Mazda 6 2.2 CiTD 185pk GT-M (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 2.2 CiTD 185pk GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 3.150 km |
Wat een auto!
- 3.150 km
Vandaag was het precies 4 wekengeleden dat ik mijn Mazda 6 2.2 CiTD GT-M hatchback bij de dealer mocht ophalen.
Na 3,5 jaar gereden te hebben met een Toyota Avensis D-CAT station heb ik eind 2008 toch een Mazda 6 besteld.
Waarom eigenlijk? Een station bleek niet per se noodzakelijk. Ik heb in ruim 3 jaar nog niet 1 keer de ruimte van een stationuitvoering hoeven te gebruiken. Een nieuwe Avensis vind ik niet spannend en eigenlijk vind ik de Avensis te algemeen. Dat vond ik destijds van de oude avensis ook niet maar die Diesel motor had mij destijds overgehaald. Tegenwoordig heb je meer aanbod en die van de Mazda was weer een toevoeging aan deze categorie. Ik zocht iets onderscheidens (dus niet een Mondeo of Passat) en de Mazda 6 was een opvallende verschijning met een zeer hoge mate van sportieve vormgeving.
Ik vind de Mazda 6 een van de mooiste vormgegeven auto’s op dit moment. Vooral de hatchback uitvoering. Erg goed combinatie van sportiviteit en zakelijkheid in een vormgegeven. Met de betrouwbaarheid zal het wel snor zitten omdat Mazda al jaren in de top 10 van betrouwbaarste autos zit.
Ik heb nu 3150Km gereden en heb totaal geen spijt van mij besluit. De sterk kanten van deze auto is voornamelijk de goed gebalanceerde auto met een doceerbaar en zeer sterke motor. De vermogensafgifte is zeer soepel en de motor is goed bruikbaar boven de 1500toeren en komt helemaal tot leven boven de 2000toeren. Dit houdt dan niet meer op tot zelfs boven de 4500toeren wat het begin is van het rode gebied.
De motor is nooit explosief, eerder soepel en de motor heeft altijd ruim voldoende kracht voorhanden om zelfs de grotere jongens ( meer dan 2,5liter motoren) aardig partij te kunnen geven. De versnellingsbak is trefzeker en erg soepel. De koppeling laat zich eenvoudig bedienen met weinig kracht. De remmen zijn voortreffelijk en een noodstop levert een stabiele auto die erg snel stil staat.
De vering is sportief en soms erg hard, vooral met langsrichels. Sturen doet deze 6 als de beste, dit laat zich met speels gemak de bochten in- en uitsturen en de auto geeft nooit een krimp. Uitstekende wegligging ook bij zeer snelle bochten.
De auto is zuinig te noemen. Ik heb de afgelopen kilometers rond de 5,7Liter per 100Km gemiddeld gereden. Dat is bij zeer afwisselend gebruik tussen binnenwegen, stad en snelwegen tot 165Km/uur. Op dit moment staat de indicator op 5,5liter per 100km. Dat is dus zonder extra inspanningen haalbaar. Volgens mij is dit ook de fabrieksopgave. Ik kan dus op een volle tank van 64liter meer dan 1000km rijden. Bij mijn toyota was dat krap aan 780Km.
Het interieur is prima voor elkaar. Niet echt spannend maar wel degelijk en met een zakelijke uitstraling. Strak en goed gebouwd. Absolute geen krak of piep. De auto is niet de stilste van zijn klasse maar komt wel in de beurt. Het motor geluid is mooi gedempt en alleen bij hoge toertallen is hij hoorbaar. Wind en afrol geluiden blijven binnen zeer acceptabele grenzen. Het boze radiosysteem is geweldig en je waant je in een concertzaal. Helder en goed geluid met ruim voldoende instelmogelijkheden. Ook het ontvangst van de radio is prima voor elkaar. De 6 CD wisselaar is een uitkomst. Ik heb 6 CD’s voorzien van MP bestanden en dit werkt echt fantastisch.
Het klokkenspel is erg mooi en helder opgezet en heeft een is zeer sfeervol vormgeving. De afleesbaarheid is prima maar ook hier er zijn betere.
De Bluetooth connectie werkt in de basis prima. Zolang je de telefoon bediening gebruikt. Ik denk dat dit meer iets zegt over mijn telefoon (Nokia E71) dan over de kwaliteit van de BT carkit. Geluid is prima en je bent aan de andere kant goed en duidelijk verstaanbaar. Alleen het opnemen met de knop op het stuur werkt vertragend en als je voice dailing gebruikt dan is het systeem de kluts volledig kwijt. Resetten en niet opnieuw proberen. Dit ligt volgens mijn niet aan de combi en niet aan het BT systeem. Met een andere telefoon (ook een Nokia) hebben wij absolute geen problemen.
De RVM (rear vehicle monitoring) systeem vond ik in het begin helemaal nutteloos. Maar na een paar weken ben ik dit systeem erg gaan waarderen. Vroeger overkwam het mij vaker op de snelweg dat er toch een “last minute” correctie nodig was om bij het veranderen van rijbaan iemand niet te raken en dat over komt mij dank zij de RVM niet meer. Het systeem is wel nuttig en dat ervaar je pas na enkele weken van gebruik.
De ruimte voorin is meer dan voldoende en ik had direct een goede zithouding kunnen vinden. Mijn benen passen goed onder het stuur door en de zit is comfortabel ondanks de sportieve zit. De passagier heeft helemaal geen klagen daar de ruimte meer dan voordoende is. Achterin is de ruimte beperkter maar onze kinderen vinden er voldoende ruimte om goed te zitten (slapen).
De kofferruimte kan je gerust riant noemen. Meer dan voldoende bagage mogelijkheden en een riante toegang met een dergelijk 5e deur.
Algemeen kan ik stellen dat dit een erg goed en plezierige auto is dat je elke dag met plezier wilt besturen en je nooit voor verrassing en stelt. Het weggedrag is uitstekend en de bruikbaarheid van de auto is goed en plezierig. Ik ga zeker de komende jaren genieten van deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.