Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 136pk Executive (2004)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 136pk Executive (2004)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD 136pk Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf214.600 km
KM-stand laatst370.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch leuk. Mis mijn oude

  • 214.615 km

Hallo allemaal.

De almachtige 626 1.8 op LPG heeft helaas plaats moeten maken voor het dieselmonster. Ik had nog niet in mijn hoofd om de betrouwbare 626 van de hand te doen na alle preventieve investeringen, maar ja. Soms komt iets unieks op je pad en als je dan maar 2000 euro hoeft bij te leggen is het hart en de caravan en de vrouw en de kinderen snel tevreden.

Ok de auto bevalt zeer goed. Ik ben zeer enthousiast over de trekkracht en wegligging. De uitvoering is perfect door de Executive opties. Ik liep toevallig tegen deze aan nadat de dealer e.e.a. had veranderd aan de auto.Ik wilde eigenlijk 350.000 kilometer gaan halen met mijn oude vertrouwde gas bootje, maar ja. Deze was once in a life-time denk ik.

De 626 koste me 63 euro per maand aan roofbelasting en ongeveer 34 euro aan LPG per week. Deze zit op 120 euro per maand roofbelasting en vermoedelijk 50 euro aan diesel per week. Is dus wel inleveren. Wat heb ik terug:

** Zeer comfotabel
** Alles erop en eraan
** De caravan gaat hij om lachen denk ik. (Haha heb je niet iets groters?)

Zoals gezegd kocht ik hem bij een kilometerstand van ongeveer 214600. Bij de dealer was bekend dat er een andere motor inzat met 130.000 kilometer. Daarbij zijn meteen de koppeling en de distributie aantoonbaar vervangen. Toch wel raar. Als je overal kijkt hoe betrouwbaar de 6 is en toch ook heel vaak ziet dat het blok vervangen is geeft je toch wat te denken niet? Maar de mijne doet het.

Ik kocht hem uiteraard zonder garantie en kon hem meenemen met een nieuwe nietszeggende APK. (Momentopname)
Hij was van de eerste eigenaar ook nog. En in combinatie met het leer en de vele opties heb ik het toch maar gedaan. (Er zit nog meer op dan op mijn Xedos)

Ervaring 214600:

Ha. de eerste week.
Geweldige stuurauto. Lekker relaxed met alles en iedereen mee. Xenon verlichting valt me tegen. Ik zie niet zoveel als eerst. Lampjes op? Zal wel even vragen aan de dealer en kijken of daar iets aan te doen is. Haha waarschijnlijk 200 euro per lamp. Horen jullie nog.

Verbruik valt me ontzettend mee maar toch ook tegen. Dat een boordcomputer afwijkt van de werkelijkheid begrijp ik. Maar als de computer zegt gemiddeld 4.5 liter per 100 kilometer en ik na het tanken op 5.8 zit geeft wel te denken toch? Ga eens even praten hierover, want als je de luxe hebt moet je daar ook vanuit kunnen gaan. Als de boordcomputer zegt dat je nog 100 kilometer kan rijden moet je hem geloven. Dat doe ik dus niet nu, want dat zou theoretisch nog geen dertig zijn.

Voor de rest een heerlijk rijdende schakelende en rustige auto. Hij is wel wat rumoeriger dan de 626 maar dat compenseert weer met de betere stereo vind ik en hij staat op winterbanden uiteraard.

Klaar. We zijn nu bijna 1000 kilometer onderweg en ik heb nog geen recht van spreken. Nadere details zullen volgen en ik maak me vooral druk om de eerstvolgende vakantie met de caravan. Details volgen uiteraard. Ik heb geen garantie op de auto, maar kom erg graag terug bij mijn vrienden van Arjan Groet. Het is een tijdje verwaterd maar welkom terug. Zij zullen dus de eerste 5 jaar mijn auto onderhouden.

OK, het is nu zo'n anderhalf jaar geleden. hier zijn een paar updates.

Eerste vakantie waar ik zo bang voor was: Niet probleemloos maar wel geweldig. OK, ik heb geen echte bergritten gedaan. Gewoon naar Tsjechië gereden. De rit was relaxed en comfortabel. Ze was alleen voor een kleine beurt geweest voor de vakantie, maar ik merkte al snel dat er iets mis was met de remmen. Vermoeden snel bevestigd, rechtsachter muurvast. Na de ervaring met reviseren van de remmen van de Xedos gekozen voor nieuwe remklauw. Kosten 130 Euro na aftrek statiegeld. Zelf gemonteerd en wel de zekerheid dat hij het bleef doen. Eenmaal in Tsjechië weigerde mijn startmotor regelmatig. Gelukkig een hoop heuveltjes waardoor hij het wel weer deed. Minder leuk is dat de familie moest duwen. Ik was bang om hem uit te zetten op een gegeven moment. Wat rommelen met de stekkertjes deed hem goed. Toen deed hij het weer.

Ervaring 220.000 km

Nog niet veel problemen buiten de startmotor.

Ervaring 250.000 km

Shit, linker lamp doet niets. Dealer zei: Oh ik hoop niet dat het de starter is want dan moet je aan een nieuwe koplamp unit á 360 euro. Viel mee. Was een lampje van 110 van dezelfde euro's. De koppeling klappert wel erg, en ik heb continu de storing in de EGR. Die is gereinigd, maar dat is welgeteld 300 km goed gegaan. Ik irriteer me, maar leer ermee leven.

Ervaring 260.000 km

Nog steeds soms klapperende koppeling. Soms niet. Lijkt wel alsof hij het lekkerder in de kou vind als in de warmte. Haha. Ook weer op vakantie geweest. Airco laten controleren. 2000 km verder weer leeg. Ja, het lek zat heel laag, dus moeilijk te zien. Bij grote beurt Poelie gerepareerd en weer gratis afgevuld, Hulde.
Wel bang vanwege de eerder vermelde startproblemen. Ja hoor. Eerste keer tanken. Sleutel omdraaien en niets. Jammer. Wel net een Grote Beurt gehad uiteraard. Gelukkig deed de pomp ook niets, dus kon ik even rustig kijken. Nu weet ik precies welk stekkertje het is. Beetje aangeklemd en ja. Eureka. We gaan door.
De vakantie in Frankrijk verliep daarna vlekkeloos.

272.000 km (28-08-20150

Inmiddels deze kilometer stand bereikt. Koppeling klappert nog steeds. ik begin te vermoeden dat er iets met het vacuüm aan de hand is. Lampje EGR brand continu overigens, maar daar was ik al overheen. Waarom ik aan het vacuüm denk? Soms rijdt de auto als nieuw. Lekker soepele koppeling die echt hydraulisch aanvoelt zoals het hoort. Maar 8 van de 10 keer voelt deze aan als een tractor en blijft het pedaal ook kleven. Ook de EGR heeft met druk te maken volgens mij. Als de uitlaat niet genoeg druk genereert gaat je klep ook niet voldoende open toch? Ik ga hier nog naar zoeken, maar laat ondertussen de beurten uitvoeren zonder dat ik dit aangeef aan de dealer. Voor de rest is de auto goed en geeft weinig problemen. Ik wil meestal 100.000 km rijden en dan de auto omruilen voor iets anders, Dat zou betekenen dat deze weggaat bij 314.000 km. Maar ik twijfel nog. Tegen die tijd moet ook de distributie gedaan worden namelijk. Is toch een dure bezigheid bij Mazda. Dus economische waarde telt ook mee. We gaan het zien, want we zitten ook vast aan 4 nieuwe winterbanden straks. Maar die kan ik weer gebruiken op mijn volgende Mazda eventueel. We gaan op naar de 285.000 km wat eind dit jaar zal zijn.

Hij gaat weg

  • 370.000 km

Zo. alweer bijna 100.000 kilometer geleden de laatste update gedaan???
Mmm. waar blijf ik met mijn verstand.

Enfin.
Bij ca. 300.000 km moest de distributie gedaan worden. Dit heb ik laten doen ondanks de torenhoge kosten. Ook heb ik de koppeling laten vervangen omdat ik het allemaal niet vertrouwde.
Kosten totaal 2000 Euro ongeveer.

Helaas helaas. De auto heeft nog steeds dezelfde nukken. Veel trillen en schokken bij optrekken. Wederom vaak, maar niet altijd.

Verder in al die tijd het gewone onderhoud zoals banden e.d. Een uitzondering was dat ik een rammel hoorde bij de motor. Dat bleek achteraf de poelie van de airco compressor te zijn wat ik al vermoedde. Dus maar laten vervangen.

Recent de remmerij van voor laten vervangen door nieuwe remschijven en blokken.
Je raad het waarschijnlijk al, maar, door toch weer vind ik nalatigheid van mijn vaste adres. eerst de rechter kant vast geslagen en daarna de linker kant.
Wel weer laten repareren uiteraard. Nu voel ik zeer sterke trillingen bij het remmen en ik ben nog geen 10.000 kilometer verder. Dus ik laat ze afdraaien binnen kort en ik ga ervoor zorgen dat dit gratis gebeurt. Dat zal wel weer over andere facturen terug komen uiteraard.

Verbruik nog steeds 1 op rond de 17. We gaan er nog even mee door aangezien de beurten en reparaties inmiddels niet rechtvaardigen dat ik hem weg doe.

Eind dit jaar staat hij hoogstwaarschijnlijk op een respectabele 400.000 kilometer en moet er weer een nieuwe distributie snaar in. Doen? Zie ik dan wel.
Ik wil gewoon weer eens een jaar rijden zonder buitensporige kosten. Die heb je altijd wel als je zoveel kilometers rijd natuurlijk, maar ik bedoel de reparaties buiten het onderhoud.

Ik bedoel maar de koppeling. Toch een investering van jewelste. Maar daar koos ik zelf voor. Heeft het geholpen. Nee. Ik blijf toch bij mijn eerdere mening dat het iets anders is, maar dat zou ik dan echt zelf moeten uitzoeken. De garage heft en neemt daar de tijd niet voor vrees ik. Evenals mijn lampen (Xenon) blijft een probleem waarbij ze me niet kunnen of willen helpen. Ik ga binnenkort zelf maar e.e.a. uitzoeken.
Maar het goed is dat de auto nog steeds tot tevredenheid zijn werk doet en we gaan nu samen het 5e jaar in.
Als hij het goed blijft doen zal de relatie langer gaan duren. Waar ik wel bang voor ben is de motor zelf. Die nadert zijn in mijn ogen en andere mazda ervaringen van lezers het kritische punt van kapotte krukaslagers weer. Motor had bij vervanging 130.000 erop zitten. Dan staat er nu dus 280,000 op het blok.
OMG ik ben er al voorbij besef ik me nu. Ze gaan bijna allemaal rond de 250.000 kapot.

Hopen dat ik de dans ontspring en we gaan vrolijk verder met mijn vertrouwde en betrouwbare diesel vriend.

Inmiddels respectabele kilometerstand van bijna 370.000 bereikt.
Nog steeds een geweldige auto.
De problemen met de verlichting zijn erger geworden waardoor ik haast niks meer zie in het donker.

De trouwe vriend gaat weg helaas. ik ben een nieuw vriendje tegen het lijf gelopen met heeeeeel weinig kilometers op de teller. Ik zal daar ook verslag van gaan doen uiteraard,
Ik weet bijna zeker dat ik deze auto tot minimaal 500.000 had kunnen rijden. Zeker gezien de investeringen die ik gedaan heb in de auto. Deze auto's met dergelijke kilometer standen gaan 9 van de 10 keer naar de handel en of het buitenland. Deze echter niet. Hij gaat naar een collega die er ook veel kilometers mee mag maken.

Ik hoop oprecht dat hij er net zo veel plezier van heeft dan ik heb gehad ondanks alle nukken die de auto heeft.
Tevens hoop ik dat ik evengoed een update kan plaatsen dat de 5 ton is gehaald.

Ik ga inmiddels voor de 56 2. Woordspeling op het kenteken. Deze is de 56-PH-VK. We gaan door met de 56-GFN-2.

Ik hoop dat jullie mijn review leuk gevonden hebben en ik zie jullie graag bij mijn nieuwe review terug

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.