Mazda 323 Sedan 2.0 DiTD GLX (1999)

autoreview

Mazda 323 Sedan

Signalement

Uitvoering323 Sedan 2.0 DiTD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toevallig deze auto in ’99 nieuw gekocht. Ik was eigenlijk op zoek naar een VW Golf TDI maar helaas deed de VWdealer destijds niet veel moeite een Golf TDI model beschikbaar te stellen om een proefrit te maken. Vervolgens dus bij de Mazadealer beland en na een proefrit met de 323 was ik verkocht. De 323 sedan vond ik er mooier uitzien dan de Fastbreak dus de keus was niet moeilijk. Later had ik daar wel spijt van maar dat vertel ik verderop in het verhaal wel.

Spijt van mijn keuze om een 323 ditd (direct ingespoten turbodiesel) aan te schaffen heb ik niet. Integendeel. De auto schakelt lekker licht en het dashboard ziet er eenvoudig maar overzichtelijk uit. Tevens is het bedieningspaneel gebruiksvriendelijk en toont het dashboard een degelijk en stevige indruk. Tot op de dag van vandaag hoor ik daar nog geen enkel piepend/krakend geluid. De stoelen zijn voor mijn benen iets te kort maar voor mijn rug bieden zij voldoende steun. In de GLXuitvoering zijn de stoelen voorzien van lendesteunen en dat is voor langere ritten wel zo prettig. Zelf ben ik 1.90 meter maar de 323 biedt voor de rest meer dan voldoende hoofdruimte. Ook achterin hebben volwassen mensen met een gemiddelde lengte voldoende hoofd- en beenruimte.

Wanneer ik de auto koud start, komt er een zwaar brommend dieselgeluid onder de motorkap vandaan. Dat geluid is echter na een aantal minuten verdwenen. Ondanks dat er ’slechts’ een 90 pk motor in huist kan de 323 makkelijk met het verkeer meekomen. De 323 ditd accellereert als een benzineauto. Op de duitse autobahn is er als eens een top van 190 km/h gehaald.

Het gemiddeld verbruik van de auto is 1:20. Met een volle tank van zo’n 55 liter is een actieradius van 1100 kilometer haalbaar, zeker als je tussen de 2000 en 2500 toeren schakelt.

De Mazda 323 Ditd is gewoon een fijne betrouwbare auto. De auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten, ook niet na zoveel kilometer. Het is altijd starten en lopen.

Wie een betrouwbare en een goedkope tweedehands auto zoekt, de 323 kan ik van harte aanbevelen. Ik zal hieronder nog even de (vooral) pluspunten en (weinig) minpunten weergeven

+ binnenruimte
+ schakelt subliem
+ betrouwbaar (vooral op lange termijn)
+ uitrusting (standaard airco op GLX, bekerhouders, ABS)
+ zuinige diesel
+ krachtige motor ondanks 90 pk
+ gebruiksvriendelijk
+ grote kofferruimte (416 liter)


- beugels van de kofferbakdeksel nemen bij het dichtdoen ervan wat ruimte in beslag vandaar dat ik achteraf liever een Fastbreak had gehad. Bij de Fastbreak heb je
makkelijker toegang tot de kofferruimte en kun je de achterbank in zijn geheel verschuiven en zo wat efficiënter met de ruimte omgaan.

- onderhoud bij de dealer is wel prijzig. (ik zal later op beknopte wijze een onderhoudshistorie weergeven.

-lage inruilwaarde (onbegrijpelijk voor zo’n auto). Zelfs bij de Mazdadealer. Die gaf er 2000 euro voor. Dan rest er voor mij maar een optie en dat is de auto lekker ’op’rijden en (als er niet te veel kosten aan zitten te komen) doorsparen voor een andere auto hetzij een Mazda 3 of een 323 Fastbreak.

PROBLEMEN

Airco defect;reparatie zou circa 500 euro kosten. Dat laat ik voorlopig achterwege aangezien je in dit land de airco niet direct nodig hebt.

ABS lampje bleef een keer branden;echter zonder problemen opgelost.

Momenteel een piepend geluid waarneembaar tijdens het remmen. Dat gaat bij de garage verholpen worden. Daar is een afspraak over gemaakt.

Verder een probleemloze en fijne auto.

Update 21/02/2006. Probleem tijdens het remmen verholpen. Wat bleek? Tijdens het krachtig remmen van de auto hoorde ik linksvoor een piepend geluid. De remblok linksvoor zat a.h.w. te vast op de remschijf. Onder garantie een nieuwe remschijf geplaatst. Ik heb nu een aantal malen krachtig geremd maar tot nu toe niets gehoord.

Update 14/04/2006
Toch besloten de auto met pijn in hart in te laten ruilen. Had er bijna 290000 kilometer op zitten. Omdat wij van het zomer naar Frankrijk gaan en we toch airco in de auto nodig hebben besloot ik de 323 in te ruilen. Mijn vriendin vond de 323 Fastbreak niet mooi en een 3 is boven ons budget. Zij wilde een VW Golf liefst zwart van kleur. We hebben een compromis gesloten en de 323 ingeruild voor een zwartkleurige SEAT Leon tdi 110 pk Sport. Dat is een heel andere auto dan de 323.

Toch kan ik zeggen dat de 323 een betrouwbare auto is en misschien komt het model suffig en saai over, hij heeft mij nog nooit laten staan. Ik zal t.z.t. (een aantal duizenden kilometers verder) wat over de SEAT Leon vertellen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens