Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack (2012)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack (2012)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf26.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Honda Civic naar Mazda 6

  • 28.000 km

Mijn vorige auto was een Honda Civic 1.8 Sport. Nieuw aangeschaft en bijna 6 jaar met veel plezier in gereden. Omdat het toch al een tijdje jeukte, de Honda begin dit jaar particulier verkocht. Gekeken naar een Focus Wagon, Golf VII Variant en een Civic Tourer maar echt enthousiast werd ik niet. Vooral de Civic viel me tegen. Over het algemeen ben ik wel erg gecharmeerd van Japanse auto's en hou ik van auto's die zich onderscheiden van de massa. Mazda is al een tijdje goed bezig. CX-5, 3 en vooral de 6 vind ik prachtige auto's met onderscheidende techniek.
Daarom de zoektocht gestart naar een jonge Mazda 6 Sportbreak. Bij een particulier vond ik het exemplaar dat nu inmiddels in mijn bezit is, een Mazda 6 Sportbreak 2.0 Skyactiv-G 145 pk uit 2012 met 26.000 km's. In het parelmoer wit en met 19 inch velgen echt een plaatje en voor een scherpe prijs.

Na aankoop heeft de auto een onderhoudsbeurt gekregen en daaruit bleek dat de auto (hoe kan het ook anders met zo'n jonge auto) in prima staat was.

Ten opzichte van de Civic is het echt een compleet andere auto. Een veel grotere auto en dat merk je met het rijden ook. Iets minder handig voor naar de supermarkt, maar op wat langere afstanden echt een verademing. Zelfs op 19 inch erg comfortabel. Heel stabiel en rustig maar toch ook wel dynamisch. In vergelijking met de Civic een veel lager geluidsniveau ook. De auto geeft een veel volwassener en meer solide gevoel.

Met 1280 kilo is de Mazda relatief licht en de MRB is daarmee slechts 1 klasse hoger. Het lage gewicht in combinatie met de moderne techniek zorgt ook voor een laag verbruik. 1:15 is gemakkelijk haalbaar. Daarmee is hij zuiniger als de Civic.

De 2 liter motor is erg soepel en voldoende krachtig maar heeft niet het opzwepende karakter van de Civic. Iets minder spektakel maar wel comfortabeler. De overbrengingen zijn een stuk langer. Inhalen in de 5 of 6 was in de Civic vaak geen probleem, met de Mazda moet je echt terug naar het vierde verzet. Vind ik geen probleem want je krijgt er een hoop rust voor terug.

Het schakelen vond ik in de Civic iets prettiger. In de 6 is de bak vooral als hij koud is wat hakerig. Als hij eenmaal warm is schakelt het prima maar de Honda bak vond ik net een tikje fijner.

Ik ben met 1,92 m. best lang en zit in Europese auto's vaak net even wat beter. De Civic was net iets te krap en de nieuwe Civic nog krapper. Golf en Focus zaten heerlijk en de Mazda is net ietsje minder maar zeker goed genoeg. Voldoende ruimte voor de benen maar de zitting had iets langer gemogen.

De luxe aan boord is echt heerlijk. Echt een prima navigatiesysteem (TOMTOM), meedraaiende bi-xenon koplampen, rijstrookwaarschuwing, dodehoekwaarschuwing, stoelverwarming, parkeersensoren voor en achter etc. Het interieur is verder prima afgewerkt met over het algemeen mooie (zachte) materialen. Als ik dan toch moet zeuren, de armsteunen in de deuren zijn net iets te laag en de versnellingspook staat iets te ver weg.

Overwegend positief ben ik dus tot nu toe over deze schitterende auto. Je ziet ze gelukkig niet heel veel rijden. Gek want eigenlijk vind iedereen het een schitterende auto. Toch kiest leaserijdend Nederland liever voor een concurrent uit Europa. Onbekend maakt onbemind....

Een fijne auto!

  • 45.000 km

De Mazda inmiddels 1,5 jaar in bezit. Over het algemeen nog steeds een hele fijne auto. Hierbij een korte opsomming van de plus- en minpunten:

Plus
- Erg zuinig voor formaat, 1:16 is makkelijk te behalen
- soepele, krachtige motor
- Prima caravantrekker (ook dan relatief zuinig zelfs)
- Op een incidentele storing van accu-beheerssysteem na probleemloos
- voldoende ruim
- schitterende vormgeving
- Rijdt ondanks formaat toch lekker dynamisch
- goed afgewerkt, geen storende rammels en kraakjes
- Op verouderde kaart na, werkt navi- en audiosysteem prima
- Veel luxe en aanwezige veiligheidssystemen werken goed

Min
- Stof en haartjes in bekleding zijn bijna niet te verwijderen
- Ruimte voorin is niet overbemeten, een Golf is veel ruimer
- Stoelzittingen hadden langer gemogen (meer ondersteuning bovenbenen wenselijk)
- bij kou hakerig schakelende versnellingsbak
- Voorstoel passagier staat te hoog en is niet in hoogte verstelbaar
- bepaalde kunststoffen interieur krasgevoelig (instaplijsten, onderzijde deurpanelen, zijkant middenconsole
- Leder op stuur is glad en lijkt niet erg duurzaam
- Plakkende koppeling na nachtje stilstaan met vochtig weer
- roestbescherming ontbreekt volledig, eerste roestpuntjes reeds ontdekt

Laatste puntje is wel een aandachtspunt. Wil je lang plezier van je 6 hebben dan is een goede anti-roestbehandeling noodzakelijk. Holle ruimten en bodem zijn niet beschermd en voorzien van wax. Op puntlastjes onstaat de eerste beginnende roest. Onder de motorkap en rond de achterklep is de lak veel te schraal. Ook hier ontstaat op randjes en puntlasjes roest. Redelijk onschuldig nog maar wel een hele duidelijke aanwijzing dat Mazda nog niets heeft geleerd.....Heb het ook bij dealer en importeur gemeld maar die zijn niet erg onder de indruk.

Lijst met minpunten is redelijk lang (ben ook kritisch) maar over het algemeen ben ik heel positief over de auto. Elke auto heeft z'n dingetjes wel. Heb zeker geen spijt van mijn keuze. Ik vind het de mooiste auto in zijn klasse en de 6 scoort nog steeds erg goed in vergelijkende testen. Betrouwbaarheid van Mazda is ook steevast goed.

Fijne auto met verbeterpunten

  • 60.000 km

De Mazda alweer 2,5 jaar in bezit en in die tijd ook zo'n 35.000 km gereden met de auto. Nog steeds een fijne auto maar ook een aantal ergernissen/verbeterpunten.

Onlangs is de remklauw linksachter vervangen. Het handremgedeelte was door corrosie niet meer gangbaar. Daardoor bleef de klauw hangen. Remklauw moest vervangen worden evenals de schijven en blokken want die waren hierdoor compleet vernield. Een flinke kostenpost van 600 euro en dan heb ik het ook nog door een monteur in de buurt laten maken. Bij de dealer had ik fors meer moeten betalen.
Dit mag natuurlijk niet gebeuren bij zo'n jonge auto met weinig kilometers. Op het Duitse Mazda forum veel meer gevallen van vastzittende remklauwen dus dit is een structureel probleem. Klauw aan andere kant begon ook al vast te zitten maar deze heeft de monteur gelukkig nog kunnen redden.

Andere minpunten vind ik:

- stoelen met te korte zitting en bijrijdersstoel staat te hoog en is niet in hoogte verstelbaar.

- bekleding is zeer onpraktisch. Oogt snel groezelig en stofjes, haren etc. blijven plakken en zijn moeilijk te verwijderen.

- Aantal keren een melding 'inspectie accubeheersysteem vereist'. Door de accu bij te laden verdwijnt de melding weer maar dit hoort natuurlijk niet. Accu is getest en nog prima. Bekend probleem.

- Bij vochtig weer pakt de koppeling de eerste paar km's schokkerig op. Deze blijft dan wat plakken. Slordig...

- Materiaal middenconsole oogt goedkoop en is krasgevoelig.

- Geen enkele roestbescherming aanwezig. Geen waxbehandeling holle ruimten en ook bescherming in wielkasten en op bodemplaat ontbreekt. Eerste roest op plekken waar gemiddelde eigenaar niet kijkt, maar wat na een aantal jaren wel problematisch gaat worden. Absurd dat Mazda dit nog steeds niet serieus neemt. Zelf de auto professioneel behandeld dus de mijne roest niet meer. Ook onder rubber kofferbakopening is lak zo dun aangebracht dat hier al roest zichtbaar was. Ook zodanig bijgewerkt dat dit opgelost is. Triest blijft het zeker....

- Kosten
Dure 19 inch banden, dure beurten bij de officiële dealer en als er wat kapot gaat dan ben je aan de beurt. Onderdelen zijn peperduur.

Positieve punten
Bovenstaande klinkt behoorlijk negatief en een aantal punten valt me zeker ook zwaar tegen. Gelukkig zijn er ook wel de nodige pluspunten tegenover te zetten:

- Zuinige motor. Een verbruik van 1:16 is voor een dergelijke grote auto gewoon heel netjes te noemen

- Comfortabel. Op de snelweg is de auto heerlijk stabiel en stil. Een fijne auto om lange afstanden mee af te leggen

- Vormgeving. Ik zit weleens te kijken naar een opvolger maar vind maar eens een auto die net zo mooi is. Zeker in het wit met 19 inch velgen gewoon een hele dikke en fraaie auto. Krijg nog regelmatig complimenten.

- Techniek is over het algemeen degelijk. De benzinemotoren zijn probleemloos en ook verder gaat er weinig stuk. De remklauwen achter zijn wel een issue.

Conclusie
De Mazda valt me tot nu toe overall niet tegen, maar ik had er op sommige punten toch wat meer van verwacht. Geen probleemloze auto en ik vraag me af of een Europese auto tegenwoordig minder betrouwbaar is. Wellicht toch de volgende keer een Duitser proberen. Misschien wat minder spannend qua vormgeving, maar qua interieur, zitcomfort en roestbescherming waarschijnlijk beter.

remklauw nummer twee

  • 62.000 km

Begin augustus, voor dat we op vakantie gingen heeft de auto zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Geen op- of aanmerkingen dus ik ging er vanuit weer een jaar probleemloos te kunnen rijden. Weer ruim 300 euro moeten afrekenen, de beurten bij Mazda vind ik knap aan de prijs, zeker omdat je jaarlijks aan de beurt bent.

Op de laatste dagen van de vakantie merkte ik dat de handrem weer "vreemd" aanvoelde. De eerste paar cm geen enkele weerstand. Zoals ik al wel een beetje aan had zien komen, was nou remklauw nummer twee aan zijn eind. Door corrosie aan het handremgedeelte blijft de klauw hangen. Ik heb de hevel van de handrem aan de klauw handmatig terug kunnen drukken en zonder de handrem te gebruiken weer veilig thuis gekomen. Maar, niet fijn!

Thuis de dealer gebeld en ook aangegeven dat ik had gelezen van een terugroepactie wereldwijd die er aan zit te komen aangezien dit een structureel probleem is. Door een foutieve rubber afdichting kan water in de klauw binnendringen en corrosie ontstaat met alle gevolgen van dien. Dealer wist overigens nog van niks en ook Mazda NL gaf aan dat er nog niets bekend was. Lekker dus.

Het advies was auto langs brengen, diagnose stellen en dan kijken hoe of wat. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk heeft Mazda NL met alle informatie die ik had verzameld en die door de dealer is doorgespeeld, coulance toegekend. Blij mee, maar zonder mijn vasthoudenheid had ik wederom 500 euro kunnen aftikken.

Inmiddels is de auto weer klaar en rijdt prima. Heb onlangs wel het glas van het instrumentarium vervangen want daar zat spontaan een scheurtje in. Gelukkig zelf goed te doen en zo was ik voor twee tientjes weer klaar. De krakende bestuurdersstoel heb ik ook zelf opgelost door het onderstel in te spuiten met een smeermiddel.

En nu mag de Mazda zich van zijn goede kant gaan laten zien. De problemen van de afgelopen tijd hebben toch de nodige frustratie opgeleverd en het had niet veel gescheeld of ik had hem ingeruild voor een Kia of Hyundai.

Tevreden

  • 87.000 km

Inmiddels weer 25.000 km verder sinds de laatste update dus tijd voor een nieuwe ervaring.
Eigenlijk kan ik kort zijn, geheel probleemloos.
Onlangs zelf de remschijven en blokken aan de voorzijde vervangen. Stelt weinig voor en t.o.v. de dealer ruim 400 euro bespaard.

Auto rijdt nog steeds ontzettend fijn. Geen kraakjes of rammeltjes en door het strakke sturen en schakelen geeft deze grote gezinsauto ook ruim voldoende rijplezier. En ondanks dat het model nu 7 jaar mee gaat oogt ie nog steeds erg fraai.

Ik zit regelmatig te kijken naar wat anders, maar vind het echt ontzettend lastig. Eigenlijk bevalt deze 6 nog perfect en is er op de stoelen met te korte zittingen niets te klagen. Natuurlijk hebben nieuwere auto's gelikter infotainment aan boord maar dat interesseert me maar bar weinig.
Groot pluspunt van deze Mazda vind ik de atmosferische 2.0 Skyactiv-G motor. Heel soepel, vlot zat en uiterst betrouwbaar. Struin het internet maar eens af, je zult niets vinden overr uitgerekte kettingen, extreem olieverbruik of andere problemen.

Uitgezwaaid

  • 95.000 km

Meestal begint het na een jaar of 3 wel weer te kriebelen voor een andere auto. De 6 beviel zo goed dat deze het bijna 5 jaar heeft volgehouden. Met een kilometerstand net onder de 100k heb ik hem particulier verkocht. En dan blijkt ook hoe waardevast zo'n 6 is. Ik heb hem voor een scherpe prijs aangeschaft destijds en voor een prima prijs weer verkocht waardoor de afschrijving slechts 1000 euro per jaar bedroeg. Niet slecht voor zo'n grote auto.

Overall heeft de auto zich uitstekend gehouden. In het begin een paar dingetjes maar daarna gewoon een betrouwbare auto die ontzettend fijn rijdt en me nog steeds niet verveelt qua uiterlijk. Het blijft een schitterende auto om te zien al dateert het model dus al uit 2012!

Dan blijkt het ook erg lastig om een waardige opvolger te vinden. Kanshebbers waren de nieuwe CX-30, CX-5, Focus en een BMW 3-serie Touring. Een maatje kleiner, crossover/SUV of toch weer een lekkere sportief rijdende stationcar?
Dat laatste dus, en het is gewoon weer een 6 Sportbreak geworden. Eentje van de laaste modelwijziging. Van buiten een stukje fraaier en van binnen een totaal andere auto. Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe net zo goed gaat bevallen als de vorige.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 (5D/6H)
€ 739
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens