Lynk & Co 01 (2021) #8
autoreview

Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Hoe kan het uit?
- 2 km
Aanleiding:
Omdat ik besloten had om als zzp-er door het leven te gaan, moest ik (wij als gezin) met pijn in ons hart afscheid nemen van onze zeer geliefde en zeer gewaarde VW Allspace.
Ik heb veel “geluk” gehad met het feit dat ik meteen een opdracht in de tas had. Waardoor ik heel erg snel moest schakelen naar een “nieuwe” auto. Ik had uiteraard al vele auto’s op mijn shortlist staan, omdat het een de opdracht (voor nu) voor 4 maanden is, vind ik het een beetje zonde om al het “extra” geld meteen in een auto te stoppen, met de kans dat je straks een dure auto op de oprit hebt staan, zonder dat je inkomsten hebt. Dus heb ik shortlease/huur ook als optie bekeken, maar die prijzen vond ik erg hoog (zeker afgezet tegen de kosten van de 01). Waarbij de Lynk & Co dan eigenlijk DE perfect oplossing is. Want je krijgt echt een hele dikke auto onder je reet EN met mogelijkheid om maandelijks op te zeggen, voor 500e echt een no brainer! Dus vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!
Hierbij mijn ervaringen na 1500km (met ook in vergelijk tot de Allspace):
Aandrijflijn 4,5*
Hier kan ik kort over zijn; die is gewoon super. Motor, elektromotor, bak werken gewoon erg goed samen. Je merkt/hoort wel dat verbrandingsmotor aanslaat als hij "moet" bijspringen. Maar het is niet dat er schok door de auto heen gaat, dit verloopt allemaal erg soepel. Ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de remgeneratie werkt prima. Het is even wennen, maar went snel. De aandrijflijn ook gewoon afkomstig van Volvo (XC40 T5 Recharge).
Rijden 4,5*
Ook dit is perfect voor elkaar. De vering/demping is een stuk beter voor elkaar dan bij de Allspace, wat denk ik ligt aan het verlengde onderstel (ik vind de normale Tiguan namelijk ook een stuk beter dan de Allspace). Hij is behoorlijk comfortabel, kan erg goed met de drempels overweg. Enige klein puntje van kritiek is dat korte oneven heden wel wat harder doorkomen dan ik gewend was, dit komt wellicht door de 20" wielen. Daarnaast vind ik het geluiddemping ook beter voor elkaar dan in de VW. Hieraan merk je ook dat dit onderhuids gewoon een Volvo is, top dus!
Uitrusting 4,5*
Het begint eentonig te worden, maar ook dit is tip, top voor elkaar! Alles zit erop en eraan. Een kleine opsomming; stoelverwarming, elektrische verstelbare stoelen met geheugen, panorama dak, elektrische klep, bijzonder goede Infinity-audiosysteem, groot scherm, sfeerverlichting, draadloze opladen, draadloos Andriod Auto/Apple Car play. En verder een rits aan veiligheidsvoorzieningen. Enige minpuntje vind ik het gemis van stuurverwarming, zeker voor een "Volvo". Overigens nog leuk om te melden is de camera gadget; je kunt selfies nemen (ook in film) of foto's aan de voorkant van de auto. Tuurlijk beetje nutteloos, maar wel grappig.
Ruimtegebruik 3,5*
Persoonlijk vind ik dit een minder onderdeel van de auto. Ondanks dat de ruimte voorin, achterin en de kofferbak redelijk is, is het minder dan de Allspace, want uiteraard geen schande is. Wat ik echt minder vind is het zitcomfort, De achterbank staat beduidend lager, waardoor je onderbenen niet goed ondersteund worden. Ook vind ik de voorstoelen iets minder ondersteuning bieden dan ik in de Allspace had. De stoelen zijn verder wel prima, en lijken ook gewoon van Volvo te komen. Maar ik vind ze minder dan de VW, terwijl Volvo in zijn algemeenheid bekend staat om hun uitstekende stoelen.
Interieur 4,5*
Ook dit is erg goed voor elkaar. Het interieur zit er duidelijk leuker/speelser uit dan de VW en zit kwalitatief gewoon beter in elkaar! Leuke, mooie stoffen op alle plekken in/op het interieur. Het bestaat voor een deel uit gerecycled plastic/visnet materiaal, maar dat voelt verre van goedkoop aan. Grote klasse!
Multimedia 2,5*
Hier laat de 01 flink wat punten liggen. Ondanks dat de multimedia zelf prima is, is het gebruiksgemak echt ondermaats. De software laat af en toe een klein steekje vallen (radio of Spotify doet het af en toe niet), makkelijk switchen tussen radio en Spotify is omslachtig, je moet "helemaal" het menu in om te switchen. Het kan ook via het stuur, maar hier vallen de rechterbedieningsknoppen ook door de mand. Want je hebt namelijk de mogelijkheid om de knoppen te bedienden dmv een "touchpad " als drukken. Maar dat werkt erg verwarrend en irritant. Als je wilt drukken heeft ie al "geswipted", wil je swipen, werkt het niet. Nee hierin zijn we duidelijk geen vrienden. Dan zijn gewoon sneltoesten op het scherm 100x fijner. Verder vind ik het irritant, dat de radio niet automatisch aangaat. Die moet je steeds weer aanzetten als je de auto inkomt. Nog een klein voorbeeld van de het slechte bedieningsgemak, is de stoelverwarming; er zit een snelkoppeling op het scherm, maar als je erop drukt krijg je een hele grote tegel in beeld om vervolgens een stand te kiezen, welke bovendien niet goed zichtbaar is. Waarom gaat de stoelverwarming niet gewoon aan als je op deze snelkoppeling drukt? Laatste negatief voorbeeld. Als je de airco veranderd van temperatuur, zie je dat ook op het digitale dashboard, maar deze kan laat dan weer geen 0,5 graden zien en dus alleen hele graden zien. Hoe stom? Om dan wel weer positief af te sluiten mbt de airco bediening, vind ik het wel cool dat als je hem kouder zet, de knop even blauw oplicht, zet je hem warmer, gloeit het rood op.
Veiligheid 3,5*
De relatieve lage score zit hem niet in zijn veiligheidsvoorzieningen, maar de werking van lane assits en actieve cruise control. Deze werken in mijn ogen ondermaats. Hij zwalkt van links naar rechts als ie bij wil/moet sturen. En ook de actieve cruise control doet soms maar wat, ondanks dat ie uit staat, gaat remt hij af of accelereert hij zonder enige reden. Je moet dus zelf goed opletten. Het heeft nog niet tot gevaarlijke situaties geleid, maar erg prettig is het niet. Wat ik wel prettig vind, is dat bij de ACC het al voldoende is om het stuur "vast te houden". Bij de VW ging hij piepen dat je moet sturen, ondanks dat ik de handen aan stuur had, dit omdat je "te lang" rechtdoor ging.
Gebruikskosten 5*
Voor mij was het, namens het feit dat het gewoon een goede auto is, de hoofdreden om voor de 01 te kiezen. Voor 500e per maand kun je nergens zo goede fijne auto rijden, zeker niet met de mogelijkheid om de auto ten alle tijden weer in te kunnen leveren. Voor mij als startende ZZP-er natuurlijk gewoon top! Ook het verbruik is goed, de theoretische elektrische range zou 70km moeten zijn, dat heb ik helaas nog niet gehaald. Zeker met alleen maar snelweg km, is de accu naar 50/55 km leeg (ik heb de ACC dan wel op 115km staan). Ik moet dan nog zo'n 20km rijden. Waardoor mijn verbruik rond de 1,8l zit bij een enkele reis. Rijdt je minder op de snelweg dan kom je zeker verder. Tot nu toe zit ik voor de 1ste 1500km op een verbruik van 2.5l. Dat is natuurlijk gewoon netjes!
Als laatste wil ik nog even ingaan op Lynk & Co als organisatie. Ik zelf heb zeer goede/prettige ervaringen met de klantenservice, maar je hoort helaas ook mindere verhalen. Tevens is de deelfunctie nog verre van goed geregeld , maar goed daar maak ik toch geen gebruik van. Muv de aankomende wintersport, waarbij ik gebruik maak van de "mazen in de wet". Want als je de auto verhuurt, heeft dit geen effect op jouw maandelijkse 1250km. Dus ik ga "ruilen" met mijn schoonouders. Ik verhuur dan de 01 aan hun en ik rijd dan in hun auto naar Oostenrijk. Dat scheelt me bijna 300e. We gaan dit, dit weekend in werking zetten, ik ben benieuwd hoe dit gaat.
Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, laat ze achter in de opmerkingen.
De 12,000 gepasseerd
- 12.000 km
Even weer een "korte" update.
Over het algemeen nog steeds erg tevreden over de auto, zeker in combinatie met het maandelijkse tarief van maar 500e. Ik blijf het een bijzondere constructie vinden. Overigens gaat het tarief wel met 50e omhoog. Voor mensen die er al 1 hebben, gaat dit pas vanaf september in. Voor andere/nieuwe al vanaf juli. Het enige is alleen dat ik tot op heden geen euro betaald heb, leuk natuurlijk, maar daar schiet ik weinig mee op. Volgens de klantenservice zullen ze dit straks in gaan halen door 2 maanden in 1x af te schrijven. Maar wanneer dat gebeurd is voor iedereen nog een raadsel.
Nu het mooier weer wordt, gaat de elektrische range ook omhoog. s'ochtends haal ik nu 60/65 km. s'middag is zelfs 70/75 mogelijk. Ik heb al een paar alleen op de accu naar huis kunnen rijden (77km) vanuit het werk.
Over de auto kan ik verder nog steeds kort zijn, hij rijdt buitengewoon lekker. De ruimte is echter minder dan ik gewend was en daardoor moet ik soms wat schipperen met spullen die ik moet vervoeren, waar ik voorheen in de Allspace alles achterin kwijt kon, moet ik nu soms wat op de achterbank of voorstoel leggen. Maar goed dat is een "overkomelijk" probleem. Meer en een veel erge irritatie is nog steeds het bedienings(on)gemak. Het opstarten, wisselen van muziek (van radio naar Spotify of andersom) en wisselen van radio zenders is en blijft een drama. Je moet teveel klikken, kijken en door menu's heen om dit te realiseren. Ook de rijassistenten zijn niet top, en grijpen soms (te) abrupt in. Maar desondanks maak ik er wel vaak gebruik van.
Helaas heb ik al sinds eind maart het probleem dat de auto in de app "vast hangt" op 18 maart. Dus ik kan via mijn telefoon de auto niet opwarmen of afkoelen, laad status etc bekijken. Ook geen ramp, wel jammer. Over 2 weken wordt de module vervangen, hopelijk is het dan opgelost.
Als laatste wil ik nog een pluim geven voor de klantvriendelijkheid/service van de service/helpdesk. Ze zijn altijd even vriendelijk, en proberen je altijd te helpen met oplossen van het probleem. De afstemming tussen Lync en Volvo is iets minder, maar dat neem ik niemand kwalijk. Ook bij Volvo zijn ze altijd uiterlijk vriendelijk en behulpzaam.
Ik blijf nog wel zeker tot het eind van het jaar doorrijden in de link. Hopelijk heb ik dan voldoende gespaard om weer een eigen (droom) auto te kopen. Maar tot die tijd tuf ik lekker door met de Lync.
Inleveren
- 26.000 km
Samenvattend de Plussen en Minnen (nogmaals) op een rij:
Plus:
* Fijne goede wegligging (en redelijk stil)
* Super de Luxe uitgerust
* Service van Volvo en Lync samen (ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met klantenservice van Lync en ook de Volvo dealer beschouwt je in mijn ogen als "eigen" klant)
* Omdat wij veel km gereden hebben, is het totaal plaatje per maand niet super goedkoop (bijna 1000km per maand meer = 100e. Winterbanden kosten per jaar 450e => 37,50 per maand), maar in principe is 550e (was 500e) per maand echt een grap voor zo'n auto!
Minnen:
* Nu de elektriciteitskosten de pan uit stijgen (het was voor ons niet meer rendabel om gebruik te maken van het elektrische deel van de auto, waardoor de laatste maanden voornamelijk op benzine is gereden) valt het rijden in koude toestand op de normale benzine motor, iets tegen. Het lijkt wel een grasmaaier motor onder de kap. Maakt erg veel toeren en rijdt wat schokkend.
* Bagageruimte is niet echt onder gemiddeld, maar voor ons komend uit een Allspace en Superb een forse achteruitgang. Maar het kan zeker beter
* Ook de ruimte op de achterbank is niet super slecht, het is met name de zithouding die hier wat mij betreft een minimale voldoende haalt. Beduidend minder dan de Allspace en Superb
**Maar goed deze 3 punten zijn voor een auto van “slechts” 550e wat bij betreft verwaarloosbaar. Het enige waar ik me echt continue aan gestoord heb, is de het multimedia gedeelte van de auto! Ondanks het grote mooie scherm, vind ik de bediening ervan, samen met het stuur echt een waardeloos! Het zou niet raar geweest zijn als ik elke morgen 3 honden of kinderen gedood heb de 1ste 5 min omdat simpele handelingen van de stoelverwarming, radio aanzetten echt een dagelijks gevecht is. Dit zijn handelingen die in theorie binnen 10sec zijn uit te voeren zijn, maar dat is in de Lync echt onmogelijk. Ik vind het echt bijzonder, dat de Radio/muziek niet gewoon aangaat waar je gebleven bent. Je moet de radio echt zelf weer aan zetten, mits hij daar zin in heeft, soms duurt het gewoon een paar minuten voordat de radio “gedetecteerd” is. Er zit wel een “play” knop op het middenconsole, maar omdat Spotify wel snel opstart, krijg je dan bijna altijd Spotify te horen ipv de radio. Waardoor je alsnog de radio zelf moet aanzetten via het stuur en aangezien de rechterknoppen aanraak/swipe gevoelig zijn, is dat 8 vd 10x altijd ruzie..
Maar goed onderaan de streep blijft het een Dijk van een aanbieding! Als je niet (veel) meer dan 15000km per jaar rijdt en niet altijd met grote spullen op pad moet, is het gewoon een meer dan goede auto!
Maar ik kan niet wachten tot de Alfa Romeo Stelvio binnen 7 dagen op de oprit staat ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lynk & Co 01
Had je deze auto's al gezien?

Lynk & Co 01 1.5 Pano, 360 Camera, Navi, Keyless start, Stoelverwarming, Elektrische achterklep, 3 jaar garantie
- 2024
- 10 km

Lynk & Co 01 1.5 Pano, 360 Camera, Navi, Keyless start, Stoelverwarming, Elektrische achterklep, 3 jaar garantie
- 2024
- 10 km

Lynk & Co 01 1.5 Nederlandse auto ,3 sleutels,zwarte hemel bekleding INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK meerpprijs trekhaak 750,00 euro
- 2023
- 34.554 km