Mazda 626 2.0 DiTD Exclusive (2001)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 2.0 DiTD Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst172.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 158.000 km

Deze auto heeft voordelen en nadelen. Het is een heerlijke auto om mee over de snelweg te cruisen met 160 km per uur. Zodra de motor boven de 2500 toeren uitkomt gaat de turbo echt helemaal vol meeblazen, en kan je in de 5e versnelling behoorlijke spurtjes trekken. De sprint van 110 naar 150 km per uur geeft best wel een kick. Maar stadsverkeer is geen plezierige ervaring. De motor is lomp en komt niet snel op toeren bij terugschakelen. Hierdoor is in de stad rijden erg vermoeiend naar mijn mening. De vering is goed, straf maar nooit oncomfortabel. Ook de wegligging is uitstekend, typisch Ford. Ik ben zelf geen Ford fan, maar de motor die deels van Ford afkomstig is, is erg lomp maar ook erg typisch naar mijn mening. Ik hoor zelden dieselmotoren met zo'n lekker roffeltje als deze. Bij koud nat weer kan de motor lang nagelen, soms wel 10 minuten. Bij droog weer (koud of warm) snort de motor al gauw heel rustig.

De auto is met optrekken niet erg vlot. Menig Suzuki Swift kan je er niet mee bijhouden bij het optrekken. Daar staat tegenover dat geen enkele Suzuki Swift of een vergelijkbaar vlotte auto deze
Mazda kan bijhouden op de snelweg. 170 km/u voelt net zo relaxed als 100 km/u. De auto is op de snelweg best vlot, maar toch is het op bij 185 km/u. De motor draait dan 4000 toeren precies, het maximum vermogen. Meer gas geven heeft geen zin, hij gaat toch niet sneller en hij gaat dan alleen maar meer roeten.

Op hogere snelheden hoort men de motor op de achtergrond. Hij is niet superstil. Maar de geluidskarakteristiek van de motor is bsoluut niet hinderlijk op hogere snelheden. Ik hou het op een prettig donkerbruin turbine-achtig geluid. Ik ben wel van mening dat het interieur soms hinderlijk kan meetrillen als de motor stationair draait. Maar dit blijft binnen de perken als je niet
teveel losse rommel in het dashboardkastje propt.

Daarnaast zijn de stoelen best wel goed in de Exclusive versie. Al vind ik de zittingen wel wat kort. Maar goed, ik ben 1,92 m en heb nog nooit echt perfect gezeten in een auto. In de zomer van 2008 zijn we helemaal naar oost Slowakije gereden en kwamen uitgerust aan. Lange ritten worden met verve volbracht. Ook de standaard geluidsinstallatie klinkt uitstekend i.c.m. met mijn sony radio/cd-speler.

De kofferbak is erg ruim. Al onze kampeerspullen voor 2 personen konden makkelijk in de kofferbak. Slechts enkele dingen hoefden op de achterbank.

Wie denkt deze auto aan te schaffen omdat diesels zo lekker zuinig zijn zal niet heel erg blij worden van deze auto. Ik kom met woon-werk verkeer niet beter uit dan 1:15 tot 1:15,5 of soms 1:16 in de zomer. Dat zal ook deels aan mijn rechtervoet liggen. Maar een boel 2,5 liter motoren zullen niet veel slechter scoren dan deze 2.0, dus erg zuinig, NEE!

Ik lijk nu misschien niet zo tevreden met deze auto, maar dat ben ik wel. Het is een prima auto die zo z'n eigenaardigheden heeft. Ik ben groot fan van Japanse auto's. Deze is echter een halfbloedje
vind ik. Je merkt toch hier en daar de invloed van Ford. Ik vind ook dat de kwaliteitsindruk die ik krijg van deze auto niet typisch Japans is. Grappig feitje is dat deze auto's werkelijk in Hiroshima
in Japan gebouwt zijn, en niet zoals zoveel Japanse auto's: in China.

Het uiterlijk design van de auto is erg mooi naar mijn mening. De motorkap kan men duidelijk zien tijdens het rijden, en dat geeft een beetje een majesteus gevoel. Ook de welvingen in de motorkap
die zijn toegevoegd bij de laatste facelift van de 626 zijn erg gracieus. Ik vind het een veel mooiere auto dan zijn opvolger de 6. Maar toch wordt de volgende auto een Nissan Primera of Honda Accord. Hoewel, die Subaru Boxer diesel kriebelt ook wel erg...

€€€€€€€€€-ZUCHT-€€€€€€€€€€...

PROBLEMEN

  • 158.000 km

Een paar dingen, koppeling was versleten bij aankoop, maar daar kan de auto niks aan doen. Kromme remschijven. Lek in het brandstofsysteem, kosten: € 600,-, helaas...

Het had erger gekund als ik zo af en toe reviews over Renaults lees! (afkloppen!)

Hij leeft nog!

  • 172.000 km

We zijn bij de 172000 km aangeland, of moet ik zeggen aangereden?
Over aanrijden gesproken, ben door een vrachtwagen aangetikt op 2 dec 2008... 1800 euro schade! Gelukkig netjes gerepareerd door A. v/d Heuvel BV in Zaandam.

De auto is eigenlijk aan een kleine beurt toe volgens het kaartje van de garage... maar de motor loopt als een zonnetje en bij 180000 is het tijd voor de distributieriem. Ik denk dat ik dat maar ga combineren met een grote beurt.

Verder geen klachten, alleen nieuwe bandjes rondom en kromme remschijfjes aan de voorzijde vervangen. Lekker zelf gedaan met een vriend. Slechts 2 uurtjes werk...

Over nieuwe banden gesproken... geen Kwik Fit meer voor mij!
Heb er maar een woord voor: BAH!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.