Mazda 6 2.0 S-VT Touring (2009)

autoreview

Mazda 6 2.0 S-VT Touring (2009)

Signalement

Uitvoering6 2.0 S-VT Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6 Sportbreak 2.0 147pk (2009)

  • 143.000 km

Om maandelijks meer geld over te houden ben ik al mijn financiën aan het doorlichten. Zo ook mijn autokosten. Mijn huidige leaseauto is een Skoda Octavia uit 2014 met 14% bijtelling. Dit is een goedkope auto, met name omdat mijn werkgever de lease betaalt. Dit is een brutobedrag, dus voordat er belasting wordt betaald. Verder betaal ik alleen bijtelling over de Octavia. Als alternatief voor een leaseauto kan ik mijn leasevergoeding laten uitbetalen. Hiervan worden mijn woon-werkkilometers belastingvrij uitbetaald (19 ct/km) en de rest wordt uitbetaald als loon (50% gaat naar de belasting) en betaal ik uiteraard geen bijtelling.

De te verwachten kosten en het rekenwerk:
- Bij 25.000 km per jaar, een auto die 1 op 14 loopt (een station/gezinsauto op benzine bij een rustige rijstijl) en een brandstofprijs van 1,50 per liter, kost benzine 223 euro/maand (25000/14= 1800 L ~ 2700 Euro per jaar =223 euro/maand)
- Verzekering (WA) en belasting is ongeveer 100 Euro per maand.
- Onderhoud: Bij een auto die niet kapot gaat, schat ik 1 onderhoudsbeurt per jaar in op ongeveer 100 Euro per maand.
- Afschrijving: Afhankelijk van de auto tussen de 10 en 100 Euro per maand.

Een eigen auto zou 450 tot 550 per maand kosten, afhankelijk van de afschrijving en ervanuitgaande dat er weinig kapot gaat. Nu kan er echter altijd wat kapot gaan, echter zijn er online veel gegevens aanwezig om een betrouwbare auto uit te zoeken en daarmee een auto te vinden die statistisch gezien niet kapot zou moeten gaan:
- ADAC Pannenstatistik: De Duitse wegenwacht analyseert alle pechgevallen om zo goede auto's van probleemauto's te kunnen onderscheiden. Deze gegevens zijn gratis beschikbaar.
- De Consumentenbond houdt een betrouwbaarheidsonderzoek. Om deze gegevens in te zien moet je lid zijn van de Consumentenbond, of iemand kennen die de Consumentengids heeft.
- AutoBild.de heeft veel artikelen over de betrouwbaarheid van oudere auto's.
- De ANWB beschrijft per merk/type/bouwjaar hoe betrouwbaar deze auto is. Deze gegevens zijn gratis beschikbaar.
- Gebruikersreviews op Autoweek.nl. Door het lezen van meerdere reviews over dezelfde auto kun je een goed beeld krijgen over de kwaliteit.

De eisen voor de eigen auto zijn:
1) Goedkoop. Dit betekent dat de auto betrouwbaar moet zijn (geen dure reparaties) en een acceptabel verbruik moet hebben.
2) Stationwagen. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen en kamperen graag.
3) Benzine. Dit omdat er wetgeving aankomt dat bij oude dieselauto's een filter ingebouwd moet worden. Bij de Mazda6 geeft juist het filter van de 2.0-dieselmotor problemen en is daarom vaak verwijderd. De meeste LPG-auto's krijgen binnen 100.000 km ernstige motorproblemen (volgens reviews op autoweek.nl) en ik vraag mij af of de reparaties opwegen tegen het voordeel bij het tanken, zowel qua kosten als ongemak.
4) 5-sterren score EuroNCAP botsproef.

De Shortlist van Auto's die aan bovenstaande voldoen:
1) Toyota Avensis. Vanaf 2003 heeft deze 5 sterren in de botsproef.
2) Mazda 6 vanaf 2008.

De afvallers zijn:
1) Mitsubishi Lancer 1.6 Station. Deze auto lijkt oerdegelijk in elkaar geschroefd te zijn, echter scoort slechts 3 sterren in de botsproef en valt daarom af. Dat is jammer, want de auto is voor weinig geld te koop (vanaf 1500 Euro voor een goede).
2) Toyota Prius. Helaas, want het lage verbruik betekent lage kosten. Echter is deze auto te klein om te kamperen en mag geen aanhanger trekken. De Prius Wagon is nog te nieuw en daarmee te duur om tweedehands te kopen.
3) Honda Accord. Het aanbod is nihil.
4) Subaru's. Door de 4-wielaandrijving zijn deze niet zuinig.
5) Dacia Logan MCV. Deze heeft slechts 3 sterren in de botsproef en de kwaliteit schijnt niet zo goed te zijn.
6) Alles wat niet Japans is. Volkswijsheid is dat Japanse auto's het meest betrouwbaar zijn. Als ik door online informatie zoek, zijn de Japanse merken inderdaad betrouwbaar. Bij de ADAC Pannenstatistik komen ook veel Duitse auto's als betrouwbaar eruit, echter is een Dikke Duitser zoals een BMW mij te duur.
7) Toyota Verso: Tsjaa .. Een hele goede auto, maar niet mijn smaak. Bovendien rijdt een lage auto beter en verbruikt minder.

Van mijn shortlist vind ik de Mazda 6 de mooiste auto. Eigenlijk heb ik het altijd al een mooie auto gevonden. Bij de Avensis zie ik toch motorproblemen beschreven worden in gebruikersreviews op Autoweek. De Mazda 6 heeft twee problemen: Roest aan de onderzijde en de dieselmotor geeft problemen. Het vorige model Mazda 6 (vanaf 2003) heeft een fors roestprobleem en ook bij dit model (vanaf 2008 ) is het nog steeds een aandachtspunt.
Afgaande op de specs moet het een 2.0-motor worden: De 1.8- en de 2.0-motor lopen allebei ongeveer 1 op 14. De 1.8 heeft 120 pk en 5 versnellingen en de 2.0 heeft 147 pk en 6 versnellingen. De 1.8 zit op 11.7 seconden op de 100 km/h en de 2.0 heeft 10.3 seconden nodig. Daarmee is de 1.8 aan de trage kant, naar mijn bescheiden mening. Dit wordt bevestigd door de ADAC Autotest over Mazda 6 Sport 1.8 Active. De 2.0 is ongeveer even snel als mijn Octavia (110 pk diesel). Volgens spritmonitor.de is 7 Liter per 100 km (1 op 14) inderdaad haalbaar.


De aanschaf:
Mijn plan is om een auto met max 150.000 km te kopen en deze in 6 of 7 jaar probleemloos naar de 300.000 te rijden. Het prijsverschil is 2000 tot 3000 Euro als ik deze Mazda 6 bij een particulier koop en niet bij een handelaar. Voor de zekerheid wil ik de auto laten keuren.
Er stonden 2 auto's op Marktplaats die aan mijn eisen voldeden: max 150.000 km, station, 2.0-benzinemotor en te koop bij een particulier. De ene auto was een import-auto zonder papieren. De ander was een (zeer) nette auto. De papierloze auto heb ik na enig heen-en-weer-gemail toch maar afgezegd, het risico op een teruggedraaide tellerstand vond ik te groot. De andere aanbieder accepteerde mijn bod en we hebben afgesproken bij een Mazda-dealer voor een aankoopkeuring. Deze keuring was (naar verwachting) goed en diezelfde middag was ik eigenaar van een mooie Mazda 6 !! Het is een mooie auto met een rijke uitrusting, er zit zelfs een navigatiesysteem in.

Het Rijden en Het Gevoel
Ik ontkom er niet aan om de Mazda te vergelijken met mijn huidige auto, een Skoda Octavia Greenline Businessline 1.6 TDI met 110 pk. De Mazda voelt erg prettig om in te rijden, beter dan de Octavia. De Octavia voelt veel meer aan als een budgetauto door de nagelende diesel en het mindere onderstel. De Mazda voelt goed op de weg en is onderstuurd bij harder genomen bochten. Het onderstel is geen sportonderstel. Ik heb een aantal ritjes gemaakt en ik wil er graag meer maken. Helaas heb ik de Skoda nog 5 maanden vanwege het lopende leasecontract. Omdat voor de Skoda alles al betaald wordt, zal ik de komende tijd vooral in die auto rijden. Het aftanken van de Mazda was een schrikmomentje voor mij als leaserijder met tankpas: 77 Euro moest het kosten om de Mazda nieuwe benzine te geven bij de budgetpomp met 17 ct/L korting. De Skoda loopt makkelijk 1 op 20 op diesel ..
Veel knopjes en dingetjes zijn anders in de Mazda dan in de Octavia. Dit is even wennen, maar verders niets ergs. Veel knopjes zitten op een andere plek. De Mazda heeft bijvoorbeeld een aparte knop voor het in- en uitklappen van de buitenspiegels, waar dit bij de Octavia vanzelf gaat. De tankdop opent met een knop naast de bestuurdersstoel. Qua lengte en breedte voelt de Mazda net zo groot als de Octavia.


Problemen:
- Dit kopje zou leeg moeten blijven voor deze auto. Echter is een zoompje hoorbaar in het interieur. De vorige eigenaar dacht dat dit een doordraaiende motor van de linkerbuitenspiegel is, maar na vervanging is het nog steeds hoorbaar. Als iemand een idee heeft, dan hoor ik dat graag ..
- Volgens de aankoopkeuring is er geen roest. Ik heb een camera met flitser onder de auto gehouden en zie toch een paar bruine puntjes .. Het is vast niets ergs, maar ik ga het in de gaten houden. Ik heb een van deze foto's bij deze review gevoegd.


Toekomstige updates:
De komende 5 maanden zal ik af en toe in de auto rijden, vanwege het lopende leasecontract voor de Octavia. Commentators onder deze review wil ik vragen om het constructief en geciviliseerd te houden. Alvast bedankt.

Update na het eerste half jaar

  • 147.000 km

Update na een half jaar: De lease-Skoda is nu een maand weg en in een half jaar hebben we 4000 km gereden met de Mazda. Er staat nu 147.000 op de teller.

Het rijden:
De auto rijdt erg prettig en strak, veel beter dan de Skoda Octavia. Ik stap met veel meer plezier in de Mazda. De Mazda kan hard door de bocht, de besturing (stuurbekrachting) en onderstel zijn communicatief. Dit in tegenstelling tot mijn Skoda, bij het nemen van een bocht bleef die eerst een stukje rechtdoor rijden en wrong zich dan met tegenzin en lage snelheid de bocht door.
De 2-Liter benzinemotor heeft onderin veel koppel, ik kan de auto als een diesel rijden. 50 in z'n 5 gaat prima. Bij doortrekken in de versnelling mis ik toch wel een turbo, het voelt alsof dit sneller moet kunnen. De auto heb ik al afgetankt op 1 op 15,7. Hiervoor heb ik de banden opgepompt naar 3.0 bar en mij aan de maximumsnelheid gehouden. Hier ben ik zeer blij mee, gezien de fabrieksopgave 1 op 13,2 is.

Recent is er een occassion aankoopadvies op Autoweek: https://www.autoweek.nl/video/mazda-6-occasion-aankoopadvies/
Dit bevestigt wat ik had gevonden bij mijn onderzoek voor het kopen van deze auto: Strak rijdende auto, technisch probleemloos, op leeftijd ontstaat wat roest, 2.0 benzine is de beste benzinemotor en de 2.0 diesel moet je niet hebben.


Problemen.
Deze zijn er helaas wel geweest, alleen kan ik ze de auto zelf niet aanrekenen. Het betreft schade en vermoedelijke gevolgen van onderhoud uit het verleden.

- Op 30 mei 's middags werd de Skoda opgehaald door de leasemaatschappij. 's Avonds wilde ik gaan sporten en zei ik tegen mijn vrouw: "Zul je zien dat de Mazda niet start". En inderdaad, de Mazda startte niet. Die avond ben ik lid geworden van de ANWB voor 98 Euro. Na een uurtje kwam de Wegenwacht en heeft de Mazda een jumpstart gegeven. Blijkbaar was de accu slecht: Er zat inderdaad een kleine en goedkope accu in. Van een collega (dankjewel Hubert) gehoord dat de ANWB, naast veel kennis over de auto, ook veel weet over de kwaliteit van garages in de buurt. Zodoende heb ik de Wegenwachter veel gevraagd over de accu en waar je deze koopt. Hij wist hij te vertellen dat je met het nummer op de accu een nieuwe kunt bestellen bij een specifieke auto-onderdelenhandel in de buurt en dat je deze er makkelijk zelf in zet. Bij deze winkel ben ik goed geholpen en er zit nu een dikke Bosch-accu in van 135 Euro.

- Schade aan de achterbumper. Mijn vrouw appte met de vraag of de deuk in de achterbumper er al in zat. Die zat er inderdaad al in, alleen doen de parkeersensoren het nu ook niet meer ..

- De Mazda schakelde niet lekker, vooral bij het opschakelen naar de derde versnelling gaf de pook een tikje. Zodoende ben ik naar de Mazda-dealer gegaan met de vraag of ze eens naar de bak kunnen kijken. Samen met een monteur heb ik een rondje gereden en de monteur dacht dat het weleens de koppelingsplaten konden zijn. Gelijk heb ik gevraagd of de auto een grote beurt kan krijgen en nieuwe APK, als ze dan toch met de auto bezig zijn. De dealer stuurde een "proforma factuur" van 1600 Euro voor dit alles.
Enigszins geschrokken van dat bedrag ben ik naar een buurtgarage met goede reviews gegaan (Van der Meij in Hilversum). 's Ochtends de Mazda gebracht en rond 11 uur belde de garage dat een grote beurt niet nodig is en dat volgens hem de auto goed schakelt. Wel had de multiriem scheurtjes en moest vervangen worden. Ik heb gevraagd de olie uit de bak te vervangen, want online had ik gevonden dat dat kan helpen en dat de olie bij 100.000 sowieso vervangen had moeten worden. Rekening voor kleine beurt, bakolie vervangen, multiriem vervangen en nieuwe APK was 450 Euro.
De auto schakelt nu veel beter. Bij (te) snel schakelen geeft de bak nog steeds een tikje, maar veel minder. Het voelt alsof het mechaniek de pook pakt en dat ik soms te snel wil schakelen. Ik heb 8 jaar in VAG-auto's gereden (Seat Leon en Skoda Octavia) en zo'n bak kan ik als een schakelaar bedienen. Ik denk dat ik gewoon moet wennen aan de bak van de Mazda.

Een positief punt is dat er geen aandachtspunten zijn bij de APK. De Mazda is zonder problemen door de APK gefietst. Hulde!

- Roest. Her en der zijn best wel wat roestplekjes te vinden. In de lak zitten zo'n 10 plekjes steenslag die roesten. Aan de onderzijde zitten roestplekken op het staal. Ook in de motorruimte zijn meerdere corrosieplekken te zien.

- De electrische bediening van de rechterachterruit is kapot gegaan, ongeveer een maand nadat ik de auto had gekocht. Gelukkig zit het raam dicht en niet open.

- De auto rook muf. Gelukkig staan op Youtube genoeg instructiefilmpjes om zelf je auto te onderhouden. Na het uitzuigen van het interieurfilter rook de auto niet meer muf.

- Het zoompje in het interieur komt van een ventilator. Als ik de ventilator uitzet, dan is het zoompje ook uit. Misschien moet ik de stofzuiger eens op dat luchtrooster zetten.

Update kosten:
De eerste loonstrook na het inleveren van de lease-auto is binnen, met daarop de uitbetaalde leasevergoeding. Van mijn werkgever krijg ik ongeveer 800 Euro per maand om een auto te rijden. Dit bestaat uit een leasevergoeding die deels netto (19 ct/km woon/werk) en deels bruto wordt uitgekeerd, totaal netto is 650 Euro. Daarbij komt niet-betaalde bijtelling van ongeveer 150 Euro.
Ik heb becijferd dat de Mazda ongeveer 450-550 per maand kost (23 ct/km). Dit betekent dat de overstap van lease-auto naar eigen auto minimaal 250 Euro per maand oplevert. Als ik geluk heb met onderhoud en reparaties of minder rij, dan wordt dit nog veel meer.

Lever ik er dan op in?
Nee. Alles went. Hier wordt het filosofisch. Nieuwe spullen wennen, na een tijdje is een nieuwe auto gewoon "mijn auto", ongeacht of het een nieuwe Mercedes is, een Skoda Octavia of een Mazda6 uit 2009. Ik stap erin en rij ermee naar m'n werk. De auto moet dan vooral niet opvallen in negatieve zin, dus geen irritatiepunten hebben (zoals niet starten).
Met een mooie nieuwe auto koop je vooral Status en Merkbeleving. Het voelt goed, een nieuwe auto staat goed voor de deur en je koopt een merkbeleving of gevoel, bijvoorbeeld "Freude am Fahren" bij BMW en "Premium" bij Audi. Wil ik dat ook? Ja, dat wil ik ook. Wil ik ervoor betalen? Nee, doorrekenen is dodelijk.
Conclusie: Het gevoel bij de auto wordt "normaal", maar de kosten blijven. Typisch geval van "Lifestyle inflation"

Daarnaast kost autorijden tijd en geld. Een lease-auto is al (vooruit) betaald waardoor je makkelijk rijdt. Dit kost je ongemerkt geld en, niet te vergeten, tijd. Met een eigen auto heb ik een reden om hierover na te denken. Een ritje van 200 km kost 50 Euro en 2 uur. Is dat het waard? Of moet ik ophouden met alles doorrekenen en gewoon rijden?
Wat doe ik met het geld dat ik overhou? Dat is een goede vraag, waarom zou ik al deze moeite doen om geld over te houden?

