Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Comfort (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Eerste nieuwe auto
- 3 km
Gezien mijn vorige auto (een privé gekochte BMW 320I E92 coupé) nogal geweldadig aan zijn einde kwam, mocht ik van mijn werkgever een nieuwe auto uitzoeken. Het maximum budget lag rond de €30.000,-, en het mocht daarbij alles zijn. Eisen voor mij: comfort op lange afstand, genoeg vermogen (liever geen 3-pitter) en een mooi interieur. Ik heb vervolgens proefgereden in:
- Een Ford Focus 1.5 Ecoboost
- Kia Ceed met 1.5 T-GDI
- Deze Mazda 3
- en nu blijkt mijn zorgvuldig getypte verhaal van zeker 5 keer bovenstaande lengte niet opgeslagen -. Ik vul het later aan.
Nieuwe poging
- 33.000 km
Bij de proefritten viel me bij de Mazda direct het prachtige interieur en de rust aan boord op. Verder is een atmosferische benzinemotor met 186 pk voor een autoliefhebber natuurlijk fijn. De keuze was dan ook niet moeilijk.
- Motor & Versnellingsbak -
Inmiddels staat er 33000 km op de teller. Daarbij valt op dat de Mazda echt een fijne reisgenoot is. In reviews lees je nog wel eens dat men de motor wat tam vindt. In het begin deelde ik die mening, maar inmiddels niet meer. Het 'probleem' zit erin dat de versnelling ontzettend lang zijn. In de derde versnelling haal je zo'n 150 km/h! Zeker bij langere trips door Duitsland merkte ik dat je in de praktijk toch echt veel vermogen hebt, zeker bij versnellen van bijv. 100 tot 180. Op de teller is een topsnelheid van ruim 220 km/h haalbaar. Het valt op dat de motor zeer zuinig blijft. Bij normaal Nederlands verkeer is 's zomers 5,5 l/100 km haalbaar. In de winter loopt dat op tot 6l/100 km. Bij hogere snelheden moet je echt je best doen om slechter dan 8l/100km te scoren. Wel valt op dat de verbruiksmeter in de auto erg positief is, tot wel 0,5l/100km te positief. De versnellingsbak schakelt verder heerlijk. In het Nederlandse verkeer heb je absoluut (veel) meer vermogen dan je nodig hebt om mee te komen.
- Interieur -
Voor mij het USP van deze auto. Een prachtig bekleed dashboard, mooie geïntegreerde integratie met een brede, beklede middentunnel. Alle materialen zijn prachtig, voelen goed aan, en het is geheel kraak-vrij. Verder ervaar ik de bediening van de multimedia als zeer prettig: een centrale controller is tijdens het rijden gewoon beter dan een touchscreen. Ik gebruik bijna altijd Android Auto, wat over het algemeen storingsvrij werkt. Verder zijn alle knopjes mooi verlicht (ook op het stuur). Wel is het interieur erg donker. Zeker achterin heb je toch het gevoel dat je in een rijdende dwangbuis zit. De hoeveelheid overzicht naar buiten toe is wel érg klein.
- Comfort -
De stoelen zijn prima, hoewel niet zo goed als bijvoorbeeld de sportstoelen zoals je die in een BMW vindt. Met mijn lengte (1.94) is de zitting eigenlijk wat te kort. De stoel- en stuurverwarming werkt erg prettig. De auto ligt erg goed op de weg, maar is niet 'speels' qua wegligging. De auto daagt niet uit tot bijzonder sportief rijgedrag, maar blijkt wel heel vlak te liggen en onderstuur ontzettend lang uit te stellen als je het toch probeert. Op hobbels op de snelweg ervaar ik de achteras als te hard. Op lange ritten kan dit vermoeiend werken.
Tot nu toe is de auto storingsvrij, behalve dat de parkeersensor module niet werkte af fabriek. Deze is onder garantie vervangen.
Conclusie: wat mij betreft is dit voor de aanschafprijs een ongelofelijk goede auto. Van binnen voelt het aan alsof je in een D-segmenter rijdt, terwijl je voor iets meer dan €30.000,- alle opties hebt die je je wenst.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkverbruik: is de Mazda 3 SkyActiv-X echt zuiniger?

Praktijkervaring Mazda 3: dit vinden eigenaren van hun auto

Mazda 3 2.0 SkyActiv-X - Op de rollenbank

Honda Civic vs. Mazda 3 - Dubbeltest

Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest
