Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • Premacy

Mazda Premacy 1.8 Exclusive (1999)

Vraag naar variatie

Mazda Premacy 1.8 Exclusive (1999)
  • Autotest
23 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Er kan geen twijfel meer over bestaan; de midi-MPV is helemaal doorgebroken. Door de bres die de Renault Scénic heeft geslagen, stromen steeds meer modellen de markt op. De Mazda Premacy is een van de nieuwkomers.

De Premacy heeft veel weg van de Mazda 323 Fastbreak. Het lijkt wel een 'opgeblazen' versie van die kruising tussen een hatchback en een stationwagon. Z'n vijfhoekige grille, met dikke chroomstrip bovenaan, en natuurlijk het fors uitgevallen logo, typeren hem als een echte Mazda. Overigens is hij niet, zoals verwacht, afgeleid van de kleine middenklasser 323, maar van de grotere 626.
Mazda gaat met de Premacy 'All the way' als het gaat om multifunctionaliteit. Er valt van alles en nog wat om te klappen, te verplaatsen en te verwijderen. Laten we beginnen met de tweede zitrij; die bestaat uit drie aparte stoelen. Elke achterpassagier afzonderlijk kan z'n rugleuning een stukje verstellen. Ga je maar met vier in plaats van met vijf mensen op pad, dan kun je de middelste stoel gebruiken als tafeltje door, heel simpel, de rugleuning voorover te klappen. Trouwens ook de leuningen van de andere twee zetels laten zich neerklappen. Wil je de laadvloer een flink stuk groter maken, dan ga je een stap verder en klap je de stoelen voorover, tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Nog meer ruimte krijg je als je het zitmeubilair achterin thuis laat. Kan heel goed, want de stoelen laten zich vlot verwijderen. Helemaal het onderste uit de kan haal je door ook nog de rugleuning van de passagiersstoel voorover te klappen.
De 1.8 hp-motor (High Power) in onze testauto is goed voor 84 kW/115 pk en ontwikkelt een koppel van 161 newtonmeter. Daarmee moet de Premacy 180 kunnen halen en in 11,4 tellen naar 100 versnellen; wij deden dat iets sneller: 11,2 s. De Mazda is met 69,5 dB bij 100 km/h niet overdreven stil. Werd het tempo opgevoerd tot 120, dan gaf de meter 71,5 dB aan.
Hij stuurt soepel en het levert geen problemen op als je de wagen in een rap tempo door de bocht ment. Je wordt ook niet van sneller bochtenwerk weerhouden door hinderlijke overhelneigingen. Omdat je niet zo hoog zit, blijft de koets van de Mazda aardig rechtop. Vering en demping zijn niet week afgestemd, maar ook niet stug. Eigenlijk wordt het meeste wat er tussen weg en wiel gebeurt 'onopgemerkt' verwerkt. Met z'n onderstel, dat onopvallend z'n werk doet, bezorgt de Premacy z'n inzittenden meestal comfortabele ritten. Behalve op slecht wegdek, dan valt het comfort aan boord ineens wat tegen. Over het schakelen geen wezenlijke klachten, maar we zouden er geen bezwaar tegen hebben als het nog wat soepeler ging.
Elke uitvoering van de Mazda krijgt standaard traction control mee. Dat is blijkbaar nodig, want in de regen hebben de aangedreven wielen in bochten al snel wat moeite met de grip.

Beter zicht
In de Premacy zit je niet op de bok. Toch zit je wel degelijk hoger dan in een gewone personenauto. Alleen valt het niet erg op. Omdat prettige zaken snel wennen, realiseer je je niet meteen dat je een beter zicht hebt op de rest van het verkeer. Dashboard en instrumentenpaneel zorgen niet voor verrassingen. De ontwerpers hebben zich niet aan experimenten gewaagd. Het bestuurdersgedeelte is duidelijk van het bijrijdersdeel gescheiden door een prominente middenconsole. Er is wel wat kleurverschil in het interieur te bespeuren, maar dan hebben we het over grijstinten. De voorstoelen hebben een onopvallend model. Ze zijn vrij vlak, maar geven toch genoeg steun opzij.
Minder geslaagd detail van de Premacy: de middenarmsteun aan de bestuurderstoel. Of hij nu omhoog staat, of omlaag: hij zit bij het schakelen altijd een beetje in de weg. De opberg/aflegruimte: Mazda doet er niet zuinig mee. Je kunt je spullen kwijt in: vakken in alle portieren, een vak in de middenconsole, een schuifla onder de passagiersstoel, een muntenhouder en een zonnebrilvak. Bekerhouders zijn er ook: voor en achter.
Achterin is er prima beenruimte en voldoende centimeters tussen schedeldak en autohemel. De standaard bagageruimte heeft 370 liter inhoud. De uitbreidingsmogelijkheden zijn legio. Een Mazda Premacy 1.8 hp Exclusive krijg je mee voor zo'n 45 mille. In die prijs inbegrepen is onder meer ABS en tractiecontrole; twee belangrijke veiligheidsvoorzieningen. Bovendien heeft de Premacy een zeer multifunctionele inrichting. Dat alles maakt hem tot een aantrekkelijke keuze.

Signalement

Merk Mazda
Model Premacy 1.8 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.099

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.839 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 152 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.295 mm / 1.705 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 16,4 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda Premacy
Mazda Mazda Premacy
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda Premacy specificaties
  • Mazda Premacy occasions
  • Mazda Premacy video's
Advies en informatie
  • Mazda Premacy tests
  • Mazda Premacy gebruikersreviews
  • Mazda Premacy index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8 Active (2005)

    Mazda Premacy 1.8 Active (2005)

    1
    • 17 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8 Active (2005)

    Mazda Premacy 1.8 Active (2005)

    3
    • 20 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2001)

    Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2001)

    8
    • 7 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8 Active (2004)

    Mazda Premacy 1.8 Active (2004)

    • 14 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2001)

    Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2001)

    • 18 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8 Active (2004)

    Mazda Premacy 1.8 Active (2004)

    • 12 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Mazda Premacy 1.8hp Exclusive (1999)

    Mazda Premacy 1.8hp Exclusive (1999)

    3
    • 4 april 2013
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Mazda Premacy - Haima Freema

    De Tweeling: Mazda Premacy - Haima Freema

    7
    • 19 mei 2019
  • PREMIUM
    Opel Zafira 1.8-16V - Mazda Premacy 1.8 - Renault Scénic 1.6 16V

    Opel Zafira 1.8-16V - Mazda Premacy 1.8...

    • 11 mei 2004
  • Autotest
    Mazda Premacy 2.0 Touring (2002)

    Mazda Premacy 2.0 Touring (2002)

    • 10 juni 2003
  • Autotest
    Mazda Premacy 1.8hp Touring (2000)

    Mazda Premacy 1.8hp Touring (2000)

    • 3 september 2002
  • Nissan Almera Tino 1.8 Comfort - Mazda...

    • 22 augustus 2000
  • Mazda Premacy 1.8 HP Touring - Mitsubishi...

    • 7 oktober 1999
  • Mazda Premacy 1.8 Exclusive - Mitsubishi...

    • 22 juli 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    51
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden