Mazda Demio 1.3 GLX (1999)

autoreview

Mazda Demio

Signalement

UitvoeringDemio 1.3 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst355.065 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ongelofelijk taai en sterk

  • 355.065 km

Tja, wat kan ik over deze kleine auto zeggen behalve dan dat ik een hele diepe buiging maak naar de ingenieurs, ontwerpers en bouwers van deze Mazda Demio. Ongelofelijk wat een sterke en taaie auto.
Mijn vrouw heeft de Demio nieuw gekocht in Januari 1999.
We gebruiken de Demio als kleine familie auto voor in de stad, naar het strand, korte ritten maar de laatste jaren ook langere ritten. Ook als vrachtauto wordt hij ingezet: alles wordt in de Demio gepropt. Achterbanken plat en na wat duwen en trekken gaat alles er toch in. Grote stukken, kleine stukken, zware en lichte objekten, lange en korte stukken: alles gaat erin. Moet ik voor één van onze winkels 10 karpetten ophalen: we nemen de Demio. Naar het strand met de drie meiden: we nemen de Demio. Een half jaar later komt er dan nog een kuub zand uit. Er wordt niet goed voor een auto gezorgd bij ons in de familie.
Gedurende de loop van de jaren heeft de Demio binnenin dan ook een geheel eigen eco-systeem weten te ontwikkelen. De buitenkant van de auto is gelijkaardig aan de binnenkant: altijd vuil en vol met troep. Er zitten twee roestplekken op en dat is onze eigen schuld. Er tegenaan gestoten met als gevolg dat de lak beschadigd was. Daarna nooit meer iets aan gedaan. De carrosserie heeft diverse deuken en krassen: deels onze schuld en deels te danken aan onze medeweggebruikers (lees vandalen) in de stad Amsterdam. Twee maal ingebroken met schade aan de sloten en de portieren. Begrijp er niets van maar de sloten en de centrale vergrendeling blijft gewoon werken.
De Demio krijgt gemiddeld twee maal per jaar een wasbeurt en dat betekend dan voor hem: door de wasstraat. Na de wasbeurt wordt hij leeggehaald (elke keer bijna een halve vuilniszak vol aan papier, folders, lege flesjes, verpakkingen van snoep etc etc ) en gaat de stofzuiger er op de franse slag doorheen. Binnenzijde van de ramen met een glas reinigingsmiddel en de Demio is weer klaar om het komende half jaar dienst te doen.
.
Onderhoud, verbruik en kosten.
.
Er is eigenlijk nooit echt onderhoud aan gepleegd in de 14 jaar dat we de Demio hebben. De eerste 2 jaar bij de dealer, dat wel, maar de rest van de tijd bij de garage ‘om de hoek’. Een grote beurt heeft de Demio nooit gehad. Altijd maar kleine beurtjes. Remschijven voor zijn pas vervangen bij 175.000 km. Remtrommels achter: niets aan doen. Werken nu nog steeds. Elke 100.000 km een stel remblokken voor. Remmen achter? Geen idee wanneer die het laatst zijn vervangen maar het is meer dan 5 jaar geleden. Zeker de laatste 5 jaar hebben we er alleen voor gezorgd dat er voldoende olie inzat. Toen had hij al meer dan 200.000km had gereden: “geen kosten meer aan maken. We rijden ermee door totdat hij instort”. Maar ja, dat doet de Demio niet.
Preventief is er nooit iets vervangen en eerlijkheid gebiedt me te zeggen: er gaat nooit iets stuk. Nou ja, bijna nooit. Twee keer is er iets aan stuk gegaan in de 14 jaar: een dynamo in 2008 en een accu in 2010. Kosten in totaal incl. arbeidsloon € 250,-. Pas in 2011 voor het eerst de beide lampjes vervangen in de koplampen. Dat was wel preventief. Ze brandden nog wel maar gaven geen licht meer. Het leken wel carbid lantaarns. Daarvoor nooit iets en erna ook nooit meer iets. Het is instappen, contactsleutel in het slot, omdraaien en……. de Demio start altijd. Er is nooit een distributieriem vervangen, nooit een koppeling vervangen, nooit een waterpomp, nooit een uitlaat, nooit rubbers, helemaal niets. Echt nooit. We doen bijna 75.000km met 4 banden. Dus dat kost de kop ook niet. Gemiddeld verbruik van 1:15 vind ik alleszins acceptabel.
.
In de laatste 3 jaar is er ca 120.000 km mee gereden. Heeft elke ca 30.000 km nieuwe olie, een oliefilter en een luchtfilter gekregen. Verder niets. APK ? Ieder jaar met vlag en wimpel er doorheen. Nooit moest er iets aan worden gedaan om de Demio door de APK heen te slepen. € 29,- afrekenen bij de Kwikfit en dan gaan we weer voor een jaar. Ongelofelijk en onbegrijpelijk. We hebben in diezelfde periode ook meer Mercedes C200 CDI gehad. Nou, ik kan u vertellen dat was een heel ander verhaal. Ik hoor de MB-verkoper (werkzaam bij een grote dealerorganisatie van Mercedes) nog zeggen tijdens de aankoop van de MB: “……geen probleem meneer, deze auto’s kunnen gemakkelijk 500.000 km aan. De motoren zijn oersterk. Wel gewoon onderhoud laten uitvoeren door ons…….”. Ja, dat heb ik geweten. Forse rekeningen vielen mij ten deel en bij 360.000 km hield de MB ermee op. Op de snelweg met een snelheid 120 km viel alles plotseling uit. Stopte er helemaal mee. Gelukkig net voor de deur van de dealer op de snelweg en kon hem bijna binnen laten rollen. De dealer kon de storing na drie dagen zoeken niet vinden. Ik heb hem direct verkocht. (ik zal het maar niet hebben over de hele forse roestplekken op de spatborden, kofferklep, dak, portieren etc. Ongelofelijk voor een zo dure kwaliteitsauto).
Terug naar de Demio: helaas is de tijd aangekomen om afscheid van hem te nemen. Er is waarschijnlijk een steentje door de radiator gegaan en deze lekt nu wat. Heb nog getracht deze te dichten door er een flesje met spul in te gooien dat de radiator dicht zou moeten maken maar dat mocht niet meer baten. Kosten voor een nieuwe-ruil radiator, incl plaatsen zijn ca. € 250,--. Tevens is het zo dat het olieverbruik van de auto het laatste jaar wat is toegenomen: ca 0,5 liter elke 2.000km. Er moeten ook 4 nieuwe pantoffels onder. Het houdt eens op. Met pijn in het hart nemen we afscheid van onze trouwe kompaan. We hebben de Demio vervangen voor een Volvo V70. Gaat mijn vrouw nu de komende jaren mee rijden. Zal wel iets duurder zijn in onderhoud, vermoed ik. Ben wel jaloers nu…..
Abraham

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens