Mazda 323 FastBreak 1.6 Exclusive (2002)

autoreview

Mazda 323 FastBreak 1.6 Exclusive (2002)

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst228.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 160.000 km

Onlangs deze Mazda gekocht bij een occasionbedrijf voor een redelijke prijs. Het model sprak mij aan en had al positieve ervaringen met dit merk, heb eerder in een 323 gereden, een witte sedan uit 1983 welke mijn 1e auto was.

Het betreft een 1.6 exclusive uit 2002. Het model is van na de update met als meest zichtbare verandering een andere neus en koplampunits met geïntegreerde knipperlichten en is voldoende uitgerust met een fabrieksaf nardi stuur, boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen enz. De wegligging is goed te noemen en ook de stoelen zitten prima De airco doet nog goed zijn werk de 16 kleppen motor levert meer dan voldoende vermogen. De motor is behoorlijk levendig, echter met lagere toerentalen soms wel bokkig. Het verbruik is naar mijn mening redelijk met een gemiddelde van 1 op 12 op korte afstanden naar mijn werk (8km) en 1 op 15 op lange afstanden.
Van rammeltjes op piepjes is bij dit exemplaar nog geen sprake wat toch netjes is voor een wagen van dik 11 jaar oud. Verder zijn er nauwelijks gebruikssporen aanwezig zowel in het interieur als exterieur.

Natuurlijk zijn er ook minpunten; de 5e versnelling is erg kort waardoor je met 120 km per uur een toerental hebt van 3800 r/m met natuurlijk hierdoor een hoger verbruik en meer motorlawaai.

Direct na aanschaf kreeg de mazda een beurt waarbij naast de motorolie en filter ook het lucht- en interieurfilter werden vervangen. Omdat onbekend was wanneer de remvloeistof was vervangen is dit ook gedaan met DOT 5.1 olie waardoor het rempedaal een stuk minder sponzig aanvoelt en het remgedrag nu weer zeer behoorlijk is.
Verder is uiteraard de gehele auto technisch nagelopen en ook meteen APK gekeurd.

Dit model is bekend met roestproblemen, met name rond de spatborden achter, ook mijn mazda heeft wat lichte beginnende roestschade. Een paar weken geleden hebben de onderkant en wielkasten een tectyl behandeling gehad ter preventie tegen meer roest.

Toen ik de Mazda een week had bleek de luchtmassameter defect te zijn met als gevolg dat de Mazda slecht oppakte vanuit lage toerentallen en beroerd stationair liep. De sensor nog proberen schoon te blazen, echter zonder resultaat, heb toen een nieuwe besteld en gemonteerd waarna dit probleem was verholpen.

Twee weken hierna een volgende probleem, stotteren en een motor die met steeds kleinere tussenpozen op 2 cilinders liep, de gehele ontsteking nagelopen, bougies en kabels waren in orde, bleek dat één van de twee bobines defect was, heb deze vervangen waarna de wagen weer als een zonnetje reed.

Een update zal nog volgen.

Distributieriem

  • 164.000 km

Vandaag de distributieriem + loop en spanrollen laten vervangen en meteen de waterpomp laten vernieuwen aangezien de boel toch open moest.Bij dit type motor loopt de waterpomp niet over de distributieriem maar over de multieriem. Echter om bij de waterpomp te komen moet wel de distributie losgehaald worden dus dit maar meteen laten meenemen.

Ervaring na een paar duizend kilometer.

  • 168.000 km

Inmiddels heb ik een paar duizend kilometer met de Mazda gereden en ik kan zeggen dat deze auto mij goed bevalt ondanks wat technische problemen en noodzakelijk onderhoud kort na aanschaf. Motorisch loopt hij nu goed en qua comfort is het goed uit te houden, ook bij langere ritten van meerdere honderden kilometers. Het gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1 op 14. (Berekend bij de pomp) Ik maak overigens wel relatief veel snelwegkilometers. Olieverbruik heb ik na 8000 kilometer (sinds laatste motoroliewissel) nog niet geconstateerd.

Update na vakantierit

  • 178.000 km

Onlangs teruggekomen van een vakantie in het Italiaanse Toscane. De Mazda heeft zich in de 3000 gereden kilometers goed gehouden met lange snelwegafstanden in hoge buitenlucht temperaturen en stevige ritten op bergweggetjes. Met de goed werkende airco was dit goed uit te houden en na uren rijden konden we zonder rugklachten uitstappen dankzij de goede zit in de stoelen. Een paar dagen na thuiskomst een korte check gedaan, hieruit bleek dat ook de motor zich goed heeft gehouden, nauwelijks olieverbruik, zo'n 2 a 3 millimeter op de peilstok.

Onderhoudsbeurtje

  • 185.700 km

Van de week heb ik de kleine beurt aan de Mazda uitgevoerd, naast de motorolie en filter wissel tevens de bougies vervangen door Denso Iridium longlife bougies. Hierdoor loopt de motor wat netter, vooral stationair, liep namelijk met een (soms behoorlijk) onregelmatig toerental. Ook is er een nieuwe accu geplaatst, de oude kon nog maar net de startmotor rondkrijgen op de laatste koudere ochtenden. Ik weet niet hoelang deze er al inzat, in ieder geval al toen ik de auto anderhalf jaar geleden kocht, daarvoor had de Mazda een half jaar stilgestaan. Tevens is de massa klem (-pool)vervangen, deze was enigszins dolgedraaid en maakte dus onvoldoende contact met de accupool.

De volgende beurt zal gebeuren bij +-200.000 km op de klok. Binnenkort zullen tevens de banden (voorzijde) aan de beurt zijn, er is nog voldoende profiel, echter er zijn droogte/ouderdomsscheurtjes zichtbaar.
Verder gaat de Mazda nog als de wind en ligt de wagen nog strak op de weg. Ik ben nog dik tevreden met mijn Japanner.

APK en wat reperaties

  • 194.500 km

Afgelopen week de linkermistlampunit aan de voorzijde vervangen, het glas was door steenslag kapot gegaan. Om de unit te kunnen wisselen was het nodig om de bumper gedeeltelijk los te halen omdat anders de twee van de 4 bouten niet bereikbaar zijn.

Verder zijn de stabilisator-verbindingsstangetjes en rubbers vervangen. De rubbers waren uitgedroogd en gescheurd. Nu helt de koets wat minder over tijdens het bochtenwerk. Gisteren is de Mazda naar de garage geweest voor de APK, is hier zonder op- of aanmerkingen doorheen gekomen.

Onderhoudsbeurt en remmen

  • 199.000 km

Een grote beurt aan de Mazda uitgevoerd, olie, lucht en interieurfilter vervangen evenals de motorolie. Verder de sloten, scharnieren enz. ingevet. Tenslotte de boel even nagelopen/gecontroleerd. De laatste maanden trok de Mazda naar rechts bij hogere snelheden en tijdens het remmen trilde het stuur, oorzaak een vastgelopen remcilinder rechtsvoor waardoor de remschijf krom is getrokken door de hitte. (De schijven waren sowieso aan vervanging toe.) De remcilinder vervangen door een nieuw exemplaar. Tevens de schijven en blokken aan de voorzijde vervangen. Na de boel ontlucht te hebben rijdt en remt de wagen weer naar behoren. Nu nog een paar honderd kilometer inremmen.
Met 6 uur werk en 360 euro aan onderdelen en materialen moet de Mazda het weer de eerste 15 tot 20.000 kilometer (hopelijk)kunnen volhouden.

Onderhoud

  • 220.000 km

De Mazda is voorzien van een set nieuwe Vredestein banden, heb tevens zelf de motorolie en filter verwisseld. Uit de roestinspectie bleek dat de Mazda nog niet is aangevallen door de roestduivel. Wat me wel opvalt is dat er een bonkend geluid hoorbaar is vanuit de voorwielophanging. Op het eerste oog niks kunnen ontdekken wat de oorzaak is. Rubbertjes lijken in orde en de wielen hebben geen speling. Qua wegligging merk ik niets bijzonder ondanks mijn "sportievere" rijstijl. Over een maand moet hij APK gekeurd worden, maar even afwachten.

Einde diensttijd

  • 228.500 km

Ondanks het recente onderhoud is de Mazda nu ingeruild op een Volkswagen Passat Variant uit 2004. Een hele andere auto, maar vooral groter wat aansluit op onze huidige situatie. We hebben veel plezier gehad van de Mazda en hopen stiekem dat een volgende eigenaar nog veel plezier zal hebben van deze toch mooie en rappe japanner. Hierbij sluit ik dan ook dit review van deze auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.