Maserati Coupé Cambiocorsa (2006)

Maserati Coupé Cambiocorsa (2006)

UitvoeringCoupé Cambiocorsa
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012

Waarom niet?

Hierbij een korte review van 9 jaar rijden met de Maserati 4200 Coupe Cambiocorsa

Waarom niet?

Herinner me nog de keer dat ik de Maserati 3200 zag rijden, wat een schoonheid vond ik dat. Maar goed, dat soort auto's lagen nieuw buiten bereik dus bleef het bij waarderende blikken. Maar na jaren had de afschrijving zijn werk gedaan en was het eigenlijk meer de vraag "waarom niet?"

Franco Kwintsheul

De aanschaf van zo'n complex stuk techniek vind ik vertrouwen belangrijk en Franco is een begrip in Maserati-land. Hij zou er net één binnenkrijgen die hij eerder zelf had geïmporteerd en beloofde me dat dit een heel goed exemplaar was. Dat bleek, in de 6 maanden garantieperiode was er niks te herstellen. Tijdens een bezoek aan de fabriek in Modena, vroeg ik de rondleider of hij Franco wellicht kent. " he's a very good mechanic" was zijn antwoord.

De Cambiocorsa

Ik vind dat je techniek in het perspectief van de tijd, begin jaren 2000, moet zien. Ferrari leverde dit als F1 schakeling voor dat extra beetje Schumacher gevoel en destijds was het state of the art. De overgrote meerderheid van de coupes is hier ook mee geleverd.

Voor mij draagt die bak bij aan de algehele beleving van de auto. Zodra je het slot ontgrendelt, gaat de F1-pomp zoemend aan het werk om het systeem onder druk te zetten, en als je een versnelling inschakelt, hoor je het mechaniek zijn werk doen. Dat kan tegenwoordig sneller en soepeler, maar ja, een quartz-horloge loopt ook beter dan een mechanisch horloge, dat moet je niet vergelijken.

Het best werkt alles als er een beetje snelheid is op de snelweg. Dan gaat het in de stand Sport snel en vlekkeloos.

De bak kan automatisch schakelen, maar die stand gebruik ik niet. De bak heeft dan de neiging snel op te schakelen, maar dat gaat samen met veel slip in de koppeling en dat vermijd ik heel consequent.

Bij aflevering werd gezegd kruipend file-verkeer te mijden, dan rijd je feitelijk met een slippende koppeling en daar is dat systeem duidelijk niet in zijn element. Uitgaande van slijtagepercentage bij aanschaf en nu, zou de koppeling 100.000km meegaan. Weet ook een praktijkervaring die meer dan 100.000 met de platen heeft gedaan, maar verhalen over het vervangen na 25.000 kilometer zijn ook bekend. Het slijtagepercentage kan een dealer uitlezen en dat is bij aanschaf iets dat aandacht verdient.

Comfort

De stoelen zitten ook op lange ritten prima is gebleken en het gemak waarmee je, als het verkeer het toelaat, cruist tussen de 200 en de 250, is geweldig. Op de Autobahn en de snelweg rijd ik standaard in Sport vanwege het snellere schakelen. De Sportstand regelt ook dat de demping stugger is en het stabilitritsprogramma later ingrijpt.

De auto is vier-persoons. Je kunt er met 2 volwassenen en 2 kinderen prima in en met een beetje goede wil voor een kort ritje ook met 4 volwassenen.

Verbruik

1 op 7 is echt het laagste verbruik dat je in alle redelijkheid kunt halen. Ga je langere stukken hard op de Autobahn: 1 op 5. Als brandstof wordt euro 98 geadviseerd en dat doe ik er ook in. Er is een Autoweek rollenbanktest van een Ferrrari 430 die ca 50 pk inlevert door tanken van euro 95. Het blok is in de basis gelijk aan het blok van de Ferrari 430 (F136 / M138 blok). Of je dat hier ook zou merken in de praktijk, weet ik niet, maar het gaat ook om het gevoel dat hij in optimale conditie is.

Onderhoudskosten

In ieder topic over een Maserati, zijn er altijd een aantal posts met goedbedoelde waarschuwingen voor de enorme onderhoudskosten.

Om een concreet beeld bij die kosten te geven, een overzicht van wat ik heb uitgegeven aan onderhoud de afgelopen 9 jaar / 22.000km.

Vlak voor de auto werd ingeruild had hij een grote onderhoudsbeurt gehad en was hij voorzien van 4 nieuwe Michelin Pilot Sports. Auto gaat 1 keer per jaar voor onderhoud terug en tot zover vind ik het meevallen. De auto heeft elke 10.000 een onderhoudsbeurt nodig en wat er dan op het programma staat, is afhankelijk van de kilometerstand. Komend jaar staat er weer een grotere onderhoudsbeurt op het programma.

2012 aanschaf
2018 kleine beurt apk 350
2019 kleine beurt apk airco-onderhoud 600
2020 kleine beurt remvloeistof nieuwe ac-compressor 1950
2021 kleine beurt apk handrem 700

Met dit kostenoverzicht rond ik de review af. Mis je nog onderwerpen, kun je dat aangeven in de comments.

Groet