Mazda 323 Sedan 1.5i LX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 Sedan 1.5i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 102.200 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
Ervaringen na iets meer dan een jaar
- 114.000 km
Na drie Nissans is het nu tijd voor een Mazda. De vorige auto (Nissan Almera) "kreeg" ik van mijn vader, nadat hijzelf een Hyundai Matrix heeft aangeschaft. De Nissan is zelf bijna 9 jaar in zijn bezit geweest en heeft voor zo ver ik weet alleen regulier onderhoud gehad, maar is "onder mijn hoede" helaas van achteren aangereden. Lijkt een soort van negatieve trend te worden, nadat dit bij mijn eerste Sunny ook gebeurd is. Hierna is besloten op zoek te gaan naar een andere auto.
Eisen bij aankoop waren: Japans of Duits / goedkoop (max. €3k) / niet ouder dan 10 jaar / acceptabele kilometerstand (max. 140k). Uiteindelijk deze blauwe Mazda 323 1.5i LX sedan gevonden voor €3100 met 102000 km van september 1999. Bij controle van het kenteken kwam een nieuwer type 323 naar voren, blijkbaar is dit een auto die een tijd lang ergens op een opslagterrein of achterin een showroom heeft gestaan. Interesseert me overigens niet, de auto zelf is prima. Nu, na iets meer dan een jaar, heb ik genoeg ervaring met de auto om een goed oordeel te kunnen vellen.
Comfort: voldoende. Stoelen in Japanners zijn over het algemeen niet gemaakt voor lange Nederlanders en dat is in deze auto niet anders. Aan de andere kant is er wel voldoende plek voor 4 mensen om fatsoenlijk te kunnen zitten. De kofferbak is ook gigantisch, dus bagage kan ook nog mee. Praktisch is deze auto wel wat minder dan de (3-deurs) Nissans, maar dat weet je van te voren bij een sedan. Hierbij is het jammer dat de achterbank wél maar de zitting niet naar beneden is neer te klappen. Daarnaast zit er tussen de kofferbak en de achterbank een afscheiding met gat, waarbij dit (kleine) gat de praktische bruikbaarheid van de neerklapbare achterbank nog verder beperkt. Overigens ben ik er wat uitrusting betreft wel op achteruit gegaan: waar de vorige Nissan een automaat, airco, 2 airbags, ABS, toerenteller, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling had heeft de Mazda alleen 1 airbag, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Daarentegen heeft de Mazda wel 2 bekerhouders, die iets te vaak gebruikt worden bij het wegrestaurant met grote M.
Prestaties: voldoende. De motor van 1.5 liter trekt niet de stenen uit de straat, maar voor alledaags gebruik meer dan acceptabel. Daarnaast interesseert het me totaal niet of ik als eerste weg ben bij het stoplicht, als ik dat wil ga ik wel met de motor.
Betrouwbaarheid: uitmuntend. De Mazda heeft het afgelopen jaar netjes zijn werk gedaan en heeft me nooit laten staan. Wel is de kabel tussen het hendeltje "kofferbak open" (dat naast de bestuurdersstoel zit) en de kofferbak zelf kapot, waardoor de kofferbak niet meer van binnenuit te openen is. Vervelend, maar wat mij betreft niet meer dan dat.
Gebruikskosten: goed. Benzineverbruik zit gemiddeld tussen de 1 op 13 / 14, verzekering is iets van €40 / maand en de wegenbelasting ook zoiets. Daarnaast heeft de Mazda in januari 2011 een beurt met APK gekregen voor €180 zonder bijzondere zaken. Gemiddeld was ik het afgelopen jaar ca. €200 / maand kwijt (zowel vaste als variabele kosten). Vind ikzelf een nette score.
Samengevat heb ik aan de Mazda voor weinig geld een fijne, betrouwbare auto met genoeg ruimte, waar weinig luxe in zit. Wat mij betreft ga ik nog een hoop plezier hebben van deze auto de komende jaren.
Ervaringen na 3,5 jaar
- 165.000 km
De meest opvallende zaken in de periode sinds de vorige review zijn de volgende:
De auto heeft één grote (€800) en één kleine beurt (€250) gehad. De grote beurt was erg prijzig maar betrof eigenlijk alleen maar aan slijtage onderhevige onderdelen.
Daarnaast heb ik met de rechter deur een paaltje geraakt. Gelukkig was er alleen schade op de deur zelf. Samen met een buurman heb ik een sloopdeur in dezelfde kleur in de auto gezet en viel de financiële schade met ca. €100 mee.
Last but not least heb ik voor €40 4 originele Mazda-wieldoppen gekocht.
Behalve bovenstaande zaken zijn er geen extra kosten gemaakt, behalve natuurlijk benzine, wegenbelasting enz.
Daarnaast blijft de Mazda het goed doen. We hebben sinds aanschaf ruim 60.000 kilometer gereden en er mankeert nog niets aan. Zoals op de foto´s te zien is zijn we geen mensen die de auto vaak poetsen - het is een gebruiksvoorwerp en zo wordt de auto ook behandeld. Neemt niet weg dat we er wel zuinig op zijn. Het verbruik zit altijd rond de 1 op 13 / 14 dus ook hier geen verandering.
Het blijft een betrouwbare auto die voor weinig geld blijft rijden. Totdat de auto serieus kapot gaat doen we hem dan ook niet weg.
Einde Mazda (medio juni 2014)
- 181.000 km
Nu de teller op ca. 181k kilometer staat begint de versnellingsbak hakerig te schakelen. Na een controle bij de garage blijkt de koppeling er aan te zitten komen.
Reparatie vinden we de auto, ondanks dat we in bijna 4,5 jaar geen bijzondere kosten hebben gehad, niet meer waard. Daarom hebben we besloten de auto in te ruilen op een andere auto. Vanwege gezinsuitbreiding hebben we besloten een praktischere auto te kopen. Dit is een Nissan Almera Tino uit juni 2005 geworden. Bij inruil toch nog €800 voor de Mazda gekregen, hopelijk hebben ze er in het Oostblok nog plezier van.
In de tussentijd heeft de Mazda gewoon prima zijn werk gedaan. In januari weer een kleine beurt en gewoon weer verder rijden.
Bedankt Mazda voor de fijne en betrouwbare kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.