Mazda CX-9 3.7 V6 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-9 3.7 V6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Mazda CX-9: Fijne auto voor relatief weinig geld
- 32.000 km
In september 2008 heb ik een demo auto gekocht van een uit de VS geimporteerde Mazda CX-9.
Omdat ik een vervanger zocht voor mijn toenmalige Renault Grand Espace kwam ik via wat googlen op een Amerikaanse site uit over de CX-9. Ik zocht een ruime 7-persoons SUV.
Daar was men zo enthousiast over deze auto dat ik ben gaan zoeken of deze ook in Nederland te koop was. Bij Jan Scholten in Almelo stond een demo. Binnen een dag is deze gekocht, want ik was er direct weg van.
Een grote, betrouwbare, betaalbare SUV, maar die niet een ton in euro's moest kosten, maar een stukje minder. Wel even een Nederlandse navigatie/stereosetje van Kenwood in laten bouwen en standkachel door Webasto em de auto was helemaal zoals ik deze wilde hebben.
De auto rijdt voor een SUV behoorlijk strak, maar natuurlijk niet zuinig. In de stad rij je zomaar 1 op 5 en een beetje en op de snelweg kom ik niet zuiniger dan 1 op 8.
Gemiddeld 1 op 7 is haalbaar. Voor een bak van > 2200 kg rijklaar met een 6 cilinder benzine motor van 3.7 liter valt 't allemaal nog mee. Het is geen groen label, maar behoorlijk rood (F)
Mazda heeft de naam zeer betrouwbaar te zijn. Dat klopt, alleen heb ik wat problemen met de remmen. Die worden soms iets te heet en daar kunnen de schijven en blokken niet tegen, die heb ik laten vervangen door High Performance spul uit de VS en de klachten zijn minder, maar dus niet geheel weg.
Verder heb ik wat klachten gehad met de Webasto standkachel, de auto bleef naar benzine ruiken en dat kwam uiteindelijk omdat bij inbouw niet alle slangklemmen waren aangedraaid. Best slordig, dus. Daarnaast is de Kenwood set al vervangen, het moederboard bleek kapot te zijn.
Omdat de auto uit de VS komt, is deze begrenst op 192 km per uur. Theoretisch is dat natuurlijk meer dan voldoende, maar omdat de auto voelbaar harder kan, ben ik wel benieuwd of die begrensing eraf kan, noodzakelijk is dat natuurlijk niet.
Ik vind het een prachtige auto, die je niet vaak ziet en die goed rijdt, ruim genoeg is om 6 volwassenen te vervoeren en wat mij betreft nog jaren meegaat. Ik zal tzt dit review bijwerken en ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere CX-9 rijders, want er zijn er wel een paar. Zeker nu Mazda Nederland zo wijs is geweest om een voorraadje van 50 stuks uit de Oekraine naar NL te halen. Daar stonden er nog een paar onverkochte exemplaren en die heeft Mazda NL hier naartoe gehaald. Althans, dat heb ik me laten vertellen.
update
- 43.000 km
Even een update van een tevreden CX-9 rijder. Auto rijdt nog steeds perfect en de problemen met de remmen lijken voorbij. Het uit de VS gehaalde spul doet het goed. Zijn zojuist teruggekeerd van wintersport en we stapten allemaal behoorlijk fit na een rit van 1000 km uit de auto.
Gewoon een lekker comfortbele auto, waarmee je hoge kruissnelheden kunt blijven rijden. Waarbij je na zo'n 360 km wel weer 60 liter benzine moet bijtanken, want het verbruik ligt bij doorrijden wel hoog. Dat is het eigenlijk het enige minpuntje, waarover je niet moet zeuren als je zo een auto koopt, maar toch.
Verder niet bij de garage geweest voor onderhoud. Alleen winterbanden laten monteren.
Op naar de volgende 10.000 km.
update
- 50.000 km
De auto heeft zich de afgelopen winter goed gehouden. Geen problemen gehad en heel veel plezier gehad van de standkachel, die ik er vanaf het begin in heb laten bouwen. Een maand of 2 geleden heb ik een lpg (G3) installatie in laten bouwen.
Het verbruik is iets toegenomen, maar een volle tank van 70 liter kost nu rond de € 36,-, dus dat scheelt wel. De tank zit op de plaats van het reservewiel, die onder de auto hing.
Afgelopen week een kleine servicebeurt gehad en daar zaten geen extra zaken bij. Da's pas echt het zoomzoom gevoel, gewoon rijden, zonder problemen. Op naar de volgende 20.000 km.
update
- 72.000 km
20.000 probleemloze kilometers verder met de CX-9. Afgelopen jaar een keer bij de dealer geweest omdat wat hitteschildjes trilden en er was een plastic schildje in de achterklep los geraakt. Hitteschildje was een gevolg van lpg inbouw. Dus dat was de Mazda niet eens aan te rekenen. Verder geen problemen. Auto verbruikt op lpg 1:6,3 en ook hier geen enkel probleem mee. Auto start prima op benzine en na 1,5 km schakelt deze over op lpg en daar merk je helemaal niets van. Meerdere malen per jaar rijden we naar het buitenland en dan blijkt pas het talent van de auto. Gewoon een zeer comfortabele snelweg-cruiser.
Auto wordt volgens mij door Mazda Nederland niet meer geleverd i.v.m. de CO2 taks. Die maakt de auto onverkoopbaar in Nederland. Wel jammer, want moet ik nu over 1,5 jaar kiezen?
Ook de auto nog even weggebracht voor een 70.000 km beurt (een grote beurt). Buiten het vervangen van de remblokken waren er geen bijzonderheden. Ik heb er EBC redstuff remblokken op laten zetten en dat is een enorme verbetering ten opzicht van het spul dat erop zat. Ik heb ze in de VS moeten bestellen, maar met de lage dollar koers waren ze niet te duur.
Op naar de volgende 20.000 km.
afscheid nadert
- 89.000 km
Binnenkort gaat de Mazda eruit. Ik ga terug naar mijn oude liefde, Volvo.
Ik ga een XC90 D5 rijden.
Ik weer zeker dat de Mazda nog lang meegaat. Ik heb de afgelopen periode alleen een defecte gasklep gehad. In de VS is daar een modificatie op geweest, alleen heb ik die niet meegekregen in Nederland, dus werd ik geconfronteerd met een inhoudende en stotterende auto. Hij bleef wel rijden, maar er was minder vermogen en de motor ging in een noodloopprogramma. Dat waren de enige kosten buiten het reguliere onderhoud.
Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.