Mazda MX-5 1.6 (2000)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | MX-5 1.6 |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2000 |
| Jaar van aanschaf | 2018 |
| KM-stand bij aanschaf | 129.500 km |
| KM-stand laatst | 192.000 km |
Koude start
- 130.000 km
Mijn achtergrond in het kort: Ik ben kortgeleden afgestudeerd aan de universiteit Delft en gebruik in het dagelijks leven eigenlijk nooit een auto als vast vervoersmiddel. Tijdens mijn studie heb ik op verschillende plekken gewoond/stage gelopen/gewerkt buiten Nederland die te ver gelegen zijn om een auto mee naar toe te nemen. In Delft is de fiets verreweg het beste vervoersmiddel en eigenlijk heb ik in de nabije toekomst nog steeds geen behoefte aan een 'daily driver'.
Ondanks deze gegevens heb ik nooit de vraag gehad waarom ik dan toch een auto wil. Vrienden en familie weten dat ik geboren ben met een i.c.e. als hart en een voorliefde voor sleutelen. Naast het vrij theoretische studieprogramma wat ik de afgelopen 5 jaar volgde, heb ik daarom steeds gesnakt naar een eigen auto om plezierritjes mee te maken en waar ik tegelijkertijd mijn handen aan vuil kan maken en van kan leren door zelf onderhoud en restauratie werkzaamheden te doen.
Met het bovenstaande in gedachte is de keuze voor een MX-5 snel gemaakt. Rijplezier, goedkoop om in bezit te hebben, makkelijk om aan te sleutelen / veel onderdelen beschikbaar en praktische beperkingen doen er voor mij niet toe.
Na 2 jaar, met wisselende intensiteit, op zoek te zijn geweest naar een goed geprijsde en technische staat verkerende Mazda MX-5 heb ik eindelijk gevonden wat ik zocht. Mijn voorkeur ging uit naar een NB model vanwege de relatief goede balans tussen prijs en kilometerstand in tegenstelling tot de NA variant. Het exemplaar wat ik heb aangekocht verkeert, voor zover ik heb kunnen controleren met het oog/proefrit/op de brug, in technisch goede staat. Ik heb een nieuwe soft-top (stof) in de prijs onderhandeld, wat eigenlijk het grootste zichtbare punt van slijtage was.
Aandachtspuntjes op moment van spreken: nodige steenslag op de bumper, ietwat geroeste dorpels (lees: van binnen rot, dit is een bekend probleem), elektrische ramen gaan langzaam omhoog/omlaag (ook bekend probleem) en de V snaar piept af en toe. Geen zorgwekkende zaken dus.
Goed, tot zover de stand van zaken. Hoe rijdt de auto?
We schrijven Februari 2018 en het is een behoorlijke nawinter. De MX-5 staat op reguliere (zomer)bandjes en ik waag me, op een enkel dynamisch probeersel na, niet buiten in de sneeuw. Dit probeersel is waarschijnlijk het enige moment geweest dat de aanwezige achterruit verwarming ooit gebruikt zal worden.
Op momenten dat het boven nul is en sneeuwvrij maak ik gretig gebruik van de gelegenheid om te rijden; vooral bestaande uit tourtjes in het zuid-limburgse heuvelland waar ik oorspronkelijk vandaan kom.
Tot nu toe heb ik niets dan lof voor deze auto, zeker gezien de 18-jarige leeftijd. Buiten enkele proefritten in andere 'Miata's' de afgelopen jaren, heb ik eigenlijk nooit op reguliere basis in lage sportauto's gereden. Mijn referentie bestaat uit een Volvo V60 PiH, Ford Galaxy, Audi A3, BMW 3 en 5 serie, Renault Zoe en vrijwel elk Mercedes en AMG model (excl. SL en AMG GT helaas) wat nu op de markt is. Dit laatste vanwege het wagenpark voor Mercedes werknemers, waar ik een half jaartje stage liep.
Direct valt op dat de MX-5 niet vergelijkbaar is met elk van de bovengenoemde auto's.
Welnu, niets maakt ver reizen en filerijden minder vervelend dan een semi-autonome Mercedes S klasse. De elektrische Renault Zoe, die ik tijdens mijn stage in Duitsland via een carsharing systeem voor korte afstanden gebruikte, is perfect voor stadsverkeer. Het is me dan ook direct duidelijk dat de MX-5 volstrekt ongeschikt is voor beide situaties: Autoweg rijden is enorm gehorig boven de 100 km/h en voor korte afstandjes is hij gewoonweg te onpraktisch. Wat overblijft zijn regionale en kleine wegen die men neemt bij het touren, en dat is dan ook precies waar deze auto met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Boven de 5-7 graden met zon gaat de kap eraf en beleeft een liefhebber het ultieme rijdersgenot. Ik grap wel eens dat god het autorijden zo bedoeld heeft: Geen dak, geweldige handbak, minimaal gewicht en 7000 toeren per minuut.
Tot dusverre bevalt de auto in elk geval, al heb ik deze natuurlijk pas net. De komende tijd zal ik hier wat updates plaatsen m.b.t. het onderhoud en restauratiezaken alsmede in de zomer een verslag van de tourtjes die ongetwijfeld gaan komen.
p.s: Ik heb weinig ervaring met dit soort schrijfsels en sta altijd open voor tips/commentaar/reacties!
We leren elkaar kennen
- 132.000 km
Na de auto een flinke twee maanden in bezit gehad te hebben is er al het nodige gebeurd. De winterse dagen van de afgelopen tijd maakten het al verleidelijk om het een en ander aan de auto te doen. Het is wellicht goed om te vermelden dat ik een perfectionist ben; ik zal niet tevreden zijn voordat de auto geloofwaardig in een showroom zou kunnen staan als model met minder dan 10.000 km op de teller. Een karaktertrek die slechts zelden gelukkig maakt en verder vooral de betreffende persoon van een slechte nachtrust voorziet.
Dat gezegd hebbende; ik heb heel wat avondjes op youtube en fora gespendeerd en enorm veel opgestoken. Voor velen op AW waarschijnlijk zeer basale zaken, maar voor mij veelal nieuw:
- Hoe controleer je bougies?
- Hoe spuit je een auto onderdeel en hoe kun je krassen in de blanke lak of zelfs tot op het metaal wegkrijgen?
- Hoe span je een V snaar correct?
- Hoe vervang ik olie + filter?
- Hoe restaureer ik een koplamp?
- Correcte manier van polijsten / waxen en daarna behouden?
- Etc. Etc. Etc.. Alles bekeken van elektrische raam assemblage tot en met koppakking tot en met undercoaten tot en met wiellagers vervangen.
Onderhoud- en restauratiezaken.
Wat een tijdrovende hobby is de auto al gebleken dus, zonder zelfs een vinger uit te steken.. Er zijn echter toch al wat (lange) weekendjes gespendeerd aan de auto.
- Gehele voorbumper met een lakstift behandeld op plekken van steenslag, daarna gespoten met 2K blanke lak en opgeschuurd/gepolijst. 2 à 3 dagen aan bezig geweest, maar het resultaat is prachtig. Het is als nieuw (foto bijgevoegd).
- Toen de bumper er toch af lag, de gehele motorruimte onder handen genomen tegen roest en bestaande roest zo goed als mogelijk verwijderd. Noverox anti-roest middel vooral bij schroefgaten en schroefjes allemaal met wat azijn en een staalborsteltje weer als nieuw laten uitzien en ingevet met keramische pasta.
- Motorblok en motorruimte volledig schoon gemaakt en opgeschuurd.
- Krassen in de blanke lak op de gehele auto geschuurd en gepolijst.
- Lak op lichtmetalen velgen bijgewerkt.
- V snaar gespannen
Genot tijdens het rijden.
En ja, ik heb óók nog tijd gehad om in de auto te rijden met de vele zonnige dagen in de afgelopen maand. Er staat een ruime 2.000 km op de teller sinds de aanschaf, bestaande uit heel wat tourtjes met nieuwsgierige vrienden en kennissen en genoeg snelwegkilometers om te weten dat ik daar met deze auto geen fan van ben.
Het leukste is wellicht het plezier van anderen. De auto heeft een hoge gun-factor en tovert bij elke mede passagier een glimlach op het gezicht. Het leukste, behalve de cabrio-ervaring, vindt men de wendbaarheid en de respons van de motor. Mijn vader was gewoonweg vergeten hoe het is om een auto zonder turbo-vertraging te rijden en genoot daarvan het meest. Vrienden genieten van het niet-hoeven-afremmen voor bochten omdat het lichte, goed gebalanceerde chassis de auto met indrukwekkende souplesse de goede richting op zet. Vrouwen prijzen de stoelen vooral..
Minpuntjes?
