Mazda 6 2.2 CiTD 185pk GT-M (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 2.2 CiTD 185pk GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Wat een Auto
- 3.150 km
Vandaag was het precies 4 wekengeleden dat ik mijn Mazda 6 2.2 CiTD GT-M hatchback bij de dealer mocht ophalen.
Na 3,5 jaar te hebben gereden met een Toyota Avensis D-CAT station heb ik eind 2008 toch een Mazda 6 besteld.
Waarom eigenlijk? Een station bleek niet per se noodzakelijk. Ik heb in ruim 3 jaar nog niet 1 keer de ruimte van een stationuitvoering hoeven te gebruiken. Een nieuwe Avensis vind ik niet spannend en eigenlijk vind ik de Avensis te algemeen. Dat vond ik destijds ook van de oude avensis maar die Diesel motor had mij destijds overgehaald. Tegenwoordig heb je meer aanbod op het gebied van krachtige Diesels en die van de Mazda was weer een toevoeging aan deze categorie. Ik zocht iets onderscheidens (dus niet een Mondeo of Passat) en de Mazda 6 was een opvallende verschijning met een zeer hoge mate van sportieve vormgeving.
Ik vind de Mazda 6 een van de mooiste vormgegeven auto’s op dit moment. Vooral de hatchback uitvoering en vooral in Aurora Blue. Erg goede combinatie van sportiviteit en zakelijkheid. Met de betrouwbaarheid zal het wel snor zitten omdat Mazda al jaren in de top 10 van betrouwbaarste autos zit.
Na 3150Km gereden te hebben heb ik totaal geen spijt van mijn besluit. De sterkste kanten van deze auto is voornamelijk een goed gebalanceerde auto met een doceerbaar en zeer sterke motor. De vermogensafgifte is zeer soepel en de motor is goed bruikbaar boven de 1500toeren en komt helemaal tot leven boven de 2000toeren. Dit houdt dan niet meer op tot zelfs boven de 4500toeren wat het begin is van het rode gebied.
De motor is nooit explosief, eerder soepel en de motor heeft altijd ruim voldoende kracht voorhanden om zelfs de grotere jongens ( meer dan 2,5liter motoren) aardig partij te kunnen geven. De versnellingsbak is trefzeker en erg soepel. De koppeling laat zich eenvoudig bedienen met weinig kracht. De remmen zijn voortreffelijk en een noodstop levert een stabiele auto die erg snel stil staat.
De vering is sportief en soms erg hard, vooral met langsrichels. Sturen doet deze 6 als de beste, dit laat zich met speels gemak de bochten in- en uitsturen en de auto geeft nooit een krimp. Uitstekende wegligging ook bij zeer snelle bochten.
De auto is zuinig te noemen. Ik heb de afgelopen kilometers rond de 5,7Liter per 100Km gemiddeld gereden. Dat is bij zeer afwisselend gebruik tussen binnenwegen, stad en snelwegen tot 165Km/uur. Op dit moment staat de indicator op 5,5liter per 100km. Dat is dus zonder extra inspanningen haalbaar. Volgens mij is dit ook de fabrieksopgave. Ik kan dus op een volle tank van 64liter meer dan 1000km rijden. Bij mijn toyota was dat krap aan 780Km.
Het interieur is prima voor elkaar. Niet echt spannend maar wel degelijk en met een zakelijke uitstraling. Strak en goed gebouwd. Absolute geen krak of piep. De auto is niet de stilste van zijn klasse maar komt wel in de beurt. Het motor geluid is mooi gedempt en alleen bij hoge toertallen is hij hoorbaar. Wind en afrol geluiden blijven binnen zeer acceptabele grenzen. Het boze radiosysteem is geweldig en je waant je in een concertzaal. Helder en goed geluid met ruim voldoende instelmogelijkheden. Ook het ontvangst van de radio is prima voor elkaar. De 6 CD wisselaar is een uitkomst. Ik heb 6 CD’s voorzien van MP3 bestanden en dit werkt echt fantastisch.
Het klokkenspel is erg mooi en helder opgezet en heeft een zeer sfeervol vormgeving en kleuren. De afleesbaarheid is prima maar ook hier zijn er betere.
De Bluetooth connectie werkt in de basis prima. Zolang je de telefoon bediening gebruikt. Ik denk dat dit meer iets zegt over mijn telefoon (Nokia E71) dan over de kwaliteit van de BT carkit. Geluid is prima en je bent aan de andere kant goed en duidelijk verstaanbaar. Alleen het opnemen met de knop op het stuur werkt vertragend en als je voice dailing gebruikt dan is het systeem de kluts volledig kwijt. Resetten en niet opnieuw proberen. Dit ligt volgens mijn aan de combi en niet aan het BT systeem. Met een andere telefoon (ook een Nokia) hebben wij absolute geen problemen.
De RVM (rear vehicle monitoring) systeem vond ik in het begin helemaal nutteloos. Maar na een paar weken ben ik dit systeem erg gaan waarderen. Vroeger overkwam het mij vaker op de snelweg dat er toch een “last minute” correctie nodig was om bij het veranderen van rijbaan iemand niet te raken en dat overkomt mij dank zij de RVM niet meer. Het systeem is wel nuttig en dat ervaar je pas na enkele weken van gebruik.
De ruimte voorin is meer dan voldoende en ik had direct een goede zithouding kunnen vinden. Mijn benen passen goed onder het stuur door en de zit is comfortabel ondanks de sportieve zit. De passagier heeft helemaal geen klagen daar de ruimte meer dan voordoende is. Achterin is de ruimte beperkter maar onze kinderen vinden er voldoende ruimte om goed te zitten (slapen).
De kofferruimte kan je gerust riant noemen. Meer dan voldoende bagage mogelijkheden en een riante toegang met een dergelijk 5e deur.
Algemeen kan ik stellen dat dit een erg goed en plezierige auto is dat je elke dag met plezier wilt besturen en je nooit voor verrassing en stelt. Het weggedrag is uitstekend en de bruikbaarheid van de auto is goed en plezierig. Ik ga zeker de komende jaren genieten van deze auto.
Het is zover de eerste kleine beurt bij 20.000Km
- 20.336 km
Tijd voor een evaluatie van de afgelopen 6 maanden en de afgelegde 20.336 heerlijke Kilometers.
De beurt viel best mee. Totaal koste deze beurt mij Eur 285,-.
Er staat een vastbedrag voor de werkzaamheden. De Olie is vervangen als ook de oliefilter. De vloeistoffen zijn weer bijgevuld. Meer is er niet gebeurt. Was er iets bijzonders vroeg de hoofd van de werkplaats. Nauw eigenlijk niet op een kleinigheidje na. Bij het (best op snelheid) ronden van een rotonde of een links rechts combinatie hoor je een metalen tik in de bestuurdersstoel. Dit komt niet voor bij lage snelheden maar pas als er vrij forse gestuurd wordt, wat overigens totaal geen probleem is met deze auto. Ze hebben ernaar gekeken maar helaas het is niet verholpen. Ik kan er best mee leven maar af en toe is het een beetje irritant.
De auto rijdt uitstekend en heeft een voorspelbaar rijgedrag en een zeer vertrouwenwekende bochtengedrag. Hij verrast je nooit en je kunt echt heel hard een bocht ronden. Bij normaal rijden wordt de motor tussen de 1500 en 2500 toeren gebruikt en dan is het een uitstekende kameraad. Doet zijn werk uitstekend en vooral onopvallend en keurig in de achtergrond. Je heb altijd voldoende koppel en vermogen om eventueel een tussensprint in te zetten. Als je dit goed uitvoert dan is er vanaf 1750 toeren meer dan voldoende vermogen voor handen om dit veilig en snel uit te voeren. Er zijn maar weinig concurrenten die je bij kunnen houden als je in z’n drie uit een bocht kan komen en dan door kunt trekken tot 4500tpm wat dan overeenkomt met 135km/uur. Echt geweldig om dit te ervaren, je wordt gewoon gelanceerd en het houdt niet op. Waar je wel op moet letten is dat er geen toerenbegrenzer je stopt. Een keer zat ik dus per ongeluk op 5000tpm en de motor kon volgens mij nog verder. Maar dat durfde ik niet.
Op de snelweg rijden met 140Km/uur op de teller op de cruise controle en je hebt niet eens door dat je zohard rijd. Echt geweldig. Even accelereren naar 160 is echt kinderspel en je hoort en voelt er helemaal niets van. Ik was van de zomer even naar Duitsland en heb toen de auto op snelheid uitgeprobeerd. Echt geweldig. Kruissnelheid aangehouden van tussen de 180 en 200 en de auto was formidabel stabiel en kon zich meten met auto’s als een A6 V6 TDI en een Mercedes CDI 320 zonder problemen. De Mercedes was bij te houden maar meer ook niet en de Audi moest regelmatig afhaken. Even kon ik gedurende 20 minuten de top volledig rijden en op de teller was dat 240 en met de GPS was dat dus 225km/uur. Zo stabiel als deze auto is heb ik nog nooit ervaren.
De rijdeigenschappen bij nat doen niet onder voor die op het droge. Ik schrijf dit toch toe aan de uitstekende standaard gemonteerde Dunlop banden. Die zijn wat dat betreft prima.
Over het verbruik kan ik heel kort zijn. GEWELDIG. Ik heb het laatste getankt bij 20.336Km en het totaal aan getankte diesel is 1160 liter. Dit levert een gemiddelde op van 1 op 17,5. Ik kan niet anders zeggen dan formidabel en duimen omhoog voor Mazda. Iets over de type ritten zou je willen weten, dat is 5 dagen per week gemiddeld 150km per dag woon-werk verkeer met files afgewisseld door binnendoorritten in de verhouding 50 om 50 procent. In het weekend kleinere ritten en af en toe lange snelle ritten van rond de 300 tot 400 km. Het is verbazingwekend dat deze motor tot z’n verbruik in staat is.
De afgelopen 20.000 km zijn zorgeloos voorbij gegleden en het is een ongelofelijke plezier om dagelijks in deze auto te stappen. Ik geniet elke seconde en kan iedereen die een dikke Diesel zoekt aanraden om deze zeker te overwegen. Je zult niet teleurgesteld worden.
Ik ga morgen winterbanden halen, Dunlop SP Winter Sport M3. Ik zal na de winter hiervan verslag doen.
Op naar de volgende 20.000km
Bijna 1 jaar verder
- 39.500 km
De afgelopen 6 maanden, na mijn laatste review, hebben zich gekenmerkt door het winterse weer en de auto heeft geen slag gemist. Hij is overtuigend, veilig en geeft veel vertrouwen. De Dunlop winterbanden hebben het uitstekend gehouden. Totaal geen problemen. Zelfs de rit naar de franse Alpen en de bijbehorende sneeuw was het vertrouwen uitmuntend.
Toen de winterbanden eind maart eraf gingen en de standaard banden erop was er eigenlijk een heel klein verschil te merken bij het hard een bocht omgaan. Dan merk je dan de standaard banden stugger zijn en de feedback beter was dan met de winterbanden. Complementen voor mijn banden leverancier ASB Bandenservice uit Leusden. Het wisselen van banden op de standaard velgen was een klusje van maximaal 25 minuten waarbij alle banden ook nog even gebalanceerd werden. Wat een efficiëntie. O, ja ik was 1,5mm voor en 1 mm achter aan profiel kwijt geraakt, en dat na 15.000Km. Deze banden kunnen zonder problemen volgend jaar weer gemonteerd worden. Prima banden.
Tik in de bestuurdersstoel.
Een irritant verhaal is de bestuurdersstoel waar een tik in zit na een links rechts combinatie (voornamelijk rotondes). Ik had dit al eerder gemeld en ondanks dat de dealer contact (zegt hij zelf) heeft opgenomen met andere dealer is het probleem nog steeds niet opgelost. De importeur wil er volgens mij er niets aan doen en ontkent het probleem. De upgrade van de importeur was zelfs na montage volledig nutteloos omdat de gemonteerde veer bij laagste stand niet gespannen was. Toen de dealer de veer ingekorte zou dit beter zijn maar helaas dit heeft ook niet geholpen. De dealer doet z’n best maar we komen er zo niet snel uit. Ik ga wederom terug en laat dit wederom onder garantie onderzoeken.
De afgelopen 20.0000 KM zijn verder volledig probleemloos verlopen. Ik heb wel de voorruit moeten laten vervangen vanwege de belabberde weg conditie met z’n vele steentjes van het loszittende wegdek. Dit leverde in combinatie met de kou een scheur op van meer dan 25 cm, dus op naar carglas. Dit duurde wel 2,5uur vanwege het uitharden van de hars, maar verder is er eigenlijk niets bijzonders te melden. De auto rijd comfortabel en doet gewoon wat hij moet doen in alle rust.
Bij de 40.000Km beurt was er niets bijzonders te melden, dus werd het onderhoud uitgevoerd zoals in het boekje vermeld staat.
Nu even wat statistieken na 40.000 probleemloze kilometers.
Brandstof over 39.500Km: 2338,66Liter
Verbruik 1liter op 16,9Km. En dat voor een 2.2 diesel met 185PK. Ik kan tevreden zijn denk ik dan maar.
Brandstof kosten: € 2.399,72;
Wegenbelasting: € 1.575,00;
Verzekering: WA Casco (75% no claim): € 764,65;
Beurten: €731,13;
Winterbanden: € 850,00.
Volgens de ANWB koerslijst zou ik nu een afschrijving hebben van € 11.390,00.
Alles bij elkaar betekend dit dat ik (1 jaar in bezit) € 17.710,50 totale kosten heb gehad of te wel € 0,45 per Km all in. De afschrijving zal de komende 3 jaar wel afnemen en als er verder geen kosten zijn dan kan ik wel stellen dat de Km prijs gaat dalen. Maar daar en tegen de dieselprijs gaat wel erg snel omhaag dus we wachten het maar af.
Conclusie na 40.000Km
Een uitstekende auto met bovengemiddelde prestaties met een aangename kilometerkostprijs. De auto zit goed, rijd uitstekend, ziet er modern en sportief uit en is zeker opgewassen voor zijn taak.
Op naar de volgende 20.000 probleemloze kilometers
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.