Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

autoreview

Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)
Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

Signalement

Uitvoering2 1.3hp Navigator GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf96.104 km
KM-stand laatst113.273 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 113.273 km

Toen ik uit mijn Megane Scenic uit 1999 met 4-traps automaat, stapte dacht ik niet dat ik ooit nog in iets beters zou stappen dan dat. Ik had mijn lat al hoog gelegd.

Intro:

Ik had tijdelijk werk waarvoor ik relatief veel kilometers moest rijden en zocht daar een geschikte auto voor. Ik zocht zeer breed: In eerste instantie was ik op zoek naar een volvo 480. Maar met een schuin ook keek ik ook naar MG F, Ford puma 1.8, Saab 99 en Alfa 156 Crosswagon. Ik wilde vooral iets wat ik leuk vond. Ik ontwaakte uit de droom toen ik het autobedrijf uit het dorp (mijn buurman) vroeg om één van deze auto's op te zoeken. Hij kwam met deze Mazda2 1.3 aan. Want dit was een verstandige auto.

Mijn ervaring:

Problemen en onderhoud: Ik heb er nooit echt spijt gehad. Misschien de buurman zelf want die had meer kunnen verdienen aan een 156. In het half jaar tijd heb er geen grote kosten aan gehad. Na mijn eerste kilometers begonnen de remmen te trillen, maar de garage heeft het kosteloos verholpen. Daarna geen last meer van gehad.

Comfort: Onder mijn auto leggen winterbanden. Ik heb altijd een setje zomerbanden gewild omdat het dan beter gaat rijden en minder slijtage heb. Het comfort wordt in de zomer door de winterbanden wat vermindert doordat er veel geluid in het interieur door dringt op de snelweg op snelheden hoger dan 120. Verder zitten de stoelen redelijk. Ik ben iets en een beetje over de 1,90 en vindt dat de stoel niet vergenoeg naar achteren kunnen en wat kort zijn. Maar sinds ik geen paar honderd kilometers meer per dag hoef te rijden, ben ik mij er minder aan gaan storen. Hoofdruimte is voorin voor mijn voldoende. Ik vind de navigatie van TomTom met multimedia er in erg fijn werken.

Rijden: De auto heeft een onderstel van een fiesta maar ik vind een fiesta wat beter rijden. Mogelijk komt dat doordat ik alle seizoenen nog op winterbanden heb gereden. Er zit een beetje scherpte in het stuurgevoel en onderstel is strak genoeg geveerd om lekker op de landweggetjes en de dijk plezier aan de auto te beleven. Ondanks het lage gewicht stuitert het niet over de drempels heen zolang je de goede snelheid hebt (niet te hard of te zacht). Mocht je wel harder over hobbels gaan, wil de vooras wel eens wat wat bokken. Veerweg is goed. Beter dan de meeste Volkswagens tussen van voor 2010. Op de snelweg blijft het een B-segment auto, maar ik rij er veel mee op de snelweg en niet met tegenzin. De motor heeft niet heel veel over. Had ik misschien liever de 1.5 met 102 pk gehad. Ik heb geleerd het wat meer op toeren te houden dan kan je toch nog vlot genoeg door het verkeer heenkomen. Het lijkt niet veel in vergelijking met een turbo motor, maar ik vind het wel leuk om net even wat langer in zijn twee of drie door te trekken. En dan stellen de 84 pk niet teleur. En het schakelt ook nog heerlijk! Ik heb niet in veel auto's gereden maar niet één die zo lekker schakelt als mijn auto.

Gebruiksgemak en ruimte: Het is een krappe auto. Ook in vergelijking met een Polo en zelfs een de Swift van mijn broertje lijkt iets ruimer. Als we met meerdere wat verder moeten rijden dan nemen we vaak een andere auto dan die van mij. (We hebben inmiddels 5 auto's op het erf staan en in het weekend komen er vaak nog een paar bij van alle aanhang.) Op de achterbank zijn er verschillende die er met de schoenlepel in moeten en met hun hooft uit het raam moeten hangen. Er is in de achterbak iets een tildrempel en de opening is niet erg ruim maar als ik iets moet vervoeren dan was het niet vaak zo dat ik er tegen aan liep dat het niet paste.

Kosten: Ik, als jonge bestuurder met een studenten rekening en twee linkerhanden, had bijna niks beters kunnen doen. Zeker niet als je kijkt naar het rijtje auto's die ik eerst overwoog. Het verbruik vind ik ligt tegenvallen in vergelijking met vergelijkbare auto's. Maar ik neem niet weg dat het ook aan mijn rijgedrag kan liggen. Maar ik rij ook een hoop snelweg kilometers dus vind ik een verbruik van 1 op 18.5 wel moeten kunnen. Ik haal vaak maar 1 op 17 op euro98. Maar dat is nog wel te overzien. Laat staan dan ik eerst nog een Volvo 480 1.7 TURBO heb overwogen te kopen in plaats van Mazda2. Aan wegenbelasting betaal ik 81 euro in het kwartaal. Onderhoud kosten zijn laag door de (denk ik) degelijke techniek en het lage gewicht.

To do: Ik zou er graag nog cruise control in willen hebben. Dit mis ik echt. Op de planning staat nog een keer isoleren van de achterkant van geluidsboxen en dan ook betere boxen in bouwen. Voor mijn laarzen en klompen wil ik een keer rubber kofferbak maar deze kan ik tot nu toe niet vinden, dus ik denk dat ik van een paar oude stal matten er zelf één probeer te maken. Maar boven aan de lijst kom eerst een setje mooiere velgen met zomerbanden.

Mijn oordeel:

Ik rij met veel plezier. Soms een beetje racen met mijn broertjes (Swift MK2 en Golf 5 1.6 FSI) doe ik graag met deze auto ondanks dat ik ze op lange stukken niet uit kan rijden. En naast dan ik het eerst geen mooie auto vond ben ik het beter gaan waarderen. De wat aparte kleur grijs/blauw/groen, het spoilertje en de getinte ruiten maken wel dat ik het geen trut bakje vind. De stoelen met soort D3 bekledingen en leuk rood naadje vind ik leuk. En de luxe als Airco, stoelverwarming, navigatie met aansluiting voor onder andere ipod (met MP4), Aux en USB vind ik fijner dan ik van te voren had gedacht.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens