Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Luxury (2022)

autoreview

Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Luxury (2022)

Signalement

Uitvoering3 e-SkyActiv X 2.0 186 Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst2.013 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 2000 kilometers

  • 2.013 km

Tijdens de eerste lockdown van 2020 ben ik gewisseld van job en moest daardoor een bedrijfswagen afgeven (2016 Peugeot 308 SW 1.6 diesel). Gezien er zo goed als geen garages een testrit wilden doen behalve 1 die binnen mijn budget viel, werd het een 2015 Opel Insignia 2.0 CDTI met 163pk en automaat. Fast forward naar 2022 en ik ben die Insignia beu. Groot, motor en automaat waren niet fijn, geluid,... Zo begon ik stilaan uit te kijken naar iets anders. Het moest en zal benzine worden.

Ik begon te zoeken en had toch wel enkele eisen. De ene al belangrijker dan de andere. Het moest sowieso een automaat worden, toch graag 150pk om een beetje vlot te rijden, LED koplampen (gezien ik vaak 's nachts rij met shiften) en moest wel iets kunnen trekken tot 1200kg (nieuwe Civic en Corolla vielen al af). Liefst ook jong tweedehands met onder 30k kilometers. Eens dit ingegeven bij Autoscout liepen de prijzen vrijwel meteen op, zeker als er al een trekhaak op zat. Toch beviel het aanbod mij niet echt, want het merendeel waren SUV's of crossovers. Toen ben ik gaan kijken naar nieuw.

Met een budget van 32-34k (België) waren er wel een aantal leuke opties. Zo ben ik gaan kijken naar de nieuwe Astra, Peugeot 308, DS4, C4 en Focus. Echter waren dit allemaal kleine motoren. Ze hadden wel wat pit onderin door de turbo, maar echt overtuigd was ik niet van die 3 cilinders. Toch maar iets grotere motor?

Zo kwam ik uit bij Mazda en Subaru. De Impreza met 2.0 e-Boxer is prachtig, mooi uitgerust en biedt veel ruimte MAAR werd niet meer geleverd. Dan kijken naar een XV? Na een testrit met een XV e-Boxer bleek het ook niet 100% mijn zin te zijn. Alles was prima, ook het uiterlijk als crossover/SUV beviel mij wel, maar de e-Boxer heeft nogal weinig power en gaat snel in toeren klimmen om te versnellen (blijkbaar zijn de vorige 2.0's zonder hybride hier iets beter in).

Dan komen we uit bij Mazda. Gewoon prachtig. Die zaten boordevol opties, geen turbomotoren, interieur is simpel en met die Skyactiv X technologie misschien zo slecht nog niet. Na contact met 2 Mazda dealers in de buurt een afspraak bij de eerste gemaakt voor een testrit (gewone Skyactiv X met 180pk en handbak) en dan een testrit met een CX-5 om de automaat te proberen. Die Skyactiv X beviel me wel, zeer soepel, toch genoeg koppel om op te trekken bij lagere toeren en de beleving zelf met hogere toeren brengt wel een smile op je gezicht. De automaat van de CX-5 gaf ook geen problemen, voel je bijna niet schakelen (als je er echt op let wel) en dankzij de verhoudingen blijft ie ook laag op toeren.

Dan toch bij beide garages langsgeweest voor een offerte, na alles overwogen te hebben, besloten om de 3 hatchback Hakoné e-Skyactiv X met automaat te bestellen. Eind januari werd deze geleverd en ondertussen al 2000km op de teller staan. Elke keer als ik in- en uitstap kijk ik toch weer om. Als autoliefhebber is er niets zo fijn als een auto waar je plezier aan hebt. Ik heb geen zware voet en rij vooral rustig, zo zit ik momenteel op 5.9 L/100km via berekeningen en volgens boordcomputer op 5.4 L/100km. Het enige wat ik een beetje mis is ondersteuning aan mijn onderrug, dat kon ik bij de Insignia nog wel verstellen en dat biedt deze 3 met stoffen interieur niet.

Eerste rit met aanhanger moet nog volgen en problemen ben ik ook nog niet tegen gekomen. Binnenkort nog een review eens er wat meer kilometers opstaan en ik met aanhanger gereden heb (zweefvliegaanhangers).

Waarom geen Duitser? De 1-serie, 2-serie, A-klasse en A3 zijn allemaal uitstekende opties MAAR zijn ook "saai" en zie je overal in het straatbeeld. Een Golf is ook enorm duur, en dat vrij kaal aangekleed. Een tweedehands GTI is tof, maar dat is ook wat de go-to voor de kleinere sportwagens.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens