Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2020)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2020)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst9.400 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 500 km

Vanwege het lagere aantal te rijden autokilometers per jaar en de toereikendheid van een kleinere auto, zijn we op zoek gegaan naar een vervanger voor onze eerdere grote diesel-stationwagen (Jaguar XF Sportbrake). Met als zoekcriteria: bovengemiddeld comfortabel, hatchback, laag verbruik (benzine, eventueel hybride), automaat en een goede audioinstallatie. En dit alles in een fraaie verpakking.

De shortlist bevatte uiteindelijk de Kia Xceed, Mazda 3 en Mazda CX30. De genoemde merken hebben als nadeel (of als voordeel, net hoe je dat bekijkt) dat je maar een paar uitvoeringen per model hebt, met een beperkt aantal opties. Bij showroom-bezoek en uit autotests komt goed naar voren dat Kia heel veel biedt voor een goede prijs (waaronder 7 jaar garantie), terwijl de nieuwe Mazda's ingetoger en luxer overkomen. Alsof je een Kia meer met je hoofd koopt, en een Mazda vooral met je hart. De Xceed is praktischer en ruimer, maar opvallend was dat JBL-audioinstallatie in NL alleen te krijgen is als je de duurste uitvoering kiest (en de PHEV-versie bleek deze JBL helemaal niet als optie te kunnen bieden). Dit in combinatie met het fraaiere interieur van de Mazda, deed de Xceed als eerste afvallen. Bij Mazda ging het dan nog om de 3 en de CX30. De CX30 is wat praktischer (iets meer laadruimte, hogere instap) maar uiteindelijk de fraaiere, sportievere vormgeving van de 3 gaven de doorslag. De CX30 ziet er in echt beter uit dan op foto's, met al dat kunststof aan de onderzijde en rondom de wielen, het blijft een ontwerp dat wat wringt.
De proefrit met de 3 overtuigde snel (G-motor met automaat). Aanvankelijk waren we op zoek naar een jong-gebruikt model met de G-motor. Dankzij een passend voorstel van de Mazda-dealer Pierre in Heerhugowaard voor onze oude auto in combinatie met een bij de importeur op voorraad-zijnde Mazda 3 (Luxury-uitvoering, Skyactiv-X motor en 6-trapsautomaat) is het dus een nieuwe geworden. Bij andere auto's zouden we niet snel een rode kleur kiezen, maar de Soul Red Crystal-lakkleur is erg fraai en had zelfs onze voorkeur. Deze modeluitvoering met de X-motor wordt standaard inclusief zwarte 18" velgen geleverd, niet helemaal onze smaak maar het misstaat de auto absoluut niet. Deze week konden we de Mazda 3 ophalen. Ondanks de coronamaatregelen kon bij de Mazda-dealer op een prettige wijze, en alles correct volgens afspraak, de auto worden afgeleverd.

En wat zijn de eerste ervaringen met de Mazda 3, nu er een aantal korte ritten en inmiddels een lange trip mee is gemaakt? Die zijn uitermate positief. Ik had vooraf grondig onderzoek gedaan naar de nieuwe 3, o.a. aan de hand van reviews van autowebsites en ervaringen van andere eigenaren.
Wat als eerste opvalt als je erin stapt is dat het een luxe interieur heeft. Zachte materialen, alles voelt goed en solide in elkaar geschroefd. Een plek waar je je thuis zal voelen tijdens autoritten. Standaard komt deze uitvoering met donkere hemelbekleding en getinte achterportier-ruiten, het is er dus wat donkerder dan in andere auto's. Geen probleem voor ons, maar als je daarvoor gevoelig bent wel een punt om vooraf af te wegen. De lederen stoelen zitten heerlijk en zijn goed instelbaar voor zithouding.
Het Mazda Connect systeem voor instellingen, audio, telefonie en navigatie gebruik je met een draaiknop plus enkele omliggende drukknoppen (het systeem heeft geen touchscreen). Dit lijkt zover ik weet op wat je bij Audi of BMW ook aantreft. En werkt prima. Via dit systeem kun je hele reeks aan voertuiginstellingen wijzigen.
Het Bose-audiosysteem klinkt heel behoorlijk, daar ben ik dik tevreden over. Het lukt zelfs om mijn 12 jaar oude iPod Classic via USB te gebruiken en te bedienen via het Connect systeem.
Apple Carplay werkt ook (telefoon aansluiten met USB-kabel, Siri moet wel op je iPhone aangezet zijn), maar zal daar vermoedelijk niet veel gebruik van maken. Muziek speel ik namelijk af via de iPod, telefoongesprekken lukken goed via Bluetooth (prima geluidskwaliteit trouwens) en het Mazda-navigatiesysteem heeft tot op heden geen missers vertoond (de begeleidende computerstem die straatnamen uitspreekt maakt soms komische verbasteringen).
De Skyactiv-X motor rijdt goed met automaat. Het is een turboloze-benzinemotor, je moet dus goed toeren maken als je meer kracht uit de motor nodig hebt. Dat komt bijna niet voor. Moest eenmaal bij invoegen op een provinciale weg deze extra kracht aanspreken en dat verliep voldoende goed, maar het voelde niet als de 180 pk die de auto technisch gezien aan boord heeft. Het is geen scheurijzer, dat was vooraf bekend en is dus ook geen verrassing. Ondanks de revolutionaire techniek in deze X-motor (dieseltechnologie in een benzinemotor), rijdt het als een stille en comfortabele benzinemotor, die op een lineaire wijze zijn vermogen opbouwt bij gas geven. En die -zover ik heb kunnen zien- al aardig zuinig rijdt, verbruik zweeft rond de 5,3-5,8 liter per 100 km op een langere rit (combi van 75% snelwegen en 25% stadsverkeer). Moet mij nog nader verdiepen in de betekenis van de verbruikscijfers.
De informatie achter het stuur oogt weliswaar overzichtelijk (combinatie van echte klokken en een beeldscherm daartussen), ik moet er nog aardig aan wennen en vind het minder overzichtelijk dan in eerdere auto's. De projectie in het voorruit van o.a. de snelheid, snelheidslimiet ter plaatse (is meestal accuraat), cruisecontrol instellingen en navigatieaanwijzingen is erg plezierig.
De cruisecontrol heb ik tot op heden alleen gebruikt in combinatie met de radar (om afstand te houden tot een voorligger). Moet nog uitzoeken of de radar uitgeschakeld kan worden. Ik merk namelijk dat de auto soms wat te overenthousiast snelheid terugneemt als een voorligger in de buurt komt, dit mag (en kan) subtieler verwacht ik (software-update?).
Stuurgedrag en wegligging van de Mazda 3 zijn goed. Hij ligt solide op de weg en neemt rotondes prima. In vergelijking met de XF Sportbrake (die had luchtvering aan de achterzijde) is het rijden over drempels in een woonwijk wel minder prettig (stoterig/bonkig gevoel). Kwestie van snelheid wat meer terugnemen, geen punt voor ons.
Wel zal ik snel in de veiligheidssystemen duiken en de instellingen op onderdelen aanpassen. Die geven aardig wat waarschuwingen, visueel in de display achter het stuur en/of met waarschuwingsgeluiden. De dode-hoek waarschuwingslampjes in de buitenspiegels vind ik prima, het geluid dat daarbij klinkt echter niet. Want als je je knipperlicht aanzet, omdat de baan waarop je rijdt bijvoorbeeld de rotonde gaat verlaten, dan klinkt er een waarschuwingssignaal dat je lijkt te willen behoeden voor een bijna-botsing (tja, er rijdt dan iemand naast je op een andere rijstrook en beide partijen zijn niet van plan van rijstrook wisselen).
Algemene slotsom in de eerste week: ik ben erg tevreden met de overstap naar deze Mazda 3. Een zeer comfortabel automobiel, voelt solide en bedrijfszeker aan en is een plezierige plek om in te vertoeven tijdens autoritten.

Comfortabele rijdersauto

  • 6.000 km

Inmiddels zijn we ruim een halfjaar verder met de Mazda 3 en staat er ca. 6000 km op de teller. Het aantal afgelegde km's is lager dan normaal, vanwege de coronamaatregelen. Tijd voor een update.
De auto bevalt prima en gedraagt zich probleemloos. De auto stuurt prettig en precies, ook met de sneeuw pasgeleden voelde deze betrouwbaar en voorspelbaar. Eén keer zijn we bij de dealer langsgeweest. De ruitenwisser tikte namelijk regelmatig tegen de A-stijl bij het rijden in stevige regenbuien. Onder garantie is dit toen netjes bijgesteld.
Ik heb leren leven met de vaker benoemde adaptieve cruise control, het systeem reageert nogal nadrukkelijk met afremmen (of gas terugnemen) als er verder voor de Mazda uit bijvoorbeeld een andere auto invoegt of dichterbij komt. Het tactisch gebruik van de 'cancel' en 'resume' functies van de ACC is inmiddels een tweede natuur geworden.
De Lane Keep Assist-functie geeft wel eens ten onrechte een melding (er vindt dan nog geen stuurcorrectie plaats). Er zijn dan vage markeringen of een soort slijtagepatronen in het asfalt te vinden, in de rijrichting, die de camera interpreteert zoals de normale strepen aan de zijkant van de rijbaan.
Wel schrok ik drie keer van een soort 'nu remmen'-melding zichtbaar tussen de klokken, ondersteund door een waarschuwingsgeluid. Zonder dat sprake was van een dreigende situatie. Ik interpreteerde dit eerst als een camera die onnodig ver vooruit dacht (bijv. op een 60 km weg kwam in een flauwe bocht een tegenligger tegemoet, keurig op diens eigen weghelft, terwijl de Mazda dacht dat een frontale botsing aanstaande was). Ik hoopte vooral dat er geen automatische (en onnodige) noodstop zou volgen op de waarschuwing. Die noodstops zijn uitgebleven. Heb zojuist de handleiding nageslagen, de meldingen zouden voort kunnen komen uit het Driver Monitoring systeem, een camera die in gaten houdt of de bestuurder voldoende alert blijft. Het DM kan echter interpretatiefouten maken als de bestuurder zijn blikrichting verandert (zal ongetwijfeld wel eens gebeuren) en/of brildragend is (dat laatste is het geval). Zal erop letten mocht zo een waarschuwing zich herhalen.
Het verbruik van de Skyactiv-X motor schommelt nu tussen de 5,7-6,7 km per 100 km, met veel relatief korte ritten in de regio. In de zomervakantie zijn we met het gezin een paar dagen richting Zeeland geweest, inclusief een aantal weekendkoffers aan bagage. Het verbruik was ca. 5,6-5,8 km gemiddeld over de gehele trip en dat viel dus erg mee. De motor gedraagt zich verder als een normale en stille benzinemotor, je merkt eigenlijk niets van het feit dat er een speciale techniek achter schuilgaat. Alleen als je eens snel moet optrekken, dan hoor je de motor nadrukkelijk, maar auto en motor sporen je onbewust aan tot een relaxte rijstijl (zonder als een slak te gaan rijden hoor, integendeel).
De Mazda 3 blijft een bijzondere verschijning. Het plaatwerk rondom de Mazda 3 kent mooie glooiende vormen in het ontwerp. Als je erop drukt aan de buitenzijde, kun je op verschillende plekken wat beweging erin krijgen. Mogelijk hoort dit zo, misschien is daar wel een goede technische verklaring voor (gewichtsreductie?), voor mij als technische leek komt het wat 'goedkoop' over (minder bevestigingspunten, of dunner plaatmateriaal?). Was dit niet gewend bij eerdere auto's, maar die bevonden zich in een andere prijsklasse.
Apple Carplay wordt wel frequent gebruikt, om muziek af te spelen. De ingebouwde iPod-functie van de Apple smartphone heeft de functie van de losse, oude iPod-Classic overgenomen (met nu 100 GB muziek opgeslagen in het telefoongeheugen). De oude iPod was namelijk wat traag bij het bladeren door de muziekcatalogus via het Mazda Connect-systeem. En zover ik mij herinner moest je de iPod loskoppelen als de Mazda niet werd gebruikt, om te voorkomen dat de iPod-accu snel leegliep. De muziek opgeslagen in de Apple smartphone kun je zowel draadloos (via Bluetooth) als met Apple Carplay (via de USB-kabel verbinding) doorzoeken en afspelen. Ik heb de indruk dat via Apple Carplay de geluidskwaliteit nog iets beter is (strakker klankbeeld in de lage tonen). Apple Carplay speelt ook Spotify-muziek af vanaf de smartphone, dat werkt prima. En de Bose-audio stemt nog steeds tot tevredenheid!
Voor navigatie gebruik ik uit gewoonte nog steeds het Mazda Connect-systeem, geen problemen mee gehad. Dit werkt ook, als je gelijktijdig Apple Carplay gebruikt voor muziek af te spelen. Je switcht op het scherm eenvoudig tussen Connect en Apple Carplay.
Samengevat is de Mazda 3 tot op heden een betrouwbare, zeer comfortabele en fijne rijdersauto, met goede verbruikscijfers en soms wat overactieve veiligheidssystemen. Met vertrouwen op naar vele plezierige kilometers!

Software update

  • 8.300 km

Pasgeleden ontving ik van Mazda Nederland een brief over een terugroepactie voor een software-update van de 'control units' van onze Mazda 3. Er zou een software-fout zitten in de climate control unit (CCU) en body control module (BCM) waardoor deze niet direct in de slaapmodus zouden kunnen schakelen als het contact van de auto wordt uitgezet. Verder zou de software-update een verbetering bevatten voor de Radar Cruise Control (MRCC), waardoor die deze minder gevoelig zou reageren met versnellen en vertragen bij snelheidsaanpassingen t.o.v. een voorligger.
Deze week heeft de auto de gratis update bij de Mazda-dealer ondergaan (half uurtje werk). Het is inderdaad te merken dat de cruise control relaxter omgaat met bijv. een auto die vlak voor je invoegt. Waar in het verleden de Mazda 3 dan nogal erg voortvarend afremde om afstand te creëren ten opzichte van de voorligger, verloopt dit nu aanzienlijk relaxter en soepeler. Het klinkt soms alsof de Mazda de snelheid geleidelijk laat teruglopen door 'op de motor af te remmen' (zoals je dat bij een automaat kunt doen door één of twee versnellingen handmatig terug te schakelen, m.b.v. de schakelflippers achter het stuur). Verder poogde de Mazda eerder je bij het overrulen van de cruise control-snelheid, bijv. bij de start van een inhaalactie, je wat schokkerig weer af te remmen indien de radar vond dat je de voorganger te dicht naderde (terwijl er nog genoeg ruimte voor de auto bestond). Ook dit is verholpen.
Ben positief over deze software-update!

Een paar weken geleden trof ik de auto overigens aan met een lekke voorband (door een brokje glas dat erin was gereden). Mijn 1e lekke band ooit! De wegenwacht van Mazda heeft ervoor gezorgd dat de auto naar een bandenspecialist kon komen, alwaar een nieuwe band erop is gezet.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 9.400 km

De auto is nu bijna een jaar in bezit en heeft gisteren zijn eerste onderhoudsbeurt gehad bij de Mazda dealer. De auto heeft een jaar probleemloos gefunctioneerd en bij de beurt zijn er geen bijzonderheden naar boven gekomen. Er is nog even extra (gratis) gekeken naar de airco (bij het online plannen van een beurt was dit een keuze-optie, had ik niet aangekruist want dacht dat dit een standaardonderdeel van de beurt zou zijn). En verder is de kaart van het navigatiesysteem bijgewerkt, wel zo prettig. Toevallig moest ik gisteravond naar een adres in een nieuwe woonwijk ergens, dat er toch niet in stond (maar er werd nog aan de bestrating aldaar gewerkt, zou dat het zijn?).
Bij eerdere auto's van andere merken werden die na een beurt altijd even door de wasstraat gehaald. Bij mijn Mazda-dealer blijkbaar niet (de kosten van een beurt zijn ook lager dan voorheen), geen probleem hoor.
Als leenauto kreeg ik een handgeschakelde Mazda 2 mee (nieuwste model). Interieur van de 2 ligt duidelijk op een lager niveau dan bij de Mazda 3. Wel is het een goed en pittig rijdende auto. De geroemde Mazda handbak ervaarde ik nu voor het eerst, die werkt prettig en is door combinatie met de motor vergevingsgezind (alsof ik een dieselauto reed).

Voor mij draait de SkyActiv-X motor als een gewone, zuinige benzinemotor, ik merk geen verschil of bijverschijnselen van de nieuwe techniek. Het ontbreken van een turbo en de soort automaat maken van de Mazda 3 geen scheurijzer, maar wel een prettig rijdende auto, die zeker lekker vlot en met een lineaire vermogensopbouw rijdt. Tja, de demping is wat hard/bonkig als je over drempels rijdt in een woonwijk, maar dat zegt misschien meer over de auto's die we voorheen reden...

De recente software-update voor de Mazda 3 (zie de vorige update) is nog steeds een zegen voor de radar cruisecontrol, wat een verschil met voorheen! En een aangepaste afstandsinstelling van deze cruisecontrol blijft nu behouden, ook als de auto een aantal dagen niet is gebruikt. Voorheen viel die dan terug naar de fabrieksinstelling.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.