Mazda MX-5 1.6 Exclusive (2003)

autoreview

Mazda MX-5 1.6 Exclusive (2003)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst143.704 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn beste MX-5 tot nu toe

  • 139.000 km

Ik had vorig jaar bij Classic Roadster in Dieren een blauwe NB FL gekocht, veel te snel alleen. De kokerbalken voor bleken aangetast en zouden vervangen moeten worden. Geen goede auto. Ik hoorde tijdens ritten met de MX-5 Club zoveel positieve verhalen over de Cabriohoeve in Gasselte (Dr) dat ik met mijn (aanstaande) vrouw op een warme zomerse middag daarheen ben gereden. Proefgereden met een prachtige rood/bruine NC met weinig kms en airco. Maar die auto kost mij gewoon teveel ten opzichte van de tijd dat die stilstaat. De MX-5 is echt voor erbij. Toen viel ons oog op een prachtige Grace Green NB FL uit 2003 met 1.6 motor. Proefgereden en de auto riep ons gewoon. Prachtig beige leren interieur en gewoon net mee omgegaan. De auto voelde als een jas. En ik hád al eens een NB gehad in dezelfde kleur die ik om had gebouwd naar een Miracle uitvoering. We werden er allebei erg blij van. Kostte wel wat, schreef veel af op de blauwe maar dan was ik ook klaar. Bij de mannen van de Cabriohoeve had ik een goed gevoel: distributieriem, carrosserie -en wat er aan mankeert maken ze in orde-. Mijn voorgevoel was goed en ik werd hierin niet teleurgesteld zo bleek bij aflevering. Zelfs de lichte roestblaasjes bij de achterwielkastranden (niet van binnenuit) bleken aangepakt en de beide wielkasten opnieuw gespoten. Feitelijk dezelfde uitvoering als de blauwe, maar wat een totaal verschillende beleving: alles voelde degelijk aan en het is echt een MX-5 uit een andere prijsklasse. Gewoon bijzonder goed mee omgegaan. Enige optische 'nadeel' vond ik de originele Enkei velgen in 15": daardoor oogde de auto niet helemaal stoer. Mijn droom kwam uit toen Marcel Kuyer van MX-5 Parts uit Baambrugge originele 16" Sportive velgen voor me had die mijn naam riepen zo zei hij. En dat klopte helemaal. Op de terugrit van 200 km tijdens een rit naar Zuid-Limburg viel het gebrek aan leefruimte voor mijn linkerbeen erg tegen: het zat klem tussen het stuur en de deur. Toen ik de auto voor wat laatste puntjes op de 'i' weer naar Gasselte bracht is er op advies van Peter een stuurnaafadapter op geplaatst, waardoor het stuur 5 cm naar mij toe is gekomen te staan. Auto opgehaald en het was in eerste instantie wennen om met meer gebogen armen te rijden, maar na een dikke 200 km kan ik zeggen dat het wel lijkt te bevallen. Ik heb veel meer bewegingsruimte voor mijn linkerbeen waardoor een langere rit minder vermoeiend is. Wat wel een gevolg is, is dat de stuurstengels voor wipwappers en knipperlichten ook verder weg staan. Die moet je dus wat bewuster bedienen omdat je anders in de lucht aait. Vooralsnog lijkt het een goede keuze te zijn geweest om de adapter te laten monteren. En toen ging kortgeleden de auto ineens schokken, uit het niets. Helaas dus weer de lange rit naar Drenthe gemaakt en precies op de oprit van de Cabriohoeve viel de auto stil: de krukaspositiesensor bleek doorgesleten. Onder garantie vervangen en de auto liep weer als een zonnetje. En nu heb ik de auto naar de stalling gebracht waar ik hem in het voorjaar weer uit haal en de schorsing ongedaan maak. En hij heeft ook nog als mijn trouwauto gefunctioneerd.

Genieten geblazen

  • 143.704 km

Nu alweer een jaar onderweg met mijn pretkar. Het is nu starten lopen en niets schokkends deed zich meer voor. Ik woon op de Noord-west Veluwe en werk in Zwolle. Met mooi weer pak ik niet de Octavia maar de MX-5, soms ook open op de heenweg. Terug rijdt ik dan met de kap omlaag geheel binnendoor door dorpjes als Hattem, op de grens van de Veluwe en het IJsselgebied, Wapenveld, Heerde en Epe. Zodra ik open op de snelweg kom, doe ik mijn dubbel laags Kruidvat oordopjes in als gehoorbescherming.
De reis wordt zo ook bestemming.
Maar de auto was nog niet helemaal naar mijn zin. Ik vind de vaste spatlappen op de achterbumper op mijn MX-5 niet mooi die een aantal NB FL's hebben. Eraf halen betekent spuiten, want dat blijf je zien. Ze zitten er eenvoudig opgeschroefd. Ik kreeg een tip dat ik bij Steneker in Vaassen moest zijn. Die heeft voor een mooie prijs vakwerk geleverd en de aanwezige kras is ook meteen weg. Wellicht op termijn cruise control, want met name op de lange stukken is dat erg fijn voor het rechterbeen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.