Mazda MX-5 1.6i (1995)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1995)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf180.500 km
KM-stand laatst187.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weg motor kom maar op cabrio

  • 180.500 km

Eigenlijk kan ik nog niets origineels schrijven, want ik heb er nog nauwelijks meegereden. Ik wilde echt een passie voor samen met mijn vrouw, dus dat betekende motor inruilen en een auto erbij die de motor moest gaan vervangen. Heel erg lang hoefde we hier niet over na te denken. Een cabrio in de vorm van de mx5 NA moest de motor gaan vervangen. En wat is dit een leuke wagen. Een prius als we met het gezin weggaan en met twee opgeschoten knullen (14 en 17) gaan wij nu wat meer tijd krijgen voor ons twee, dus kom maar op met die zon, wij zijn er klaar voor. Wanneer ik wat kilometers gemaakt heb zal ik mijn bevindingen opschrijven.

Kart

  • 182.300 km

Nu na aanschaf een 2000km gereden en hij gaat lekker. Ik heb hem natuurlijk wel in de verkeerde maand aangeschaft betreft het open rijden, maar dat mag de pret niet drukken. Tot nu toe nog geen mankementen gehad. Wel dacht ik dat er iets met mijn stuurhuis aan de hand was. Als ik mijn stuur uiterst links of rechts draaide voelde ik een soort geknars in mijn stuur en auto, maar dit is niets om je zorgen over te maken want mijn broer heeft dat ook met zijn mx5, schijnt dus bij de wagen te horen. Ik heb een harttop gekocht, wat hem dan toch net iets comfortabeler maakt in de Winter. Zoals je al eerder las heb ik mijn broer ook al gek gemaakt, hij heeft inmiddels een mx5 miata uit 1990.
De rijeigenschappen zijn echt top. Het lijkt wel een kart, je voelt echt alles wat onder je gebeurd. Wil je een comfortabele cabrio, neem dan beslist geen mx5. Deze auto bezorgt je een glimlach op je gezicht en trekt ondanks zijn leeftijd een hoop blikken. Is 90pk voldoende voor deze mx5? ja zeker, maar de 115pk versie van mijn broer is leuker. Ga je lekker rustig toeren merk je niets van de mindere pk's, maar op het rechte stuk vol gas merk je dat je aantal pk's minder hebt. Maar vergis je niet, hij is verre van langzaam. het is opletten met nat weer, voor je het weet sta je dwars op de rijbaan. Benzine gebruik hangt nu op de 1 op 9 en dat vind ik dan wel weer wat fors. Voor de rest, een top auto. Opschieten met die winter want ik kan niet wachten op het voorjaar en de zomer. Leuker rijden voor het geld wat je betaald voor een mx5 kan bijna niet.

Getril

  • 184.300 km

Na een kleine 4000km te hebben gereden bevalt de mx-5 nog steeds goed. Een ergernis is wel dat de mx-5 enorm trilt en schud rond de 55 /60 km/u. Mijn broer heeft en 5 jaar oudere miata en heeft hier helemaal geen last van. Wanneer mijn hardtop erop zit zijn de trillingen een stuk minder, maar daar heb ik hem natuurlijk niet voor gekocht. Hoe dan ook, ik heb er twee nieuwe schokbrekers opgezet en ga morgen de 15 inch velgen eronderuit halen. Hiervoor in de plaats zet ik de orginele 14 inch velgen eronder. Dit maakt hem wel wat minder dik maar rijdt wel weer een stuk comfortabeler. Ook heb ik een stutbrace gekocht waarmee ik het zelfde resultaat haal als de hardtop, dus ik moet de mx-5 verstevigen.
De 90pk versie is voldoende mijn broertje heeft 116pk en dat is net wat leuker in de hoge toeren. In de lage toeren is het verschil nihil.
Maar met de zon is het echt genieten, ondanks de 20 jaar is het nog steeds een blikvanger. Kap naar beneden, starten en rijden en dan is het vooral genieten. Ik denk dat je voor minder geld geen leukere auto vindt dan de mx-5. Ik heb er nog niets aan gehad, behalve de trilling. Volgende maand samen met mijn broer naar de Eifel. Voorheen met de motor, nu samen met onze partners in de mx-5. Wordt vervolgd.

Verkocht

  • 187.500 km

Ik heb met veel plezier gereden in de Mazda. Minpunt vond ik het getril wat overigens een stuk minder werd toen ik originele velgen eronder zette. Bij de verkoop wilde ik de auto voorzien van een nieuwe APK, helaas ging dat behoorlijk tegenvallen. Ik had vernomen van de vorige eigenaar dat de dorpels waren gedaan, ze waren ook hard. Helaas was dit op een goedkope en slechte manier gedaan dus er moest een nieuwe dorpel ingelast worden. Stuurhoes, stuurkogel, remleidingen, uitlaatpakking enz kwamen allemaal aan het licht en het CO gehalte kwam maar niet goed.
Tja ik dacht dus een goede wagen te verkopen voor een redelijk bedrag maar voor mij liep het dus iets anders. De kopers hebben nu zeker een goede auto en ik heb helaas voor de mx5 diep in de buidel moeten tasten. Al bij al moet ik wel zeggen dat ik de Mazda met veel plezier heb gereden en dat de auto natuurlijk ook 19 jaar oud is. Dan kan je verwachten dat je op een gegeven moment het een en ander moet gaan vervangen. Ik hoop dat de nieuwe eigenaars er dan ook een hoop plezier van hebben.
Leuk sportief rijden kan zeker, maar houdt rekening met de leeftijd, een apk-tje kan zomaar een stuk duurder uitvallen dan je had gehoopt.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.