Mazda 6 SportBreak 1.8 Touring (2008)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreak

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 1.8 Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst144.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 144.000 km

Nadat ik net als vele collega's na een strenger leasebeleid bij mij nieuwe functie mijn Lease Peugeot mocht inleveren, ben ik op zoek gegaan naar een eigen ruime auto om privé te rijden. Aangezien ik geloof in de bouwkwaliteit van Japanse auto's moest het een Japanner worden. Het gekke is als je uit eigen portemonnee moet zorgen voor je vervoer, tellen ineens hele andere zaken mee dan bij de lease. En andersom.

Kijk maar eens wat er 2e hands zonder merkselectie in autoscout oid onderaan de voedselketen staat...check daarbij diverse online onderzoeken welke merken/modellen op leeftijd bovengemiddeld betrouwbaar zijn en je ziet dat het vooral de Jappen zijn die hoog scoren. Wat me daarbij verbaasde was dat de Duitsers er lang niet zo goed afkomen als ik altijd dacht. De Franse auto's blijken precies cf verwachting onderaan de ladder te staan. Vooral PSA kom ik als eerst tegen... Dus een Jap. Een nadeel; ze hebben in de regel vind ik geen mooie modellen. Toyota schijnt het best te zijn, maar dat vind ik echte tutbakken die ik nog flink aan de prijs zijn. Toen viel mijn oog op een auto die je niet veel op de Nl weg ziet. Het vorige model 6 van Mazda.

De Mazda vond ik er het mooist uitzien voor een budget van ong. €12.000,-. Na de eerste proefrit van een jonger en duurder model was ik direct verkocht. Wat rijdt dit lekker! Mooi strak in de bocht, niet plankhard maar ook zeker niet boterzacht. Een heerlijke auto. De dealer zei; dit is wel een hele goede 6 als referentie model. Wat blijkt. Ik zie later bij een andere dealer mijn huidige auto en wat denk je? Rijdt net zo goed!

Voor mij betekent goed: je krijgt veel feedback van de auto in wat je doet. Daarnaast is een goede wegligging om mooie bochtjes te trekken voor mij van belang. Als ik zelf de brandstof mag betalen, is een dikke motor juist niet zo belangrijk. Ik moet mee kunnen komen en net ietsje meer power hebben, dan is het goed(koop). Deze auto biedt dit absoluut! Meer dan wat ik eerder uit de PSA en VAG stallen heb gereden. Natuurlijk is het geen BMW, maar gezien de prijs/ betrouwbaarheid is het voor mij precies goed.

De eerste 30.000 kilometer heb ik er de afgelopen anderhalf jaar mee gereden en de auto heeft me maar 1 x teleurgesteld. Gelukkig zat hij nog in de garantie van de dealer. Bleek dat de linker achterremklauw niet meer losliet en ik de schijf beschadigd had nadat het blokje er in 1 snelwegritje vanaf had gereden.... Maar de dealer vond het niet acceptabel en heeft de klauw en 2 nieuwe schijven en remblokken er achter opgezet.

Sinds dat moment rijd ik nu 1 jaar dagelijks naar mijn werk, zo'n 50km per dag en gebruiken we hem voor vakanties. Daarbij trekt hij dan een bagagewagen naar de camping in Zuid Europa. Nooit geen probleem.

Dat met die remklauw is gelukkig de uitzondering. Voor de rest is het een betrouwbare wagen die ook in onderhoud bij de dealer echt goedkoop is. Grote beurt met nieuwe Michelin banden was nog geen €350,-. En dat bij de dealer waar ik hem gekocht heb.

Aangezien ik auto's mooi vind, erg veel verschillende merken en modellen gereden heb, is mijn technische kennis beperkt. Ik geloof daarom in dealer kwaliteit. Daar betaal je 2e hands wel wat ik noem de "dealerbonus" voor van gemiddeld €500-1000,-, maar dan verbindt de merkdealer wel zijn naam aan wat je koopt. Ook kennen ze de onderhoudshistorie en hebben ze de meest actuele software om je auto uit te lezen. Vandaar mijn trouw aan de dealer.

Mijn conclusie na de ervaringen met deze auto: ik zou exact hetzelfde doen als ik opnieuw de keuze had met dit budget. Vanmorgen even de waarde van de auto gecontroleerd...Hij is ook nog eens behoorlijk waardevast! Kortom; Mazda 6 model 2008 ev is een prima keuze als gezinsauto waarmee je heerlijk, betrouwbaar kan rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.