Zoals gezegd, het comfort op snelheden boven de 100/110 km/u blijft natuurlijk een dingetje. Ik ben in elk geval van plan er weinig last van te gaan hebben d.m.v. minimale snelweg kilometers.
Verder blijkt het verbruik indrukwekkend goed rond de 7 L/100km, ondanks regelmatig sportief rijden (in het Limburgs heuvelland komt hij amper uit z'n 2de versnelling). Verder kan ik tot nu toe weinig aanmerken op deze machine.
To-Do.
Op dit moment staat er voor de zomer een tour rit naar zuid frankrijk op de planning met mijn oma op leeftijd. Zij is nog goed ter been en zou graag eens familie opzoeken die daar woont. Natuurlijk nemen we een tussenovernachting en vermijden we snelwegen.
Qua onderhoud staan de elektrische ramen voor de korte termijn op de To-Do lijst. De verroeste dorpels zijn een groter project met het nodige laswerk wat later jaar gepland staat, zeker omdat ik het spuitwerk waarschijnlijk zelf ga doen. Een familielid heeft een spuitcabine en mijn proefstukje (de bumper) is prachtig gelukt, dus dat geeft vertrouwen.
Een geslaagde zomer
- 138.400 km
Inmiddels heeft de vriendelijke kleine Mazda mij zo'n 8000 kilometer verplaatst. De zomer is ten einde en daarmee lijkt het een mooi moment voor een update.
Rondreizen.
Tijdens een lang weekend in juni stapte mijn vader in om samen de Belgische Ardennen en Luxemburg te verkennen. We hebben erg veel geluk met het weer gehad waardoor de kap geen moment dicht is geweest. Kronkelige bergweggetjes in het zonnetje.. Wat een genot zeg.
Mijn vader rijdt veel kilometers voor zijn werk en zit niet graag achter het stuur. Als hij er dan toch zit, heeft hij er geen enkel plezier aan en wil met zo min mogelijk geluid, G-krachten en schakelen van A naar B. Hier was hij na 10 minuten rijden in de MX-5 van genezen; terugschakelen bij tunneltjes, op het gas in de bocht en 2 handen aan het stuur. Niet gedacht dat ik dat nog zou mogen meemaken. Bij terugkomst in Nederland was hij al enthousiast om de volgende rondreis te plannen.
Verder heb ik mijn oma meegenomen naar familie in zuid Frankrijk, zoals in mijn vorige update aangegeven. Tijdens deze rit hadden we minder geluk met het weer, zij het omdat het eigenlijk té warm was (begin augustus, 34-38 graden). De auto heeft geen airco, wat ik op dat moment voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) toch een gemis vond. Aangezien het onhoudbaar is om boven de 30 graden lang te rijden hebben we gekozen om 's ochtends vroeg te vertrekken en te overnachten binnen zo'n 400 km. We zijn uiteindelijk 3 dagen bij onze familie in midden Frankrijk verbleven en hebben uitgebreid genoten van het Franse eten en de lokale wijnen.
Onderhoud- en restauratiezaken.
Ik heb me goed kunnen amuseren sinds de laatste update.
- Nieuwe radio met carkit geplaatst, microfoontje mooi weggewerkt.
- versnellingsbak onderhoud. nieuwe olie, schakelmechanisme aan de onderkant van de pook vernieuwd (veertjes, lagertjes etc.), gescheurde stofkappen vervangen.
- nieuwe differentieelolie met magnetische aflaatbout om metaaldeeltjes af te vangen.
- Lichte terugloop van remvloeistof geconstateert. Bleek een lekke remklauw te zijn; revisie uitgevoerd en opgelost.
- De koplampen geschuurd+gepolijst. Resultaat is als nieuw!
- Na het constateren van een kapot dimlicht en knipperlicht heb ik alle verlichting vervangen door LED's. De auto moest toch door de APK dus meteen laten controleren of de LED dimlichten wel correct afgesteld konden worden. De units bleken van goede kwaliteit en het lichtbeeld is prima strak. Wat een verschil maakt dit 's nachts!
Minpuntjes.
- Overslaan van de motor: Bij een warme start, meestal na het maken van een korte rit, loopt de motor soms op 3 cylinders. Even gas geven en het euvel is verholpen, maar het zit me toch niet lekker. Na alle fora doorgespit te hebben kom ik tot de conclusie dat ofwel de injectoren, ofwel de bobine de schuldige is. Ik gok vooralsnog op het laatste en heb een nieuwe op de kop getikt voor 100 euro. We gaan het zien.
- Verlichting van andere weggebruikers: De lage zit zorgt voor de vervelende bijkomstigheid dat je voordurend wordt verblind door anderen. Door de huidige regels is alleen de 'hoek' waaronder de koplampen schijnen begrensd, niet hoe ver ze komen. Daardoor zijn auto's met Xenon verlichting en eigenlijk alle SUV's erg onprettige mede-weggebruikers vanuit een MX-5.
Pluspuntjes.
- Verbruik: 6.8 L/100km (1 op 14.7). Het kan vast nog beter, maar ik ben er erg tevreden over (zeker omdat de auto af en toe sportief gereden wordt).
- Comfort: Bij mijn vorige update schreef ik over het lawaai op hoge snelheid. Blijkbaar ben ik er inmiddels aan gewend, want ik rij tegenwoordig zonder irritaties 110/120 op de snelweg met de kap open (als het niet anders kan).
- Stoelen: Ben ik steeds meer gaan waarderen. Ik had het niet verwacht maar ze zijn zeker ook voor lange afstanden erg prettig.
To Do:
Eigenlijk hetzelfde als bij mijn vorige update. Deze winter wordt de roest aan de dorpels onder handen genomen. Verder ga ik de deuren uit elkaar halen en het aangekoekte vet uit de geleiders van de elektrische ramen halen, alsmede centrale vergrendeling installeren.
Werkpaard
- 150.500 km
Sinds de vorige review heeft de MX-5 heel wat kilometers afgelegd en is er een hoop gesleuteld aan de auto.
Het is inmiddels mijn ‘daily’ en ik leg er elke dag zo’n 50 kilometer mee af voor woon-werk verkeer. Dit verloopt zonder meer soepel en het is een prettige reisgezel. Het helpt dat de verkeersdrukte op mijn traject vrij hoog is, waardoor ik ‘s ochtends om 6.30 al niet harder dan 90 kan rijden. Het schiet dan wel niet enorm op, maar qua interieurgeluid levert het toch voordeel op in de kleine Mazda.
Na al dit dagelijkse, toch wat saaie, woon-werk verkeer was de auto dan toch echt toe aan vakantie. In mei daarom een prachtige road-trip van 2 weken (3.500 km) gemaakt: Frankrijk – Zwitserland – Milaan – Venetië – Slovenië – Oostenrijk – Schwarzwald. Natuurlijk geen enkele snelweg genomen en heerlijk binnendoor gecruised. We waren met 5 man, dus mijn groene japanner kreeg gezelschap van een Renault 19 cabriolet uit 1997. Al met al een mooie route waarbij we uitgebreid van de auto’s genoten hebben. Wel viel duidelijk op wat de pluspunten zijn van een MX-5. De Renault reed prettig, maar moest letterlijk met tape bij elkaar gehouden worden en heeft ons onderweg dan ook de nodige schrikmomenten bezorgd. We zijn er goed mee thuis gekomen, maar het had niet veel langer moeten duren. De MX-5 heeft haar werk keurig gedaan en prachtig gelopen.
Het hoogtepunt van de reis wil ik dan toch even benoemen: Slovenië. Wat een prachtig land zeg. Buiten de rustige bergweggetjes die zich perfect lenen voor sportief rijden mag de goede wijn, eten en het vriendelijke volk genoemd worden. Dit land inrijden vanuit Italië is een verademing.
Onderhoud
Ook op dit vlak is het nodige gebeurd. Buiten de oliewissels (elke 10.000 – 12.000 km, volsyntheet en originele Mazda filter, 35 euro per wissel) heb ik flink aan het remmensysteem gesleuteld en is het volgende gemonteerd:
- Nieuwe remschijven + blokken rondom van Brembo (150 euro)
- Remslangen vervangen voor gevlochten RVS exemplaren ter verbetering van remeigenschappen (100 euro)
- Remklauwen voor vervangen. Eentje klemde wat en de andere ook maar preventief gedaan. Waren nog de originele uit 2000, dus tijd voor een setje mooie exemplaren van IL Motorsport. (220 euro)
- Remleiding achter vervangen omdat het plugje aan het uiteinde doorgedraaid was, dus lastig om de nieuwe remslangen te bevestigen. (15 euro)
- Nieuwe bobine. Dit heeft het probleem verholpen wat ik in mijn vorige review benoemde. Blijkbaar een zwak puntje van de MX-5 (110 euro)
- 4x nieuwe banden, Continental Eco Contact 6. Heeft het comfort van de auto veel goed gedaan aangezien de vorige exemplaren niet helemaal rond meer waren en af en toe wat trillingen veroorzaakten. (306 euro)
- Raammechanisme is compleet uit elkaar geweest, schoongemaakt en ingevet. Werkt als nieuw (geen kosten)
- De dorpels zijn volledig hersteld van binnen en buiten door Dorpeltje (bekend in de MX-5 community). Geweldig laswerk afgeleverd. Spuitwerk heb ik zelf gedaan en je ziet er nu niets meer van. Kosten voor het lassen van beide kanten was 450 euro en het spuitwerk kostte me all-in 160 euro.
