Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 2

Mazda 2 1.3hp Executive (2008)

autoreview

6
Mazda 2 1.3hp Executive (2008)
Matje82
  • Matje827
  • Gebruikersreview
23 februari 2018 om 23:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering2 1.3hp Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf37.538 km
KM-stand laatst39.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop is duurkoop! Van naïef tot doordacht?

  • 37.538 km
  • 23 februari 2018

Na vele nare ervaringen met auto’s, door naïviteit, domme pech en het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, moest er nu een goede auto komen. Ik ben niet technisch onderlegd, maar alles uitvogelen via het internet kan ik wel. Auto's in Excel gezet, vergelijken, vergelijken. Auto's met een kenteken dat met een P of R begon meteen weggeklikt, want import, reviews lezen, testverslagen, auto's tot op het bot checken (APK geldig, wordt de auto niet verkocht vlak voordat de APK verloopt, hoeveel eigenaren, schadeverleden, verzekerd, koerslijsten, laatste tenaamstelling, tellerstand ok en uit 2017 of 2018, WAM verzekerd bij particulieren,. gebeld met Mijn Autocoach en nog extra checks gedaan via (betaalde) rapporten en gratis via Autotrack, waar je o.a. ook kan zien wanneer de auto's gekeurd waren en wat de afkeurpunten waren.

Uiteindelijk beland bij erkende BOVAG-garages en ik moet zeggen meestal prima ervaringen, je mocht meteen een uitgebreide proefrit maken zonder dat er iemand bij zat, de prijzen kwamen ongeveer overeen met de ANWB-koerslijst (wat bij handelaren eigenlijk nooit het geval is).

Het moest een 4-cilinder worden, ik irriteer me mateloos aan het rijgedrag van 3-cilinders, verder een 5-deurs, redelijk snel (1 naar 100 in max 14 seconden), wat bagageruimte, genoeg ruimte achterin. Verder airco, elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Budget max. 7000.

Ik heb gekeken naar een Suzuki Swift, zowel het model 2005-2010 en 2010-2014, Kia Picanto 1.2, Toyota Yaris en Mazda 2. Wilde ook nog de Kia Rio vanaf 2011 proberen, maar dat is er niet meer van gekomen. Omdat ik mijn vorige auto, een Hyundai i20 nog voor een goede prijs heb kunnen verkopen, ging ik de laatste week de garages af in een Ford Fiesta uit 2009, van een vriend van me. Kon ik meteen ervaren of iets voor mij is.

Een Suzuki Swift uit 2009 was in perfecte staat, reed lekker, maar was nog niet helemaal overtuigd, deze had ook een kilometerstand van 130.000. Ik ga zelf tegen de 30.000 km/jaar rijden, dan gaat het wel erg hard. Kia Picanto reed ook fijn, volgens mij één van de weinige uit het A-segment met een 4-cilinder. Maar twijfelde toch over de ruimte achterin en de bagageruimte. Ik rijd 95% alleen in de auto zonder bagage, maar af en toe mijn ouders vervoeren, of een weekendje weg of vakantie, dan is iets meer ruimte toch wel fijn. Ook zou ik er na de i20 m.i. toch op achteruit gaan. En na nare ervaringen met de Hyundai i20 vroeg ik me af hoe betrouwbaar deze Kia Picanto is. Bij de occasiontest van de ANWB zijn ze lyrisch, maar in het Duitse onderzoek van de TUV staat de auto niet erg hoog, dus kennelijk heb je weinig pech, maar moet je wel vaak naar de garage. Bij de Toyota Yaris had ik geen gevoel, er was niets mis mee, maar werd er ook niet enthousiast van, en ik vroeg me ook af of ik zou gaan wennen aan de digitale snelheidsmeter in het midden. De Ford Fiesta reed veel fijner, ook op de snelweg, hoefde niet terug te schakelen op de snelweg. Alleen het zicht links en rechts van me is belabberd. Ik rijd vooral snelweg en moet dan in korte tijd meerdere rijbanen opschuiven. Ik voelde me niet veilig genoeg in deze auto, verder alleen maar lof.

En toen ging ik in Amsterdam bij een Mazda 2 uit 2008 kijken. Wat een verademing, het voelde meteen als mijn auto, ik zat er lekker in, goed zicht om me heen en het reed heerlijk. Deze auto had bijna 80.000 gelopen, niet veel voor een auto van bijna 10 jaar oud. Maar met bijna 30.000 km per jaar loopt het wel flink op, al schijnt dat voor de Mazda 2 geen probleem te zijn, gezien klokje rond. De bestuurder had echter de laatste 4 jaar zo'n 18.000 km gereden en dacht dat een beurt pas na 20.000 km moet. Ik vond dat wel een risico. Toen de verkoper ook geen korting wilde geven (had inmiddels geleerd dat je zonder inruil sowieso korting kan bedingen, alleen als ik meteen besliste kon dat, goed jij wilt een auto verkopen, ik kan uit vele kiezen) kon ik naar de Mazda 2 in Hoofddorp gaan kijken.

