Mazda 626 2.0i-16V GT 4WS (1989)

autoreview

Mazda 626 2.0i-16V GT 4WS (1989)

Signalement

Uitvoering626 2.0i-16V GT 4WS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik heb deze auto nu ruim 5 jaar.
Voor deze 626 heb ik 3 andere 626en gehad van het type GD, maar geen GT.
Met name het rijgedrag en de souplesse en prestaties van de motor hebben grote indruk op mij gemaakt.
Onderhoud is wel nodig geweest in de kleine 40.000km die er inmiddels opzit, maar dit is niet zozeer de wijten aan de techniek, meer aan het achterstallige onderhoud van deze auto op leeftijd.

Naast de standaard zaken, zoals een accu en banden zijn afgelopen jaren de volgende dingen vervangen:
- Schokdempers en schroefveren (rondom, compleet)
- Dynamo
- Radiateur + Thermostaat
- Complete uitlaat
- Distributieriem (incl lagers)
- Ontsteking

De motor verbruikt jammer genoeg wel wat olie, al is het ergste daarvan intussen opgelost met het plaatsen van nieuwe keerringen en een nieuwe oliedruksensor.
De auto rijdt en stuurt dankzij de 4ws fenomenaal, en het is naast een sportieve bijzondere auto ook een hele fijne reisgenoot op langere afstanden. Stoelen zitten heel fijn, en met cruise controle was een rit naar de Belgische kust zelfs zo relaxed dat na berekening het verbruik bijna 1:13 haalde.

Wat er nog aan zit te komen, oplangere termijn is het vervangen / reviseren van de brandstof tank.
Bij bijna alle auto's van dit type is dat een bekende kwaal na 15/20 jaar.
Ik rijd niet met de auto in de winter, dus verwacht ik dat er nog jaren plezier aan kan worden beleefd.

langzaam op naar de 200.000

  • 189.900 km

De auto is weer van stal gehaald vorige maand en kwam zonder noemenswaardige problemen door de APK. Er is een kleine olielekkage geconstateerd, kleine beurt uitgevoerd met de APK, en dat heeft de auto toch meer goed gedaan dan verwacht. De motor loopt beter, rustiger en lijkt meer vermogen tot zijn beschikking te hebben. Gepland staat om dit jaar in elk geval de achterbanden te vervangen omdat ik er meer mee wil rijden dan het afgelopen jaar.
De auto is verschenen in het blad "Auto Motor Youngtimer" samen met de witte coupé van mijn 626 kompaan Hans Peters. Aangezien er verder geen bijzonderheden zijn staat er pas volgend jaar weer groot onderhoud gepland, o.a. de distributie zal dan bekeken worden en indien nodig vervangen.

Laat het voorjaar maar komen

  • 197.400 km

Het afgelopen jaar is er weer hard gewerkt aan de auto.
Omdat de motor toch nog altijd teveel olie verloor, is de motor behandeld en gespoeld. Het komt gelukkig zelden voor dat bij deze km. standen al vitale onderdelen van deze 16v motoren stuk zijn, dus durfde ik de gok wel te wagen. Het resultaat is tot nu toe verbazingwekkend. Ik heb nog geen druppel olie verloren. De motor draait ook rustiger, soepeler en voorzien van nieuwe olie, filters en bougies wil het altijd wel.

Met de APK vorig jaar waren de stuurhoes en aandrijfashoes rechts voor aan vervanging toe, een relatief duur geintje omdat ik voor origineel materiaal koos. Dit zijn de enige hoezen die echt goed passen en voldoende dikte hebben om mij de kwaliteit te garanderen dat ik niet weer over 2 jaar opnieuw de klus hoef te doen.
Na de Pasen komt de auto weer op de weg en kan ie met mooi weer tochtjes gaan maken. Ik heb de auto nu ondertussen bijna 9 jaar en ben er nog altijd heel erg blij mee. Met een beetje geluk komt deze zomer dan eindelijk de mijlpaal van 200.000km.

Lentekriebels

  • 199.275 km

25-3-2017
"Roodkapje" zoals ik de auto al jaren noem ontwaakt uit haar winterslaap. Aankomende maand heb ik de auto ondertussen 10 jaar in bezit en dat wordt gepast gevierd.
Dit jaar krijgt de auto nader onderhoud, en passeer ik dan eindelijk de magische grens van 200.000km.

Omdat ik weinig rijd met de auto, is er ook niet heel veel te melden ten opzichte van de vorige keer. De koplamp units zijn eind vorig jaar vervangen omdat de reflector laag dusdanig opgekruld was dat het lichtbeeld slechter werd en dat is niet goed voor het zicht en dus de veiligheid.

De auto rijdt na bijna 27 jaar nog behoorlijk goed, mede dankzij de investering van nieuwe schokdempers en vering enkele jaren geleden, optisch moet er nog het nodige gebeuren. Dit staat deze zomer dan eindelijk op de agenda. Stay tuned.

200.000 plus

  • 207.000 km

Nu de auto vorig jaar de magische grens van 200.000km heeft gehaald, werd het dit jaar weer tijd voor groot onderhoud.
Nieuwe voorbanden gemonteerd, en alle vloeistoffen weer vernieuwd.
Inclusief de versnellingsbak olie (wat bijna niemand ooit doet)
Toch een heel duidelijk verschil te merken, de olie was destijds uiteraard al vervangen toen de bak gereviseerd is en er een nieuwe koppeling in kwam ca. 9 jaar geleden, toch is duidelijk te zien dat je dit echt wel regelmatig zou moeten vernieuwen. Sterke verbetering !
Ook is de pakking van de carterpan vernieuwd, scheelt veel olie lekkage.
De motor heeft een reiniging gehad en loopt nu mooier, stiller en zuiniger.
1 op 12 is meer regelmaat dan uitzondering, niet slecht voor een auto van deze leeftijd. Het olie verbruik is ook veel minder geworden dankzij deze actie, toch elke 2 a 3000km nog wel controleren voor alle zekerheid.

De auto rijdt dankzij deze auto nu weer als vanouds, dit jaar rijd ik er iets meer mee dan voorgaande jaren. Het blijft een genot in elke bocht.

Gewoon doorgaan

  • 215.000 km

De auto heeft weer het jaarlijkse onderhoud gekregen.
Opnieuw zonder noemenswaardige problemen.
Nieuwe olie, rem- en koppelingsvloeistof, bougies en verdeelkap + rotor.
CO opnieuw afgesteld, stond te laag, en een nieuwe hulpcylinder voor de koppeling, zorgen ervoor dat de wagen weer als vanouds rijdt.
Elke keer dat je een bocht neemt met deze auto, krijg je een glimlach op je gezicht. Zelfs nu de auto dertig jaar is, merk je dat eigenlijk niet echt, prestaties en rijeigenschappen zijn gewoon dik in orde, enige dat ontbreekt is een airco, maar daar hebben we dan een schuif/ kantel dakje voor :)

Erop uit en groot onderhoud

  • 227.000 km

Eind juni besloot ik mijn goeie vriend in Duitsland op te gaan zoeken, een mooie gelegenheid om eindelijk weer eens een flinke rit te maken met de 4WS. De tocht ging op een warme dag naar een klein plaatsje, niet ver van Rostock, Oost Duitsland.
Ruim 600km, lekker toeren!
De auto leek het steeds beter naar z'n zin te krijgen en natuurlijk kon ik het ook niet laten om 'm eens even flink op de staart te trappen.
Over de prestaties niets dan lof, en naderhand leek het eigenlijk wel of de auto helemaal los gekomen was.
Bij het tanken daarna, op de terugkomst noteerde ik zelfs een verbruik van ruim 1:14, iets dat nog nooit eerder gehaald is.

Daarna is in overleg met mijn overbuurman besloten om toch de motor nog eens goed onderhanden te nemen.
Hij rijdt dan weliswaar geweldig, maar het moet nóg beter kunnen vond hij.
Na lang twijfelen, stemde ik in en het grote onderhoud begon.

Distributieset vervangen was immers toch al gepland, dus de rest kon mooi mee. Na 31 jaar een nieuwe waterpomp was ook geen overbodige luxe,
nieuwe multiriemen erop en ook meteen de bougies en kabels opnieuw vervangen, dat zag er niet zo fraai meer uit.
Alles was smerig, zat onder de troep en smeer, dat is niet zoals het hoort.
Schoonmaken en verder zoeken leidde ons tot de conclusie dat we er niet onderuit kwamen om de klepseals te gaan vervangen.
Dit leverde de nodige strijd op, omdat we de cilinderkop er niet af wilde halen. Uiteindelijk is dat gelukt en na dat we de strijd ook nog wonnen met de tikkende hydraulische klepstoters is het blok gereinigd en voorzien van nieuwe olie, filter en was het moment daar.

Halleluja!! Al ons werk, maar vooral ook zweet met deze belachelijk hoge temperaturen, is beloond ! De auto rijdt als nooit tevoren, de motor is stil en het vermogen is weer terug! Wat ben ik blij zeg...
Nu komende tijd zal moeten blijken of ook het olieverbruik is afgenomen, maar met zulke goede zorgen van de Youngtimergarage heb ik er alle vertrouwen in dat de wagen nog een hele tijd mee kan.

Onderhoud is belangrijk

  • 240.000 km

Dat onderhoud belangrijk is, weet iedereen natuurlijk en zeker ik.
Toch vergeet je soms wel eens iets, of komt je er pas achter als je een geluidje hoort.
Zo had ik al een tijdje last van een schavend geluid met remmen, wat dus duidelijk inhield dat er iets gebeuren moest
Resultaat: Nieuwe remschijven en blokken aan de voorzijde, op zich ook niet gek na al die jaren. Goh was het echt zo lang geleden al?
Dan krab je je wel even achter de oren.

Motorisch kon er ook nog wel wat verbeterd worden, het olie verbruik was nog niet ver genoeg afgenomen, dus stelde de garage voor om toch nog een speciale actie uit te voeren. Het vermoeden was dat de zuigerveren sterk vervuild waren en daardoor niet goed functioneerde.
Een speciaal soort vloeistof moest daarvoor een uitkomst bieden en ik moet zeggen dat het resultaat tot nu toe ongelooflijk is. heb nog geen druppel olie verloren na enkele duizenden kms, wat voorheen toch echt wel anders was! Meteen nieuwe bougies en ruitenwissers, als je dan toch alles naloopt.... En dan eindelijk na lang twijfelen toch ook de achterspoiler laten vervangen en gespoten, dit was helaas de vorige keer niet goed gegaan en alle verf viel eraf.
Nu heb ik weer een mooie, betrouwbare auto en hoop er komend voorjaar en zomer weer lekker mee te toeren!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.