Mazda MX-5 1.6 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Jinba Ittai !
Jinba Ittai, zegt het helemaal. Maar misschien is uw Japans niet meer wat het geweest is. Vertaling: ruiter en paard zijn een. En zo kun de de Mazda MX-5 het beste samenvatten.
Ik had al langer zin in een licht, goedkoop, sportief, makkelijk te parkeren en makkelijk te onderhouden auto voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Maar van de auto's die ik bezit pak de MX-5 het liefste. De reden? Jinba Ittai.
Hij zit als je lekkerste jas. Met het dakje dicht zit je besloten, knus, met het dakje open heerlijk uit de wind, maar voel je de elementen en ruik je het bos....(oid). De kachel is zwaar overbemeten, je kunt als het niet (hard) regent prima open rijden. Laatst reed ik over de A2 bij 4 graden, geen enkel probleem.
En hij stuurt geweldig strak, de wegligging is echt top, dankzij de ideale gewichtsverdeling en de achterwielaandrijving. MX-5 rijders zijn dan ook te herkennen aan de constante grijns waarmee je zit te sturen....
Ik heb nog een extra brace tussen de voorste veerpoten gezet, zodat het chassis nog iets stijver wordt en het bochtenwerk een fractie beter. Dat is een aan te bevelen upgrade, hoewel de meeste cabrio's veel minder stijf zijn dan de MX-5.
Het 1.6 motortje is vrij zuinig, met een adequaat vermogen maar verwacht geen powerhouse. De 1.8 heeft een iets andere koppelkromme maar qua vermogen maakt het niet zo heel erg veel uit.
Omdat de MX-5 nogal uitnodigt tot - laten we zeggen - sportief rijden vindt ik het eigenlijk wel een prettige gedachte dat er geen suicidaal vermogen beschikbaar is.... Het Pipercross open luchtfilter geeft bij snel optrekken net even die sportieve brom, dat is dan wel weer erg leuk.
Een ander kritiekpuntje is het interieur. Het standaard interieur bevat veel krasgevoelig plastic, en stoffen zetels. De meeste eigenaren upgraden interieur en stereo. Dat heb ik ook gedaan met leer en hout van Nardi en een Pioneer Appradio en nu is het eigenlijk prima.
Het technische onderhoud aan distributie, koeling, onsteking, remmen, etc is heel goed te doen, onderdelen zijn gemakkelijk te krijgen en goedkoop. Top advies is te krijgen van de diverse internetfora en MX-5 clubs.
Maar pas op, de meeste, zo niet alle MX-5's roesten aan de dorpels aan de achter- onderzijde. Ik heb ze beide vervangen.
Bij de NB FL, dus het model van 2000-2006 schijnt roest ook de voortste chassisbalken te betreffen. Mijn NB (1998-2000) heeft daarvan geen last, maar roestpreventie is wel aan te bevelen. Ik heb alles geinspecteerd en laten tectyleren.
Ik had gedacht om de MX-5 alleen bij mooi weer te gaan rijden. Maar hij rijdt zo goed, ik wil hem niet missen. Dus maar een setje winterbanden aangeschaft.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.