Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 FastBreak 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 136.300 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Ervaringen
- 141.000 km
Bij toeval gevonden bij de dealer in februari 2009. Was eerst op zoek naar een Peugeot 306, maar toen zag ik deze staan. Proefrit gemaakt in februari in de sneeuw. De auto beviel goed en ben over gegaan tot koop.
Mijn ervaringen tot nu toe.
De auto is voor zijn bouwjaar (1999) goed voorzien van opties. Electrisch bedienbare spigels en ramen voor, trekhaak en airco. De airco is zeker een uitkomst, vooral wanneer het vochtig is en de ramen beslaan. Binnen een halve minuut heb je weer vrij zicht! Ook een heel groot pluspunt is dat de kachel binnen een kilometer lekker warme lucht de auto in blaast, zodat je niet lang in de kou hoeft te zitten!
De afwerking is typisch Aziatisch, veel gebruik van grijs/zwart hard plastic. Het zit echter wel degelijk in elkaar. Nog geen last gehad van rammeltjes/kraakjes.
De auto is ruim en mede door zijn stationcar achtige look is zijn bagageruimte erg nuttig te gebruiken. Met de achterbank neer kon ik een koelkast een een vriezer vervoeren. Daarnaast kunnen de mede achterpassagiers hun benen goed kwijt. De hoofdruimte is wel een nadeel omdat het een vrij lage auto is, mensen van boven de 1.90 komen bijna tegen het dak aan. De stoelen, met grijze veloursbekleding zitten goed. Al bieden ze wanneer je "hard" en bocht in gaat weinig zijdelingse steun.
Rijeigenschappen:
De 1.5 16v met 88 pk is een fijne motor, al mist hij wel trekkracht onderin (beneden de 2500 rpm), daarboven gaat hij uitstekend met het verkeer mee. Trek je hem even goed door, dan heb je tussen de 5000 en 6000 rpm een soort van extra "boost". De motor heeft een stevige shoke, als ik de auto met koud weer start draait hij ongeveer een minuut 2000 rpm en zakt daarna pas terug. In de zomer, bij wat warmer weer draait hij ongeveer 1500 en zak ook iets sneller terug naar ong 750 rpm. De auto is wel lawaaierig, zeker als je boven de 130 km/h rijd. Dit komt mede door het "dunne" plaatwerk. Op het plaatwek is echter na 11 jaar nog geen vorm van roest te bekennen!
De auto vind ik vrij comfortabel, werkt oneffendheden redelijk weg. Bij zware belading voel je dat de oneffendheden moeilijker worden opgevangen. Het gaspedaal vond ik in het begin nogal nerveus, maar dat is gewoon gewenning. De remmen zijn vrij direct en makkelijk (licht) te bedienen, in tegenstelling tot een Opel Astra uit 1999 waar ik mee moest remmen en echt stevig op het pedaal moest trappen.
Al met al een prima auto: ruim, luxe en comfortabel!
Het stuurgedrag is niet top, maar wel voldoende. De communicatie naar de bestuurder is wat vaag, vooral in lange bochten.
Het verbruik ligt tussen de 1:11,4 en de 1:12,8. Wat opzich niet gek is als je kijkt naar de gemiddelde fabrieksopgaaf van 1:13,3
Problemen
maart 2009
Het hitteschild/beschemschild boven de uitlaat was los gegaan, waardoor hij vrij op de uitlaat lag. Dat veroorzaakte een geluid alsof je rijd met een erg lekke uitlaat. Schild weer (kosteloos) vastgezet bij de dealer.
Algemeen
Ik heb soms het idee dat de motor inhoud, vooral als de motor koud is. Dan heb ik het idee dat wanneer ik het gas intrap er eigenlijk niks gebeurd. Wat zou dat kunnen zijn? Heeft iemand dezelfde problemen gehad of ervaring ermee?
*update 4 mei 2010*
Het inhouden van de motor is eigenlijk spontaan opgehouden, het laatste halfjaar heb ik daar geen last meer van gehad.
*update 6 januari 2011*
De accu vervangen eind november 2010 voor € 120,-.
Ineens begon de motor weer te stotteren/inhouden, wat heeft geresulteerd in het vervangen van de luchtmassameter voor € 217,-. Hierna is het probleem verholpen.
*update 4 mei 2010*
- 144.000 km
De auto is medio februari voor de APK geweest, tezamen met een grote beurt. Qua APK mankeerde er helemaal niks aan, dan was ik voor een paar tientjes klaar geweest. Bij de grote beurt zijn alle filters vervangen en ook alle vloeistoffen zijn ververst. Het enige probleem dat naar boven kwam, waren de stabilisatorstangetjes recht en linksvoor. Deze waren versleten Ik heb deze laten vervangen voor ongeveer € 240,00 inclusief montage. Helaas waren ze er twee uur mee bezig geweest, waardoor het arbeidsloon behoorlijk opliep. Al met al was ik voor de grote beurt en de APK een behoorlijke zak met duiten kwijt: € 675,00! Maar nu is de auto dan ook weer tip top in orde.
Ik heb geen problemen ondervonden met het koude weer van afgelopten winter, het was altijd starten en lopen! Het verbruik steeg wel flink, gemiddeld reed ik in de winter 1:10,2.
Al met al nog steeds en prima auto die ik naar volle tevredenheid kan besturen.
*update 6 januari 2011*
- 147.000 km
Eind mei 2010 heb ik een setje velgen (van een Mazda 2) met zomerbanden via Marktplaats op de kop getikt. Deze banden hebben een breedtemaat van 195, terwijl mij oude 14" op 185 stonden. Dit minimale verschil is duidelijk te merken op de weg. De auto ligt stabieler op de weg en heeft, vind ik, een beter rijgedrag/stuurgedrag.
De zomerbanden heb ik begin november 2010 vervangen door winterbanden met een profiel van 7/8 mm die ik gekocht heb voor 225 euro via Marktplaats bij een dealer. De banden waren afkomstig van precies eenzelfde Mazda 323 FastBreak uit hetzelfde bouwjaar. Ik moet bekennen, dat met de sneeuw van afgelopen weken, dat het toch een stuk beter en vertrouwder rijdt dan met zomerbanden die ik er vorig jaar onder had zitten. Tijdens het wisselen van zomerbanden naar winterbanden hebben ze even een wintercheck uitgevoerd, waaruit bleek dat de accu matig was en eingelijk wel, voordat de echte winter zou beginnen, vervangen moest worden. Dit advies heb ik ter harte genomen en de accu is eind november 2010 vervangen voor € 120,-.
Begin december 2010 begon de auto ineens te stotteren/inhouden wanneer ik rond 120 km/h reed. Even daarna was het weer weg. Een paar dagen later was het stotteren/inhouden weer terug bij de 120 km/h, maar het verdween niet. Wanneer ik op binnenwegen reed tot max. 80 km/h was er niks aan de hand... Even daarna was ook de trekkracht weg, er zat geen "pit" meer in de auto.
Ik heb de auto toen op een middag, ergens half december, bij de dealer gebracht. Na een 2,5 uur zoeken (het was inmiddels 17.00) hadden ze het probleem nog niet kunnen vinden. Ik heb toen een auto mee gekregen en ze zouden er de volgende dag weer mee bezig. Twee dagen later belden ze mij op, met de mededeling dat de luchtmassameter kapot was en dat het vervangen door een merk-exemplaar mij € 380,- ging kosten exclusief montage...
Ik heb toen naar een Mazda dealer bij mij in de buurt gebeld, met de vraag wat zo'n onderdeel bij hun zou gaan kosten. Ik kreeg als antwoord dat de prijs van € 380,- bij hun vandaan kwam (de auto was bij de Mazda dealer uitgelezen) omdat de garage waar ik hem in onderhoud heb (een Peugeot garage) mijn auto naar de Mazda dealer had gebracht omdat ze het probleem blijkbaar niet zelf hebben kunnen vinden...
Al met al heb ik mijn garage (de Peugeot dealer) gevraagd of ze ook een imitatie-exemplaar konden plaatsen, omdat de prijs daarvan "maar" € 120,- was (die gok wil ik wel nemen, ik kan 3x een imitatie-exemplaar laten monteren voor de prijs van één merk-exemplaar). De uiteindelijke kosten voor het vervangen van de luchtmassameter was € 217,- inclusief montage.
*update 15 juni 2012*
- 158.000 km
De Mazda heeft in februari een APK + een kleine beurt gehad. Geen prolemen! Voor € 215,- kan hij er weer een jaar tegen aan!
De auto heeft geen rare dingen gedaan, altijd probleemloos kilometers maken. Het enige "probleempje" was dat de bevestiging van het uitlaatsierstuk was afgebroken en daardoor een nieuw sierstuk heb moeten aanschaffen. Maarja, voor € 20,- hoort u mij niet klagen.
Ondanks dat de auto mij uitstekend is bevallen heb ik op 15 juni 2012 "afscheid" moeten nemen. Ik heb de 323 FastBreak ingeruild voor een andere Mazda, een Mazda 3 2.0 S-VT GT-M waar ik nu een veelheid aan prettige kilometers hoop te mogen maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.