Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Touring (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 CiTD Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 143.683 km |
KM-stand laatst | 143.683 km |
Aanschaf
- 143.683 km
Het is tijd.
Foto's volgen uiteraard
Na 4 jaar gereden te hebben met mijn vorige auto werd het eigenlijk nog geen tijd voor vervanging. De vorige was een hoe toevallig ook een Mazda 6. Dit was een Executive uitvoering uit 2003 met alles erop en eraan wat in die tijd te krijgen was. Ik heb enorm veel geïnvesteerd voor mijn doen in die auto, al dan niet vrijwillig. Zie mijn vorige review.
Nu hebben we dus een "nieuwe" van 10 jaar oud.
Deze auto is zijn leven begonnen als demo auto bij Mazda
dealer Huisman. Het was een eenvoudige uitvoering inderdaad, maar hij is als demo opgeleukt met diverse accessoires. Bijvoorbeeld 18" velgen en lederen bekleding. De kleur is Radiant Ebony wat erop neer komt dat hij zwart, bruin, paars of rood is. Een pracht om te zien vind ik. Hij is in 2008 gekocht door een echtpaar op leeftijd wat de auto een schijnbaar rustig leven opleverde. Een bijna onberispelijke onderhoudshistorie en af en toe een ritje naar Frankrijk.
Door omstandigheden is deze auto na 9 jaar gebruik ingeruild op een kleinere auto. De auto is daarna verkocht in 2017 aan een persoon die ontzettend verliefd was op het uiterlijk van de wagen. Helaas pendelde hij tussen banen en afstand en vond hij de prestaties van de auto tegenvallen. Ja, het is een terugval van een BMW 530 inderdaad. Hij heeft hem dus daadwerkelijk 5 maanden in bezit gehad. Ik heb deze auto inmiddels van hem gekocht en beschouw mezelf dus eigenlijk als 2e eigenaar als dat mag.
Update: 145.000 Kilometer.
Inmiddels de eerste meters afgelegd met deze bolide. Wat een auto. Ligt goed op de weg en is een stuk stiller dan mijn vorige 6. Bij koude start schud hij een beetje, maar dat komt wel goed verwacht ik. Daar heb ik meer dingen over gelezen in de reviews.
Wat tegenvalt zijn de 18" wielen vind ik. Deze ervaar ik toch als erg stuiterig ten opzichte van mijn vorige mazda 6. Deze had 16" wielen wat al een boel verklaart.
De vorige had 136 pk en 310 nm ten opzichte van de nieuwe 140 pk en 330 nm. Nu zeg ik niet dat deze sneller is. De vorige gaf je echt een duw in de rug. Deze lijkt alles wat gedoseerd te doen.
Verbruik valt ook tegen helaas. De oude deed 1 op 17 met de normale diesel. De nieuwe zit na 1 keer tanken op 1 op 15 met de "nieuwe" diesel (Exellium e.d.) Ik wil nog proberen wat hij op de normale diesel doet, maar ik ben een beetje bang voor de gevolgen voor het roetfilter wat een probleem op kan leveren. Misschien kan ik daar advies over krijgen van alerte lezers, Gewone diesel of toch maar de duurdere diesel. De vorige 6 reed gewoon beter met de normale diesel in de tank. Als ik de extra schone en besparende diesel tankte reed hij minder zuinig en prettig. Toch raar.
Ik heb al gezien dat mijn auto niet ongeschonden door de keuring gaat komen dus wacht de eerstvolgende beurt even af. Voor de rest hoop ik hier echt heel veel kilometers in te mogen en kunnen maken zonder al te veel reparaties die te vroeg komen. Maar ja. Dat weet je maar nooit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren