Mazda 5 2.0 CiTD HP Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 2.0 CiTD HP Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 106.000 km
Ik verkeer ik een hele bijzonder situatie. Er staan bij ons twee Mazda5's voor de deur. De reden hiervoor is dat ik kort voor het 'krijgen' van deze diesel lease-auto, privé reeds een demowagen 1,8 Executive uit 2005 had gekocht. Deze beviel zeer goed en omdat wij vier kinderen hebben was de keuze voor ons snel gemaakt.
De 2,0 CiTD HP Executive is eigenlijk een Business uitvoering. Dat wil zeggen; als extra een vanuit fabriek ingebouwd navigatie systeem met achteruitrijdcamera en een groot inklapbaar scherm.
Het interieur wisselt veelvuldig van zakelijk gebruik (volgeladen kofferruimte) naar gezinsuitrusting. Grote pluspunten zijn daarom het eenvoudig op- en wegklappen van de stoelen op de derde zitrij en de schuifdeuren.
De hoge mpv-zitpositie en het vermogen van de HP diesel in combinatie met een goede wegligging, maakt de 5 voor mij een fantastische reisauto. Het gewicht van bijna 1.600 kilo wordt soepel op gang gebracht, blijft opvallend rustig bij plotselinge stuurbewegingen en het DSC-systeem doet feilloos zijn werk om alles weer tot een goed einde te brengen.
Als trekauto levert de motor ruim voldoende vermogen om de combinatie door bergachtig gebied te manoeuvreren.
Het is uiteraard geen sportauto maar je kunt er weldegelijk sportief mee rijden.
Gemiddeld verbruik van gemiddeld 1:15,6 is redelijk. Met 1.400 kg caravan blijft dit net boven de 1:10,
Na vervanging van de standaard Bridgestone banden voor Michelin Energy is het rolgeluid beduidend minder geworden, echter voorheen heeft het mij ook niet gestoord.
Conclusie; een betrouwbare fijne ruime auto met standaard een overcomplete uitrusting (CruiseControl, ClimateControl, DSC, etc). Ten opzichte van menig vergelijkbaar Europees model een gunstige aanschaf prijs!
UPDATE:
Na ruim anderhalf jaar tevreden de 100.000 km gepasseerd. Auto voldoet nog steeds ruim aan de verwachtingen en prestaties. Geen noemenswaardige problemen gekend met uitzondering van 'scheve' remschijven. Die door de dealer snel en vakkundig onder garantie zijn vervangen.
PROBLEMEN
De 5 heeft reeds twee beurten gehad en er zijn geen gebreken geweest.
Bij de tweede beurt is het mechanisme van de versnellingspook vervangen omdat deze nogal stroef van 1 naar 2 verplaatste. Er is een terugroepactie geweest voor een bevestiging van een motorsteun die gecontroleerd diende te worden. Deze werkzaamheden zijn goed en uiteraard onder garantie verholpen.
EINDE (Lease-contract)
- 170.000 km
Het zit er weer op wat betreft de samenwerking tussen deze heerlijke auto en mij. Sinds eind november 2009 rijd ik tijdelijk in een huurauto tot mijn nieuwe 5 eind januari geleverd gaat worden.
In de ruim twee en een half jaar heeft deze auto nauwelijks problemen vertoond en daarom besloot ik, ondanks wat tegenwerking van mijn werkgever, toch weer te kiezen voor dit type.
Het gemiddelde verbruik bleef bij mij uitkomen op ca. 6.7l/100km. (vlotte rijstijl, voornamelijk snelweg)
Onderhoud heeft geen grote verrassingen opgeleverd en motor heeft tot op het einde ook geen olieverbruik gehad. Al met al een zeer betrouwbare auto. Een aanrader dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.