Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 1.3hp BiFuel GT-M Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
Klein maar dapper
- 189.211 km
Augustus 2021. Recent is de lpg-pomp van mijn 13 jarige Lancer 2.0 defect gegaan. Gezien de km-stand van bijna 4 ton en de leeftijd van de auto besluit ik om er geen geld meer in te steken. Op gaspedaal zoek ik naar een wat kleinere Japanner of Koreaan op LPG. Immers, we hebben slechts nog 1 dochter (de andere 2 zijn de deur uit) die zo maar af en toe meerijdt.
Vrij impulsief stap ik op een zonnige zomerdag in de Lancer en rij (op benzine :-)) naar Brabant waar een Mazda 2 1.3 HP Bifuel te koop staat. Uit 2012 met 187K op de klok, bij een garage met uitstekende reviews. En ja, ik heb me ingelezen, deze motor kan niet echt goed tegen LPG. Er is echter een paar jaar geleden (vermoedelijk daarom) een nieuwe cilinderkop op gezet.
En gezien het geringe gewicht en het vermoedelijk lage verbruik van de auto (wat beide perspectief op lage kosten geeft) durf ik de gok aan en maak een proefrit. Die bevalt goed op wat kleine trillingen in het stuur na. De airco is steenkoud, en de auto blijkt onverwacht ruim! Doet voor mijn idee nauwelijks onder voor de Lancer op de kofferbak na uiteraard, die stukken kleiner is.
De eerste tank rijd ik - gemeten aan de pomp - leeg met een gemiddelde van 1:14,2. Dat is de maanden na aankoop ook ongeveer het gemiddelde. Inmiddels is het winter en op een koude winteravond met 130 km op de teller vanuit de andere kant van Nederland, heb ik als slechtste score 1:12,8 gereden. Daar staat tegenover dat op een reisje incl. mooi weer van Rijssen naar Zeeland met 110 op de teller en airco aan de Mazda 1:16,5 scoorde! Al met al ben ik tevreden over het verbruik op LPG.
De wegenbelasting is eveneens aangenaam laag met slechts iets meer dan 40 eurootjes per maand. Enig minpunt is een (klein) geluid ergens bij de voorwielen of in de stuurkolom wat het stuur een beetje doet trillen. De lokale Mazdadealer heeft de oorzaak nog niet kunnen vinden, hij denkt wel voorzichtig aan speling in het stuurhuis. Omdat het (nog) niet heel storende is laat ik het maar voorlopig zo. Vervangen van het stuurhuis is trouwens duur en daarbij is er altijd nog kans dat het euvel iets anders is. Al met al tevreden.
Winter
- 191.000 km
De Mazda houdt zich ook in wat koudere maanden (nou ja, Elfstedentochtomstandigheden zijn het bepaald niet..) prima. De auto start altijd meteen, ook na een week stilstaan. Opvallend blijft dat de stilte in de auto. Ik heb al een keer bijna de auto gestart terwijl de motor nog draaide!
Wat zijn de echte minpunten van de auto? Behalve het hiervoor genoemde (lichte) getril alleen tot nu toe de merkbaar dunne lak. Met de rits van je jas langs de auto geeft een dunne kras, die wellicht misschien wel weer weg te poetsen is, maar toch. Ik heb het idee dat Duitse auto's wat dikker in hun lak zitten, ze zijn ook niet voor niets zo zwaar :-). Ff serieus: Een Corsa uit 2012 (tevens het bouwjaar van de Mazda) is zomaar 150 kilo zwaarder.
Voor de rest ben ik erg tevreden over de auto. Verbruik blijft rond de 1:14, terwijl de ritjes die ik maak meestal woon-werk verkeer met 15 km enkele reis zijn. Inmiddels heb ik ruim 4.000 km gereden, en van olieverbruik is nog geen sprake. Maar goed, dat deed mijn Lancer 2.0 na bijna 400.000 km ook nog nauwelijks. De stoelverwarming die in de auto zit gebruik ik nooit. Per ongeluk stond hij een keer aan (in december) maar daar werd ik niet echt blij van, veel te warm!
Positief is wel de zeer korte draaicirkel. En uiteraard de meestal toereikende parkeervakken. T.o.v. de Lancer in beide gevallen een stevige plus.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mazda 2 BiFuel - 2012 - 303.652 km - Klokje Rond

Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2011)

Mazda 2 1.3 TS (2011)

Test: Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic – Mazda2 1.3hp BiFuel – Honda Jazz Hybrid

Test: Hyundai i20 - Nissan Micra - Mazda 2

Lezersreacties (0)
Reageren