Mazda Demio 1.3 LX (2000)

autoreview

Mazda Demio 1.3 LX (2000)
Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)Mazda Demio 1.3 LX (2000)

Signalement

UitvoeringDemio 1.3 LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst243.400 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda Demio LX

  • 163.000 km

Nadat ik mijn eerste auto verkocht had zocht ik een goedkope en ruimere auto. Mijn vader liet mij een Mazda demio zien, hier had ik wel interesse in en we zijn wezen kijken.
De demio is van een oudere man geweest en is altijd dealer onderhouden. De demio is roestvrij en heeft weinig km's.

Ik heb de auto meteen gekocht met een nieuwe keuring voor 1300 euro. Dit betreft de LX versie.
Ik moet binnenkort verder rijden voor mijn opleiding dus vandaar dat ik een grotere auto zocht. Ik heb mij verbaasd over het laadvermogen. Alles past erin, je kunt de bank zelfs vormen tot een bed! Ideaal!

Mijn plan met de demio is om zoveel mogelijk fabrieksopties te verzamelen (originele) en om de auto iets minder opa achtig te maken.

Wat ik heb gekocht/gedaan:
Originele mistlampen
Originele wide body kit (moet nog binnenkomen)
Originele spoiler
Originele sierstrip
Originele lichtmetalen velgen
Origineel houten dashboard
Originele kofferbak bescherm mat

Inmiddels heb ik het luchtfilter vervangen, olie en filter en de bougies. De beide v riemen komen nog.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden!

Tevens heb ik op Facebook een groep gemaakt waarin mensen van over de hele wereld hun demio delen:

www.facebook.com/MazdaDemio

Eerste halfjaar

  • 163.000 km

Nu ik mijn demio een goed halfjaar heb merk ik een aantal dingen.
Hij rijd erg fijn alleen met een koude motor schakelt hij minder prettig als met een warme motor. Ook gaat hij soms wat lastig in de achteruit, dit is een bekend demio probleempje. Verder is het een fijne wagen die met gemak lange afstanden rijdt. Aangezien ik veel door de stad rij haal ik meestal 1:13/1:14. Dit vind ik zelf prima, volgend jaar rij ik langere afstanden dus dan hoop ik op een beter verbruik.

Ik hou jullie verder op de hoogte!

Kostenplaatje van het eerste halfjaar

  • 163.000 km

Hierbij een overzicht van mijn uitgaven aan de Demio:


- aankoopprijs €1300
- Spoiler in kleur €10
- Bodykit €220
- Reflectiestrip €20
- Nieuwe voorbanden en montage €130
- Lichtmetalen velgen €100
- Kleine beurt €75
- Folders en garagemap €70
- Blinderen van achterraam €85
- Blindeerfolie €20
- Middenarmsteun €50
- Professionele poetsbeurt €50
- Mistlampen €50
- Mistlamp schakelaar €10
- Houten interieur sticker €15
- Mazda Demio "Kidz' sticker €5
-

Vakantie reis

  • 168.000 km

Vakantie in de Duitse Eifel.
Met de Demio over verschillende bergwegen gereden met een helling van 15%, de demio reed zonder problemen de bergen op. Volgeladen, met 5 personen erin en met drie personen erin maakte niks uit.

In twee weken tijd heb ik met de Demio 2.776 kilometer gereden. De Demio heeft geen druppel olie verbruikt en heeft gemiddeld 1 op 15 gereden, met meerdere pieken van 1 op 16(!). Enige minpuntje was dat ik een lekke achterband had, maar dit was gelukkig snel weer hersteld doormidden van twee nieuwe achterbanden.

Omdat je van de demio een bed kan maken heb ik er ongeveer 5 nachten ingeslapen. Dit lag stukken beter dan mijn luchtbed in de tent. Ook is het comfortabel en lekker ruim. Het is gemakkelijk de bank weer als personenauto te vervormen en andersom. Tijdens deze vakantie heeft de demio voor pittige uitdagingen gestaan die hij niet uit de weg ging. Bergritten, erin slapen met twee personen, drukke snelwegen, files met 38 graden, lange ritten, hoog in de toeren enz.

