Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 60.784 km |
Ervaringen met eerste Mazda
- 40.710 km
Uit mijn pseudoniem blijkt dat ik aanhanger ben van Honda, dat klopt ook. Ik bezit een aantal old- en youngtimers van Honda als collectie en elke keer verbaast het mij weer hoe technisch vooruitstrevend deze auto's waren in de afgelopen decennia.
Vorig jaar stond ik, na verkoop van mijn onderneming, weer voor een nieuwe keuze. Het zou in ieder geval geen V.A.G. product meer worden omdat ik een negatieve ervaring met de importeur heb opgelopen over een garantie- en reparatiekwestie die mij dit deed besluiten.
Omdat ik eigenlijk voornamelijk altijd Japans heb gereden (Honda) stond ook nu weer de Accord op het verlanglijstje. Omdat ik echter de dieselversie te duur vond heb ik ook nadrukkelijk de Mazda 6 2.2 diesel vergeleken in de 163 pk business + versie vergeleken en die is het ook geworden. Mijn eerste Mazda! Het betreft overigens de gemodificeerde 2010 versie die op een (volgens Mazda) groot aantal punten is verbeterd. Een goed jaar later staat er dik 40.000 km op en misschien tijd om wat zinnige ervaringen te delen.
De uitvoering:
-Mazda 6 Sportbreak 2.2. business+
-Metalic lak Midnight Bronze
-RVS strip achterbumper
-Afneembare trekhaak (topproduct!)
-Cognac lederen bekleding
-Protech behandeling
-16 inch mazda set met winterbanden
-Prijs incl. aflevering € 39.500,--
De set winterbanden was vrijwel nieuw en 1 x door de dealer zelf gebruikt en voor een zacht prijsje kunnen meenemen in de onderhandeling.
In deze business+ uitvoering zit werkelijk alles op of aan, ik zou niet weten wat er nog bij zou moeten, hoogstens een schuifdak. Wat zit er zoal op:
-uitgebreid navigatiesysteem met verkeersinfo
-blue tooth met telefoonboekkoppeling en spraaksysteem voor handsfree bediening
-dode hoek spiegel waarschuwing-
systeem
-dual zone klimaatsysteem
-stoelverwarming
-tractiecontrole
-6 versnellingsbak waarvan de 6e overdrive karakter
-cruisecontrole
-fantastisch 1 druk systeem voor gelijkvloerse bediening achterbank
Verdere gangbare zaken zitten er allemaal op.
Ik gebruik de auto zakelijk en privé maar is wel privébezit. Hoofdzakelijk rij ik op provinciale wegen met 80 km limieten en daarnaast snelwegen. Veelvuldig cruisecontrole gebruik en meestromen met het verkeer en weinig linkerbaan gebruik (110-115 km per uur) maken de auto zeer zuinig. Op de boordcomputer vrijwel altijd rond de 5.1 liter per 100 km, bij daadwerkelijk tanken en na dagteller en litercontrole kom ik uit op daadwerkelijk verbruik van 1:17,5 tot 1:19 afhankelijk van zomer/winter. Ik vind dat gezien motorvermogen en gewichtsklasse buitengewoon zuinig.
Ruimte:
De auto is ruim, voorin voldoende verstelmogelijkheden voor bestuurder maar de passagier ontbeert hoogteverstelling. Achter zeer veel passagiersruimte. Bagageruimte is behoorlijk, 2 racefietsframes in spiegelbeeld plus 4 wielen gaan er precies in.
Comfort:
Zeer stille tot geruisloze motor bij constante snelheden welke bijdraagt tot comfortgevoel, vrijwel geen windgeruis en bandengeluid.
Prestaties:
Verbazingwekkende topmotor qua prestaties, vanaf 3e tot en met 6e versnelling blijft het blok er werkelijk aan sleuren. Tijdens mijn verblijf dit jaar (2 x) in Duitsland vrij langdurig (zeer) hoge snelheden aangehouden zonder ook maar het gevoel te hebben gehad dat de auto niet onder controle is. Zelfs dan valt het verbruik nog niet tegen.
Remmen:
Bij normaal nederlands gebruik is er geen enkel probleem en werken ze feilloos. Na terugkomst uit duitsland bij de 2e beurt aan dealer gemeld dat stuur trilde bij remmen na langdurige hoge snelheden. Onder garantie zijn remschijven voor vervangen. Volgens de dealer klopt dit, er schijnt tijdelijk een verminderde kwaliteit schijf geproduceerd te zijn.
Interieur:
Goede kwaliteit materialen die weinig lijken te slijten, kunststoffen die in het oog vallen zijn wel mooier dan de buiten het oog vallende. Interieur zit wel erg goed in elkaar, geen enkele rammel of kraak. Extra lederen interieur geeft wel aanmerkelijk meer cachet aan de auto.
Exterieur:
Door de protech behandeling een hele fraaie uitstraling naar mijn smaak (en die verschillen dus en dat mag nietwaar). Ook mazda echter ontkomt kennelijk niet aan de wat mindere kwaliteit lak gezien de mijns inziens iets te hoge krasgevoeligheid. Dit lijkt mij overigens niet echt een Mazdaprobleem.
Kosten:
Naast het gunstige verbruik geen andere kosten gehad. Zowel 20.000 als 40.000 beurt gaven geen bijzonderheden buiten de remschijven onder garantie.
Telefonie:
In de reviews lees ik nog wel eens klachten over het systeem dat Mazda hanteert maar ik vind het top! Je moet echter enige moeite doen met het instructieboekje. Daarnaast adviseer ik iedereen even de site van www.mazdahandsfree.com te consulteren. Je kunt dan feilloos elke mobiele telefoon checken of deze ja dan nee en voor welke specificaties deze compatible is. Op deze manier kom je er dus hoogstens achter dat je beter een andere telefoon kunt kopen. Ook mijn tweede nieuwe samsung galaxy werkt feilloos en hiervoor ook de siemens ericson, nokia's geven wel vaak een probleem.
Conclusie:
Los van het verschillen van persoonlijke smaken vind ik het een topauto in relatie tot de investering, met andere woorden geeft het product een mijns inziens zeer goede prijs/prestatieverhouding. Hoewel ik eenieder zijn eigen z.g. premium (wat is dat eigenlijk) keuze gun moet ik na eerdere ervaringen toch constateren dat Japanse spullen topkwaliteit in relatie tot prijs geven. Daar staat wel tegenover dat Japanse auto's vaak vanuit een niet europese marketinggedachte ontwikkeld en geproduceerd worden waardoor de keuze bij aanschaf ook vaak beperkt is met betrekking tot de mogelijkheden van individuele wensen.
Voorlopig ben ik echter zeer tevreden.
Wordt vervolgd wanneer er wat te melden is.
Update en inruil
- 60.784 km
Update en inruil.
Zoals in mijn eerste review al aangegeven ben ik een Hondaliefhebber en jullie begrijpen dus, het bloed kruipt waar het niet gaan kan...
In februari heb ik een nieuwe Honda Accord Tourer 2.0 executive automaat besteld.
Inderdaad weer benzine in plaats van diesel, mogelijk niet logisch gezien de huidige brandstofprijzen maar door wijziging van werkomstandigheden ga ik toch wel wat minder rijden en ik miste mijn automaat en het "Hondagevoel".
Is daarom vanwege de "snelle" inruil de Mazda dan niet bevallen? NEEN, zeker niet maar ik ben nou eenmaal een Honda freak en dus niet helemaal ongekleurd in mijn mening. Ik bezit een aantal Honda Youngtimers en heb nou eenmaal meer met het merk.
Eigenlijk ben ik heel positief over de Mazda en geef daarom onderstaand nog wat aandachtspunten, mogelijk heeft u als lezer er wat aan.
Wat is positief:
1. Het verbruik is heel goed, ik tankte 3.268 liter diesel en dat komt neer op een gemiddelde van 1 op 18,6 en dat vind ik een heel keurig verbruik, gewichtsklasse in aanmerking genomen. De boordcomputer geeft dan constant tussen de 5,1 en 5,3 aan, iets te optimistisch dus maar toch..
Het olieverbruik was eveneens tussendoor nihil, zelfs de dealer verbaast dit en wijt het aan mijn rijstijl.
2. De rust in het interieur bij constante snelheden is zeer comfortabel. Bij optrekken en koude motor hoor je wel genagel maar dat is van korte duur na opwarming en op snelheid hoor je dat totaal niet.
3. De motor heeft een fabuleuze trekkracht, zeker in de 3e tot en met de 6e versnelling. Hoge snelheden en acceleratie voltrekken zich zonder enige moeite.
4. De ruimte voor inzittenden en achterpassagiers is meer dan uitstekend en ook de bagageruimte is groot en handig van formaat.
5. De wegligging is fantastisch en geeft een "Hondagevoel", de auto lijkt over een spoorrail te lopen! Ook het bochtgedrag is heerlijk strak.
6. Naast de kosten van de kleine en grote beurt (€ 235,-- en € 400,--) geen andere kosten gehad. Garantiekwestie met betrekking tot remschijven door dealer opgelost. Verder tussendoor geen lampje of dan ook maar iets kapot gegaan.
Minder positieve zaken (als echt negatief heb ik ze niet ervaren)
1. De remschijven waren snel aan vervanging toe door hinderlijke trillingen. Ook de huidige set trilt weer en ik hoor van andere Mazda bezitters dat dit mogelijk een wat zwakker punt is.
2. De krasgevoeligheid van de lak. Dat is mogelijk niet echt een Mazdaprobleem vanwege de huidige dunne watergedragen lakken maar het doet wat afbreuk aan het algehele kwaliteitsgevoel.
3. Het inleggen van de 2e versnelling lijkt soms lastig en stug, heel merkwaardig omdat de versnellingsbak verder heel soepel en snel schakelt. Het lijkt wel of je een exact haakse bocht bij terugschakelen moet maken en het speelt met name bij lage toerentallen en ook niet altijd.
4. Bij langere ritten moet ik mezelf teveel "verzitten", mogelijk ligt het aan de wat gladdere lederen bekleding die ik als accessoire heb laten inbouwen.
5. Mijn knie leunt tegen de brede en lage middenconsole wat hinderlijk is bij langere ritten, zoiets valt bij een proefrit niet op.
Ik kan verder eigenlijk niet veel negatieve zaken opmerken, het algehele gevoel blijft heel positief, zeker ten opzichte van de geboden kwaliteit in relatie tot de prijs. Het merkimago zal sommigen niet aanspreken maar de calculerende autorijder die van autorijden houdt, weinig kosten op prijs stelt en een voor het gezin ruime en kwalitatief goede auto wenst heeft aan de Mazda 6 een mijns inziens meer dan uitstekend alternatief!
Het merk Mazda heeft het volgens mij internationaal overigens niet makkelijk, het draait al een paar jaar met verlies en zal betere prestaties moeten leveren. Met de komst van hun nieuwe technieken hoop ik dat ze dit ook zullen bereiken. De nieuwe Mazda CX5 is er een voorbode van. Het model spreekt mij persoonlijk niet zo aan maar de SUV automobiel wel veel Nederlanders.
Hoewel ik tevreden ben met mijn inruilprijs en afschrijving per kilometer hielp het niet dat de importeur een paar maanden geleden zomaar € 3.000,-- van de nieuwprijs afdoet maar goed. Mogelijk geeft dit aan dat sommige Japanse merken (zoals ook Honda) op marketinggebied toch eens meer "Europees" moeten gaan denken.
Wanneer ik wat kilometers met mijn nieuwe aanschaf heb gemaakt verschijn ik wel weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.