Mazda MX-5 1.8 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat een geweldige auto zo’n Mazda MX-5, zeker als het een 1.8i is met zijn 140pk. Lekker rondcruisen met de herfstzon op je hoofd, genieten van het echte leven. Daar draagt de MX-5 in zijn volle glorie aan bij. Koud....nee hoor tot een graad of 10 voldoet de kachel prima en je zit goed uit de wind zeker met een windschot achter je. Door het directe stuurkarakter waan je jezelf als een coureur, snel en messcherp ga je door de bochten, je jaagt de motor hoog in de toeren, de Italiaanse dubbele Ragazzon uitlaat (optioneel)snerpt door de wind, 90 km in zijn twee en door naar zijn drie met het ultra korte schakelpookje wat recht in de versnellingsbak steekt. Wat geweldig kan het leven zijn, daar heb je echt geen Porsche of andere excotisch bovenmodale auto voor nodig.
Het was liefde op het eerste gezicht, zijn mooie rondingen in de motorkap de extra bult in het midden van de motorkap die een knipoog geeft aan auto’s uit vervlogen tijden. Een lage zit is een understatement, je zit op het asfalt. Een hedendaagse MPV verandert in een vrachtwagen als je er langs rijd, je zit in een sportwagen. Daar draagt alles aan bij, het mooie leren Nardi stuur, de sportieve zit, de korte schakelwegen, het redelijk stugge veerkarater en de snelheid waarmee je bij een stoplichtsprintje veel auto’s al snel op een achterstand zet.
Tuurlijk is niet alles zonneschijn, als je vrienden hebt langer dan 1.80mtr kun je ze maar beter thuislaten, en met een gemiddelde snelheid van 160km over de Duitse autobahn cruisen laat je ook wel achterwege want echt stil is de MX-5 dan niet. En dat de kofferbak beperkt is....ach daar koop je de MX-5 niet voor. Maar met zijn tweeën een weekje op vakantie is geen enkel probleem. Gewoon zachte tassen meenemen.
Technisch heb ik met de vorige MX-5 uit 1992 nooit problemen gehad, en tot zover met de huidige MX-5 ook niet. Uiterst betrouwbaar en onderhoud is prima betaalbaar. Dat geld ook voor het verbruik, bij normaal toeren is een gemiddelde verbruik van 1 op 12,5 geen utopie. Ben je lekker sportief de grenzen van je auto aan het opzoeken moet 1 op 11 zeker lukken.
De auto gebruik ik het hele jaar door, in de winter is het wel oppassen met de bochten, het is een echte achterwiel aandrijver, maar dat maakt het met droog weer een zalig sturende auto. Het volgepropte drempelNederland gaat hem goed af. Hij staat voldoende hoog op zijn pootjes om zonder al te veel problemen elke drempel te nemen. Het dakje eraf is een kwestie van twee beugels losklikken en kan vanuit je stoel. Het dichtmaken is ook zo gedaan. Even uit je auto, kapje omhoog en wederom vastklikken. De kap is 100% waterdicht, en het glazen achterruitje met verwarming voldoet prima.
Als conclusie kan ik alleen maar zeggen. Een prima betaalbare roadster.
Een kleine update na weer wat extra kilometers.
Het blijft een fantastische auto, ook nu nog rijd ik als de zon schijnt lekker met het dakje open. Wel lekker de stoelverwarming aanzetten en natuurlijk de windvanger omhoog. Maar dan is het ook goed toeven.
Onlangs een tussenbeurt gegeven door de Mazda dealer in Baarlo, en geen problemen. Wel is het ophangrubber een klein stukje gescheurd. Binnen de marges, volgende keer laten vervangen samen met de distributie riem die na 90.000km aan de beurt is.
Wel wat pech gehad met steenslag van een tegemoetkomende vrachtwagen. De schade was behoorlijk van steenslag over de gehele motorkap alsook de zijkant, kapotte mistlamp en vooruit flink beschadigd. Gelukkig ben ik all-risk verzekerd en heeft de verzekeringsmaatschappij de kosten van het spuitwerk en nieuwe voorruit vergoed.
Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. Want de onvolkomenheden zijn ook uit de motorkap en voorspatbord gehaald. Hij is weer als nieuw.
We zijn weer wat kilometers verder en daarom een kleine update.
De dubbele Ragazzon uitlaat klinkt steeds mooier. Bij lage toeren een wat diepere brom, maar zodra je boven de 4500 toeren komt lijkt en wel een kleine raceauto. Onlangs drie dagen in de moezel geweest, en daar is het een echt feest om te rijden. Bergje op en af met de vele mooie bochten en geweldig asfalt. Ik merk wel dat ik all weather banden erom heb liggen die wat sneller grip verliezen in de bocht. Zodra deze aan vervanging toezijn wil ik weer echte zomerbanden. Die hebben langer grip. Volgende week staat de grote beurt voor de deur. Om van het gewissel van luchtfilter af te zijn heb ik een open luchtfilter gemonteerd (K&N 57i). Natuurlijk speelt het mee dat hij nu nog wat makkelijker zijn lucht kan aanzuigen en brengt dit ook wat leuke muziek met zich mee. Wel allemaal erg beschaafd, het moet binnen proporties blijven. Verder blijft het een feest om in de auto te rijden.
PROBLEMEN
Op de steenslag na geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.