Mazda MX-5 1.6i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
- 120.000 km
Het moest er ooit van komen, een cabrio. Maar welke? Zonder garage en zonder enige handigheid met onderhoud was betrouwbaarheid erg belangrijk, maar fun stond ook hoog op het lijstje. Na veel opties te hebben bekeken was er maar een conclusie. Een MX-5. Met een budget van onder de 10 mille moest het er een worden uit de eerste serie. Kleur? Maakt niet uit, als er maar een onderhoudshistorie bij zit. Na veel mx\'en gezien te hebben werd duidelijk dat er heel veel kwaliteitsverschil is, dus toen we de topper dachten te hebben, hebben we toch maar een anwb keuring laten doen. Een goed idee, want de dorpels bleken zeer verroest. Een mx-5 kwaal weten we ondertussen. Dus verder gezocht en daar stond hij. Een rode, eerste serie, mooie velgen, dubbele uitlaat, onderhoudshistorie en verder superstrak. Even twijfels of die dubbele uitlaat qua geluid niet teveel is, maar toch gedaan. En wat een geweldige keuze is dat geweest. Een van de beste beslissingen in ons leven! Waarom?
- Cabriorijden is geweldig, het is ontspannend, je ziet en ruikt alles veel beter, je bent minder gehaast.
- De MX-5 is top! Wat een goeie wegligging, wat een geweldige versnellingsbak, wat een lekker geluidje.
- Dit is alles wat je als autoliefhebber nodig hebt, een auto die je aantrekt als een sportschoen. Je voelt je een met alles, als je aan het cruisen bent, maar ook als je op een dijk van bocht naar bocht stuurt.
- Je kunt er geweldige vakanties mee beleven, rekje achterop en je kunt genoeg meenemen voor 3 weken, of je nu naar het warme frankrijk gaat, of cruisen door schotland.
- Het hele jaar door kun je open rijden, gewoon een extra laagje aan en een sjaal om. Sterker nog, laat de zomer voor wat het is en ga cruisen in de herfst, lente en zelf een mooie winterdag, je wordt er super relaxed van.
- Hij doet het altijd! Starten-lopen.
- Met de kap open heb je alle ruimte om je heen, geen voorruit die tot boven je kruin loopt zoals met veel hardtop cabrio\'s, maar het echte open gevoel.
- Het kost bijna niks. Onderhoud is niet duur, er gaat zelden wat kapot, apktje en verder bijna niks
Is het dan echt alleen maar halleluja? Bijna wel, okee een paar kleine opmerkingen dan:
- Bij slecht weer is het zicht niet zo goed, zeker met een plastic achterruitje. Mocht je de keuze hebben kies dan voor glas
- Voor mensen langer dan 1,80 isie net een tikkie krap. Geen drama, maar na 300 km ga je het een beetje merken
- Het rood wordt nu wat minder op de kunststof delen dus wat extra vaak poetsen
Verder echt geweldig, nu al 3 jaar zoveel plezier van gehad. Doe jezelf een lol, koop een cabrio! En wil je geen gezeur en lekker rijden, dan is er maar een keuze. En MX-5
PROBLEMEN
- 120.000 km
Betrouwbaar is his (or her) middle name. Okee, natuurlijk heb je in 3 jaar wat dingen. In het begin bleef er wat water binnenin staan, maar we weten nu de truc. Prik regelmatig de afwateringsgaatjes in de dorpel door. Verder stonden we toen we hem net
hadden met een lege accu. Tja wat bleek, het was nog de originele accu, die er dus al 14 jaar inzat! Dus een nieuwe was wel op z\'n plaats. Verder wat kleine dingen als een kapot motortje van de centrale vergrendeling (50 euro) en een nieuwe uitlaatdemper.
Het enige wat nu nog opgelost moet worden is een fluitende geluid bij de achterwielen. Het leek een versleten remblok, maar bij vervanging is het nog niet weg. Dus goeie suggesties waar dan aan kan liggen zijn welkom.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.