- Bougies vervangen (volgens onderhoudsschema) door NGK Iridium exemplaren vanwege lange levensduur (30 euro)
- Centrale deurvergrendeling op afstandsbediening geinstalleerd, inclusief kofferbak module. Beste upgrade die ik tot nu toe gedaan heb. De sleutelbaard heb ik met de nieuwe sleutel laten namaken dus het lijkt ook compleet authentiek zoals bij een moderne auto. (50 euro)
- LED koplampen gedemonteerd. Wellicht nog ooit eens i.c.m. projector units maar ik was, ondanks de goedkeuring bij de APK, toch van mening dat mede weggebruikers te veel last hiervan hadden. Gewoon goede halogenen exemplaren dus voorlopig.
Zoals u ziet genoeg kosten, maar ook veel resultaat. De auto is nu in prachtige staat en dat vind ik de investering waard, zeker omdat het mijn dagelijkse vervoersmiddel is.
Verbruik
Geen gekke dingen te melden. Gemiddeld zit ik tot nu toe op 6.9 L/100 km (Winter ~7.7 L/100km gemiddeld en zomer ~6.5 L/100km). De hierbovengenoemde road-trip kwam uit op 6.3 L/100km, en dat met een behoorlijk volgepakte auto. Ik kan niet anders dan tevreden zijn.
Planning
Binnenkort staat een reis naar zuid-Frankrijk op de planning met mijn vader van een kleine week. Ik neem eigenlijk niet graag vakantie in het hoogseizoen maar ach, een paar daagjes pik ik toch maar even mee. Er gaan dus weer de nodige kilometers afgelegd worden en ik heb er alle vertrouwen in dat deze voorspoedig zullen verlopen.
7 jaar later
- 192.000 km
Het is lang geleden sinds mijn laatste update maar het leek me leuk om toch nog eens een update te schrijven. Mijn 'Mazzie' is nog steeds in mijn bezit en we gaan hard richting de 2 ton. Desondanks is de auto momenteel in de beste staat waarin hij ooit geweest is.
Er is het een en ander veranderd in onze persoonlijke situatie de afgelopen jaren wat auto's betreft. Het voornaamste is dat we zijn verhuisd naar een plek met veel ruimte en een ruime schuur, inclusief een auto-brug. Ik sleutel daar sinds enkele jaren vrijwel wekelijks aan auto's, waaronder veel MX-5'jes. Mijn eigen auto is daarbij mijn grote leermeester geweest, waarover meer hieronder.
Onderhoud.
Er is erg veel gebeurd op dit vlak, met name in de afgelopen 2 jaren. De auto is momenteel kwalitatief vrijwel terug in nieuw-staat. Voornaamste punten:
- nieuwe OEM Koppeling + pakkingen versnellingsbak + achterste krukaskeerring vervangen
- Motor tot aan de koppakking gereviseerd. Deze zweette bij een retourleiding wat olie door de koppakking naar buiten toe (koelvloeistof/olie volledig in orde). Dit jaar moest de distributie toch al gebeuren, dus daarbij meteen de kop eraf gehaald, laten vlakken en alle pakkingen vernieuwd van krukaskeerring tot verstuiver-rubbers. De kleppen zijn meteen gesteld en de motor draait weer als nieuw. En natuurlijk, droog!
- Onderstel en subframes volledig gereviseerd. Deze heb ik er volledig onderuit gehaald, gestraald en met POR15 basis coat + chassis black opnieuw afgewerkt. Om het af te maken heb ik alle rubbers en de fusee-stukken vernieuwd. Het maakt een enorm verschil voor de rij-beleving, de auto stuurt weer enorm strak!
- De originele velgen zijn opnieuw gepoedercoat aangezien de lak hier en daar begon los te laten.
