Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business+ (2008)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business+ (2008)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.186 km

Vandaag mijn Mazda6 opgehaald. Kleur is sparkling black. Deze hele auto nog vanuit de boekjes besteld, dus zonder dat ik met de diesel versie had gereden en de carroserie variant te zien. Opties zijn afneembare trekhaak en zonneschermen (de bestelde ipod adapter werkt dus niet op de navi)
Kleur is in het echt, zoals bij een andere review al is gezegd, niet echt diep zwart maar heeft bij zonlicht een bruin/gouden waas over de lak heen wat een heel mooi effect geeft.

Eerste km’s gereden, en jaja hoe raar, ik ben echt héél blij met deze auto. De stoelen zijn echt goed, hij is stil, meer dan vlot (zeker in de 5) zelfs in de 6 vanaf 100 trekt ie makkelijk met het verkeer mee. Bij 160 km/u draait de motor in de 6 ongeveer 2600 toeren en is ie echt nog stil. De besturing is lekker direct, de vering comfortabel maar wel sportief. Enige vind ik dat de dwarsriggels nogal duidelijk doorgegeven worden. Kortom een ideale reiswagen wat mij betreft.

Gelukkig ben ik niet al te groot dus ik heb wat minder problemen met de spiegel, maar ik kan me wel goed voorstellen dat er mensen zijn waarbij deze het zicht behoorlijk wegneemt. Hij is namelijk en groot en hangt door de lage voorruit vrij dicht bij je hoofd. Nog een nadeel van de vlakke voorruit is dat de A-stijl nogal dichtbij je zit. Dit samen met de enorme buitenspiegel neemt dit ook wel wat zicht weg. Het is denk ik nog even wennen.

Navi/stereo werken wel top. Het geluid is met dee ipod erop aangesloten echt wel goed en zelfs beter dan ik in eerste instantie had gedacht na mijn rit met de demowagen. Een Ipod-adapter is er nog niet (voor de navi uitvoering iig), dus je zult het met de standaard aux ingang in de armsteun moeten doen. Voordeeltje is hier wel dat er een 12v aansluiting ín het vak zit, dus daar heb je geen last van.
De wisselaar zit achter het scherm dat voorover klapt en er zit 1 gleuf in. Daarna krijg je de keuze in welke voorkeuze van de wisselaar je hem wilt hebben.

Het is alleen nogal een karwei om een telefoon te koppelen. Dit heeft nokia wel handiger gedaan. Je moet namelijk de telefoon koppelen in de engelse setup (want in het nederlands is die optie niet beschikbaar :S) Ze hebben zelfs nagedacht over 2 geultjes zodat je de ipod op de voorstoel of zoals ik op de bekerhouder kunt leggen (tip: koop een rubber hoesje voor over je ipod dan glijdt ie niet weg in de bochten en bij het remmen).

In de rijtesten zie ik nogal wat op en aanmerkingen over de directe besturing die nerveus genoemd wordt. Ik vind dit helemaal niet, kan makkelijk 100 km rijden met 2 vingers aan het stuur als ik zou willen en hij blijft keurig op koers.

Het achterbanksysteem is werelds en eigenlijk moeten de grote fabrikanten zich schamen dat ze dit nooit eerder hebben bedacht. Net als het afdeksysteem trouwens. Echt heel slim bedacht.
Wat ik wel miste is een skiluik. Heel apart dat deze er niet in zit.
Vergeleken met de enorme aflegruimte in mijn 307 is het wel even wennen met de ondiepe portiervakken en andere aflegruimte die mist. Hiervoor komt dan echter wel de ruimte in de armsteun terug. Ook handig is het vakje links van het stuur waar precies een zonnebril in past.

13-6
Ik heb de auto nu een volle dag en de 1000 km inmiddels gepasseerd.

Er zijn een paar kleine dingen die ik toch graag anders had gezien. De cruise controle werkt traag bij het indrukken van resume. Hij wacht ongeveer 5 seconden voordat hij accelereert naar de oude snelheid. Dit heb ik bij mijn vorige auto’s nooit gehad en verwacht ook dat het een software probleem is. Kan me namelijk niet voorstellen dat dit bedoeling is.

Verder vind ik het jammer dat de rds-text niet op het navischerm te toveren is. Dit hadden zowel de Volvo als de Peug wel en dat is bijvoorbeeld heel handig ivm flitsinformatie van Q-Music. Nu moet je continu kijken op een klein display.
Ook het CF-net icm bluetooth is behoorlijk omslachtig. Dit hebben ze gedaan om zo min mogelijk knoppen oop het dashboard te krijgen. Dit resulteert in voicecontrole functies die je moet onthouden. Zal na verloop van tijd wel inslijten.
Hoor wel veel klachten over de geluidskwaliteit van de telefooninstallatie. Veel te zacht en te hol is wat ik bij ieder gesprek te horen krijg. Ga even kijken of hier een zwanehals voor te versieren is (update: er is geen zwanehals voor te krijgen).

Het navigatiesysteem kan ik iedereen aanraden. De tmc werkt feiloos en hij komt direct met een alternatieve route incl om te rijden km’s. Ook bij het kiezen van de bestemming krijg je kort de keuze of je snel, kort of alternatief wilt met bijbehorende afstanden en verwachte tijdsduur. Wat is wel een misser vind is dat je de vooringestelde bestemmingen moet doorscrollen met een touchscreenknop en niet de eerste letters kunt invoeren. Ik heb er namelijk veel instaan (100+) Verder een heel goed systeem.

Ik zal proberen regelmatig te kijken naar vragen en deze review te updaten.

Update na 7 weken (vakantie 3 weken niet gereden):

De auto bevalt wbt rijden echt nog steeds top. Stoelen zijn gewoon goed. Rij regelmatig meer dan 500 km op een dag en geen centje pijn.

Sturen is ook meer dan goed, als moet ik zeggen dat de auto soms een (heel) klein beetje nerveus overkomt. Het past wel bij mijn voornamelijk sportieve rijstijl overigens.

De auto heeft met de standaard 140pk meer dan voldoende vermogen. Wie mijn eerder reviews leest over de Peug en Volvo leest dat ik wel iets gewend ben. De auto trekt echt goed op, ook bij lage toerentallen en ook bij hoge snelheden blijft ie doorhalen (top op de klok 230 km/h). Totaal geen wensen op dit vlak (al is de motor iets brommerig bij het accelereren)

De bediening van de achterbank/rolscherm is (zoals hier boven al beschreven) echt geniaal en bewijst bijna dagelijks zijn nut.

Iets waar ik gewoon niet aan kan wennen is de \"omgedraaide\" bediening van de cruise en stereo bediening op het stuur. Volgens mij rijd iedereen die veel op de snelweg zit uiteindelijk met zijn rechterarm op de middensteun en bediend met zijn linkerarm (die rust op de leuning in de deur) de bediening. Als je netjes 120 rijd dan maakt het niet zoveel uit, maar (jaja schaam) als je net als ik iets vaker wat harder rijdt dan moet je vaak van de cc af en daarna er weer op. Hier begint de onwennigheid. Je moet dan met je rechterarm van de middensteun om de resume of cancelknop te bedienen. Dit heeft uiteraard te maken dat het stuur ontwikkeld is voor \"righthanddrive\", maar voor mij is het echt een crime. Hopelijk wen ik er ooit nog eens aan en dan zal ik maar bij Mazda of Honda (update: en toyota dus blijkbaar ook) moeten blijven, aangezien dit de enige merken zijn op onze markt die het op deze manier doen.
Ik moet wel even een correctie maken op mijn eerste opmerking. De cc gaat pas werken op het moment dat je het gas loslaat. Dit in tegenstelling tot mijn vorige auto\'s. Ik ben er nu aan gewend dus die 5 seconden, daar heb ik minder last van. Het blijft overigens wel zo dat er een aarzeling en een terugval is op het moment dat je de cc opnieuw inschakelt en daarna je gas loslaat...kan dat nou niet anders Mazda?

Tenslotte het verbruik. De laatste tijd rijd ik wat meer volgens de regels en dit scheelt echt enorm in het verbruik. Bij een standaard snelheid van ongeveer 140/150 gaat het gemiddelde naar 8.1/100 km. Hou je het netjes bij 120 max (zoals ik nu doe) dan blijf je ongeveer op 6.4/100. Hou hier als particulier rekening mee.
Ook vind ik de opbergruimte aan de magere kant. Vooral de achterpassegiers hebben helemaal niet. Geen vak in de middenarmsteun, de voorstoel links heeft niet eens een \"zak\" in de leuning. Vind ik wel een beetje jammer.
Verder helemaal geen problemen

PROBLEMEN

  • 82.000 km

Zou niet best zijn als er nu iets as....verwacht overigens ook niets.

Update: NIETS

Ik heb de kosten en betrouwbaarheid op goed gezet. Uiteraard kan ik daar na 1000 km nog geen oordeel over geven...Dit is mijn verwachting.

Update (23/9/08 17.500 km) : Het hele bluetooth verhaal is echt een drame. Ik hoor alleen maar klachten van mensen die ik bel. Heb ook via de standaard verbinding de mazda dealer opgebeld en die snappen nu in ieder geval wat ik bedoel. Er zit een hele irritante piep in het systeem en verder blijk ik bijna niet te verstaan te zijn.
Volgens mij heeft het niet met de telefooninstallatie zelf te maken want ik heb mijn "oude" nokia bluetooth carkit geïnstalleerd en ook daarmee ben ik niet verstaanbaar. Aan mijn telefoons kan het ook niet liggen want die had ik in mijn vorige auto's ook al (Nokia N95, Blackberry 8800 en zelfs mijn oude nokia is onverstaanbaar. Inmiddels is er wel een onderzoek ingesteld door Mazda om de oorzaak te achterhalen (ben niet de enige)

Update (aug 2010): Auto helaas moeten inleveren. Moet eerlijk zeggen dat Mazda Terpstra in Groningen een geweldige service heeft verleend in de afgelopen 2 jaar. De 6 heeft me nimmer laten zakken en als ik kon kiezen dan nam ik er direct weer 1.
Heb je de keuze? Ga rijden zou ik zeggen....Mondeo? Laguna? A4? Passat....niet als je van rijden houdt, dan neem je een Mazda6...
Auto is

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens