Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business+ (2008)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business+ (2008)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst172.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste kilometers

  • 18.469 km

9 mei jl. was het dan eindelijk zover. Mijn nieuwe Mazda 6 werd afgeleverd. Het betreft een Sportbreak 2.0 CiTD Business Touring in de kleur Stormy Blue (mica). Standaard een hele complete auto: parkeersensoren voor/achter, electrische spiegels (inklapbaar), gescheiden ecc, CDwisselaar, DVD navigatie, BlueTooth en nog veel meer.
De auto is uitgerust met de volgende opties: zonneschermen, 13 polige afneembare (Jeager) trekhaak en xenon.

Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt. Voor het plaatsen van de order bij Mazda ben ik vrijwel alle merken afgegaan. Eisen: het moest een vlotte diesel zijn (50.000km/pj), station (twee kinderen), sterke diesel (caravan van 1210 ledig en maxiaaml 1600), inbouwDVDnavigatie en het liefst voorzien van xenon (en dit alles ook nog eens binnen een bepaald lease-budget).

Ik heb gekeken en vergeleken bij VW (de 1.9 diesels konden me niet bekoren vanwege de trillingen en geronk en de 2.0. commonrail diesel werd best prijzig bij het opkrikken van het uitrustingsnivieau. Dit zelfs na de prijsverlaging van 1 februari jl.).
Seat viel eigenlijk om dezelfde redenen af, daarnaast was er niet echt een model dat me aansprak. De Altea is wel heel veel plastic. De Avensis is net als de Skoda Octavia behoorlijk gedateerd.
De nieuwe Laguna (station) vindt ik niet om aan te zien (ik weet het .. kwestie van smaak) en de A4 te duur.

Toen ik de nieuwe Mondeo zag dacht ik het te weten. Mooie lijnen, dikke diesel en een zee van ruimte. Uiteindelijk is de Mondeo afgevallen vanwege het bling bling interieur en de lange levertijd (dik 8 maanden). En dus de Mazda 6 besteld. Lang getwijfeld tussen de GT-M (leer en xenon) en de Business (navigatie en parkeersendsoren voor en achter). Omdat ik graag xenon wilde een rondje langs wat dealers gemaakt om te vragen wat de mogelijkheden waren. Uiteindelijk een dealer gevonden die voor EUR0 500 xenon wilde inbouwen. Een prima prijs al vroeg ik me vrij snel af of dit de gehele installatie zou bevatten (regelgeving per 1 januari 2007 verlangt ook hoogteverstelling en hogedrukreinigingsinstallatie). Uiteindelijk bleek het enkel om xenon te gaan. De leasemaatschappij wilde hier niet mee akkoord gaan en omdat de bestelling anders niet door zou gaan is de dealer verder gaan kijken naar een oplossing. En die oplossing kwam er... voor EURO 900 xenon inclusief hoogteverstelling en hogedruk. Het geeft de auto toch wat meer aanzien. Voor EURO 34.000 heb ik nu toch een hele complete auto. Hulde overigens aan de dealer die tot veel in staat is (leer, Bose-audio op iedere versie etc.).

Zoals gezegd is de auto inmiddels geleverd en zijn de eerste km gemaakt. Ik zal de review zeer frequent updaten. Na een Seat (met toch wat problemen) en een Renault (met zeer veel problemen) hoop ik de garagebezoeken nu te beperken tot de geplande onderhoudsbeurten. Ervaringen tot nu toe:

Plus:

- afrolgeluiden (ik was bang voor bandengeluid. Op verschillende forums is hier veel over te doen. Toch doen de Bridgetone Potenza’s 17’’ het prima)
- Bluetooth telefoonfunctie - makkelijk bedienbaar
- DVD navigatiesysteem werkt goed en snel
- gretige (niet supersportieve) 2.0 CiTD
- binnenruimte
- scherpe besturing (wel zwaarder dan ik gewend ben)
- xenon: wat een verschil t.o.v. conventionele verlichting

Minder:

- kwaliteit sleutel (simpel plastic, maakt geen degelijke indruk) en een lelijk contact
- geluid standaard audio (voor navigatie en telefoon)
- afneembare trekhaak is nog niet geleverd (Bosal kent vele maanden levertijd)
- enkele uitlaat: mijn motto - twee of geen

UPATE: 22 mei 2008

Gemiddeld verbruik tot nu toe 7,4 op 100 km (dagelijks Rdam / Adam)
De Mazda gedraagt zich als een heerlijke reiswagen. De motor heeft voldoende trekkracht en is nauwelijks hoorbaar. De zesbak schakelt scherp en direct, al mis ik het nut van de zesde hier in Nederland (verlies trekkracht). De uitrusting is heerlijk compleet, ik mis eigenlijk niets. Heerlijk is de stuurbediening i.c.m. spraakcomando’s voor ecc, navigatie en telefoon. Is alles dan oké?? Nee,

De stoelen voor hebben toch wel erg korte zittingen.
De gordels hadden voor mij wel wat hoger geplaatst mogen worden (ben zelf 1.84)
Regelmatig stoort de radio (slechte ontvangst) - Zou dit komen door de raamantenne?
Als je stadslichten voert wordt de dashboardverlichting gedimt. Een combinatie (helaas) niet mogelijk.
De slappe straal van ruitensproeiers
De navigatie berekent zeer accuraat, maar niet altijd de meest logische route. Waar ik met de VAG navigatie (met RDS) over een rit van 70 km van begin tot eind slechts een minuut of twee afwijking had, kom ik met de Mazda op soms wel 11 minuten.
Ik mis de comfortrichtingaanwijzing (licht tikje doet drie keer knipperen).
Het geluid uit de boxen kan me niet tevreden stellen. Ik hou van een vol geluid en dat kunnen de boxen niet bieden. Ik ga hier een oplossing voor zoeken.
Laatste punt van kritiek (tot nu toe) is dat de ECC soms wat hard blaast, daarnaast is in bochten de koude/warme luchtstroom goed merkbaar.

Update 26 juni 2008

Inmiddels de 6.000 gepasseerd. Ik kom nu netjes uit op 1.000 per week tegen een gemiddels verbruik van 7.2 per 100 km. De auto bevalt me uitstekend. Geen kraakje, geen piepje, geen storingslampjes. Met mijn destijds nieuwe Renault had ik nu al een keer bij de dealer gestaan. Met mijn Seat zelfs twee keer. Wat dat betreft maakt deze Mazda zijn reputatie waar. Daarnaast ben ik blij dat het geen Mondeo is geworden. Wat zie je die veel !

Update 19 juli 2008

Inmiddels de 9.000 km gepasseerd. Nog geen problemen. Inmiddels ook met de caravan (Knaus 550 FSKK) weggeweest. Ledig 1210 kg. Met belading zo’n 1450. De Mazda had er geen problemen mee. 110 (GPS) was goed haalbaar zonder dat de combinatie instabiel aanvoelde. Over enkele weken vertrekken wij naar Italie. We zijn nieuwsgierig hoe de combinatie zich in de bergen gedraagt. Verbruik met caravan 1:9,4.

Update 11 september 2008

Zojuist terug van drie weken Italie en Zwitserland. Ik was vooraf erg nieuwsgierig hoe de Mazda zich zou gedragen in de bergen in combinatie met de caravan (Knaus 550 FSK van 1480 kg - beladen). Nou het is een ware test geworden..... Op de heenweg dik twee uur in de file gestaan en vooral gekropen voor de Gotthardtunnel (ongeluk). Op ieder moment kon ik de combinatie van zijn plek krijgen. Wel sloeg de auto twee keer af, maar dat had meer te maken mijn onervarenheid van het rijden met een caravan. De combinatie reed het beste op een snelheid van 110 (cruisecontrol). Onderweg regelmatig vrachtwagens en andere caravanners ingehaald. Op stijgende wegen had ik geen probleem om de snelheid aan te houden. Veelal met 100 op de middenbaan ophooggegaan. Gezien het hoge gewicht van de caravan bleef alles netjes stabiel (tevens stabilisatorkoppeling). Twee minpunten: verbruik: met caravan regelmatig 1 op 7, maar daarbij moet ik opmerken dat ik aardig heb doorgereden en dat het een bergachtig gebied betrog. Toch fijn zo'n tankpas. Wat me verder opviel is dat de navigatie niet altijd de meest logische route aangaf. Zo kwamen wij bij het Como meer op een bergweg uit van 13% !!!!!! Halverweg met hulp van dorpbewoners gekeerd en de grotere wegen opgezocht. Verder is de Mazda een heerlijke reiswagen. ECC koelt prima. Ik mis wel een gekoeld dashboardkastje en de comfort knippperlicht. Op naar de grote beurt bij 20.000

Op naar de 25.000

  • 25.000 km

Bij aflevering was de afneembare (Bosal) trekhaak niet leverbaar. Deze is afgelopen donderdag alsnog geleverd. De montage duurde langer doordat na montage van de trekhaak de sensoren voor en achter het niet deden. Hierdoor had de dealer een dagje langer nodig. Met een hagelnieuwe Mazda5 als vervanging prima een prima alternatief geboden.

Enige minpuntje tot nu toe: de trekhaak. Het betreft een Oris trekhaar (Bosal) welke afneembaar is. Helaas ontbreekt een oogje voor de losbreekhabel. De Mazda-dealer stond in eerste instantie voor een raadsel en informeerde me telefonisch dat er toch echt een oogje moest zitten. Op de dag dat we voor een kort weekend vertrokken zijn wij met de caravan naar de dealer gereden. Geen oogje te vinden. De dealer wist er ook geen raad meer en sloeg de kabel om de trekhaak en liet ons zo de weg vervolgen. Wist ik veel... De importeur heeft later uitkomst moeten bieden: de losbreekrem dient te worden bevestigt aan 1 van de twee sleepogen onder de bak van het reserve-wiel. Let op: een hulpkoppeling mag niet worden gebruikt aangezien de wet voorschrijft dat de losbreekrem aan een vast gedeelte van de auto moet zitten. Slordig dat de dealer dit niet vooraf wist.

26000

Update: niets dan lof. Slechts twee defecten: 12volt aansluiting voor is defect en kofferdekselsluiting weigert soms dienst

52344 km

Nog geen problemen. Groter beurt bij 40.000 gaf geen mankementen. Wij vertrekken komende week voor een drieweekse vakantie in de Alpen. Wederom vertrekken wij met een Knaus 550 FSK van dik 1500 kg.

Op naar de 100.000

  • 80.000 km

Heb de auto nu 22 maanden en ben zojuist de 80.000 km gepasseerd. Problemen blijven uit. De grote beurt staat gepland voor tweede week april. Puntjes van aandacht: rammel in claxon, defect stadslicht en (helaas wederom) gescheurde dakdrager. Van die dakdrager baal ik aangezien alle vier de hoekpunten twee maanden geleden al zijn vervangen. Eentje is opnieuw gescheurd. Helaas. De auto blijft goed bevallen. Het verbaasd me hoe goed de auto zich houdt. Al mijn vorige auto's (Renault, Ford, Skoda en Seat) kregen problemen voor de 60.000 km. Wat dat betreft een compliment voor de Mazda. Het begint te wennen, maar het is heerlijk alleen naar de dealer te hoeven voor de beurten.
Wel ben ik toe aan vers rubber. Zowel de winterbanden als de zomerbanden beginnen op te raken. Ander puntje is de zwakke dunne lak aan de voorzijde. Veel steenslag heeft de motorkap voorzien van witte plekken ... zonde.

Aftellen ?

  • 105.444 km

Inmiddels heeft de auto een 100.000 km beurt ontvangen. Naast regulier onderhoud is bij deze beurt een hoeksteun van de dakrailing vervangen. Deze was al een keer vervangen, maar vertoonde na zes maanden opnieuw scheuren. Verder zijn twee nieuwe voorbanden gemonteerd. Dat was hart nodig. Door wisseling met winterbanden heb ik 60.000 km met de Potenza's gereden. Het nieuwe rubber heeft veel invloed op de wegligging.

Momenteel geeft de auto een storing aan (lampje DPF). Dit gaat gepaard met vermogensverlies. Ik moet me nog verdiepen in de mogelijke oorzaken, maar met het 'nieuwe rijden' zou het niets te maken moeten hebben. Ik heb een behoorlijke zware rechtervoet.

Nog een jaartje .....

  • 125.112 km

Inmiddels weer 20.000 km verder. Ik blijf me erover verbazen hoe weinig problemen ik met de auto heb. Wel is recent mijn achterbumper vervangen omdat ik in HochFugen (Oostenrijk) bij het achteruit inparkeren een berg ijs geraakt heb.

Komende week ga ik mijn winterbandjes weer opbergen en kunnen de Potenza's er weer onder.

Enige twee punten van kritiek zijn de zichtbaar slechter wordende bekleding van de bestuurdersstoel en het lastige schakelen bij temperaturen onder nul. Als de auto eenmaal warm is nemen de klachten af. Soms is bij een koude start de auto niet in zijn 1 te krijgen.

APK afgekeurd!

  • 132.000 km

Inmiddels hebben wij de 3e verjaardag van de 6 gevierd. Om precies te zijn, was de Mazda op 9 mei jl. precies drie jaar in ons bezit. Bij deze leeftijd hoort natuurlijk een eerste APK. Gezien de vrijwel probleemloze voorgeschiedenis maakte ik me vooraf geen zorgen. Mijn vriendin bracht de auto naar de dealer en zou deze ook diezelfde middag ophalen. In de middag ontving ik een sms met de tekst afgekeurd! Ja, dacht ik nog zal wel een grapje zijn .... totdat de dealer zelf ook nog contact met me opnam. Om kort te zijn, de auto was afgekeurd vanwege (mijn felbegeerde) xenon verlichting. Nu wist ik dat de xenon niet af-fabriek was ingebouwd, maar de importeur en dealer die de auto geleverd had, heeft me verzekerd dat de verlichting aan alle wet en regelgeving voldeed. Bij het inbouwen van de xenon is ook een hogedrukset ingebouwd. Maar goed, de dealer waar ik de auto altijd in onderhoud heb gehad, kon de auto niet goedkeuren .. shit en wat nu? Na overleg met Leaseplan en de importeur, besloten de auto terug te bouwen voor keuring en na (goed)keuring de xenon weer in te bouwen. Toch wel een punt van kritiek voor de leverende dealer en importeur! Uiteindelijk is de Mazda zonder andere problemen goedgekeurd. Heerlijk ... zo'n auto met weinig technische problemen.

Wel heb ik het idee dat de achterbanden een beetje lawaaiig worden. Wellicht dienen die vervangen te worden. Ik zal dat voorleggen bij de 140.000 grote beurt.

Inmiddels ook langzaam aan beginnen met orienteren naar de vervanging. Gezien leasevoorwaarden en positie rijervaring (kreeg van mijn Mazda dealer een leen VW passat mee) staat de nieuwe Passat 2011 variant hoog op mijn lijstje .... wordt vervolgd!

Oja, verbuik is (door nieuwe A2) omlaag gegaan naar 7/100 (inclusief 4.000 per jaar met 1500 kg Knaus)

Aftellen

  • 150.000 km

Het aftellen is begonnen over 7 maanden moet de Mazda eruit. Ik blijf me verbazen over het achterwege blijven van grote problemen. De auto presteert nog zoals deze presteerde toen deze nieuwe was. Vorige week vast de winterbanden erop laten zetten. Ik heb gelijk laten controleren of de zomerbanden nog oké waren aangezien ik last had van trillingen en resonantie. Controle liet zien dat alle 4 de banden waren gecupped. Twee andere euveltjes zijn een knik in de bestuurdersstoel en een kapot gesprongen mistvoorlicht. That is all.

Opvolger besteld

  • 162.000 km

Hoewel ik vaak denk, de Mazda is nog zo goed, ik hoef niets anders begon het ook wel te kriebelen. Na bijna 4 jaar was het volgens de leasemaatschappij tijd voor wat anders. Lastig om een keuze te maken ... gaan we voor een SUV, station of toch gewoon een dikke hatch. Kijkend naar de 20% modellen deed me beseffen dat als je een caravan moet trekken (1500kg) er geen model in de 20% overblijft ...... Ik heb gekeken naar de nieuwe Passat 1.8 TFSI (saai), de BMW 320 (mag niets trekken) en de Audi A5/A4. De A5 is een prachtbak maar met bepaalde opties wel erg prijzig. De A4 met 20% was nog niet te rijden en dus maar een proefrit gemaakt met de A5. De prijzen van de nieuwe A4 waren bij de lm nog niet bekend en ik moest voor 1 1 2012 bestellenn. Ook nog even gekeken naar de 508 SW (Blue LeasePremium). Alles erop en eraan maar mijn hartje ging er niet sneller van kloppen .... en toen ..... zag ik dat de V60 met 20% te verkijgen was (trekgewicht 1600kg). Ik heb altijd al een keer Volvo willen rijden ... en zo geschiedde het: inmiddels is besteld een V60 T3 SUMMUM met een aantal pakketten en losse opties.....waarschijnlijk begin april zal deze worden geleverd.

Eindoordeel

  • 172.000 km

Dit zal mijn laatste update zijn. Na 4 jaar plezier in de 6 gaat de Mazda er begin mei 2012 uit. Ik verwacht dan 182.000 km te hebben gereden. De auto zal worden vervangen door een Volvo V60 T3 Summum. Mjammie ....

Ik heb de Mazda als een zeer betrouwbare, ruime, goed uitgeruste en prettig geprijsde (lease) gezinsauto ervaren. De prestaties zijn verrassend en als caravantreker (1600 kg) gooit de 6 hoge ogen. Bij aanschaf gaf de 6 me in vergelijking tot de Passat en A4 de meeste value for money. For EUR 33.000 een dikke 2.0 CITD, Xenon, navigatie en 17inch. Dat was bij de concurrenten toen niet mogelijk. Jammer dat de 6 zich uit de leasemarkt heeft geprijst door geen 20% model te hebben. De verwachtingen voor de nieuwe 6 (2014) zijn wat dat betreft hoog gespannen.

Na 172.000 km bestaat mijn lijstje minpunten uit:

- knik in bestuurderstoel (niet op te lossen door dealer)
- roest op A stijl en dakrand bij voorraam (steenslag)
- bladderende verf op velgen
- dunne lak op motorkap (steenslag - witte plekken).

Overigens ziet het interieur er na 4 jaar (met twee kinderen en veel wintersportvakanties) er kraakhelder uit. Nu ben ik ook wel zuinig geweest op deze auto. Ook de aandrijflijn voelt nog goed aan. Economisch is de auto door de leasemaatschappij afgeschreven maar ik weet zeker dat de nieuwe koper er nog veel plezier van kan hebben.

Gemiddeld verbruik over 172.000 1/6,9 (inclusief zo'n 13.000 km met 1450 kg zware caravan).

Over de dealer (Mulder) ben ik overigens zeer tevreden. Ze zijn servicegericht en komen hun afspraken na.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.