Een update

  • 176.000 km

De Mazda is nu bijna 2 jaar in mijn bezit. De auto heeft de eerste 5 maanden weinig gereden, omdat ik toen ook een lease-Octavia had. In de laatste anderhalf jaar heeft de auto 30.000 km gereden, zo'n 20.000 per jaar. De teller staat nu op 176.000 km. Mijn plan om de auto zonder problemen naar de 300.000 te rijden houdt tot nu toe stand.
20.000 km is het onderhoudsinterval, dus kan de auto mooi 1x per jaar naar de garage voor de APK en een beurt. Dit staat voor april 2020 gepland.

De Mazda is tot nu toe 2x bij de garage geweest, 1x bij de dealer en 1x bij een schadeherstelbedrijf:
- Bij de garage in mei 2018 voor een kleine beurt, vervangen van de multiriem en vervangen van de versnellingsbakolie op mijn verzoek. In april 2019 voor een grote beurt. Beide keren kostte het rond de 450 Euro
- 1 keer bij de dealer vanwege 'Airbaggate': In heel veel auto's zitten Takata-airbags. In al deze airbags zit een mogelijk roestend onderdeel, wat een dodelijke scherfwerking kan veroorzaken bij het activeren van de airbag. Echter is Takata inmiddels failliet. Autofabrikanten komen nu mondjesmaat met terugroepacties.
- 1 keer bij het schadeherstelbedrijf. De Mazda had een kusje van een andere auto gekregen en dat had een scheur in de bumper achtergelaten. Omdat ik eigenlijk wel een trekhaak wil, heb ik deze tegelijkertijd laten plaatsen.

Wat valt mij positief op aan de auto:
- Geen garagebezoeken buiten regulier onderhoud.
- Geen aandachtspunten voor de APK.
- De auto stuurt prettig en strak.
- Voor een 10 jaar oude auto ziet hij er nog representatief en netjes uit.
- Verbruik ligt tussen de 1 op 14-15,5 km/L bij een normale rijstijl.
- Het is een ruime auto.

Wat valt mij negatief op aan de auto.
- Olieverbruik! Ongeveer 1 Liter per 6000 km, of erger. Ik ben het nog aan het bijhouden.
- Er komen makkelijk putjes in de lak, die vervolgens gaan roesten.
- De bak. Een Mazda-bak zou een pluspunt moeten zijn, maar ik vind de VAG-bakken uit mijn vorige auto's fijner. Misschien ligt het aan mij of is er iets met de koppeling. Bij opschakelen van 2 naar 3 bij 40 km/u of van 3 naar 4 bij 50 km/u geeft de bak een tikje bij het inleggen van de versnelling.
- De auto lijkt de nieuwe E10-benzine niet fantastisch te vinden. De auto lijkt wat te hikken bij rijden in z'n 2 op de koppeling. Ook lijkt de auto iets minder zuinig te lopen. Ik zou dit eigenlijk moeten meten door een aantal tanks op E10 te rijden en een aantal tanks op normale benzine.
- Er komt een kraakje uit de voorkant van de auto, wellicht de wielophanging. Volgens de ANWB-site (Mazda 6 occassiontest) kan dit geen kwaad.


Het olieverbruik kwam aan het licht nadat het olielampje was gaan branden. Daarvoor lukte het mij niet om de olie te peilen. Het instructieboekje schrijft voor om de auto na uitschakelen 5 minuten te laten staan, alvorens te peilen, maar ik kreeg het niet voor elkaar om de peilstok af te lezen. Er zat wat oliesmeer aan, maar hoeveel het was?
Na 3 Liter olie bijvullen kreeg ik wel een meting op de peilstok ... Oeps.
De auto is gecontroleerd op lekkage, dus het moet verbruik zijn. Als dit constant blijft, dan is het te managen. Zoniet, dan wordt het een dure reparatie en is de auto wellicht economisch total-loss.
Op internet staan goede verhalen over Wynn's Super Charge. Zo'n blikje kost een paar Euro, dus dat ga ik maar eens aan de olie toevoegen.


Verder heb ik het aanbod van Mazda6-en op Marktplaats bijgehouden en het valt mij op dat deze auto weinig particulier wordt aangeboden. Wel worden er veel geimporteerde auto's door autobedrijven aangeboden, met forse vraagprijzen grofweg tussen de 9.000 en 13.000 voor een 2-Liter benzine, bouwjaar 2008-2012, km-stand 100.000-200.000. In november 2017 heb ik de mijne particulier gekocht als 8 jaar oude auto met 143.000 op de teller voor 8.200 Euro.
Dit betekent dat je behoorlijk afschrijft als je zo'n auto bij een handelaar koopt en een aantal jaar later particulier wilt verkopen of inruilen.
Mijn kostenplaatje ziet er tot nu to zo uit:
Benzine: 20.000 km per jaar, bij 1 op 15 en 1,60 per Liter is 20000/15*1.6=2133 Euro per jaar of 180 Euro per maand
- Afschrijving: Geschat op 100 Euro per maand: In 6 a 7 jaar rijdt ik de auto naar de 3 ton en is deze niets meer waard. 8200 Euro (aanschafprijs) gedeeld door 6 of 7 jaar komt ongeveer uit op 100 Euro per maand.
- Onderhoud/reparatie: 450 Euro per jaar, 40 per maand.
- Verzekering: Alleen WA, 40 Euro per maand.
- Wegenbelasting: 50 Euro per maand.
- Schade: Geen
Totaal: 410 Euro per maand.


Over het uiterlijk van de Mazda6: Ik vind deze Mazda6 erg lijken op het vorige model Opel Astra, het huidige model Opel Insignia en van een afstandje nog wat op een Volvo V60. Dus lekker actueel voor een 10 jaar oude auto. Ook zie ik mensen even kijken wat het is (een Mazda6 dus) als ik arriveer. Op straat zie ik ze weinig, in tegenstelling tot het vorige model, wat de auto redelijk exclusief maakt.
Op een dag had ik mijn vrouw afgezet bij de apotheek en heb verderop geparkeerd. Tegenover de Mazda stond een zilvergrijze Opel Astra station, het vorige model.
Mijn vrouw loopt vanuit de apotheek naar de Astra en probeert de deur te openen, wat niet lukt. Vervolgens kijkt ze op en ziet mijn grijnzende gezicht in de Mazda :D
Volgens de Engelstalige Wikipedia is deze Mazda getekend ten tijde dat Laurens van den Acker bij Mazda werkte, voordat hij naar Renault vertrok. Als je de grille wegdenkt, dan lijkt de auto best wel op een Renault.

Een update (2)

  • 191.000 km

Sinds de Coronacrisis werk ik thuis en wordt de Mazda alleen nog maar gebruikt voor korte ritjes, uitstapjes en familiebezoekjes. Mijn jaarkilometrage is teruggegaan van 20000 naar 6000 per jaar.
Verder fiets is graag. Zeker in deze donkere dagen en een Coronacrisis vind ik het lekker om buiten actief te zijn en gezond te blijven. Het helpt om uit gewoonte de fiets te pakken en niet de auto.
Mijn vrouw daarintegen pakt voor alles de auto. Ik vind het prima.

Olieverbruik: Ik vermoed dat het wordt (mede-)veroorzaakt door mijn rustige rijstijl.
Deze motor ligt ook in Fords en wat googlen levert op dat het waarschijnlijk vastzittende zuigerveren zijn en veroorzaakt kan worden door verkeerde olie of vervuiling door een te rustige rijstijl.
Ik heb het olieverbruik bijgehouden en na een rit flink doorgassen was het olieverbruik afgenomen naar 1 op 8000 of beter. Het is lastig precies meten nu ik minder kilometers rij. Blijkbaar is deze motor niet gemaakt voor Het Nieuwe Rijden. Ik hang nu wat meer aan het gas en schakel niet meer vroeg op. Het schakelen gaat zo ook stukken lekkerder.

Verbruik:
De auto lijkt iets meer te verbruiken bij gebruik van E10-benzine. Van 1 op 14,5 ben ik naar 1 op 13,5 gegaan. Bij korte ritjes met airco in de afgelopen hete zomer werd het 1 op 12.

Onderhoud/reparatie:
In maart 2020 is de auto bij de garage geweest voor een grote beurt, nieuwe banden, apk en vervanging van blokken en remmen achter, onder andere vanwege een vastzittende remklauw. Die remklauw is 1 van de weinige bekende euvels van deze auto.
Het kostte 1200 Euro. Ik vind het prima, omdat het regulier onderhoud en vervanging van slijtagedelen is, behalve die remklauw.

Verder heb ik wat parkeerkrassen zelf gevuld en overgespoten. Alles staat tegenwoordig op Youtube, zo ook hoe je je auto spuit. Een paar lessen die ik heb geleerd:
1) Schuren na plamuren is lastig, omdat de plamuur zachter is en het daardoor makkelijk uit de gevulde plek schuurt. Gelukkig vult de primer goed en is makkelijk egaal op te schuren.
2) Nat schuren betekent kleddernat schuren. Het schuurpapier moet doorweekt zijn. Gebruik een doek en fles water om schuursel weg te spoelen en alles nat te houden.
3) Een aantal bedrijven biedt een kit aan met alles wat je nodig hebt, zoals schuurpapier in verschillende korrels, primer, lakken en een handleiding. Dit werkt erg fijn en kan ik aanbevelen.
4) Zie het als een hobby. Het is een leerproces en kost veel tijd. Je moet er zin in hebben. Ik had er zin in en het resultaat is prima.
5) Met een achterkant deels in de grondverf lijkt achterliggend verkeer meer afstand te houden. Voelt als onthaasten. Geeft te denken.
6) De kleur is terug te vinden in de originele brochure. Even googlen. Die van mij is 22V Sunlight Silver Metallic.

Een van de voorlampen was dof. Met een setje van de Lidl heb ik deze opgeschuurd en gesealed tegen UV-licht. Het resultaat is 95% goed, er is een klein beetje verkleuring achtergebleven. Ik kan het aanraden.
Menig doffe koplamp kan op deze manier gered worden: Opschuren en sealen tegen UV. ER is alleen een nieuwe lamp of glas nodig als het te erg is. Wederom staat het allemaal op Youtube en is het prima zelf te doen.

Berekening kosten
Bij een ander jaarkilometrage veranderen de kosten voor afschrijving, onderhoud en (de kans op) schade. Zodoende kan ik niet zomaar mijn kosten van voorgaande jaren projecteren.
Als ik het toch probeer te projecteren, kom ik uit op ongeveer 300 Euro per maand geschat:
Onderhoud: 70. (Totaalbedrag garagerekeningen gedeeld door 36 maand)
Benzine: 55. (1,45 Euro/Liter (budgetpomp), 1 op 13 bij 6000 km/jaar = 670 Euro/jaar)
Afschrijving: 50. Grove schatting van 600/jaar.
Verzekering/belasting: 100.
Overig: 25. Bijvoorbeeld ANWB-lidmaatschap, busje olie. Sluitpost.

Oja, het rijden.
De Mazda rijdt prima. Nu ik minder rij geniet ik juist van die keren dat ik rij. Alles doet het, de auto stuurt goed. Ook ziet de Mazda er nog netjes uit.
Verder is het een forse auto die goed meekomt met het moderne verkeer. Het lijkt alsof met het premium- en SUV-geweld op de snelwegen auto's steeds sneller en groter worden. Gelukkig heb ik met de Mazda nooit het idee met een oude, onveilige auto daartussen te zitten.

APK en kleine beurt

  • 192.600 km

De Mazda heeft een nieuwe APK en een kleine beurt gekregen. Er was 1 puntje voor de APK: een koplamp is opnieuw afgesteld.
Verder heeft de Mazda een "engine flush" gekregen en hij lijkt nu wat directer op het gaspedaal te reageren. Er zijn wat rubbers ingevet tegen krakend geluid in vermoedelijk de voorste schokdemper(s). Alles bij elkaar kost het 250 Euro. Niet slecht voor jaarlijks klein onderhoud aan een ruim 11 jaar oude auto met bijna 2 ton op de klok, lijkt me.
Wel is de koppeling binnenkort aan de beurt, maar dat is een slijtagedeel en valt de Mazda niet te verwijten.

Het afgelopen jaar lijkt er weinig tot geen olie verbruikt te zijn: af en toe flink gas geven en wegblijven van "Het nieuwe rijden" lijkt te helpen. Er is geen olielekkage geconstateerd, dus is het olieverbruik geweest.

Tijdens wassen valt (weer) op dat bepaalde delen van de carrosserie roestgevoelig zijn. Boven de voorruit, op de A-stijlen en boven de voorwielen zitten meerdere roestplekjes door steenslag. Deze heb ik aangestipt met lijnolie. De motorkap heeft geen roestplekjes, net alsof die beter beschermd is of iets dergelijks.

De Mazda rijdt nog steeds erg prettig. Ik vind het een feestje om in te rijden elke keer. Vanwege Corona is het van rijden de laatste tijd niet zoveel gekomen, slechts 6000 km het afgelopen jaar. Als het zo doorgaat dan haal ik de "klokje rond"-kilometerstand van 300.000 km pas over 18 jaar. Daarvoor is de Mazda vermoedelijk al ten onder gegaan aan roest of verplicht vervangen door electrisch vervoer.

De laatste keer heb ik Premium Euro98 E5-benzine getankt. Dit omdat de Mazda E10-benzine niet zo lekker lijkt te vinden en het niet goed schijnt te zijn om de auto lang stil te laten staan met E10 in de tank.
Mijn hoop is dat de Mazda een stuk zuiniger is met de Premium-benzine. Vanwege de weinige Coronakilometers is de volgende tankbeurt nog niet in zicht, dus daarover de volgende keer meer. Jawel, dit is een cliffhanger ..

Een update: Het wel en wee van wederom een jaar me

  • 200.000 km

De Mazda is de 200.000 km gepasseerd! Sinds "Corona" is mijn jaarkilometrage ongeveer 6000 km. Mijn werkgever stimuleert stimuleert nog steeds thuiswerken. Af en toe ga ik naar kantoor met de trein, omdat ik geen zin heb ik filerijden. Autorijden is leuk, maar na een uur (of langer) filerijden rij ik gefrustreerder (en onbeschofter) dan de stereotiepe Audi-rijder en dan zit ik liever met een krantje of laptop in de trein.

Verder rijdt de auto nog prima en rij ik er met plezier in. Ik denk weleens na over een electrische auto, maar het tweedehandsaanbod is niet wat het zou moeten zijn, dus dat gaat het voorlopig niet worden voor mij.
Veel zuiniger wordt de auto niet op E5-benzine, vergeleken met E10. Wel lijkt de auto lekkerder te lopen op E5. Meestal tank ik E5 in Duitsland. Vanwege Corona staat/stond de auto vaak stil en dat schijnt minder niet lekker te zijn met E10 in de tank. Het verbruik is minimaal 1 op 15 tot 17 met alleen 100 km/u op de snelweg. Het verbruik is ongeveer 1 op 10 bij korte stukjes met de airco aan.

Het afgelopen jaar zijn er een aantal mankementen geweest:
- Het Eerste Echte Mankement: De electrische spiegelafstelling was ermee gestopt. Echter las ik in een andere review de tip om het links-rechts-knopje van de spiegelafstelling ingedrukt te houden. Dit werkte. Blijkbaar maakt het knopje geen goed contact. Een nieuwe knoppenunit kost 25 Euro op Aliexpress en dat zou een mooi hobbyproject kunnen zijn :)
- Het kofferbakslot werkte opeens slecht. In de comments hieronder geeft Mikes aan dat dit ook bij zijn Mazda was gebeurd. Dit heb ik opgelost met contactspray.
- Vorige week knipperde het airbag-lampje (wederom net als bij Mikes). Bij de garage gaf men aan dat het een loszittende stekker onder de voorstoel was en dat ze die hadden vastgezet.
Een paar dagen na het garagebezoek ging het lampje weer aan. Wederom heb ik de contactspray ter hand genomen en alle stekkertjes onder de voorstoel behandeld. Daarna was het lampje weer uit.
- Verder kraakte de auto. Ik dacht dat het uit de voorkant van de auto kwam, de schokdempers ofzo. Totdat mijn zusje naast mij in de auto zat en zei dat het mijn stoel was. Dat klonk logisch, want vanaf de bijrijdersstoel is dat natuurlijk beter te horen.
De stoel zette ik altijd in de laagste stand. 2 Tikjes omhoog en het gekraak was voorbij!
- Verder moet het olieverbruik bijgehouden worden en af en toe een litertje bijvullen ..

Afgelopen week is de Mazda bij de garage geweest voor een grote beurt, wat 600 Euro kostte.
Bij de garage gaf men aan dat de accu slecht aan het worden is. Een aantal jaar geleden heeft het vervangen van de accu ervoor gezorgd dat de electrische ramen achter het weer deden. Wellicht vervang ik de accu als er meer electrische gekkigheid optreedt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.