- Veerpoten zijn vervangen. Er zitten inmiddels al een jaar of 5 KONI Yellows icm nieuwe originele veren onder de auto. de kwaliteit en verstelbaarheid van de KONI's zijn een upgrade, maar de originele rijhoogte en veersterkte zorgt voor een comfortabele rijbeleving waarbij ik me nooit zorgen hoef te maken om drempeltjes.
- De auto is voorzien van originele cruise-control met geimporteerde onderdelen uit de US, aangezien dit hier niet is geleverd. Het werkt heel fijn en zit gewoon verwerkt in de rechter stuurschakelaar.
- Verder nog allerlei kleine punten, normale preventieve zaken volgens OEM specificatie of betrouwbaarder alternatief waar mogelijk: remschijven / blokken / RVS remslangen / radiator / koelwaterslangen / koplampen herstel.
Al met al dus heel wat klussen. Ik hou alles in detail bij en in totaal kost de auto me tot nu toe zo'n 10 cent per kilometer aan onderhoud de afgelopen ~7.5 jaar, inclusief alle nodige en onnodige zaken.
Rijbeleving.
Zoals ik schreef is de Mazda weer mijn dagelijkse auto sinds enkele jaren. Ik heb een paar jaar met een Mazda 3 uit 2019 gereden omdat die tijdens de eerste Corona-maanden erg gunstig aan te schaffen was. Ondanks dat die auto super beviel, bracht Corona ook het thuiswerken met zich mee. Mede om die reden heb ik beslist om de 3 weer te verkopen en weer met de MX-5 te gaan rijden.
Ik rij 2 of 3 dagen per week zo'n ~70 km op en neer naar kantoor en dat met veel plezier. Het grootste gedeelte van het jaar is de terugweg een open rit maar ook dicht is de Mazda een prima 'daily'. Natuurlijk is de auto best luidruchtig; ik heb de radio zelden aan en de carkit gebruiken hoef je niet eens te proberen tijdens het rijden. Toch valt dat voor mij in het niet tegenover de beleving.
Naast de dagelijkse ritten wordt er veel getoerd met de auto. Dit jaar nog een rondrit naar Tjechie, wat een erg positieve verrassing bleek met overwegend goede wegen. De afgelopen jaren heeft de MX-5 ook Oostenrijk, Slovenie, Kroatie en Denemarken gezien en veel Benelux-toertjes. De auto heeft ons daarbij nog nooit laten staan en is een formidabele reisgezel, al zijn de lange snelwegritten heen en terug natuurlijk niet het meest comfortabele deel van de reis.
De MX-5 is een auto die je 'aantrekt' als een goed passende schoen. Maar het is vooral iets speciaals om in een auto te rijden waarvan je bijna elk boutje in je handen hebt gehad en elk onderdeel kent. Het zorgt ervoor dat je de auto begrijpt en elk geluidje precies kan plaatsen. Je trekt de auto nog steeds aan, maar voelt daarbij als een kwalitatieve leren schoen die zich na jaren perfect naar je voet heeft gevormd. En die je eigenlijk nooit meer weg wilt doen.
En zo voelt de Mazda. Een levendig motortje, communicatief onderstel en stuurgevoel, heerlijk chassis. Voor mij is dat de essentie van rijden.
Verbruik.
Ik hou sinds de eerste tank-beurt trouw een Spritmonitor log bij. De auto is erg consequent en staat op 6.7 L/100 km gemiddeld. Zomermaanden neigen richting de 6.3 en wintermaanden iets boven de 7, wat ik erg netjes vind. Ik tank euro95 bij normaal gebruik en 98 als de auto een paar weken langer op een tank rijdt.
Toekomstplannen.
De auto is nu in zodanige staat dat het eigenlijk gewoon een kwestie is van jaarlijkse beurtjes en rijden. Er zijn geen grote zaken meer die aangepakt moeten of kunnen worden.
Maar een mens moet natuurlijk bezig blijven. Zo ben ik momenteel bezig met de restauratie van een Mazda MX-5 ND 2.0 uit 2019 die ik met schade heb gekocht. Die auto is naar verwachting binnen enkele weken gereed en we gaan zien hoe die bevalt.. Wellicht dat het mijn nieuwe dagelijkse auto wordt.
Wat dat betekent voor mijn groene oudje weet ik nog niet. Weg moet 'ie sowieso niet, maar wellicht als ik de juiste liefhebber op mijn pad komt dat 'ie de komende jaren een nieuw baasje gaat krijgen. En zo niet, dan zijn 2 MX-5'jes beter dan 1.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




