Mazda 6 SportBreak 1.8 TS (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 1.8 TS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Mazda 6 sportbreak 1.8 Touring
- 2.000 km
Na de komst van een 2e kind werd de Mazda 3 toch echt te klein en zijn we op zoek gegaan naar een grotere auto.
Ik kon met mijn 1,90m niet rijden in de 3 met een Maxi-cosi achter mij op de bank.
En we wilden graag een wagon want dat is erg makkelijk met 2 kids.
Ik ben bij verschillende merken wezen kijken;
Volkswagen Passat > Ruimte op de achterbank voldoende maar de Passat is erg duur en zwaar.
Wel een erg hoogwaardig uitstraling van binnen.
Toyota Avensis laatste model > Mooie auto maar gewoon te weinig ruimte op de achterbank.
Ford Mondeo > Ruim maar ook zwaar en dorstig heb ik me laten vertellen.
En toen liepen we tegen deze Mazda 6 Touring aan uit voorraad en we konden een erg goede deal maken.
Het is dus een uitvoering uit 2009 maar stond nog niet op kenteken, hagelnieuw dus.
We rijden hem nu een maand en ik wil nu dus mijn bevindingen eens plaatsen, destemeer omdat er weinig Myreviews zijn van de nieuwe 6.
Uiterlijk;
Blijft persoonlijk maar ik vind het ontwerp van de 6 het best geslaagd in zijn klasse.
Mooie neus met ver doorlopende scherpe koplampen.
17" lichtmetaal is standaard op de Touring.
Uitrusting;
De Touring is best luxe uitgerust.
O.a. 6 cd wisselaar met mp3 gewoon in de frontlader.
licht en regen sensor, aut. dimmende achteruitkijk-spiegel.
Alles is vanaf het stuur te bedienen wat soms even teveel is zelfs. Even een volgend nummer bv moet je eerst een aantal keren naar rechts en dan kan je een volgend nummer kiezen.
Klimaat control links-recht gescheiden en zelfs met erg warm weer is het snel koel in de auto.
Alle ramen zijn electrisch te bedienen.
Spiegels uiteraard ook en zijn ook electrisch inklapbaar.
Verder zit er nog een extra 12v aansluiting onder de middenarmsteun met een 3mm aux ingang voor een mp3 speler.
6 speakers met voor in de deuren losse tweeters.
Geluid is redelijk tot goed.
Stoelen zijn redelijk stevig maar zouden nog wat meer zijdelinkse steun mogen hebben.
Een nadeel vind ik wel dat zelfs met de stoel in de laagste stand ik het stuur iets te hoog moet zetten naar mijn zin om de snelheidsmeter en toerenteller goed af te kunnen lezen.
Zitpositie is verder goed.
Afwerking binnen is prima al legt de 6 het af tegen een Passat.
Verder geen kraakjes of piepjes of wat dan ook.
Motor;
Ofschoon ik liever voor een 2.0 was gegaan voldoet de 1.8 prima.
Het is geen strepentrekker maar je komt goed genoeg mee met het verkeer.
De motor/auto is erg stil en alleen met optrekken hoor je de motor.
Het valt me wel op dat bij optrekken er een 'hik' rond de 2500 rpm in zit. Dat deed mijn vorige auto, een Mazda 3 ook trouwens.
Het bandengeluid is gelukkig stukken minder dan bij de 3, daar werd je er bijna gek van.
Sturen doet de 6 goed. Lekker strak en het onderstel is naar mijn mening goed afgesteld tussen comfort en sportief.
Het gewicht van 1320kg valt ook erg mee voor dit formaat auto.
Verbruik;
De eerste tank heb ik verreden met 12L/100km.
Inmiddels is dit gezakt naar zo'n 8,3L/100km en dat zal nog wel wat verder zakken als er wat meer km's op de klok staan denk ik.
We rijden ook best veel korte stukken dus het verbruik is best netjes.
Verder nog;
We konden de kleur niet kiezen omdat dit de laatste 1.8 was van de aktie maar ik ben er toch erg blij mee. We krijgen veel positieve reakties juist vanwege de kleur. Aurora blauw dus.
De foto is 's morgens vroeg genomen met weinig daglicht.
Ik ben van plan er nog xenon in te laten bouwen en misschien laat ik hem ooit nog eens chippen.
Het koppel kan van 165nm naar 190nm gebracht worden.
De achterbank is dmv een hendeltje helemaal plat te gooien zodat je een vlakke laadvloer krijgt.
Betrouwbaarheid;
Met de 3 heb ik 3 jaar probleemloos gereden en volgens de laatste autoweek lezersenquete kwam de 6 zelfs als betrouwbaarst uit de bus in zijn klasse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.