Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD GT-M (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 CiTD GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 83.500 km |
Fijne, praktische, betrouwbare en dynamische Jap
- 24.920 km
Na mijn leaseauto, ook een Mazda6 van het eerste type in de Dynamic uitvoering, hebben we besloten na het wisselen van baan om zelf een auto te kopen. Persoonlijk was ik Mazda rijder, maar mijn vriendin reed een New Beetle. Van daar uit hebben we ook een VW Tiguan overwogen, maar die wachttijd, tjonge. Gezien de zomervakantie en de caravan wilden we de zomervakantie met de nieuwe auto in.
Toen zag ik de nieuwe Mazda6 in de Autoweek en ik was gelijk verkocht. In februari hebben we een proefrit gemaakt in de benzine hatchback. Toen waren we allebei verkocht. De diesel liet nog op zich wachten en de Sportbreak ook. In maart 2008 kreeg de dealer een zwarte benzine Sportbreak. Toen hebben we de knoop doorgehakt en zijn tot de koop overgegaan van de Mazda6 Sportbreak 2.0 CiTD GT-M. De extra opties spraken ons erg aan. Echter hadden we die tot dan toe alleen in de folder gezien.
Op 16 mei 2008 zou de auto afgeleverd worden. Tjonge wat een bak toen we die zagen. Voor de dealer was het de eerste Sportbreak in GT-M uitvoering. Die uitvoering met half leder (nog mooier dan geheel leer), meedraaiende bi-xenon, parkeersensoren, automatisch dimmende binnenspiegel, 18" LM velgen, privacy glas en sportieve bumpers en skirts is erg dik en mooi om te zien. Je ziet de GT-M versie ook weinig rijden. Deze 140 PK diesel is ook niet meer te koop.
In het begin (juni 2008, ong. 1.300km) hield de motor een paar seconden (heel kort) even in. Na deze aan de computer te leggen en de verstuivers opnieuw in te leren was het over. Het verbruik vond ik aan de hoge kant, waarschijnlijk door het inrijden. Op een gegeven moment stond het gemiddelde op 6.2 l/100km.
De zomervakantie met de caravan ging prima. Het verbruik was hoger dan met de vorige Mazda, ook met spullen op het dak, bij terugkomst stond het gemiddelde op 7.0 l/100km bij ong. 7.000km. De trekhaak is mooi onzichtbaar weggewerkt. Dat was bij de vorige niet mogelijk in 2004. Prachtig. De motor is flexibel en trekt al behoorlijk vanaf 1.500 rpm. De 1.200kg caravan is geen enkel probleem. Bergen neemt de wagen ook fluitend, letterlijk en figuurlijk. Wel blijft de motor dan rauw maar minder dan het vorige model. Op de snelweg is de auto heerlijk stil.
De auto is niet al te laagtoerig te rijden. In de zesde versnelling ga ik pas boven de 90km/u, anders bromt de motor teveel en trekt die bijna niet meer, het toerental zit dan onder de 1.400 rpm. Optrekken doet de auto behoorlijk vlot. Autoweek testte de auto samen met de Subaru op 9,5 sec naar 100km/u. Dat haalt die ook wel en is sneller dan de opgave. De banden Dunlop 2050 zijn beter dan Bridgestone qua comfort maar cuppen doen ze ook met dit nieuwe model. Wisselen van achter naar voor is het devies.
De auto is ook lekker ruim. Achterin is de ruimte iets meer dan het vorige model, maar dat lijkt te verwaarlozen. De pakruimte is ietsje meer geworden. Fijn zijn de opties zoals ook de niet genoemde Bose installatie en de handsfree carkit. Wat een geluid in die Bose. Vervorming is niet aan de orde. Flinke bas en de acterruit trilt er bijna uit....
In november 2008 hebben we winterbanden bestelt Goodyear Ultragrip 7+ 205/60/16. Fijne banden onder de auto. Ook nieuwe velgen aangeschaft. Dat duurde echter erg lang voordat die er waren. Wel even wennen van 18 naar 16" LM velgen. Onder deze auto passen geen normale stalen velgen qua uiterlijk vind ik.
Maart 2009 moet de auto voor de eerste beurt met een km stand van ong. 21.300km na op wintersport naar Oostenrijk te zijn geweest. Dat redt de auto enkeltje op 1 tank. Heerlijk. Hoogste snelheid was 180 km/u. De Mazda is onverstoorbaar vast op de weg. Ondanks het sportieve gedrag is de auto dynamisch qua onderstel. Bochten vormen met de winter- en zomerbanden geen probleem. Met de beurt zijn geen bijzonderheden vastgesteld. Wel was er een update van het motormanagement. De computer was gereset. Het gemiddelde stond daarvoor op 6.2 l/km. Nu staat die na 24.920km op 5.8 l/km. Dat is netjes. Echter zal straks met de caravan het gemiddelde weer oplopen.
Gezien mijn baan krijg ik meerdere telefoons. Dat is een minpunt van deze auto. De HTC S730 en S740 werkten niet. Bij After Sales van Mazda staat dat deze wel zouden moeten werken. Privé heb ik een Nokia N73, die werkt goed.
Minpunten: bluetooth carkit
Pluspunten: dynamisch, praktisch, uiterlijk, degelijkheid
Einde van de zomervakantie, caravan van de haak
- 34.600 km
De zomervakantie met de caravan zit er alweer op. Geen centje pijn, wat een beul met het trekken van de caravan. In een oude KCK zag ik dat de Mazda6 CiTD heel wat meer ton dan een vergelijkbare A4 of andere van dat soort auto's mag trekken, en toch mag er minder op de haak!!
Met de caravan is het verbruik natuurlijk wel weer gestegen. Die is naar 6,8 l/per 100km gegaan. Inmiddels na een paar lange ritten is het een tiende minder.
Een enkele keer heeft de auto heel licht gestotterd bij het wegrijden. In de computer is dan niets uit te lezen. Vermoedelijk zijn het de verstuivers, die zichzelf daarna automatisch corrigeren. Zoals gewend is de Mazda verder een probleemloze auto. De Autoweek tevredenheidstest heb ik ook als zeer tevreden ingevuld.
De Bose installatie doet ook heerlijk zijn werk vooral met zo'n rit naar Italië. Een aantal mp3 cd's op de hoogste kwaliteit branden en je rijdt bijna als vanzelf.
Ik heb nog steeds het gevoel dat de auto veel sneller optrekt dan fabrieksopgave. Die 9.5 sec die Autoweek heeft geklokt geloof ik eigenlijk wel.
Binnenkort krijgt de auto weer zijn poetsbeurt om de winter in te gaan. De wintersport gaat de auto weer mee naar Oostenrijk. Wel zonder caravan. Over een dikke maand zullen ook wel de winterbanden er weer onder gaan. Het blijft al met al een heerlijke auto voor jaren rijplezier! Voorlopig rijd ik lekker door. Laat de Duiters de Jappenbakken maar uitlachen. Wie het laatst lacht, lacht het best.
De winter door....
- 43.200 km
De Mazda6 blijft een heerlijke auto. De beurt is onlangs geweest en zoals gewend geen bijzonderheden. Het lichte stotteren (5 sec) wat de motor heeft gedaan is geheel weg. De kosten van de twee beurten vind ik ook te overzien.
In de kou verbruikt de auto iets meer. Op dit moment staat het gemiddeld verbruik op 6,5 liter per 100km. Dat is voornamelijk te wijten aan de caravan. Bij een paar lange ritten haal ik gemakkelijk 1.100 km op een tank met de winterbanden. De brede zomerbanden verbruiken iets meer. Voor een diesel rijd ik mogelijk iets te weinig, maar ja. Het rijdt wel lekker.
Het blijft in deze uitvoering nog steeds een mooie auto. Persoonlijk ben ik daarop nog steeds niet uitgekeken. Zelfs Autoweek heeft dat een keer gemeld bij een test. Ik vind het ook leuk dat je de auto in deze uitvoering bij niet ziet.
Eigenlijk is er dus weinig aan te merken op de auto. Het blijft allemaal degelijk. Ik moet alleen naar de voorstoel laten kijken, die kraakt iets. Dat had ik vergeten met de beurt. Aandachtspunt voor Mazda blijft de handsfree kit met de koppelbaarheid van de telefoon. Maar goed, dat is bij meer merken een probleem weet ik uit ervaring. We gaan verder de winter door een over amper twee maanden naar Oostenrijk cruisen.
Steeds lekkerder...
- 53.100 km
De Mazda6 Sportbreak GT-M blijft een lust voor het oog. Het allerleukste blijft dat ik ze heel weinig zie rijden. Veel rijden er in de Business of Executive uitvoering.
Nu is echter wel de facelift gekomen, die op 400 punten is verbeterd. Mijn eerste vraag: kan dat wel?
Waarom, omdat de auto zijn waarde toont.
Iedere dag rijplezier, een fijne reisauto, die langzaamaan goed ingelopen is. De auto rijdt nu bijna altijd 1 op 17 tot 1 op 17,5 km. Daarmee ben ik zeer tevreden, temeer omdat ik geen kinderachtige rijder ben. de boardcomputer geeft nu 6,3l/100km gemiddeld aan. De caravan doet behoorlijk afbreuk aan mijn normale gemiddelde dus.
Gedurende de afgelopen kilometers zijn er geen problemen geweest. de auto lekker in de Wax gezet. Zwart laat helaas wel gelijk de eerste stoffige regendruppels goed achter.
Het is wel van belang het (gedeeld) leer van de bestuurders en in mindere mate van de passagiersstoel goed te poetsen af en toe. Dat droogt snel in. Met leerpoets blijft het soepel en vettig.
Deze winter was ik ook weer zeer tevreden over de auto en winterbandencombinatie (Goodyear 7+). De grip met de sneeuw enzo is perfect. Alleen met regen en snel optrekken willen ze wel een beetje doorslippen, maar de verdere rijeigenschappen zijn bij deze auto werkelijk subliem. Dat is met de zomer Dunlop sloffen wel anders. Die hoor je met name goed en sporen behoorlijk (dat laatste door de breedte).
Nu op naar de zomervakantie met de sleurhut erachter!
Herfst en de tussenbeurt 60.000 km
- 60.546 km
De Mazda6 houdt zich naar verwachting nog steeds goed. Jammer genoeg is de dieselmotor licht gaan stotteren bij koude én warme motor. Aangegeven bij de tussenbeurt van 60.000 km en nu bleek dat één van de verstuivers niet meer te leren was. Deze wordt dus onder garantie vervangen. Blij dat er drie jaar garantie op de Mazda zit.
Verder ben ik nog steeds blij met de o zo complete uitvoering van de GT-M die je op de weg maar zeer weinig tegenkomt. Dat vind ik leuk. De opties zijn ook allemaal goed en bruikbaar.
Met de caravan van de zomer reed de auto ook weer prima. Dan is een dieselmotor met deze trekkracht niet te versmaden. Het gemiddeld verbruik staat nu op 6,5 liter per 100km. De caravan heeft een groot aandeel hierin anders zou ik welllicht richting de fabrieksopgave gaan. Vreemd dat men dit meestal niet haalt...
De diesel heeft 1 nadeel en dat is de blauwe envelop. We rijden nu te weinig voor een diesel. Met de dealer afsgesproken om eens te kijken wat er bij moet voor de benzine en ja, mogelijk weer een GT-M uitvoering!
Heerlijke zorgenloze auto
- 83.500 km
Na de zomervakantie met een klein pechgeval, zei het dat er sprake was van een steentje tussen de remkappen en de remschijf, is te constateren dat de auto prima zijn werk doet.
De 80.000 km grote beurt bracht niets aan het licht en de onderhoudskosten van de auto vallen in bijna drieeneenhalf jaar eigenlijk mee.
De auto staat nu weer op een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100km met dien verstande dat er dus elke zomervakantie ruim 2.100 km een caravan van net geen 1.400 kg achter hangt. Een andere en zwaardere dan vorig jaar en dus een hoger verbruik.
Desondanks valt me het gemiddelde verbruik van de auto nog steeds mee.
De stoelen blijven stevig en heerlijk zitten. Daar houd ik het echt uren op vol. Ze zitten veel beter nog dan het vorige type en die zaten ook al niet verkeerd.
De vloermatten zijn een kritiek punt, die zijn van waardeloze kwaliteit. De telefoon geeft weleens niet thuis doordat hij doorgesproken getallen anders interpreteert. Ik heb wel bemerkt dat dit soms ook van stemvolume en omgevingsgeluid afhankelijk is.
Kortom we rijden lekker door in een betrouwbare station diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.