Al met al, de Demio heeft bewezen dat ie nog vele jaren mee kan :)

Bijna 1 jaar in bezit

  • 173.000 km

Bijna 1 jaar in bezit.

Nu ik de demio bijna 1 jaar in bezit heb leek het mij leuk om weer eens wat te posten. De km stand is momenteel 173000 en dat betekend dat bij de apk de distributie riem en waterpomp vervangen gaat worden. Ook denk ik dat de remmen vervangen moeten worden aangezien die een piepend geluid maken. Verder moeten de banden van de oude velgen af en om de nieuwe velgen heen worden geplaatst. Ik heb een setje bolletjes velgen van een mx5 NA gekocht en opgeknapt. Ook heb ik een Remus einddemper gemonteerd die zijn geld meer dan waard is :)

De rijervaringen die ik heb zijn uiterst positief. Ik heb meerdere ritten gemaakt van 500km op 1 dag en dit is gewoon prima te doen. De demio rijdt, zodra hij warm is, erg soepel en vlot. Ook op de snelweg zit hij vlot op de 130 en doet hij niks onder voor andere auto’s. De demio is een genot om mee te rijden doordat hij zo heerlijk ruim is. Onderweg van een ritje naar Zuid Holland met mijn vader nog drie fietsen opgepikt. Paste met gemak.
Verder is het een ideale auto voor de uitwedstrijden van het voetballen. Alles past erin :).

Na de APK zal ik weer wat posten.

Apk, distributie riem en velgenwissel

  • 173.000 km

Na de APK zal ik weer wat posten.

Apk: glansrijk geslaagd.
De apk kwam er aan en ik wilde graag mijn distributie riem vervangen. De demio is zonder aantekeningen door de keuring gegaan! Dit voor de 5de x, ik heb 7 keuringsbewijzen. Ook heb ik er nieuwe velgen onder laten zetten, velgen van een mx5. Deze heb ik de afgelopen maanden opgeknapt en gespoten! Mijn oude velgen komen onder de demio van mn ouders.
Nu alles goed en vervangen is rijdt hij weer als een zonnetje :)

Tevens heb ik mijn ouders weten te overtuigen om ook een Demio aan te schaffen! Staan nu twee bij ons op het erf!

Bijna 2 ton

  • 194.000 km

Nu ik bijna bij de twee ton zit vond ik het weer eens tijd voor een review.

Ik heb inmiddels weer veel aan de auto gedaan en tevens de eerste meeting georganiseerd. Ik heb de teller bak van een facelift Demio gekocht en die omgewisseld met mijne. Dit omdat ik geen toerenteller had, maar nu wel! En de kilometersstand was ook nog eens gelijk!

Verder ben ik afgelopen zomer naar het zuiden van Duitsland gereden waar de Demio drie weken heeft mogen rond toeren. Extreem steile hellingen, smalle weggetjes en drukke autobahnen, de Demio heeft het allemaal met gemak gedaan. Zelfs de bed functie heb ik maximaal gebruikt, dit omdat dit simpelweg beter ligt dan in een tentje. In totaal hebben we in 3 weken tijd 3245 kilometer gereden!
Binnenkort weer voor de apk dus jk ben benieuwd wat eruit komt!

Voor de liefhebbers die bij de volgende meeting willen aansluiten, check mijn Facebook groep: Mazda Demio Enthusiasts of zoek mij op op instagram: @dw_demio!

Tot de volgende update!

3 jaar in bezit

  • 220.000 km

Vorige week de apk gehad en daarmee heb ik de Demio nu drie jaar in bezit.
Inmiddels is er het een en ander weer aan veranderd. Zoals jullie op de fotos kunnen zien heb ik een zeldzame originele bodykit erop gezet, nieuwe 15’ velgen. En nog wel meer dingen, teveel om op te noemen eigenlijk.

Wat 1 van de beste ‘mods’ is die ik gedaan heb, is het verlagen van de Demio met 30mm H&R veren met nieuwe monroe schokBrekers. De handeling is nu fantastisch en qua comfort is het ook nog dikke prima.

Bij de apk heb ik de accu vervangen, deze was ‘ maar’ 8 jaar oud :). En er moest aan het voorste subframe gelast worden. Verder waren er geen schokkende dingen naar voren gekomen en kunnen we weer veilig een jaar rond rijden.

Terug van weggeweest

  • 243.400 km

Excuses voor de late update, ik was het bestaan van deze review compleet vergeten.

Met de Demio gaat het uitstekend. In februari ben ik alweer 4 jaar trotse bezitter van de mazda. Vorige maand de apk gehad, waar de Demio glansrijk door heen is gegaan. Bij de garage toen een nieuwe startmotor laten monteren, omdat mijne wat ‘ huilde’ bij het starten. Start nu als een zonnetje.

Afgelopen zomer voor het eerst op solo vakantie gegaan met de Demio naar het mooie zuid Limburg! De Demio wederom gebruikt als camper, en mijn nieuwe bagagewagentje gebruikt voor opslag en vervoer van de mountainbike. Tijdens deze vakantie deed de Demio het uiteraard vlekkeloos en ben ik zonder problemen terug gekomen. Gedurende deze vakantie nog een zeldzame bescherm plaat kunnen kopen in duitsland :)

Zoals op de fotos misschien te zien is, wissel ik nogal vaak van velgen. De 7 spaak velgen, die met die banden stickers, komen in de verkoop. Wie interesse heeft kan hieronder reageren.
Verder worden de ‘ Duitse velgen’ de winter set, die met die vele spaken (voor fotos check mijn insta: dw.demio) en is de 15’ de deur uit gegaan. Persoonlijk vind ik 15’ niet ideal voor de demio en beleef ik meer comfort en plezier van 14’ velgen.
Toen per toeval een setje prachtige 3 spaak velgen, ik heb hier een zwak voor, van het merk OZ Cygnus. De velgen volledig opgeknapt en hier komen in maart nieuwe zomer banden onder. Fotos volgen :)

Wat je ook van de fotos kunt zien is dat ik een behoorlijke aanpassing gemaakt heb in het interieur. Ik heb een kuipstoel geplaatst op de originele rails, 4 punts gordel en een stuur met quick release. Waarom? Ik vind dit er erg mooi en strak uit zien en het is een hele nieuwe beleving van het autorijden. Trackdays etc zal ik niet gaan bezoeken als deelnemer.
Ook heb ik een “ lower arm bar” gemonteerd, op beide punten van de draag arm onder de auto, die meer stevigheid aan de auto geeft. Dit samen met de rear pillar bar aan de binnenkant, zorgt voor een solidere auto!

Doordat je de bank kunt weg vouwen achter de voorste stoelen, was het monteren van de gordels een gemak. Hierdoor heb ik nu een mooie laadruimte. Wanneer ik weer gebruik wil maken van de achterbank, kan ik deze simpelweg terug vouwen en de gordels er door heen steken om te monteren.

Onderhoud.
Het onderhoud wat ik in de afgelopen 1,5 gedaan heb is:
Remblokken en remschijven vervangen, Brembo.
Olie+ filter, bougie en kabels en de verdeelkap, en de beide multiriemen.
Allemaal zelf kunnen doen waardoor ik geld bespaarde en ervaring op deed!

Qua roestvorming rondom de demio moet ik zeggen dat ik praktisch geen roest heb. Afgelopen zomer de auto op de brug gehad en alles wat ik kon vinden weggeschuurd en behandeld. Enige puntje is dat ik vandaag ontdekte dat het wel iets vochtig was bij het reservewiel. Vermoedelijk komt dit bij de achterlichten weg, maar gezien in deze periode alles nat is ga ik dit pas in de zomer aanpakken. Geen roestvorming bij de reservewiel, wielkasten en dorpels.

Ik hoop dat ik jullie zo weer een beetje bijgepraat heb, volgende update laat iets minder lang op zich wachten hahah

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.