En daar stond ie, bijna 10 jaar oud maar als nieuw met 37.500 km keurig verdeeld over alle jaren. Ook deze eigenaar was niet zo strikt met de beurten, maar de laatste was gelukkig nog 1,5 jaar en 7.000 km geleden. Wat reed dit heerlijk en wat had ik een goed zicht en veilig gevoel in de auto. Ook het achteruit in een vak parkeren ging lekker. En dan staat de Mazda 2 ook nog bekend als zeer betrouwbare auto (zowel bij ANWB als TUV), dus de keuze was gemaakt. Leuk ook dat Mazda niet meegaat in de rage van 3-cilinders met een 1.0 motor, maar gewoon nog 4-cilinders met 1.5 motoren.

Het is net een nieuwe auto, in de meest luxe uitvoering in Metropolitan Grey (grijs metallic) met o.a. climate control, boordcomputer, regensensor, stoelverwarming, elektrische ramen voor en achter, inklapbare spiegels, mistlampen voor en lederen stuurwiel/versnellingspook. Ik zou al tevreden zijn met airco, elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, maar dit is toch ook wel leuk. Ik heb geen technische kennis van auto's, maar toen ik onder de auto ging kijken zag ik iets wat ik bij alle andere auto's nog niet had gezien, zag er echt als nieuw uit! Ook de banden waren nog goed.

Nog wat korting kunnen bedingen, vast niet tot het uiterste gegaan, maar dat kon me niet schelen, dit was mijn auto en hier hoefde ik geen nachtje over te slapen. Ik hoefde niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik had voor minder dan 7.000 euro een gloednieuwe auto, althans zo voelt het voor mij. Er waren al mensen komen kijken bij de auto toen de foto's nog niet op internet stonden die te weinig boden, en ik had een gevoel dat deze auto zo weg zou zijn. Ook een reden waarom de verkoper niet akkoord ging met het bod van de vorige geïnteresseerden.

6 maanden BOVAG, nieuwe APK, onderhoudsbeurt, 1 jaar pechhulp van Mazda en reinigen en poetsen van de auto.

En nu is ie er dan....

En ik ga het nu helemaal anders aanpakken:
- elke 20.000 km een beurt bij een Mazda dealer (betaal je iets meer, maar ik ben gewend veel meer geld per jaar aan een auto kwijt te zijn)
- bandenspanning en profiel regelmatig meten (heb al 2 meters besteld)
- vloeistoffen controleren
- regelmatig door de wasstraat met het duurste programma
- all-risk verzekeren, want voor mij is dit een nieuwe auto

Iemand nog tips wat ik zelf meer kan doen (heb 2 linkerhanden)?

Ben benieuwd hoe zuinig ik ga rijden, ik rijd bijna alleen 100 op de snelweg, dus zit altijd boven het praktijkverbruik. 1 op 21,7 zal het waarschijnlijk niet worden, maar 1 op 19/20 moet toch wel lukken, dat was ook mijn verbruik bij de Hyundai i20, terwijl Koreaanse auto's nu niet bekend staan als erg zuinig.

En dan rijden, binnen 15 maanden zal de kilometerstand waarschijnlijk verdubbeld zijn.

Een volgende review als de eerste tankbeurt erop zit, ga ook een verbruiksmonitor beginnen.

Eerste ervaringen

  • 39.800 km
  • 21 maart 2018

Ik heb mijn Mazda 2 nu een maand en de algemene indruk is zeer positief. Het belangrijkste is dat ik me zeer veilig in de auto voel, het zicht is erg goed, heel fijn op de snelweg, en bij scherpe bochten voel ik me ook veel veiliger dan in de Hyundai i20. Ik heb nog nooit een auto met airco gehad en nu heb ik opeens de meest luxe uitvoering van een auto. Dingen die je niet mist, maar wel erg leuk zijn als je ze eenmaal hebt :-)
Ik heb nog steeds het gevoel in een nieuwe auto te rijden, de kleur is erg mooi en ook de bekleding (zwart met een soort grijze strook over de banken heen). Het lederen stuur en lederen pook vind ik ook erg mooi! Ik houd hem ook extra netjes waardoor dit gevoel ook blijft.

