Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Touring (2008)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreak

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf143.683 km
KM-stand laatst143.683 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 143.683 km

Het is tijd.

Foto's volgen uiteraard

Na 4 jaar gereden te hebben met mijn vorige auto werd het eigenlijk nog geen tijd voor vervanging. De vorige was een hoe toevallig ook een Mazda 6. Dit was een Executive uitvoering uit 2003 met alles erop en eraan wat in die tijd te krijgen was. Ik heb enorm veel geïnvesteerd voor mijn doen in die auto, al dan niet vrijwillig. Zie mijn vorige review.

Nu hebben we dus een "nieuwe" van 10 jaar oud.

Deze auto is zijn leven begonnen als demo auto bij Mazda
dealer Huisman. Het was een eenvoudige uitvoering inderdaad, maar hij is als demo opgeleukt met diverse accessoires. Bijvoorbeeld 18" velgen en lederen bekleding. De kleur is Radiant Ebony wat erop neer komt dat hij zwart, bruin, paars of rood is. Een pracht om te zien vind ik. Hij is in 2008 gekocht door een echtpaar op leeftijd wat de auto een schijnbaar rustig leven opleverde. Een bijna onberispelijke onderhoudshistorie en af en toe een ritje naar Frankrijk.
Door omstandigheden is deze auto na 9 jaar gebruik ingeruild op een kleinere auto. De auto is daarna verkocht in 2017 aan een persoon die ontzettend verliefd was op het uiterlijk van de wagen. Helaas pendelde hij tussen banen en afstand en vond hij de prestaties van de auto tegenvallen. Ja, het is een terugval van een BMW 530 inderdaad. Hij heeft hem dus daadwerkelijk 5 maanden in bezit gehad. Ik heb deze auto inmiddels van hem gekocht en beschouw mezelf dus eigenlijk als 2e eigenaar als dat mag.

Update: 145.000 Kilometer.

Inmiddels de eerste meters afgelegd met deze bolide. Wat een auto. Ligt goed op de weg en is een stuk stiller dan mijn vorige 6. Bij koude start schud hij een beetje, maar dat komt wel goed verwacht ik. Daar heb ik meer dingen over gelezen in de reviews.
Wat tegenvalt zijn de 18" wielen vind ik. Deze ervaar ik toch als erg stuiterig ten opzichte van mijn vorige mazda 6. Deze had 16" wielen wat al een boel verklaart.
De vorige had 136 pk en 310 nm ten opzichte van de nieuwe 140 pk en 330 nm. Nu zeg ik niet dat deze sneller is. De vorige gaf je echt een duw in de rug. Deze lijkt alles wat gedoseerd te doen.
Verbruik valt ook tegen helaas. De oude deed 1 op 17 met de normale diesel. De nieuwe zit na 1 keer tanken op 1 op 15 met de "nieuwe" diesel (Exellium e.d.) Ik wil nog proberen wat hij op de normale diesel doet, maar ik ben een beetje bang voor de gevolgen voor het roetfilter wat een probleem op kan leveren. Misschien kan ik daar advies over krijgen van alerte lezers, Gewone diesel of toch maar de duurdere diesel. De vorige 6 reed gewoon beter met de normale diesel in de tank. Als ik de extra schone en besparende diesel tankte reed hij minder zuinig en prettig. Toch raar.

Ik heb al gezien dat mijn auto niet ongeschonden door de keuring gaat komen dus wacht de eerstvolgende beurt even af. Voor de rest hoop ik hier echt heel veel kilometers in te mogen en kunnen maken zonder al te veel reparaties die te vroeg komen. Maar ja. Dat weet je maar nooit.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.