Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2019)

autoreview

Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2019)

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 120 GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst23.579 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 1e 10,000 km

  • 10.100 km

De eerste 10.000 km met de nieuwe Mazda.
De (blauw) Mazda CX 3 heeft in de 10 weken al 10.000 km gereden. Een diesel zou misschien wel uit kunnen met deze km stand. Maar er zitten wel (vakantie) ritten naar Tsjechië, Hongarije en weekenden in Duitsland bij. Voorlopig worden er geen verre reizen gemaakt.

De auto is 1 keer bij Mazda Typische Terpstra in Groningen teruggeweest: voor het in/opbouwen van de dorpelverlichting. (Maakt de auto “af”!).

Ondanks de, volgens enkele lezers, krappe achterbank (de vrouw en ik zitten erg comfortabel voorin) heeft de Mazda CX 3 automaat zich weer prima geweerd/ probleemloos gehouden.

De veranderingen/ t.o.v. de vorige Mazda cx3:
De elektrische instelbare en met geheugen (leren) voorstoelen zijn een uitkomst. Zeker als er wisselend gereden wordt. Kwestie op knop drukken en het staat meteen in de goede stand.
Op de achterbank een uitklapbare armsteun.
Wat verder opvalt is de extra isolatie t.o.v. de vorige 2 cx 3 (de motor is rustiger, je hoort m.n. bandengeluid). Automatisch grootlicht dimmer. Gelukkig geen last van tegenliggers die beginnen te seinen. Blijkbaar is de stand van de verlichting goed. LED verlichting voor en achter.
En………: de adaptieve cruise control, op deze Mazda, werkt tot 0 km p/u en dat is top! Rijdt relaxt in de file, stopt automatisch en tikje op het gaspedaal en de Mazda begint te rollen en houdt consequent afstand op de voorganger. Ook bij lange ritten relaxt. (De vorige Mazda viel de adaptieve cruise-control eraf bij 30 km p/u).
De midden console heeft iets meer opberg mogelijkheden.
Elektrische handrem welke bijna niet gebruikt wordt bij de automaat. Moet altijd in de P stand staan als de auto verlaten wordt.

Het benzine verbruik over de 10.000 is 7 liter op 100 km ( 1 op 14 km).

Conclusie: Met de Mazda CX 3 en dealer Mazda Typisch Terpstra wederom weer zeer tevreden!

1e onderhoudsbeurt (20000 km gereden)

  • 20.000 km

25-11-2019: 20.000 km beurt Mazda cx3.
Alweer met veel plezier/ comfort 10.000 km gereden sinds het laatste bericht.
Wat is er voorgevallen/ opgevallen:
Veel gereden en derhalve vaak getankt. Verbruik zit op 7,2 liter per 100 km. Wel regelmatig 3500 toeren gereden in m.n. Duitsland (daar waar het toegestaan is). Aller sinds redelijk/ acceptabel.
De adaptieve cruise control dat is en blijft top! Rijdt relaxt in de file, stopt automatisch en tikje op het gaspedaal en de Mazda begint te rollen en houdt consequent afstand op de voorganger. Ook bij lange ritten relaxt. Vanuit de stad naar ons dorp (14 km): indien er een voorganger rijdt dan wordt de rem haast niet gebruikt.
De navigatie: Helemaal aan gewend. Alleen bediening via de centrale knop, geen vette vingerafdrukken op het scherm. De eerdere genoemde zaken bij verslag 10.000 km bevallen prima.
Alle andere “nieuwe” zaken bevallen prima.
Alle oranje lampjes op het dashboard lichten, in Tsjechië, plots op. Even 10 seconden gewacht (gereset), startknop weer ingedrukt en geen probleem meer. Info bij Mazda typisch Terpstra: Bij ons niet bekend. Wil je een foto maken als het zich weer voordoet? Na deze afspraak niet meer voorgekomen……….
Zowel de achterbank als de kofferbak is, voor ons tweeën, niet te klein gebleken.
De winterbanden zijn gemonteerd.
Conclusie:
Weer fijne, comfortabele reizen met de CX-3 gemaakt.
(Ondanks de mooie Mazda 3 en CX-30 introductie met de X-motor (!) wachten we tot er in de CX-3 een X motor komt. (Zal nog wel even duren).
Mazda en typisch Terpstra blijven een hele goede betrouwbare combinatie!

Koffie drinkenbij Mazda Typisch Terpstra

  • 23.579 km

Koffie drinken bij Mazda typisch Terpstra.
De winter, die nooit is gekomen, heeft er weer voor gezorgd dat de winterbanden konden gewisseld en weer opgeslagen konden worden. Weer van 16 inch naar 18 inch (Staat mooier). De banden zijn nu gevuld met stikstof.
De Mazda cx3 is, op 14 dagen na, één jaar oud. Km stand: 23.579.
Verbruik: 1 liter op 14 km.
Tevens Airco controle verricht.
De Maz en Mazda Typisch Terpstra blijven ons erg goed bevallen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.