De airco is zeer fijn bij het ontwasemen van de ramen, dat is binnen een paar seconden gedaan. De climate control vind ik erg fijn. De stoelverwarming gebruik ik eigenlijk niet, vind ik een beetje overdreven.

Valt er dan niets te zeuren? tuurlijk wel:

- het verbruik, ok het is winter, de koudste weken van het jaar gehad met ook nog veel wind, maar de 1 op 17 die ik met snelwegkilometers rijd vind ik toch matig. Zeker omdat ik niet harder kan/mag dan 100 gedurende de hele week. Met mijn andere auto's reed ik veel zuiniger dan het praktijkverbruik. Even aankijken hoe zich dit ontwikkelt gedurende de lente en zomer.
- de regensensor: deze werkt niet altijd goed, dan zijn er maar een paar druppels en gaan de wissers als een gek tekeer, ook als ik de gevoeligheid aanpas. De ruitenwissers maken sowieso lawaai, terwijl ze nieuw zouden zijn, maar hiervoor heb ik al een afspraak bij de dealer.
- de verbruiksmeter: als ik net getankt heb geeft deze aan dat ik bijna 800 km kan rijden, om vervolgens in een moordend tempo te zakken, ook de streepjes verdwijnen als een gek. Na een paar honderd kilometer lijkt het alsof ik al moet tanken
- de radio: ik luister graag Radio 10, nu is bekend dat de ontvangst hiervan niet zo goed is, maar bij mijn andere auto's viel dat reuze mee. Nu is er vaak veel ruis (woon in de Randstad) en in tunnels valt de zender niet weg, zoals ik gewend was, maar hoor ik een enorm geruis.
- het dashboardvak is in het donker niet goed te openen
- de inklapbare spiegels: ik moet deze met een knop inklappen, als ik vervolgens weer wegrijd klappen ze niet automatisch weer uit. Dit vind ik zeer onveilig. Ik moet dan stoppen, omdat ik in het donker de knop niet kan vinden, is niet verlicht. Lijkt me toch dat een auto die hoog scoort op veiligheid spiegels heeft die automatisch weer uitklappen, of moet dat ook het gevoel zijn?

Dit zijn allemaal kleine dingen, ik ben nog steeds erg blij met mijn nieuwe auto!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 2? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 2
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda 2

INFO
ANWB
ANWB
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease+ (5D/5H)
€ 344
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda 2 SkyActiv-G 75 (5D/6H)
€ 339
 
Mazda 2 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda 2 1.3 XS

    Mazda 2 1.3 XS

    • 2010
    • 124.658 km

    € 3.800

    Mazda 2 1.3 TS ✅ Airco ✅ 15 inch ✅ Elektr pakket

    Mazda 2 1.3 TS ✅ Airco ✅ 15 inch ✅ Elektr pakket

    • 2009
    • 149.102 km

    € 3.940

    Mazda 2 1.3 TS | AIRCO | 15-INCH LICHTMETALEN VELGEN | RADIO / CD SPELER |

    Mazda 2 1.3 TS | AIRCO | 15-INCH LICHTMETALEN VELGEN | RADIO / CD SPELER |

    • 2009
    • 149.570 km

    € 4.295

Meer Mazda 2 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda2 | Nieuw: facelift 2020

    92
    • 30 januari 2020

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 2 specificaties
  • Mazda 2 occasions
  • Mazda 2 video's
Advies en informatie
  • Mazda 2 tests
  • Mazda 2 gebruikersreviews
  • Mazda 2 index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

De huidige Ford Mondeo en de Mazda 6 gaan al jaren mee, maar voor de Ford valt het doek in...

Lees meer
 

Mazda 2 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    1
    • 27 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.5 GT-M (2008)

    Mazda 2 1.5 GT-M (2008)

    1
    • 9 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Executive (2008)

    Mazda 2 1.3hp Executive (2008)

    6
    • 23 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.5 Executive (2008)

    Mazda 2 1.5 Executive (2008)

    3
    • 22 november 2015
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3 XS (2010)

    Mazda 2 1.3 XS (2010)

    1
    • 28 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3 S (2010)

    Mazda 2 1.3 S (2010)

    • 18 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

    5
    • 20 januari 2014
meer reviews
Klokje Rond - Mazda 2 1.5 Executive - 2008 - 321.240 km

Klokje Rond - Mazda 2 1.5 Executive - 2008 - 321.240 km

127

Onlangs schafte Gaston van der Heijden zich een Mazda 2 aan met een flinke smak kilometers....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    78
    • 31 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    • 5 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    137
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    • 27 november 2021
  • PREMIUM
    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    • 7 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    8
    • 4 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden