Mazda 2 1.5 Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.5 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 319.440 km |
KM-stand laatst | 360.000 km |
Mazda 2
- 319.883 km
Na lang wikken en wegen toch maar gedownsized en een Mazda 2 gekocht.
Eigenlijk wilde ik mijn Mazda 6 niet kwijt, maar ja, ik rij nog maar zo'n 20000km per jaar, dus dan is een diesel een beetje onzin.
Mijn vriendin heeft een Mazda Premacy, en die is qua laadruimte net zo groot. Ze durft niet in mijn auto te rijden, en aangezien ik alleenverdiener ben, is het een beetje onzin om 2 grote auot's te rijden.
Ik zit er altijd alleen in. De 6 had ik gekocht om zware aanhangers mij te kunnen trekken, tijdens de bouw van mijn huis. Destijds had mijn vriendin een Mini. Maar het huis is nu klaar, we hebben een kind gekregen, de Mini is ingeruild op een Premacy en mijn 6 had niet veel bestaansrecht meer.
Dus ben ik maar eens gaan rekenen en volgens de berekeningen zou ik zo'n €150 per maand moeten kunnen besparen door in een 2 te gaan rijden. Dat vindt ik de moeite.
Het enige probleem was de aanschafprijs van een 2. Het moest er eentje worden van na 2007, want ik ben nog te jong voor dat hoge model. Bovendien werden die in Spanje gebouwd, en de "nieuwe" 2 weer gewoon in Japan (als ik het goed gelezen heb. Zo niet, dan laat me toch maar in die waan :) ).
Bij inruil moest ik tussen de 4000 en 6500 euro bijleggen. Dan zou ik lang moeten rijden om er iets op te verdienen, dus maar besloten om de 6 te houden.
Totdat ik deze tegenkwam. Na wat onderhandelen, er niet uitkomen en uiteindelijk mijn 6 particulier verkocht te hebben, zat er maar een paar tientjes verschil tussen.
Okay, deze 2 heeft dan wel 320000km gereden. Maar dat is hem absoluut niet aan te zien of voelen.
De 2 is altijd dealer onderhouden. Geen idee wat het waard is, maar ik ga er maar vanuit dat hij dan tot in de puntjes bijgehouden is. Ik heb de digitale onderhoudshistorie laten toesturen, en daar staat alleen maar onderhoud op. Of er verder niets kapot is geweest, of dat dat niet opgeschreven is, of dat hij daarvoor niet bij de dealer is geweest?
Op de lak zitten wel wat krasjes, maar geen steenslag, geen putjes in de voorruit, geen instapbeschadigingen, de tekentjes op de Mazda-sleutel zijn nog onbeschadigd, geen piepjes of kraakjes in de auto.
Voor zo'n klein autootje is dat ongelooflijk.
Ik heb meerdere Mazda's met hoge kilometerstanden gehad. Ook aan deze auto's was niet aan te zien dat ze zoveel gereden hadden, maar dat waren grotere modellen, daar verwacht je van dat ze minimaal 400000km zonder noemenswaardige problemen rijden.
Of deze dat ook haalt? We gaan het zien.
Het plan is dat ik er een aantal jaren in rij, en als ze uit de kinderwagens en andere grote kinderdingetjes zijn, dat hij dan een keer doorgaat naar mijn vriendin.
Tot nu toe heeft hij zo'n 45000km per jaar gereden.
Het zal wel even duren voordat er 4000000 op de klok staat...
Binnenkort maar eens grondig door de techniek lopen.
Tot nu toe verbaast de auto me alleen maar:
Hij is behoorlijk pittig. Ten opzichte van de 6 heb ik zo'n 70pk en 280Nm moeten inleveren, maar ook 560kg. Ik moet nog afleren om de 2 als een diesel te rijden, en af en toe gewoon lekker door te trekken in de toeren.
Verder is de 2 spijkerhard afgeveerd, met zijn platte 16" bandjes. Maar omdat ik vrijwel alleen snelweg rij, vindt ik het resultaat wel prettig.
Alles zit er op en er aan: automatische verlichting en ruitenwissers, automatische airco, ramen en spiegels electrisch, spiegels electrisch inklapbaar, een heleboel airbags, cruise control, stoelverwarming, een standaard 6-cd wisselaar met mp3.
De 2 voelt echt een klasse rijker en groter.
Ik mis maar 3 dingen: een middenarmsteun, een 6de versnelling en opbergruimte.
In de beoordeling zal ik voorlopige cijfers geven.
Betrouwbaarheid en gebruikskosten weet ik nog niet.
Update
- 360.000 km
Intussen rij ik alweer meer dan 40000 km met de auto.
Grotendeels probleemloos.
Wat is er allemaal gebeurd?
Een paar weken na de aanschaf waren we uitgenodigd bij Autoweek klokje rond.
Omdat het zo kort na de aanschaf was, en mijn 2tje, volgens de handelaar waar ik hem gekocht had, dealer onderhouden was, heb ik er gewoon helemaal niets aan gedaan.
En afgewacht wat de keuring bracht...
Een dikke duik omhoog. Het enige serieuze was de airco condensor waar ongeveer alle koelribben uit verdwenen waren. Maar hij lekte niet. Niets aan de hand dus.
Een spoorstangeindje vertoonde wat speling (maar binnen APK toleranties), de achterbanden waren wat gecupped, de bevestiging van de motorkapsteunstang afgebroken en een embleem was van een van de wielen afgevallen.
Voor het volledige verslag zie de video van klokje rond van Autoweek.
Niets serieus dus.
Voor de zomer 2016 heb ik de airco condensor laten vervangen. Gewoon bij een universele garage met niet Mazda merk onderdelen. Net zo goed, maar dan wel betaalbaar.
En natuurlijk meteen de airco laten checken.
Onderhoud doe ik zelf. Dat is bij deze auto makkelijk (dat was ook een van de redenen van aanschaf...) omdat deze nog niet helemaal volgehangen is met computers en regelsystemen.
Een grote beurt bestaat dan uit nieuwe olie, nieuwe filters en de remmen controleren. Ook maar meteen de rem-, koppelings- en koelvloeistof vervangen.
Bougies? Elke 120.000 km...
Distributieriem? Niet nodig, er ligt een ketting op.
Kleppen stellen? Elke 120.000 km controleren...
Tijdens een reis voor het werk van 3 weken stond het 2tje in de garage. Bij terugkomst een lege accu en een lege rechtervoorband.
De accu vervangen en de rechtervoorband opgepompt. Die band was zo weer van de spanning af. Nadere inspectie leerde dat het ventiel lek was. Nieuw ventiel erin en klaar.
Dat verklaarde wel meteen het hoge verbruik van 1:13 - 1:13.5.
Hoewel met mijn zware rechtervoet het verbruik nooit echt heel gunstig zal worden. Uiteindelijk rij ik er tussen de 1:14 en 1:15 mee.
De winterbanden die ik later gekocht heb komen van een Mini en hebben de bandenmaat 195/55-16 in plaats van 195/45-16.
Eigenlijk net te groot, want achter lopen ze bij drempels of zware belasting (passagiers achterin) aan tegen de kunststof binnenkappen, die dus op den duur door zullen slijten.
Gelukkig zijn 2 van de winterbanden bijna versleten. Die neem ik dan maar een maatje kleiner en komen achterop te liggen.
Met de bandenmaat van de mini geeft het 2tje de werkelijke snelheid aan op de snelheidsmeter, maar de afgelegde afstand is korter dan de werkelijke afstand.
En dus lijkt het verbruik hoger.
Hier ben ik dus maar gestopt met het invullen van de verbruiksmonitor, want ik ben blijkbaar de enige die het bijhoud en zo lijkt het een zuipschuit.
Een andere reden voor het relatief hoge verbruik is dagelijks op 80km woon-werkverkeer nogal wat file. Het is bijna continu accelereren, remmen, accelereren, remmen. Erg onrustig en vermoeiend rijden en funest voor het verbruik. Maar toch wel een gemiddelde snelheid van 68 km/h.
Nou ja, nu tank ik hem maar gewoon vol als hij leeg is en kijk niet meer naar het verbruik.
In mei 2016 ben ik met een kameraad naar Tsjechie gereden, vlakbij Hradec Kralove, naar een jeugdvriend di daar woont. Continu 145-150 op de teller (140-145 GPS snelheid). In een lang weekend in totaal bijna 2200km... Het is echt heel goed te doen in een Mazda 2, maar het is duidelijk vermoeiender dan in de Mazda 6 die ik hiervoor had. Maar ja, een Mazda 2 is natuurlijk eigenlijk een stadsauto. Het verbaasde me niet. Het is gewoon een constatering.
Voor mijn werk ben ik er ook mee naar zuid Duitsland (en daarna prive doorgereden naar Zwitserland). Voor mijn vorige werk reed ik regelmatig vanaf de A61 de A8 op in duitsland. Die begint daar met flinke hellingen, waar ik al veel auto's door de knieën heb gekregen. Accelereren op die hellingen was er niet bij.
En wat is nu de grap in het 2tje? Omdat hij bij 130 km/h al ongeveer 4000 toeren draait, zakt hij helemaal niet terug in snelheid. Hij draait immers al in zijn hoge koppel gebied. En dat gecombineerd met 900kg maakt dat hij geen krimp geeft. Zelfs redelijk vlot accelereren was nog mogelijk!
In februari 2017 kwam er ineens een probleem naar voren: Ik was samen met een collega onderweg naar Schiphol, toen op de snelweg de auto ineens heet liep. Tenminste, dat dacht ik. Want een temperatuurmeter zit er niet in. Er begon een rood lampje te knipperen....
Meteen maar de kachel op heet gezet en afgeremd naar 100 km/h en binnen een paar honderd meter was het lampje uit.
Even de parkeerplaats op en de vloeistoffen gechecked. Niets aan de hand? Nou ja, we moesten het vliegtuig halen, dus besloten om maar door te rijden maar dan max 100 km/h.
Een paar dagen later, op de terugweg, ook maar niet veel harder dan 100 km/h gereden. Het was de vrijdagavond voor de carnaval en ik moest op tijd in de kroeg zijn :-)
De temperatuur hield zich goed en ik had er verder geen aandacht meer aan besteed. Gewoon de maximum toegestane snelheid gereden en de temperatuur bleef okay. Tot het een dikke maand weer gebeurde.
De OBD uitlezing er aan gehangen en jawel hoor, de temperatuur klopte.
Waarschijnlijk was de woon-werk afstand niet voldoende om de auto in de winter heet te krijgen.
De radiator was echter lekker warm en de ventilator blies warme lucht. Dus dan was de radiateur toch goed? Misschien de thermostaat? Die maar vervangen... Geen verbetering...
De radiateur dan maar doorgespoeld, misschien was die het toch? Maar er stroomde gewoon water door...
Bovendien rook de motor niet echt heet als het lampje knipperde... Misschien was de sensor kapot en gaf deze de verkeerde waarde aan? Dus de sensor vervangen...
Geen verbetering...
Dan toch maar de radiateur.. .En alles was opgelost.
De onderdelen waren samen iets van €150 en het was bij elkaar 3 avondjes in de garage, maar het was weer opgelost.
Wat later heb ik de oude radiateur uit elkaar gehaald om te kijken wat er aan de hand was. Ten bleek 80% van de kanaaltjes dicht te zitten, en de 20% die nog open was zat precies voor de ventilator...
Nou ja, het was opgelost....
En nu dus 360000 km. Aan het eind van het jaar heb ik de waarde van het 2tje afgeschreven naar €0. Dat rekent wat makkelijker...
Nadelen van de auto tot nu toe?
Het interieurgeluid. Bij 130 (plus een beetje...) is het best wel lawaaiig in de auto. Het zit net op de grens van het onaangename. Zeker als ik moe ben wil het me nog wel eens storen.
En misschien het verbruik. Ik vind het verbruik niet zo interessant, maar ik kan me voorstellen dat als je een zuinige auto zoekt dat het een punt kan zijn. Maar ik denk dat het ook aan mijn rijstijl ligt. Het 2tje heeft iets meer dan 100pk, maar wil je die gebruiken (en dat wil ik regelmatig) dan moeten er toeren gemaakt worden.
Bij een rustiger rijstijl zal zich dat wel terugbetalen.
Ook wordt je in zo'n kleine auto minder serieus genomen op de weg. In mijn grotere auto's werd ik beduidend minder gesneden op de snelweg, kreeg ik wat meer ruimte. Of misschien is dat mijn beleving maar... Het levert in ieder geval wel interessante dashcam filmpjes op :-)
Voordelen?
Hij kost niets, blijft het maar doen en over het algemeen rijdt hij heerlijk. De wegenbelasting en de verzekering zijn (zeker vergeleken met de Mazda 6 stationcar diesel) een lachertje. Nu ik nog maar 20000 km per jaar rij is het benzineverbruik ook goed te overzien.
En de luxe.
Echt alles wat gangbaar was in 2008 zit er in. Vandaar wellicht ook da Mazda het een "Executive" uitvoering heeft durven noemen. Hoewel er geen enkele Executive in een lease Mazda 2 te vinden zal zijn, doet het 2tje qua luxe niet onder voor duurdere auto's. Semi-automatische airco, stoelverwarming, tractie controle, anti slip regeling, inklapbare verwarmbare spiegels, electrische spiegels en ramen, automatische verlichting, automatische ruitnwissers, een 6CD wisselaar met MP3 functie die in het dashboard gemonteerd zit (dus CD's laden door het sleufje in het midden van het dashboard), een hele batterij aan airbags...
Het enige wat ontbreekt is navigatie, maar die is in een auto van die leeftijd toch meestal niet meer bruikbaar en eventueel leren bekleding. En verder natuurlijk nog een vanaf het stuurwiel te bedienen boordcomputer, radio en cruise control. De telefoonbediening (parrot) heb ik zelf maar ingebouwd. Blijkbaar was dat in 2008 nog heel speciaal.
En verder wat passieve comfortverhogende zaken zoals enorm grote buitenspiegels en een binnenspiegel die aan een stangetje met 2 kogelgewrichten is opgehangen. Hiermee wordt deze spiegel ook in hoogte verstelbaar. Met mijn lengte van 1.93m is het fijn om de spiegel tegen het plafond aan te kunnen stellen, om optimaal zicht door de voorruit te houden.
Maar heb ik op dit moment niet te melden...
Ja, hij staat op 360.000 km. De nieuwe bougies (elke 120000km nieuwe, dus dit wordt het 4e setje) liggen al klaar. Binnenkort even naar een vriend van me. Hij heeft een eigen garage en dan doen we tijdens het verwisselen van de bougies ook meteen een compressiemeting.
Ik heb deze auto nu 2 jaar en af en toe kriebelt het wel weer voor een andere (grotere?) auto.
Maar als ik er dan weer in rij... Als ik ooit weer meer kilometers ga/moet maken, dan komt er wel weer een grotere diesel, denk ik.
Maar tot die tijd tuffen mijn 2tje en ik gewoon door :-)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.