Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2013)

autoreview

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2013)

Signalement

Uitvoering3 Sedan SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst24.595 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanschaf - Introductie review

  • 4.057 km

Op 18 November j.l. mochten we de derde editie van de Mazda3 2.0 GT-M Sedan ophalen.

We hadden geluk de auto zo snel te mogen kunnen rijden. Hij zou niet eerder als November leverbaar zijn. Nou stond deze vanaf begin Oktober op de boot vanuit Japan, en nadat we een proefrit gemaakt hadden in het Demo model (weliswaar Hatchback) waren we verkocht, en wisten we dat dit onze nieuwe auto zou worden!

Dit is de Blue Mica, echter komt deze kleur pas tot z'n recht als het echt zonnig is. Schemer, is het gewoon donkerblauw, of in het donker zelfs zwart.

Eerste instantie, gingen we voor de Titanium Flash. Maar achteraf vonden we de Blue Mica gewoon mooier.

[Aandrijflijn]
In ons gekozen model zit de SkyActiv-G 2.0l motor, en lust alleen benzine. Deze motor laat zich niet zo snel kennen. In de bergachtige Cote d'Azur waar we nu zijn, heeft ie geen problemen om met 4 personen boven te komen.

Bij het wegrijden vanuit stilstand, klinkt er echt zo'n diep "diesel" grom, maar dan sterkt onderdrukt door de isolatie lijkt het. Onderin de toeren, is ie niet traag, tenzij we praten over de 5e & 6e versnelling, dat is echt alleen voor het cruisen, want dan is ie niet echt happig.


[Wegligging]
Net terugkomende vanuit Monaco, wat veel bergen kent, en veel bochtwerk. Ligt de auto heerlijk op de weg, ondanks de 16inch winterbanden (Want standaard heeft de GT-M 18inch lichtmetaal).

Met de natte periode in NL, toen we ons auto pas hadden, was de wegligging ook gewoon erg goed.

Mijn vorige auto was een Nissan Almera (N16-I) en die had al een goede wegligging, maar deze nog beter! Kortom, mocht je sportief met deze auto willen rijden, dan kan dat! Maar cruisen gaat ook gewoon zonder opgefokt gevoel.


[Zetels]
In dit model zit standaard de lederen bekleding, met de zitvlakken geperforeerd leer. Er is ook een "off-white" versie beschikbaar, maar deze is erg snel vies. Ons proefrit auto had deze bekleding, maar we zagen al een grauwe waas op het witte vlak van de stoelen. (dit denk
ik door blauwe spijkerbroeken etc)

De lendensteun van de bestuurder is te verstellen. Ook in de GT-M versie is de bestuurdersstoel standaard elektrisch verstelbaar. De zwarte lederen bekleding is afgewerkt met rood stiksel, om het een wat meer sportievere look te geven. (en om zwart niet zo saai te lijken misschien)


[Verbruik]
Op weg vanuit NL naar onze vakantie gebied. Nice eo. ongeveer 1350 KM heb ik een verbruik op de snelweg van 6,2l / 100KM mogen meten. (4 personen met baggage.)
Echter in de bergen gaat het gemiddelde toch hard omhoog. De fabrieksopgave van 23 op 100KM gaat je alleen lukken met 80 op de cruisecontrol en vlakke Nederlandse
wegen. Dan haal je 3,8l / 100KM. Dus de SkyActive technology is wel degelijke goede techniek.

Wil je echter lekker doorrijden, en flink in de toeren hangen, slurpt ie als elke andere auto je tank leeg.
In deze auto mis je geen turbo, want hij trekt in de 1,2, 3 & 4 heerlijk door, en je zou (mocht dat ergens voor nodig zijn) goed mede weggebruikers voor blijven met
vergelijkbare motoren. (met of zonder turbo)


[Mazda Connect HMI]
Over het nieuwe geintegreerde Mazda Multimedia systeem, ben ik kwa stabiliteit minder te spreken.
Het systeem is al 2x blijven hangen, en daarna krijg je de melding dat je geen licentie hebt voor navigatie.
Na een restart van de auto (Uit/Aan) is het probleem weer weg, en de Navi werkt weer.

Ik zal dit bij de dealer melden, er zal vast nog wel een fix voor uitkomen.
De navigatie werkt best goed. Vergelijkbaar met Tom Tom ed. Echter dit lijkt een systeem van Navteq te zijn en
niet van Tom Tom, zover bekend bij de Mazda 6 en de CX-5.

[Slot]
De auto is een heerlijke reisauto, en een ritje naar Zuid-Frankrijk is ook echt geen probleem.

Ook in de bergen geeft de motor ruimvoldoende thuis!

Mocht er iemand vragen hebben, ik hoor ze graag, en ik kan daar een eerlijk mening over geven.

Echter over kwaliteit en kosten kan ik nog geen feiten van noemen, aangezien de leeftijd en KM stand. Maar de kwaliteit is bij Mazda altijd prima in orde geweest!

Na de eerste beurt (20.000KM), zal ik een nieuwe update plaatsen.

Update - Service inspectie

  • 7.263 km

Vandaag moest de auto voor de 2.500 KM inspectie. Ja, bijna 5.000 te laat, maar goed, ik had minimale/geen klachten, en na ruim 7.000KM toch meer te zeggen tegen zo'n dealer.

Zoals ik in mijn 1e review schreef, ik was niet zo te spreken over het Mazda Connect systeem. De Navigatie hing regelmatig, en weigerde de namen uit de contactenlijst van de telefoon te tonen. (bijvoorbeeld als er gebeld werd.)

Na een paar bakjes koffie, kreeg ik de sleutel weer retour en de software was geupdate. Alles werkt prima, en zonder problemen de communicatie met de telefoon.

Verder aan de auto niets gevonden. Op naar de eerste beurt van 20.000KM, dan plaats ik wederom een update.

Update 25.000 KM

  • 24.595 km

Zoals ik schreef in mijn vorige review, hierbij een update van de ervaring tot nu toe.
Hij was voor de 20.000 KM beurt geweest. Totale kosten EUR 255,14.
De standaard werkzaamheden voor een tussenbeurt + filters vervangen.

Het spiegellampje van de zonneklep aan de bijrijderskant deed het soms wel/soms niet. De complete klep is onder garantie vervangen.

[Motorisch]
Nu de auto veel meer heeft gelopen, en het nodige te verduren heeft gehad, is de motor nog rapper. Vooral bij de 3.000 tpm komt ie echt los. (max koppel bij 4.000 en max vermogen bij 6.000 tpm.)

Wederom zit ik weer in een bergachtig gebied, dit keer Italie. Je merkt wel dat je hem in het 3.000 ~ 4.000 tpm gebied moet houden voor de 20% helling, want anders komt een Fiat Panda je wellicht voorbij rijden)

Het verbruik is netjes te noemen in dit gebied, ongeveer 6.5 l/100km. (1:15,4) voor een 2 Liter benzine motor.
Helaas lijkt de motor aardig geknepen te zijn. Als je weet dat dezelfde motor ook 165 PK kan geven. (in het GT-M 165 Model)
In Amerika is ook de 2.5 Liter beschikbaar, wellicht was daar in NL ook wel interesse naar, omdat ie toch zuinig is in z'n klasse.

[Comfort]
De vering is redelijk hard/strak, daarbij komen nog eens de 18 inch velgen. Dan is de auto soms best gehorig en stug te noemen.
Maar, laatst had ik een Lexus CT200h mee van het werk voor zakenreis, en valt de Mazda weer reuze mee, de CT200h lijkt toch veel minder comfort te hebben.

De stoelen van de Mazda zijn best comfortabel, dit merk ik vooral als ik in andere auto's gereden heb. (zoals de CT200h bijvoorbeeld.)

Een nadeel is de klimaatbeheersing, dat 20 graden toch vaak te koud lijkt. Sommige delen van het stuur waar de roosters tegenaan blazen, zijn dan ijskoud. Je moet de Climate Control vaak op 21,5-22 graden zetten om een beetje warm ergens aan te komen.

[Wegligging]
Wegligging is perfect, niets op aan te merken. Vele bochten op de snelweg met gemak te nemen, zonder echt te hoeven remmen.
Ook op de Autobahn in Duitsland blijft de auto stabiel en rustig bij hoge snelheden.
Fabrieksaf zitten er Dunlop Sport Maxx banden onder (215x45xR18) - Deze bevallen (op bandenruis na) uitstekend!

[Plaatwerk]
Nu weet ik niet of het aan de lak ligt of de grote hoeveelheid steentjes op de wegen, maar ik heb al behoorlijke steenslag. Dat terwijl ik toch echt GEEN bumperklever ben. Dat is spijtig. Je moet de puntjes al bij gaan houden, en dat voor een auto van net 10 maanden oud.

Heeft iemand hier ook ervaring in?


[Conclusie 25.000 KM]
We hebben absoluut geen spijt van deze Mazda 3 aankoop!
De auto is zuinig en is een prima reismachine. Motor loopt keurig, het diepe 'diesel' maar toch genuanceerde gegrom onderin is heerlijk te noemen.

Bij de 50.000 beurt (grote beurt) komt er weer een korte update.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens