Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019) #5

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort
Bouwjaar2019

Lady in Red

Tsja, zo snel kan het gaan. Denk je nog een paar jaar te kunnen doen met een Renault Clio Hybrid, krijg je een aanbieding om van baan te veranderen. Helaas kon ik de leaseauto niet meenemen, dus moest ik zelf een auto kopen. Nou heb ik altijd een spaarpot achter de hand voor dit soort gevallen, dus ik was me alvast gaan oriënteren. Een nieuwe auto is me nu te duur of te lang wachten en een elektrische auto is niet handig met de hoeveelheid kilomters die ik maak. Dus een jonge tweedehands, ex leaser mag. Ik heb voor de Renault 4 jaar met een Mazda 2 gereden en in die tijd ben ik erg gecharmeerd geraakt van de grotere Mazda 3, zeker het nieuwe model dat in 2019 werd geïntroduceerd.

Bij de Mazda dealer in Roermond waar ik de 2 de laatste jaren in onderhoud had stonden drie jonge gebruikte Mazda 3's beschikbaar. Twee rode hatchbacks (een ex leaser met handbak en een automaat die was geïmporteerd in 2021) en een zwartblauwe sedan. Die sedan was qua vorm de mooiste, had ook heel veel opties en maar 9000 gelopen, maar die was ook de duurste en helaas beviel de donkere kleur me niet zo. Beide hatchbacks hadden die prachtige rode kleur die ook op de reclamefoto's wordt gebruikt. Ik kon met beiden proefrijden en hoewel de handbak lekker reed, ging ik n.a.v. de ervaringen met de Renault toch voor een automaat. Wat me over de streep trok is dat de in media zo verguisde automaat ook een manual mode blijkt te hebben waardoor ie met sportstand aan ineens veel feller uit de startblokken kan komen. Aanbetaling gedaan, verzekering geregeld, vorige auto ingeleverd en zaterdag vorige week de Mazda afgehaald.

Electric Avenue

Net zoals de vorige auto's een apart paragraafje voor de electronica aan boord. Een handig feature is de automatische hold functie. Je kan de auto gewoon in manual laten staan als je stilstaat en je voet van de rem laten. Handig om snel weg te wezen bij een stoplicht :) De start stop werkt iets minder lekker dan in de 2 of de Renault, ik heb de indruk dat ik wel erg hard op de rem moet drukken voor ie hem accepteert. Via de "energiestroom monitor" kan je in de gaten houden wat er gebeurt aan boord, de cilinder uitschakeling geeft een soort trilling af die helaas ook De Rammel veroorzaakt, maar het valt op dat die Rammel pas echt vervelend wordt als ook de verwarming flink loeit, alsof er een los blikje snoepjes door het dashboard kastje stuitert.

De Usb aansluiting en de 12volt zitten weggewerkt in de armsteun, een extra usb poort zit hoger in het dashboard. Ik heb een los Tomtom kastje waar van de usb kabel net te kort is om in de armsteun aan te sluiten, maar ik heb nog ergens een verlengsnoer rondslingeren. Misschien is het wel helemaal niet nodig want ik ben heel tevreden over het van BMW overgenomen I Drive systeem. Het muiswiel met knop werkt goed en de telefoon werd zonder problemen herkend en gesyncd. Android Auto was in de Renault niet echt een bron van vermaak. Het werkte wel ja, maar de navigatie was erg sloom en ik was meestal al 1500 meter opgeschoven toen de route pas van punt veranderde. Nu liep alles echter heel soepel zonder enige hapering, navigatie maakte geen fout en vertragingen werden goed herkend. Zelfs een app van Schwarzwald Radio, Duits radiostation met leuke jaren 80 muziek, werd gewoon herkend en redelijk goed afgespeeld. Een handig dingetje in de kofferbak is de sluitknop. Ik dacht eerst dat die bedoeld was om de klep automatisch te sluiten, maar het sluit de rest van de auto af, zodat je alleen nog de klep hoeft te sluiten en weg kan lopen. Keyless entry werkt nu zonder knoppen, je hand op de klink leggen is voldoende. Ook handig is dat behalve de dimmende binnenspiegel ook een van de buitenspiegels een dimfunctie heeft, geen verblinding meer van vervelende busjes die hun koplampen niet afstellen uit gierigheid.

Zoom zoom

Na korte ritjes in het weekend had ik afgelopen week een aantal langere ritten van 80km en 150 km enkele reis om de Mazda eens aan de tand te voelen. Update: Inmiddels is het me gelukt om een paar eigen foto's te uploaden. Het is een 3 in de uitvoering Comfort met 122pk en Skyactiv G motor. Ze heeft alle handige opties die de Mazda 2 ook had (stoelverwarming, heads up display, cross traffic alert, mild hybrid accu) en nog wat extra dingen als stuurverwarming, Apple Carplay / Android Auto, adaptieve cruisecontrol en cilinder uitschakeling voor als je langere tijd constante snelheden rijdt. Bekleding is gewoon stof, maar de stoelen zitten goed. Daarnaast kun je behalve de leuning ook de zitting een beetje aanpassen om een betere houding achter het stuur te vinden. Een aantal dingen herken ik helaas wel van eerdere reviews. De krasgevoeligheid van de pianolak op de middenconsole en "De Rammel" is reeds door de dealer geconstateerd, een onderdeel van de hud zo lijkt het. Op 9 januari zal de auto een dagje weg zijn om die problematiek aan te pakken (hopelijk wordt het geen saga zoals bij eerdere reviews te lezen was)

De 3 voelt na vier jaar rijden in de Mazda 2 vertrouwd aan. Het stuurgedrag is dankzij de grotere 18 inch wielen lekker stevig en communicatief, dankzij de automaat rij je op gemiddelde of lage snelheden in de spits heel relaxt. Een artikeltje hier had het wat denigrerend over "hypermilen achter vrachtwagens", maar er zijn genoeg momenten dat je tegenwoordig niet anders kunt. Omdat die vrachtwagens constant door blijven rollen en de forensen op de linkerbaan weer in hun oude gedrag zijn vervallen door eerst flink gas te geven en daarna flink remmend weer in te houden. Ik had tenminste al hypermilend uitrollen, de accu opladen en brandstof sparen als de cilinder uitschakeling er in komt. Als de weg dan echt vrij is 's avonds gaat de automaat in manual en ga ik even als Eric Carlsson rijden, doortrekken tot 4000 toeren en kijken of de 122 pk's nog thuis zijn. Daar lijkt het wel op, er zit ook een sport mode op en dan komt de Mazda toch vrij vlot van zijn plaats. Op de kortere ritten kwam ik rond de 1 op 16, op de twee langste ritten zelfs 1 op 17, net iets onder de wltp waarden. Eerste twee tankbeurten heb ik gehad, ik kwam uit op 1 op 15,6 / 6.4 /100 km. Net iets onder de WLTP.

3,5

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)

Mazda
Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (4D/6H)