Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 3

Mazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury

Zelfontbrander met zelfvertrouwen

50
Mazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury
Mazda 3 SkyActiv-X 180 LuxuryMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury neusMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury achterkantMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury dashboard interieurMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury achteruitrijcameraMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury knoppenMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury handbakMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury kofferbakMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury motorMazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury achterbank
  • Jan Lemkes
  • Autotest
5 april 2020 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 46 2019
AutoWeek 46 2019

Je leest het in AutoWeek 46 2019

Mazda is lekker bezig. Na de introductie van een bijzonder fraaie nieuwe 3 introduceert het merk in diezelfde auto een revolutionaire nieuwe motor, de veelbesproken Skyactiv-X. Of die motor een voorsprong neemt op de kleine turboblokjes van de concurrentie mag hij aantonen.

De Mazda 3 is nu een goed jaar onder ons en het moet gezegd dat de auto indruk maakt. Net als zijn voorganger scoort de auto dankzij een uitzonderlijk fraai interieur, goede rijeigenschappen, bijzondere techniek en een eigenzinnige koets. Toch komt de auto pas nu volledig tot zijn recht, want vanaf het begin was duidelijk dat dit model en de CX-30 als eerste worden voorzien van de nieuwe Skyactiv-X-motor. Over deze motor wordt al jaren gesproken, en niet zonder reden. Het blok is de eerste benzinemotor die grotendeels werkt als een dieselmotor. De SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), zoals het blok is genoemd, maakt nog wel gebruik van bougies, maar vertrouwt de verbranding onder de meeste omstandigheden grotendeels aan de compressie toe. De zelfontbrander op benzine moet de lage NoX- uitstoot van een benzinemotor combineren met het lage verbruik en het hoge koppel van een diesel en maakt daarbij ook gebruik van een compressor en Mild Hybrid-techniek. Interessant, maar dat is uiteindelijk ook wat andere merken hopen te bereiken met kleine, efficiënte turbomotoren. Op papier lijkt er alvast bijzonder weinig reden om nog voor de Skyactiv-G van Mazda te gaan. Voor € 950 meer biedt de ‘X’ maar liefst 180 in plaats van 122 pk, terwijl het lagere verbruik en de ongetwijfeld hogere restwaarde de bescheiden meerprijs vaardig compenseren. In de praktijk is het karakter van de Skyactiv-X goed vergelijkbaar met dat van de Skyactiv-G. Dat het in beide gevallen om een (zeldzame!) turboloze twee-liter gaat, resulteert ook hier in een lekker lineaire krachtafgifte. Ondanks het geclaimde dieselkarakter moet er nog altijd behoorlijk worden doorgehaald in de versnellingen om het onderste uit de kan te halen, maar dan is de Mazda wel behoorlijk vlot. De acceleratie gaat gepaard met een donkere brom die soms wat té doordringend is, waardoor de niet geheel toevallige associatie met een diesel zich af en toe toch opdringt. Op de snelweg maakt de Mazda bovendien relatief veel toeren, wat evenmin bijdraagt aan het geluidscomfort. Dat er iets bijzonders onder de kap ligt, blijkt ook als de toerenteller de ‘4’ passeert. Dan schakelt het SPCCI-systeem uit en gaat de motor over op normale verbranding, wat voelbaar is door een schokje. De revolutionaire tweeliter is in ons geval gekoppeld aan de voorbeeldig schakelende handbak die we van Mazda gewend zijn. Verstokte automaatrijders komen bij de 3 voor een dilemma te staan, want de automaat van de Japanners maakt doorgaans weinig indruk. Het stuurgedrag doet dat wel. De Mazda 3 is niet uitgesproken dynamisch, wel heerlijk communicatief. Het stevige, maar geweldig uitgebalanceerde onderstel betrekt de bestuurder lekker bij het rijden. Iets soortgelijks geldt voor de besturing, die voldoende rust geeft, maar tegelijkertijd niet afstandelijk of te licht is.

Eigenwijze keuzes

De relatief scherp geprijsde Mazda moet zelfs in de hier getoonde Luxury-trim ‘slechts’ € 33.760 opbrengen. De auto is voor dit bedrag bovendien afgeladen met onder meer elektrisch verstelbare, verwarmbare en met leer beklede stoelen, een dik audiosysteem en dynamische ledkoplampen. De Mazda blinkt uit op het gebied van afwerking en uitstraling. In een eerdere vergelijking met reguliere C-segmenters won de auto het onderdeel ‘interieur’ met gemak, en één blik op het binnenste is genoeg om te zien waarom. Het smaakvol strak, maar tegelijkertijd onderscheidend vormgegeven dashboard is gehuld in fraai leer en hoogwaardige kunststoffen. De kwaliteitsbeleving is top, bedieningselementen zijn helder geclusterd en Mazda maakt hier en daar eigenwijze, maar geslaagde keuzes. Zo is het infotainmentsysteem niet voorzien van een touchscreen, maar van een draaiknop. Dat kennen we al jaren van dit merk, maar met de komst van de nieuwe 3 introduceerde Mazda wel een nieuwe versie van zijn digitale omgeving. Dat oogt strak en modern en is voorzien van een heldere menustructuur, al zijn sommige woorden wat onhandig gekozen. De draaiknop-bediening is erg prettig tijdens het rijden, zeker doordat het scherm door deze keuze lekker hoog op het dashboard kon worden geplaatst. Als er een telefoon met het standaard aanwezige Android Auto of Apple CarPlay wordt aangekoppeld, blijkt de draaiknop helaas minder fijn, want daarvoor zijn de telefoonprojecties duidelijk niet bedoeld. Het instrumentarium is erg overzichtelijk. Het is deels digitaal, hoewel daarvan weinig is te zien. De middelste klok kan zich iets anders manifesteren, maar onder veruit de meeste omstandigheden zien we gewoon smaakvolle, maar ook erg traditionele meters. Het standaard aanwezige head-up display is dan ook een fijne toevoeging, onder meer voor navigatie-instructies.

De zitpositie achter het stuur is ronduit top. Tenminste, voor wie een lage zit een prettig uitgangspunt vindt. Door de fijn geplaatste, hoge armsteunen en het uitgebreid verstelbare stuur past de auto ons als een handschoen, al is de 3 minder geschikt voor wie overzicht belangrijker vindt. Met name de dode hoek rechtsachter is dankzij de forse C-stijlen enorm. Ook achterpassagiers voelen zich daardoor lekker geborgen, hoewel de term ‘opgesloten’ hier wellicht meer van toepassing is. Erger is het daadwerkelijke gebrek aan ruimte, want door het lage plafond en de hooguit redelijke beenruimte is het ruimteaanbod achter in de 3 echt ondermaats.

Oordeel

4 sterren

De Mazda 3 kent lage verkoopaantallen in het C-segment, maar qua restwaarde is er niets op af te dingen. De Skyactiv-X-motor is een waar huzarenstukje en zeker de te kiezen optie voor wie een Mazda 3 overweegt. Toch maakt de benzine-zelfontbrander de torenhoge verwachtingen niet helemaal waar in de praktijk, onder meer door een tegenvallend verbruik en een relatief hoog geluidsniveau. Is dat erg? Nee, want de tweeliter van Mazda is de eerste in zijn soort. De uitrusting van deze bijzondere Mazda is prima voor elkaar.

Signalement

Merk Mazda
Model 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 36.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 224 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.460 mm / 1.795 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.324 kg
Laadvermogen 628 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden215/45R18Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,3s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km (fabrieksopgave: 5,3 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 142 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 3
    Mazda Mazda 3 Nieuwe auto's Private Lease

    PRIVATE LEASE Mazda 3

    INFO
    ANWB
    ANWB
    Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 2.0 120 Skylease (4D/6H)
    € 459
    Stel samen ▸
    Mazda
    Mazda
    Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)
    € 465
     
    Mazda 3 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Mazda 3 2.0 E-SkyActiv-G Comfort 122pk | DIREKT LEVERBAAR |

      Mazda 3 2.0 E-SkyActiv-G Comfort 122pk | DIREKT LEVERBAAR |

      • 2022
      • 10 km

      € 32.690

      Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 122 Luxury Automaat•Leder•Bose•Navi

      Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 122 Luxury Automaat•Leder•Bose•Navi

      • 2019
      • 48.784 km

      € 24.995

      Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 122 Comfort met Bose CAMERA/LEDER/HUD/FULL LED/18INCH/STOEL+STUURVERWARMING

      Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 122 Comfort met Bose CAMERA/LEDER/HUD/FULL LED/18INCH/STOEL+STUURVERWARMING

      • 2020
      • 32.179 km

      € 28.940

    Meer Mazda 3 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Mazda3 | Nieuw: SkyActiv-X vanaf € 28.610

      314
      • 28 oktober 2021

    Lezersreacties (50) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Mazda 3 specificaties
    • Mazda 3 occasions
    • Mazda 3 video's
    Advies en informatie
    • Mazda 3 tests
    • Mazda 3 gebruikersreviews
    • Mazda 3 index
    PREMIUM
    Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

    Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

    Door voortdurend stapjes te blijven zetten, zijn de Koreaanse merken inmiddels een meer dan...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)

      Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)

      4
      • 27 februari 2022
    • Gebruikersreview
      Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Comfort (2021)

      Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Comfort (2021)

      2
      • 10 januari 2022
    • Gebruikersreview
      Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 150 Sportive (2021)

      Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 150 Sportive (2021)

      • 9 januari 2022
    • Gebruikersreview
      Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)

      Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021)

      22
      • 5 oktober 2021
    • Gebruikersreview
      Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2019)

      Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2019)

      1
      • 29 september 2021
    • Gebruikersreview
      Mazda 3 Sport 1.6 Touring (2005)

      Mazda 3 Sport 1.6 Touring (2005)

      • 31 augustus 2021
    • Gebruikersreview
      Mazda 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury (2021)

      Mazda 3 Sedan e-SkyActiv 2.0 186 Luxury...

      11
      • 2 juli 2021
    meer reviews
    Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 - Op de Rollenbank

    Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 - Op de Rollenbank

    Zelden zagen we een nieuwere auto in deze rubriek als de Mazda 3 van Mark de Weert. Die heeft...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Modeljaarupdate voor Mazda 3 en Mazda CX-30

      Modeljaarupdate voor Mazda 3 en Mazda CX-30

      28
      • 15 december 2021
    • PREMIUM
      Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

      Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

      • 19 oktober 2021
    • Autotest
      Test: Mazda 3 e-SkyActiv-G 150

      Test: Mazda 3 e-SkyActiv-G 150

      • 10 augustus 2021
    • PREMIUM
      Test: Mazda 3 vs. Audi A3

      Test: Mazda 3 vs. Audi A3

      • 25 mei 2021
    • Nieuws
      SkyActiv-X-motor Mazda mateloos populair

      SkyActiv-X-motor Mazda mateloos populair

      46
      • 16 maart 2021
    • Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

      Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

      • 4 maart 2021
    • Nieuws
      Mazda 3 – Back to Basics

      Mazda 3 – Back to Basics

      38
      • 6 februari 2021
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Sneller laden voor Mazda MX-30

      Sneller laden voor Mazda MX-30

      55
      • 12 mei 2022
    • Achtergrond
      Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

      Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

      24
      • 11 mei 2022
    • Test: Mazda CX-60

      Test: Mazda CX-60

      77
      • 4 mei 2022
    • Nieuws
      Mazda MX-5 - Back to Basics

      Mazda MX-5 - Back to Basics

      183
      • 23 april 2022
    • Nieuws
      Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

      Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

      127
      • 8 april 2022
    • Koopwijzer
      Mazda CX-5 - Koopwijzer

      Mazda CX-5 - Koopwijzer

      32
      • 3 april 2022
    • Achtergrond
      Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

      Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

      93
      • 27 maart 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden