Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD GT-M (2008)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD GT-M (2008)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg tevreden!

  • 75.000 km

Na 75000 tevreden kilometers wordt het eens tijd dit kwaliteitsproduct positief onder de aandacht te brengen.

Na 1,5 jaar rijden in een 2e hands SEAT Ibiza uit '94 (350 euro), was ik met het uitzoeken van mijn eerste leasebak als een kind in de snoepwinkel zo blij. Met een toen vrij beperkt budget viel de keuze uiteindelijk op een Citroen C4 Coupe 1.6 VTR+ (LPG). Achteraf gezien een slechte keuze, maar qua uiterlijk was het een leuk bakkie en in vergelijk met een Ibiza uit '94 (zonder stuurbekrachtiging) was dit pure weelde. Wist ik veel?!

Toen ik 2 jaar later met een groter leasebudget opnieuw mocht shoppen naar een leaseauto zou het sowieso geen Citroen meer worden, maar een meer sportieve & solide auto. Verschillende auto's hebben de revue gepasseerd, waaronder een A4 (te duur) en een Mondeo (te plastic en te lelijk). Maar toen ik die mooie witte '6' (GT-M) op het parkeerterrein bij de Mazdadealer zag staan (en na een heerlijke proefrit) was ik onmiddelijk verkocht. 2 weken later stond ie op mijn oprijlaan.

Na 75000 kilometers kan ik het volgende melden:

Pluspunten:

* Sportief te rijden. Je kunt hier heel hard mee door de bocht. Heel fijn sturen.
* Stabiele en robuuste wegligging, ook op hoge snelheid. Wekt vertrouwen. Erg goed onderstel.
* Schakelt soepel, strak en nauwkeurig. Heerlijk, zeker na 2 jaar C4...
* Comfortabel (op afrolgeluiden van de banden na). Fijne en luxe uitvoering. Alles erop en eraan. Voelt degelijk, als een klasse hoger.
* Als parttime muzikant kan het BOSE geluidssysteem me erg bekoren. Het is geen B&O, maar trust me: super geluid.
* Heel ruim. Kinderwagen(s), zakken met aarde, IKEA kasten, instrumenten; alles past erin. Sportief gelijnd maar ook erg praktisch dus. Het kan wel! Met 5 volwassenen gaat het ook prima, zelfs op lange ritten (100 km) nog geen klachten.

Minpunten:

* Diesel (2.0 CiTD) kon iets geavanceerder (met name koud kan ie wat nukkig zijn), maar verder lekker vlot en soepel.
* Het koppel kon over het algemeen iets beter worden uitgesmeerd.
* De "1" is een beetje kort.
* Carkit zuigt. Ik ben niet / slecht verstaanbaar omdat de ingebouwde microfoon helemaal tegen het raam zit (ongeveer 75 cm van mijn hoofd verwijderd). Ook de airco geeft extra ruis. Niet bruikbaar. Heb nu een parrot. Zuigt ook.
* Afrolgeluiden (komt wellicht door de brede banden die eronder zitten)

Verder al weer aan mijn 3e setje banden toe, maar nog geen enkel probleem met de auto zelf. Helemaal Top!

Ik stap elke dag met plezier in mijn auto en ben er nog steeds super blij mee! Op naar de volgende 75000 kilometers dus.

Afscheid

  • 180.000 km

Na 180.000 km heb ik de Mazda uit het leasecontract gereden. Ik heb uitgerekend dat we 2250 uur samen hebben doorgebracht in iets meer dan 3 jaar, en met groot plezier. Eindconclusie: Zalige auto. Prachtig design, sportief en erg praktisch. Eindcijfer: 8,5.

Wat beter zou kunnen:

* Interieur (verouderd, veel plastic)
* Motor: de 2.0 diesel 140 pk motor die ik had was toch wat aan de tamme kant. De 185 PK zou beter passen. Het onderstel kan het gevoelsmatig gemakkelijk hebben.
* Rond 90.000 km moest de turbo worden vervangen. Dat is wel erg snel.. Verder geen problemen.

Ondertussen ben ik voor mezelf begonnen en ben ik leasebak af. Op dit moment rij ik een BMW E39 530D (uit 2003).

Ik heb ze 2 maandjes allebei gebruikt, en dan is het leuk vergelijken. Wat opvalt is dat de Mazda 6 VEEL lichtvoetiger is dan de BMW (400 kilo zwaarder). De BMW is op zijn beurt veel luxer uitgerust (3 klassen hoger), en uiteraard sleurt het 6 cilinder blok veel en veel harder dan de 4 cilinder diesel van de Mazda.

Mijn ultieme auto combineert de lichtvoetigheid van de Mazda met de vorstelijkheid en het vermogen van de BMW.

Review van de BMW volgt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.