Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is nu zo"n auto die best wat onvolkomenheden heeft, maar voor het overige zorgeloos plezier biedt. Zo heeft de diesel vanaf stationair geen enkele fut (slaat zelfs gemakkelijk af bij af bij het wegtrekken op een heuveltje of met een caravan erachter), maar zodra "ie wat toeren meer krijgt wordt "ie beresterk. Heuveltje op en met de caravan erachter is alleen de 2,5 liter Audi-diesel een serieuze partij (oké, toegegeven... net een maatje te groot).
Aan de voorkant duikt de neus zo diep in de slappe veren dat verkeersdrempels heel gauw schade kunnen geven . Is dit alleen een probleem van de versie met -zwaardere-dieselmotor?. Aan de andere kant: diezelfde vering en demping zijn op snelwegen weer heerlijk.
De versnellingsbak is ook niet wat je Japans kan noemen. Hij haakt en pikt dat een een lieve lust is. Zeker van 1 naar 2 kun je "m gerust wat tijd gunnen, met als gevolg dat het achteropkomende verkeer zich wel eens verkijkt op je accelleratie (of juist het tegenovergestelde). Deze ongemakken maken dat de Mazda6 2.0CiTd zich vooral op de langere stukken van z"n beste kant laat zien. En laat dan nou net zijn waar ik ik "m voor gebruik.
Toch nog wat laatste ongemakjes:
-Van de radio/CD-installatie had Mazda meer werk kunnen maken. Ook tweetertjes maken dat niet beter;
-Weleens velgenreiniger gebruikt? Blijkt de lak van de remnaven niet tegen te kunnen!
-Bij schadebedrijven weten ze het al langer... je hebt auto"s die veel sporen van steenslag oplopen en je hebt er die dat nauwelijks hebben. Welnu: bij intensief gebruik is de Mazda er één uit de eerste categorie.
-En dan dat armsteuntje. Ongepolsterd en plakkerig. Je vraagt je af of Japanse testrijders altijd met gewatteerde jassen rijden
-Nog zoiets... (en echt een Mazda-kwaaltje!): cuppen (zaagvormig afslijten) van de banden. Er is me nu door de dealer aangeraden op een paar maanden op 3 bar te rijden!
En toch.... voor de rest een heerlijke auto! Eentje waar ik met plezier nog twee ton bij zal rijden! Je voélt gewoon dat dit jaren en jaren blijft lopen. En als je hiervoor Frans hebt gereden, dan is je dat heel wat waard!
PROBLEMEN
Geen enkel probleem. Tot nu is de auto een prima keuze geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren