jul. 2014:
Ik heb de Premacy (na diverse kostbare reparaties) verkocht aan een particulier die de auto op zal gaan rijden. De km-stand was ongeveer 222.000 toen ik de auto verkocht.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.