Mazda MX-5 1.6i (1990)

autoreview

Mazda MX-5

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst132.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

veel lol weinig kosten

  • 132.000 km

ik heb in t voorjaar van 2009 een Miata erbij gekocht als 2e auto. De auto is in 1996 uit de US ingevoerd en betreft dus een Miata US specs met o.a. (werkende) airco, lederen bekleding en airbag maar geen stuurbekrachtiging en ouderwets slingeren bij de ramen. Kleur (zoals de meesten) rood.

De auto was in redelijke staat, dwz koppeling was gaar, apk verliep, katalysator was rot, softtop was matig en nog wat kleine dingetjes.

Er rijden veel MX-5jes rond en veel rijders hebben een beperkt budget, maar zijn wel liefhebbers: gevolg is dat er veel clubs zijn en veel mensen die graag praten en sleutelen.

Zo had ik al snel hulp en mbv een brug was de koppeling zelf te vervangen. Voor de softtop heb ik in de UK een mooie stoffen nieuwe kap gekocht en monteren is goed zelf te doen. Voor de APK nog wat kleine dingetjes (o.a. nieuwe katalysator) en dus was het al snel lekker karren. Alle kosten die ik gemaakt heb ik betaald uit de opbrengst van de hardtop die er bij zat!

Het rijden zelf is gewoon leuk. Zelfs met droog weer is een drift altijd mogelijk en je zit heerlijk laag. Gelukkig geen stuurbekrachtiging. Motortje heeft veel pit als je maar toeren maakt. Uiteraard merk je dat wel in het verbruik.

Ondanks wat achterstallig onderhoud wat nu dus gedaan is, is de auto in prima staat. Ik heb de miata ook gekocht ter vervanging van een spitfire. De spitfire was nog wel een stukje leuker om te rijden maar je voelde je niet echt veilig op de snelweg (behoefte aan oranje vlaggetje) en rijtijd/sleuteltijd ratio was toch erg ongunstig. Dat is met deze mazda anders. Niet alleen hobbyauto maar ook meteen ideale 2e auto.

Kosten zijn om te lachen. lage wegenbelasting, een oldtimer verzekering, geen afschrijving en onderhoud wat je zelf kan.

Zijn er dan geen nadelen?? Ja toch wel. De auto is weinig comfortabel en dus niet ideaal voor uren snelweg. Daarnaast moet je eigenlijk niet langer zijn dan de gemiddelde japanner en dat ben ik wel. Het zou dus kunnen dat hij ooit toch weer weg gaat voor een Z3...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.