Mazda MX-5 1.8i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 197.000 km |
een jaar in ons bezit en wat een deugd
- 197.000 km
We hebben deze auto puur voor het plezier en voor "erbij" gekocht. Een nette 1.8 motor met een dubbele uitlaat en op zich voor een auto van die leeftijd goed in de lak. Wel de bekende roestplekjes, maar dat moet wel een paar jaar meegaan, dachten we bij aanschaf. Vanwege de auto meteen een garagebox gehuurd zodat hij niet buiten hoeft te staan in weer en wind.
Conclusie na een jaar in ons bezit te hebben is in 1 woord te vangen: geweldig! Wat een genot om in te rijden, wat een motor en wat een onderstel. Het is moeilijk om niet in herhalingen te vallen van andere reviews, dus ga ik het ook niet vermijden: hij rijdt direct, als een kart zo strak op de weg. Daarbij is hij nog redelijk zuinig. Ik heb het niet precies berekend over de hele periode, maar bij een aantal keer checken bij het tanken kwam ik rond de 1:12.5 uit.
Wat ons ook meevalt is het gebruik op de snelweg. Met het dak open is er ondanks windscherm wel wat wind in de auto, maar met het dak erop is er nauwelijks extra geluid. Met de hardtop die ik er later bij heb gekocht rijdt hij als een "gewone auto".
Ik ben 1.86 lang en dat gaat prima in de Mazda. Ik denk niet dat iemand van 2 meter er heel comfortabel inzit, aangezien ik de beperkingen ook wel merk met mijn lengte. Instappen is best een klus af en toe in de garage met het dak erop. Zonder dak natuurlijk veel eenvoudiger.
Na 1 jaar door de APK zonder problemen. Alleen die roest bij de dorpel zal ik toch volgend jaar al aan moeten pakken. En dat is hij waard. Als we maar 1000-2000 km per jaar rijden, dan gaat hij nog lang mee en is een opknapbeurt op zijn plek.
Het seizoen is weer net begonnen, maar toch heb ik hem in de winter ook af en toe uit zijn stal gehaald voor de nodige beweging (1 eer in de 2-3 weken). Zelfs bij 3 graden en een zonnetje kan het dak open, dus is het weer genieten. Met de verwarming aan is het prima toeven. Deze versie heeft geen stoelverwarming, maar dat is met de top verwarming van de MX5 ook niet echt nodig. De auto is snel warm en dan doet ie prima zijn werk, ook met een open dak.
Zijn er nog negatieve zaken opgevallen? Nou, eigenlijk niet. Minimale puntjes:
- goed oppassen met tanken, omdat de laatste druppel nog wel eens de neiging heeft om op de lak te vallen (de dop zit horizontaal) en dat is zonde van de lak.
- Ik heb alle lampjes/reflectoren vervangen voor witte. Alleen het derde remlicht nog niet, omdat die raar vast zat.
Meer aan het eind van dit seizoen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.