AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 2
2

autoreview

Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

Real John M
  • Real John M11
  • Review
1 februari 2021 om 20:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering2 1.3hp Navigator GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf96.104 km
KM-stand laatst113.273 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 113.273 km
  • 1 februari 2021

Toen ik uit mijn Megane Scenic uit 1999 met 4-traps automaat, stapte dacht ik niet dat ik ooit nog in iets beters zou stappen dan dat. Ik had mijn lat al hoog gelegd.

Intro:

Ik had tijdelijk werk waarvoor ik relatief veel kilometers moest rijden en zocht daar een geschikte auto voor. Ik zocht zeer breed: In eerste instantie was ik op zoek naar een volvo 480. Maar met een schuin ook keek ik ook naar MG F, Ford puma 1.8, Saab 99 en Alfa 156 Crosswagon. Ik wilde vooral iets wat ik leuk vond. Ik ontwaakte uit de droom toen ik het autobedrijf uit het dorp (mijn buurman) vroeg om één van deze auto's op te zoeken. Hij kwam met deze Mazda2 1.3 aan. Want dit was een verstandige auto.

Mijn ervaring:

Problemen en onderhoud: Ik heb er nooit echt spijt gehad. Misschien de buurman zelf want die had meer kunnen verdienen aan een 156. In het half jaar tijd heb er geen grote kosten aan gehad. Na mijn eerste kilometers begonnen de remmen te trillen, maar de garage heeft het kosteloos verholpen. Daarna geen last meer van gehad.

Comfort: Onder mijn auto leggen winterbanden. Ik heb altijd een setje zomerbanden gewild omdat het dan beter gaat rijden en minder slijtage heb. Het comfort wordt in de zomer door de winterbanden wat vermindert doordat er veel geluid in het interieur door dringt op de snelweg op snelheden hoger dan 120. Verder zitten de stoelen redelijk. Ik ben iets en een beetje over de 1,90 en vindt dat de stoel niet vergenoeg naar achteren kunnen en wat kort zijn. Maar sinds ik geen paar honderd kilometers meer per dag hoef te rijden, ben ik mij er minder aan gaan storen. Hoofdruimte is voorin voor mijn voldoende. Ik vind de navigatie van TomTom met multimedia er in erg fijn werken.

Rijden: De auto heeft een onderstel van een fiesta maar ik vind een fiesta wat beter rijden. Mogelijk komt dat doordat ik alle seizoenen nog op winterbanden heb gereden. Er zit een beetje scherpte in het stuurgevoel en onderstel is strak genoeg geveerd om lekker op de landweggetjes en de dijk plezier aan de auto te beleven. Ondanks het lage gewicht stuitert het niet over de drempels heen zolang je de goede snelheid hebt (niet te hard of te zacht). Mocht je wel harder over hobbels gaan, wil de vooras wel eens wat wat bokken. Veerweg is goed. Beter dan de meeste Volkswagens tussen van voor 2010. Op de snelweg blijft het een B-segment auto, maar ik rij er veel mee op de snelweg en niet met tegenzin. De motor heeft niet heel veel over. Had ik misschien liever de 1.5 met 102 pk gehad. Ik heb geleerd het wat meer op toeren te houden dan kan je toch nog vlot genoeg door het verkeer heenkomen. Het lijkt niet veel in vergelijking met een turbo motor, maar ik vind het wel leuk om net even wat langer in zijn twee of drie door te trekken. En dan stellen de 84 pk niet teleur. En het schakelt ook nog heerlijk! Ik heb niet in veel auto's gereden maar niet één die zo lekker schakelt als mijn auto.

Gebruiksgemak en ruimte: Het is een krappe auto. Ook in vergelijking met een Polo en zelfs een de Swift van mijn broertje lijkt iets ruimer. Als we met meerdere wat verder moeten rijden dan nemen we vaak een andere auto dan die van mij. (We hebben inmiddels 5 auto's op het erf staan en in het weekend komen er vaak nog een paar bij van alle aanhang.) Op de achterbank zijn er verschillende die er met de schoenlepel in moeten en met hun hooft uit het raam moeten hangen. Er is in de achterbak iets een tildrempel en de opening is niet erg ruim maar als ik iets moet vervoeren dan was het niet vaak zo dat ik er tegen aan liep dat het niet paste.

Kosten: Ik, als jonge bestuurder met een studenten rekening en twee linkerhanden, had bijna niks beters kunnen doen. Zeker niet als je kijkt naar het rijtje auto's die ik eerst overwoog. Het verbruik vind ik ligt tegenvallen in vergelijking met vergelijkbare auto's. Maar ik neem niet weg dat het ook aan mijn rijgedrag kan liggen. Maar ik rij ook een hoop snelweg kilometers dus vind ik een verbruik van 1 op 18.5 wel moeten kunnen. Ik haal vaak maar 1 op 17 op euro98. Maar dat is nog wel te overzien. Laat staan dan ik eerst nog een Volvo 480 1.7 TURBO heb overwogen te kopen in plaats van Mazda2. Aan wegenbelasting betaal ik 81 euro in het kwartaal. Onderhoud kosten zijn laag door de (denk ik) degelijke techniek en het lage gewicht.

To do: Ik zou er graag nog cruise control in willen hebben. Dit mis ik echt. Op de planning staat nog een keer isoleren van de achterkant van geluidsboxen en dan ook betere boxen in bouwen. Voor mijn laarzen en klompen wil ik een keer rubber kofferbak maar deze kan ik tot nu toe niet vinden, dus ik denk dat ik van een paar oude stal matten er zelf één probeer te maken. Maar boven aan de lijst kom eerst een setje mooiere velgen met zomerbanden.

Mijn oordeel:

Ik rij met veel plezier. Soms een beetje racen met mijn broertjes (Swift MK2 en Golf 5 1.6 FSI) doe ik graag met deze auto ondanks dat ik ze op lange stukken niet uit kan rijden. En naast dan ik het eerst geen mooie auto vond ben ik het beter gaan waarderen. De wat aparte kleur grijs/blauw/groen, het spoilertje en de getinte ruiten maken wel dat ik het geen trut bakje vind. De stoelen met soort D3 bekledingen en leuk rood naadje vind ik leuk. En de luxe als Airco, stoelverwarming, navigatie met aansluiting voor onder andere ipod (met MP4), Aux en USB vind ik fijner dan ik van te voren had gedacht.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 2
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda 2

INFO
Mazda
Mazda 2 SkyActiv-G 75 (5D/6H)
€ 285
 
Arval
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Style Selected (5D/6H)
€ 325
 
ANWB
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease+ (5D/5H)
€ 329
 
Mazda 2 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    ; 1.4

    Mazda 2 ; 1.4

    • 2004
    • 93.991 km

    € 1.599

    1.5 SKYACTIV-G 90PK GT-M

    Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 90PK GT-M

    • 2016
    • 88.863 km

    € 10.730

    1.3 Kuro Limited Edition 5-drs 36.000KM! 1E EIGENAAR / DEALER ONDERHOUDEN / AIRCO / 16`` / STOELVERWARMING

    Mazda 2 1.3 Kuro Limited Edition 5-drs 36.000KM! 1E EIGENAAR / DEALER ONDERHOUDEN / AIRCO / 16`` / STOELVERWARMING

    • 2009
    • 36.805 km

    € 5.900

Meer Mazda 2 occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 2 specificaties
  • Mazda 2 occasions
  • Mazda 2 video's
Advies en informatie
  • Mazda 2 tests
  • Mazda 2 gebruikersreviews
  • Mazda 2 index
Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

‘Middelmaatje’ Mazda CX-30 groeide in twee jaar uit tot de populairste nieuwe Mazda van Nederland....

Lees meer
 

Mazda 2 reviews

  • Review
    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 1.3hp Silver Edition (2014)

    Mazda 2 1.3hp Silver Edition (2014)

    • 23 maart 2020
  • Review
    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2011)

    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2011)

    10
    • 9 september 2019
  • Review
    Mazda 2 1.5 GT-M (2013)

    Mazda 2 1.5 GT-M (2013)

    • 30 juni 2018
  • Review
    Mazda 2 1.3 BiFuel Cool (2012)

    Mazda 2 1.3 BiFuel Cool (2012)

    6
    • 7 mei 2014
  • Review
    Mazda 2 1.5 GT-M (2011)

    Mazda 2 1.5 GT-M (2011)

    3
    • 27 augustus 2013
  • Review
    Mazda 2 1.3hp GT-M Line (2011)

    Mazda 2 1.3hp GT-M Line (2011)

    1
    • 26 november 2012
meer reviews
Mazda 2 BiFuel - 2012 - 303.652 km - Klokje Rond

Mazda 2 BiFuel - 2012 - 303.652 km - Klokje Rond

42

Op zoek naar een goedkope kilometervreter kwam Bart de Jager in 2012 uiteindelijk bij de Mazda-dealer,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    11
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz...

    • 23 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    7
    • 22 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Mazda 2 gebaseerd op Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 gebaseerd op Toyota Yaris

    21
    • 30 november 2020
  • Autotest
    Test: Mazda 2 SkyActiv-G 90

    Test: Mazda 2 SkyActiv-G 90

    30
    • 22 oktober 2020
  • Autonieuws
    Mazda 2 ook weer met automaat leverbaar

    Mazda 2 ook weer met automaat leverbaar

    17
    • 24 juni 2020
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    2
    • 27 april 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Mazda CX-30 EV gepresenteerd

    Elektrische Mazda CX-30 EV gepresenteerd

    23
    • 19 april 2021
  • Review
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    3
    • 18 april 2021
  • Review
    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    2
    • 18 april 2021
  • Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

    Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

    • 16 april 2021
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    5
    • 8 april 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    11
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    • 6 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep