Mazda CX-9 3.7 V6 (2009)

autoreview

Mazda CX-9
Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9Mazda CX-9

Signalement

UitvoeringCX-9 3.7 V6
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst302.302 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze 'nieuwe' CX 9: de luxe komt je tegemoet.

  • 145.000 km

Na 15 jaar Chrysler Voyager 2.4i, nu een andere beleving: een 6-cilinder automaat, 4wd. Een wereld van verschil! De Chrysler was fijn en groot, maar deze auto is veel fijner, net zo groot van buiten (maar van binnen wel kleiner). Wel altijd lpg-g3, dus deze Mazda ook. Wat een luxe en comfort. Is ook meest luxe model uit de serie, las ik op Mazda forum. Is wel wat ouder dan andere auto's die ik kocht, maar dan is deze CX wel betaalbaar. Eerste ervaringen na 1000 km (stad, binnen- en snelweg):
Brandstofverbruik: ca 13L/100km op lpg, net als Voyager.
Rijcomfort: luxe en stil; 'zoeft over de weg'. Snelheidsmeter is wel wat optimistisch, maar met externe navi gecheckt en dat weet je dat ook.
Onderhoud: kan ik nog niks over zeggen, uit bijgevoegde garagerekeningen viel het tot nu toe erg mee. Zag wel dat die banden (245/50 20 inch) onbestaanbaar duur zijn.
Aflevering door (Mazda!) dealer: nog nooit zo slecht een auto geleverd gekregen. Bij verkoop van alles beloofd, bij afhalen (3 weken later) was er niks gedaan, behalve olie/oliefilter. Dus niet schoongemaakt, airco verspreidde een graflucht, etc. etc., echt geen enkele afspraak nagekomen. Dag later dus terug, sorry, sorry, we regelen het, auto achtergelaten en avonds weer mogen ophalen. Tja, een spuitflesje interieurspray en een regenbuitje, meer was er niet gedaan. Nu dus wel een serieus issue met dealer, ga ervan uit dat het wordt opgelost anders wordt koop teruggedraaid en koop ik bij een serieuze dealer eenzelfde model. Want het blijft wel een prachtige auto. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Update na 30000 km

  • 175.000 km

Net weer groot onderhoud laten doen. Eigenlijk niks aan de hand met de auto zelf, alleen ophangbeugels uitlaat waren bijna doorgeroest zag garage, die vervangen en de auto is weer veel stiller. Tussendoor wel even pech gehad met de lpg g3 van BRC; de injectoren waren kapot en moesten alle 6 worden vervangen, ben je ineens 900 euro armer. Blijkbaar roest de lpg tank nu ook, die moet ook worden vervangen. Kan de cx9 zelf niks aan doen, zijn externe produkten. Voorheen Prins LPG G3 gehad, nooit wat kapot; BRC is dan toch wel een stuk slechter en dus duurder in onderhoud. Op naar de 190.000 km.

Update 2020: 260d km

  • 260.000 km

Auto rijdt en rijdt. Net de winterwielen / banden (Goodyear Ultragrip Plus SUV) erop, 18 inch, ziet er wat minder uit dan die 20 inch wielen. De originele (zomer)banden intussen vervangen, na 240dkm. Ongelofelijk, maar ze werden te oud en maakten lawaai, maar nog genoeg profiel. Weer dezelfde gekocht, dus (Bridgestone Dueler HL 400), online. Wat een prijsverschil tussen dealer en 'online', de helft van de prijs, incl montage etc. Scheelt ook enorm in geluid. Verder erg tevreden over auto, verbruik wordt wel een dingetje in de huidige tijd ( 15l / 100 km, lpg). Binnenkort weer onderhoud en vervangen alle vloeistoffen, blijft alles erg overzichtelijk qua kosten. Moet nog een paar jaar mee, dan PHEV of gelijk EV.

Update 2021

  • 267.000 km

Eigenlijk niet veel te melden, apk ging soepeltjes, onderhoud niks bijzonders (wel de 2- jaarlijkse nieuwe rem- koelvloeistof, airo bijvullen etc.). Originele Mazda velgen werden slecht, zomerbanden verloren veel lucht, opnieuw laten coaten en ze zijn weer als nieuw. Vanwege Covid-19 nauwelijks km gemaakt dit jaar, dus kosten per km wel erg hoog. Op naar de volgende apk in 2022!

Update 2023

  • 302.302 km

En de auto rijdt en rijdt, nog steeds rustig en comfortabele motor (1500 toeren bij 100 km/h). Onderhoud is erg regelmatig (om de 12000 km), maar daardoor zijn de kosten goed te overzien. LPG is gelukkig weer erg goedkoop ( ca 68ct/liter), dus dat is altijd lachen bij het tanken. De auto lust wel een slokje ( 12-13 l/ 100 km), dus dan is LPG erg fijn. Er komen wel wat ouderdomskwaaltjes: af en toe een kraakje of piepje en de achterwielen kunnen niet meer worden uitgelijnd. Blijkt erg gecompliceerd te zijn volgens de garage, reparatie is rond de 1600 euro en de garage vindt dat eigenlijk 'te veel geld voor een oude auto'. Maar ja, verder rijdt de auto nog steeds goed, dus dan maar vaker nieuwe banden ( was andere optie volgens garage). Op naar de volgende onderhoudsbeurt, rond de 310 dkm.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.