Mazda 626 2.0 DiTD GLX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 2.0 DiTD GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 248.000 km |
ERVARINGEN
- 248.000 km
Update sept 2008/248.000 km
Problemen: de timingklep van de inspuitpomp lekte diesel. De diesel liep via de kabelboom helemaal de inspuit-computer in, die bij het voeteneinde van de bijrijdersstoel gemonteerd is! De dieselspecialist heeft de klep vervangen en de computer schoongemaakt. Rekening 500 euro. Het regelklepje zelf kostte ca. 300 euro.
Belachelijk natuurlijk. Je hoort vaak zeggen dat Japanse auto\'s weinig stuk gaan, maar dat je de hoofdprijs betaalt als ze wel een keer stuk gaan. Nou, dat kan ik onderschrijven! Voor straf gaan de kosten en de betrouwbaarheid naar 3 sterren.
----------------------------------------------------------------------------------
Juli 2008/240.000 km
De auto rijdt zoals ie eruit ziet: niet bijzonder goed of slecht. Maar hij doet het ALTIJD! En er gaat (bijna) NOOIT iets kapot. Dus geen torenhoge reparatie- en onderhoudskosten en tijdrovende garagebezoeken. Dat was bij mijn vorige auto, een Citroen XM, wel anders. Tel daarbij het gunstige dieselverbruik van 1:17.5 en de zeer lage afschrijving op. Dan moet je concluderen dat dit een erg GOEDE auto is die zijn bezitter goedkoop en betrouwbaar van A naar B brengt. Meer een nutsvoorwerp dan een auto eigenlijk. Onbegrijpelijk dat niet iedereen een Mazda koopt maar dat er nog alfa-romeo’s, peugeots, renaults, mercedessen en andere auto’s die vaak kapot gaan worden verkocht eigenlijk...
Kwa rijden en comfort: de auto is erg hard afgeveerd. De stoelen zijn ook hard. Het was even wennen na een Citroen, maar het is eigenlijk prima comfortabel. Het interieur is praktisch ingedeeld met een in delen neerklapbare achterbank en veel opbergvakjes. Alles voelt solide aan, ook de draaiknopjes en de schakelaars. Itt bij citroen heb je niet het idee dat het achterliggende mechanisme getordeerd wordt als je aan het knopje van de verwarming draait, het voelt allemaal veel degelijker aan. Twee accesoires verhogen het rijplezier en comfort aanzienlijk: een regensensor en airconditioning. Deze wil ik nooit meer missen. De motor is wat aan de luidruchtige kant maar ik vind dat niet echt storend. Echt fel is de auto ook niet met 100pk, maar ik kan prima meekomen en in DLD heb ik laatst een acceptabele 195km/h geklokt met de GPS. De wegligging is dik in orde; De auto gaat prima de bocht om. Remmen ook perfect.
Onderhoud: Om de 10000 km krijgt de auto nieuwe olie en een nieuw filtertje. Daarnaast de volgende zaken
- Relais van de achterruitverwarming defect. Zelf vervangen. (35 euro.)
- De inspuitpomp zoog valse lucht aan waardoor de auto niet meer startte. Dealer wilde een nieuwe inspuitpomp plaatsen a 2500 euro, de dieselspecialist verving de eindstop van de inspuitpomp voor ca. 150 euro en het probleem was opgelost. Dat is inmiddels 30.000km geleden.
- De condensor van de airco is vervangen omdat ie lek was. Waarschijnlijk steenslag, want hij zit net schter de voorbumper. Zelf gedaan: 140 euro voor vervangen condensor + droger, 100 euro voor vullen.
- Laatst is de distributieriem vervangen waarbij de hydraulische spanner is mee-vervangen. Deze is be-lach-e-lijk duur: ca. 265 euro. In totaal ca. 600 euro.
Dat was het wel.
PROBLEMEN
- 248.000 km
Zie boven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.